Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ADAY ÖĞRETMENLERİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE YÜRÜTÜLEN UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMALARINA İLİŞKİN TUTUMLARININ İNCELENMESİ: ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 4, 1274 - 1290, 31.12.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.969087

Öz

Bu çalışmada, Covid-19 pandemi sürecinde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik aday öğretmenlerin tutumlarının belirlenmesi hedeflenmiştir. Tarama modeli kullanılarak tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim öğretim bahar döneminde Atatürk Öğretmen Akademisi’nde uzaktan eğitim uygulamaları ile öğrenim görmekte olan 127 aday öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması için Demografik Bilgi Formu ile Yıldırım, Yıldırım, Çelik ve Kahraman (2014) tarafından geliştirilen ‘Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri’ ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler ile iki grup arasındaki farkın betimlenmesinde Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırmada, aday öğretmenler tarafından ortaya konulan tutumlar doğrultusunda, uzaktan eğitim uygulamalarını orta seviyede başarılı bulduklarının tespiti yapılmıştır. Buna ek olarak, cinsiyet, internete erişim durumu ile derse katılım durumu değişkenlerine göre ölçeğin genelinde anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Adnan, M. ve Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 Pandemic: Students' perspectives. Online Submission, 2(1), 45-51.
  • Almuraqab, N. A. S. (2020). Shall universities at the UAE continue distance learning after the COVID-19 pandemic? Revealing students’ perspective. International Journal of Advanced Research in Engineering and Technology (IJARET), 11(5).
  • Atatürk Öğretmen Akademisi (AÖA) (2021). Pandemi hazırlık. http://aoa.edu.tr/covid19 (7 Mayıs 2021).
  • Ateş, A. ve Altun, E. (2008). Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 125-145.
  • Azzi-huck, K ve Shmis, T. (2020). Managing the impact of COVID-19 on education systems around the world: How countries are preparing, coping, and planning for recovery. https://blogs.worldbank.org/education/managing-impact-covid-19-education-systems-around-world-how-countries-are-preparing (6 Mayıs 2021).
  • Barış, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 36-46.
  • Basilaia, G. ve Kvavadze, D. (2020). Transition to online education in schools during a SARS-CoV-2 coronavirus (Covid-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4), 1-9.
  • Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2(1), 24-40.
  • Buxton, E. (2014). Pharmacists’ perception of synchronous versus asynchronous distance learning for continuing education programs. American Journal of Pharmaceutical Education, 75(1), 17.
  • Cacheiro-Gonzalez, M. L., Medina-Rivilla, A., Dominguez-Garrido, M. C. ve Medina- Dominguez, M. (2019). The learning platform in distance higher education: Student’s perceptions. Turkish Online Journal of Distance Education, 20(1), 71-95.
  • Chakowa, J. (2018). Enhancing beginners’ second language learning through an informal online environment. Journal of Educators Online, 15(1), 1-14.
  • Christensen, E. W., Anakwe, U. P. ve Kessler, E. H. (2001). Receptivity to distance learnings the effect of technology, reputation, constraints, and learning preferences. Journal of Research on computing in Education, 33(3), 263-279.
  • Çakın, M. ve Akyavuz, E. K. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • Demirkan, Ö., Bayra, E. ve Baysan, E. (2016). Uzaktan eğitim öğrencilerinin dersleri takip etme durumlarının dönemsonu başarılarına etkisi (Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği). Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 47-75.
  • Doğan, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinin uzaktan çevrim-içi yabancı dil öğrenmeye yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 483-504.
  • Düzgün, S. ve Sulak, E. (2020). Öğretmen adaylarının Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 49(1), 619-633.
  • Egeli, S. ve Özdemir, M. B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin KKTC eğitim sistemine yansımalarına genel bir bakış. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(27), 779-804.
  • Fauzi, I. ve Khusuma, I. H. S. (2020). Teachers’ elementary school in online learning of COVID-19 pandemic conditions. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 58-70.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Giesbers, B., Rienties, B., Tempelaar, D. ve Gijselaers, W. (2014). A dynamic analysis of the interplay between asynchronous and synchronous communication in online learning: The impact of motivation. Journal of Computer Assisted Learning, 30(1), 30-50.
  • Hakkari, F. (2018). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin uzaktan eğitim derslerine yönelik görüşleri. Journal of Social and Humanities Sciences Research-SHSR Journal, 5(23), 1140-1151.
  • Hill. J. B. (2021). Pre-Service teacher experiences during COVID 19: Exploring the uncertainties between clinical practice and distance learning. Journal of Practical Studies in Education, 2(2), 1-13.
  • International Labour Organization (ILO) (2021). ILO Sectoral Brief. COVID-19 and the education sector https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---sector/documents/briefingnote/wcms_742025.pdf (7 Mayıs 2021).
  • İnceler, N. ve Özder, H. (2020). Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi: KKTC örneği, Inonu University Journal of the Faculty of Education, 21(2), 719-739.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N. ve Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274.
  • Koloğlu, T. F., Kantar, M. ve Doğan, M. (2016). Öğretim elemanlarının uzaktan eğitimde hazırbulunuşluklarının önemi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(1), 52- 70.
  • Moore, M. G. ve Anderson, W. (2003). Handbook of distance education. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Moore, J. L., Dickson-Deane, C. ve Galyen, K. (2011). E-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?. The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135.
  • Odabaş, H. (2003). Internet tabanlı uzaktan eğitim ve bilgi ve belge yönetimi. Türk Kütüphaneciliği, 17(1), 22-36.
  • Öztaş, S. ve Kılıç, B. (2017). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin uzaktan eğitim şeklinde verilmesinin öğrenci görüşleri açısından değerlendirilmesi. Turkish History Education Journal, 6(2), 268-293.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Pınar, M. A. ve Dönel Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2), 461-486.
  • Sarıkaya, M. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin müzik eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin görüşleri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(46), 92-100.
  • Şenol, H., Lesinger, F. Y. ve Çağlar, M. (2021). Evaluation of online education delivered by the universities during pandemic COVID-19: A Case of North Cyprus. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 20(2), 51-61.
  • Şimşek, A., İskenderoğlu, T. ve İskenderoğlu, M. (2010). Investigating preservice computer teachers’ attitudes towards distance education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 324-328.
  • Utomo, M. N. Y., Sudayanto, M. ve Saddhono, K. (2020). Tools and strategy for distance learning to respond COVID-19 pandemic in Indonesia. Ingénierie des Systèmes d’Information, 25(3), 383-390.
  • Valenta, A., Therrı̇ault, D., Dieter, M. ve Mrtek, R. (2001). Identifying student attitudes and learning styles in distance education. JALN, 5(2), 111-127.
  • Volkan, E. ve Volkan, E. (2020). Under the COVID-19 lockdown: Rapid review about the unique case of North Cyprus. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 12(5), 539-541.
  • Yıldırım, S., Yıldırım, G., Çelik, E. ve Karaman, S. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 365-370.
  • Yorgancı, S. (2015). Web tabanlı uzaktan eğitim yönteminin öğrencilerin matematik başarılarına etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1401-1420.

