Research Article
BibTex RIS Cite

Din Görevlilerinin Gözüyle Almanya’da Cami Dersleri

Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 7 - 34, 06.08.2020

Abstract

Bu çalışmada Türkiye’den Almanya’ya işçi statüsünde göç eden kişiler tarafından kurulan ve Almanya’da faaliyet gösteren en büyük İslâmî çatı kuruluşlarından biri olan Diyanet İşleri Türk İslam Birliği (DİTİB) bünyesindeki camilerde yürütülen din eğitim ve öğretim faaliyetlerinin mevcut hali din görevlilerine uygulanan anket çalışmasıyla ve yerinde gözlem metoduyla tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma boyunca, din görevlilerinin gözüyle camilerin fiziki durumu, eğitmenlerin başarısı, cami derslerinde uygulanan eğitim öğretim yöntemleri incelenmiştir. Elde edilen veriler neticesinde, cami derslerinin daha etkin ve verimli bir hale gelebilmesi için bazı öneri ve tekliflerde bulunulmuştur. DİTİB camileri başta Türkler olan üzere bütün Müslümanlara dinî, sosyal ve kültürel hizmetler vermeye çalışan bir kuruluştur. Çocuklara, gençlere, yetişkinlere ve yaşlılara özel hizmet alanları bulunmaktadır. Eğitim ve öğretim faaliyetlerinden birinci derecede Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından Almanya’ya gönderilen din görevlileri sorumludur. Almanya genelinde camilerde yürütülmekte olan din eğitim ve öğretim faaliyetlerine hafta sonları ve tatil günlerinde binlerce öğrenci iştirak etmektedir. Cami derslerinde öğrencilere temel dini ve ahlâkî bilgilerin öğretilmenin yanı sıra Kur’ân-ı Kerîm’i usulüne uygun bir şekilde okuma becerisi kazandırılmaya çalışılmaktadır.

References

  • Aktay, Yasin ve Subaşı, Necdet. Referans Grupları Avrupa’da Türkler Dinsel Organizasyonları Söylem ve Tasavvurları. Proje Raporu. Konya-Muğla: yy., 2006.
  • Aytekin, Ayca. Türkisch-Islamische Vereinigungen in Deutschland und die Rolle des Islams in der Türkei im Vergleich. Norderstedt: Grin, 2009.
  • Bayar, Adem – Kerns, James H. “Undesired Behaviors Faced in Classroom by Physics Teachers in High Schools”. Eurasian J. Phys. & Chem. Educ. 7/1 (2015), 37-45.
  • Ceylan, Rauf. İslamische Religionspädagogik in Moscheen und Schulen. Hamburg: Verlag Dr. Kovac, 2008.
  • Çekin, Ahmet. Stellung der Imame, Eine Vergleichende Rollenanalyse der Imame in der Türkei und Dutschland. Tübingen: Tübingen Üniversitesi, Doktora Tezi, 2004.
  • Çekin, Ahmet. “Mesleki ve Sosyal Boyutlarıyla Yurtdışı Din Görevliliği”. Diyanet İlmi Dergi 41/3 (Eylül 2005), 17-40.
  • Çoştu, Yakup - Ceyhan, M.Akif. “DİTİB’in Din Eğitimi Faaliyetleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8/1 (Haziran 2015), 39-51. https://doi.org/10.17218/husbed.50745.
  • DİTİB (Hrsg.). Kleines Handbuch für Vereine. Köln: DİTİB Verlag, 2004.
  • Doğan, Recai. “Avrupa'da Kur'an-ı Kerim ve Dini Bilgiler Kursları: Problemler ve Çözüm Önerileri (Almanya Örneği)”, III. Din Şûrası Tebliğ ve Müzakereleri, ed. Mehmet Bulut. 391-408. Ankara: Diyanet Yayınları, 2005.
  • Ev, Halit. Almanya’da Çocuklara Yönelik Kur’an ve Dini Bilgiler Kursları. İzmir: Tibyan Yayıncılık, 2003.
  • Gün, Ayşegül. “İlahiyat Alanında Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Gözüyle Din Dersi Öğretmenleri", Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 11/24 (Haziran 2020), 129-158. https://doi.org/10.35415/sirnakifd.688362.
  • Gün, Ayşegül vd. “Bir İlmi Geleneğin Merkezi: Büyükağa Kur’an Kursu -Hafızlık Eğitimi, Niteliği, Sorunları ve Beklentileri-”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/34 (Aralık 2018), (211-240). https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.504996.
  • Lemmen, Thomas. Islamische Vereine und Verbände in Deutschland. Bonn: Friedrich- Ebert-Stiftung, 2002.
  • Özdil, Ali-Özgür. Wenn sich Moscheen öffnen Moscheepädagogik Eine praktische Einführung in den Islam. Münster: Waxmann, 2002.
  • Perşembe, Erkan. Almanya’da Türk Kimliği Din ve Entegrasyon. Ankara: Araştırma Yayınları, 2006. Tosun, Cemal. Din ve Kimlik. Ankara: TDV Yayınları, 2010.
  • Yerkazan, Hasan. Eğitim ve Din Hizmetleri Bağlamında Almanya Diyanet İşleri Türk İslam Birliği. Elazığ: Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Yılmaz, Ömer. “Yurtdışı Cami ve Cami Dışı Din Hizmetleri”, Diyanet İlmi Dergi 42/1 (2006), 56-78.
  • Yücel, İrfan. “Diyanet İşleri Başkanlığı”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi 9/455-460. İstanbul: TDV Yayınları, 1994.