EXAMINATION OF THE ATTITUDES OF PRE-SERVICE TEACHERS TOWARDS DISTANCE EDUCATION PRACTICES DURING THE COVID-19 PANDEMIC: THE CASE OF ATATURK TEACHER TRAINING ACADEMY

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 4, 1274 - 1290, 31.12.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.969087

Öz

In this study, it is aimed to determine the attitudes of pre-service teachers regarding distance education practices carried out during the Covid-19 pandemic process. The study group of the research who agreed to participate it, which was designed using the survey model, consists of 127 pre-service teachers studying distance education applications at Atatürk Teacher Training Academy in the spring term of 2020-2021 education. The Demographic Information Form and the ‘Views of Distance Education Students on Distance Education’ scale were used to collect data in the research. Descriptive analysis method was used to analyze the data and the Mann Whitney U test was used to describe the difference between the two groups. In this study, in accordance with the attitudes put forward by the preservice teachers, distance education practices were determined to be moderately successful. In addition to this, there was a significant difference in the overall of the scale according to the variables of gender, having internet access and class attendance.

Kaynakça

  • Adnan, M. ve Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 Pandemic: Students' perspectives. Online Submission, 2(1), 45-51.
  • Almuraqab, N. A. S. (2020). Shall universities at the UAE continue distance learning after the COVID-19 pandemic? Revealing students’ perspective. International Journal of Advanced Research in Engineering and Technology (IJARET), 11(5).
  • Atatürk Öğretmen Akademisi (AÖA) (2021). Pandemi hazırlık. http://aoa.edu.tr/covid19 (7 Mayıs 2021).
  • Ateş, A. ve Altun, E. (2008). Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 125-145.
  • Azzi-huck, K ve Shmis, T. (2020). Managing the impact of COVID-19 on education systems around the world: How countries are preparing, coping, and planning for recovery. https://blogs.worldbank.org/education/managing-impact-covid-19-education-systems-around-world-how-countries-are-preparing (6 Mayıs 2021).
  • Barış, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 36-46.
  • Basilaia, G. ve Kvavadze, D. (2020). Transition to online education in schools during a SARS-CoV-2 coronavirus (Covid-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4), 1-9.
  • Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2(1), 24-40.
  • Buxton, E. (2014). Pharmacists’ perception of synchronous versus asynchronous distance learning for continuing education programs. American Journal of Pharmaceutical Education, 75(1), 17.
  • Cacheiro-Gonzalez, M. L., Medina-Rivilla, A., Dominguez-Garrido, M. C. ve Medina- Dominguez, M. (2019). The learning platform in distance higher education: Student’s perceptions. Turkish Online Journal of Distance Education, 20(1), 71-95.
  • Chakowa, J. (2018). Enhancing beginners’ second language learning through an informal online environment. Journal of Educators Online, 15(1), 1-14.
  • Christensen, E. W., Anakwe, U. P. ve Kessler, E. H. (2001). Receptivity to distance learnings the effect of technology, reputation, constraints, and learning preferences. Journal of Research on computing in Education, 33(3), 263-279.
  • Çakın, M. ve Akyavuz, E. K. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • Demirkan, Ö., Bayra, E. ve Baysan, E. (2016). Uzaktan eğitim öğrencilerinin dersleri takip etme durumlarının dönemsonu başarılarına etkisi (Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği). Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 47-75.
  • Doğan, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinin uzaktan çevrim-içi yabancı dil öğrenmeye yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 483-504.
  • Düzgün, S. ve Sulak, E. (2020). Öğretmen adaylarının Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 49(1), 619-633.
  • Egeli, S. ve Özdemir, M. B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin KKTC eğitim sistemine yansımalarına genel bir bakış. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(27), 779-804.
  • Fauzi, I. ve Khusuma, I. H. S. (2020). Teachers’ elementary school in online learning of COVID-19 pandemic conditions. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 58-70.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Giesbers, B., Rienties, B., Tempelaar, D. ve Gijselaers, W. (2014). A dynamic analysis of the interplay between asynchronous and synchronous communication in online learning: The impact of motivation. Journal of Computer Assisted Learning, 30(1), 30-50.
  • Hakkari, F. (2018). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin uzaktan eğitim derslerine yönelik görüşleri. Journal of Social and Humanities Sciences Research-SHSR Journal, 5(23), 1140-1151.
  • Hill. J. B. (2021). Pre-Service teacher experiences during COVID 19: Exploring the uncertainties between clinical practice and distance learning. Journal of Practical Studies in Education, 2(2), 1-13.
  • International Labour Organization (ILO) (2021). ILO Sectoral Brief. COVID-19 and the education sector https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---sector/documents/briefingnote/wcms_742025.pdf (7 Mayıs 2021).
  • İnceler, N. ve Özder, H. (2020). Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi: KKTC örneği, Inonu University Journal of the Faculty of Education, 21(2), 719-739.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N. ve Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274.
  • Koloğlu, T. F., Kantar, M. ve Doğan, M. (2016). Öğretim elemanlarının uzaktan eğitimde hazırbulunuşluklarının önemi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(1), 52- 70.
  • Moore, M. G. ve Anderson, W. (2003). Handbook of distance education. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Moore, J. L., Dickson-Deane, C. ve Galyen, K. (2011). E-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?. The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135.
  • Odabaş, H. (2003). Internet tabanlı uzaktan eğitim ve bilgi ve belge yönetimi. Türk Kütüphaneciliği, 17(1), 22-36.
  • Öztaş, S. ve Kılıç, B. (2017). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin uzaktan eğitim şeklinde verilmesinin öğrenci görüşleri açısından değerlendirilmesi. Turkish History Education Journal, 6(2), 268-293.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Pınar, M. A. ve Dönel Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2), 461-486.
  • Sarıkaya, M. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin müzik eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin görüşleri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(46), 92-100.
  • Şenol, H., Lesinger, F. Y. ve Çağlar, M. (2021). Evaluation of online education delivered by the universities during pandemic COVID-19: A Case of North Cyprus. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 20(2), 51-61.
  • Şimşek, A., İskenderoğlu, T. ve İskenderoğlu, M. (2010). Investigating preservice computer teachers’ attitudes towards distance education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 324-328.
  • Utomo, M. N. Y., Sudayanto, M. ve Saddhono, K. (2020). Tools and strategy for distance learning to respond COVID-19 pandemic in Indonesia. Ingénierie des Systèmes d’Information, 25(3), 383-390.
  • Valenta, A., Therrı̇ault, D., Dieter, M. ve Mrtek, R. (2001). Identifying student attitudes and learning styles in distance education. JALN, 5(2), 111-127.
  • Volkan, E. ve Volkan, E. (2020). Under the COVID-19 lockdown: Rapid review about the unique case of North Cyprus. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 12(5), 539-541.
  • Yıldırım, S., Yıldırım, G., Çelik, E. ve Karaman, S. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 365-370.
  • Yorgancı, S. (2015). Web tabanlı uzaktan eğitim yönteminin öğrencilerin matematik başarılarına etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1401-1420.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Uysal 0000-0003-3430-0194

Ahmet Erman Karagöz 0000-0001-5260-7902

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 9 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Uysal, M., & Karagöz, A. E. (2021). ADAY ÖĞRETMENLERİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE YÜRÜTÜLEN UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMALARINA İLİŞKİN TUTUMLARININ İNCELENMESİ: ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(4), 1274-1290. https://doi.org/10.47525/ulasbid.969087

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License