Mosque Lessons in Germany According to the Religious Officials

Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 7 - 34, 06.08.2020

Abstract

In this study, the current state of religious education and religious training activities carried out by the mosques of The Turkish-Islamic Union for Religious Affairs (DITIB, which were established by people who emigrated from Turkey to Germany and one of the largest Islamic organizations operating in Germany), have been tried to be determined by the questionnaire applied to the religious officials and by observation method. In the course of this study, the physical condition of the mosques, the success of the instructors, the methods of education applied in the mosque lessons are analyzed in terms of the Religious officials’ perspectives. Based on the results of the obtained data, some suggestions and proposals are made for the mosque lessons to be more effective and productive. DITIB mosque unions are organizations that try to provide religious, social, cultural, and educational activities to all Muslims, especially Turks. There are special service areas for children, youth, adults, and the elderly. Religious officials have been sent to Germany by the Presidency of Religious Affairs are primarily responsible for education and training activities. Thousands of students participate in religious education and training activities in mosques throughout Germany on weekends and holidays. In the mosque lessons, besides teaching basic religious and ethical knowledge, the students are tried to gain the ability to read the Qur’ān in a duly manner.

References

  • Aktay, Yasin ve Subaşı, Necdet. Referans Grupları Avrupa’da Türkler Dinsel Organizasyonları Söylem ve Tasavvurları. Proje Raporu. Konya-Muğla: yy., 2006.
  • Aytekin, Ayca. Türkisch-Islamische Vereinigungen in Deutschland und die Rolle des Islams in der Türkei im Vergleich. Norderstedt: Grin, 2009.
  • Bayar, Adem – Kerns, James H. “Undesired Behaviors Faced in Classroom by Physics Teachers in High Schools”. Eurasian J. Phys. & Chem. Educ. 7/1 (2015), 37-45.
  • Ceylan, Rauf. İslamische Religionspädagogik in Moscheen und Schulen. Hamburg: Verlag Dr. Kovac, 2008.
  • Çekin, Ahmet. Stellung der Imame, Eine Vergleichende Rollenanalyse der Imame in der Türkei und Dutschland. Tübingen: Tübingen Üniversitesi, Doktora Tezi, 2004.
  • Çekin, Ahmet. “Mesleki ve Sosyal Boyutlarıyla Yurtdışı Din Görevliliği”. Diyanet İlmi Dergi 41/3 (Eylül 2005), 17-40.
  • Çoştu, Yakup - Ceyhan, M.Akif. “DİTİB’in Din Eğitimi Faaliyetleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8/1 (Haziran 2015), 39-51. https://doi.org/10.17218/husbed.50745.
  • DİTİB (Hrsg.). Kleines Handbuch für Vereine. Köln: DİTİB Verlag, 2004.
  • Doğan, Recai. “Avrupa'da Kur'an-ı Kerim ve Dini Bilgiler Kursları: Problemler ve Çözüm Önerileri (Almanya Örneği)”, III. Din Şûrası Tebliğ ve Müzakereleri, ed. Mehmet Bulut. 391-408. Ankara: Diyanet Yayınları, 2005.
  • Ev, Halit. Almanya’da Çocuklara Yönelik Kur’an ve Dini Bilgiler Kursları. İzmir: Tibyan Yayıncılık, 2003.
  • Gün, Ayşegül. “İlahiyat Alanında Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Gözüyle Din Dersi Öğretmenleri", Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 11/24 (Haziran 2020), 129-158. https://doi.org/10.35415/sirnakifd.688362.
  • Gün, Ayşegül vd. “Bir İlmi Geleneğin Merkezi: Büyükağa Kur’an Kursu -Hafızlık Eğitimi, Niteliği, Sorunları ve Beklentileri-”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/34 (Aralık 2018), (211-240). https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.504996.
  • Lemmen, Thomas. Islamische Vereine und Verbände in Deutschland. Bonn: Friedrich- Ebert-Stiftung, 2002.
  • Özdil, Ali-Özgür. Wenn sich Moscheen öffnen Moscheepädagogik Eine praktische Einführung in den Islam. Münster: Waxmann, 2002.
  • Perşembe, Erkan. Almanya’da Türk Kimliği Din ve Entegrasyon. Ankara: Araştırma Yayınları, 2006. Tosun, Cemal. Din ve Kimlik. Ankara: TDV Yayınları, 2010.
  • Yerkazan, Hasan. Eğitim ve Din Hizmetleri Bağlamında Almanya Diyanet İşleri Türk İslam Birliği. Elazığ: Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Yılmaz, Ömer. “Yurtdışı Cami ve Cami Dışı Din Hizmetleri”, Diyanet İlmi Dergi 42/1 (2006), 56-78.
  • Yücel, İrfan. “Diyanet İşleri Başkanlığı”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi 9/455-460. İstanbul: TDV Yayınları, 1994.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Religious Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Hasan Yerkazan 0000-0001-8673-0546

Publication Date August 6, 2020
Submission Date March 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 1

Cite

ISNAD Yerkazan, Hasan. “Mosque Lessons in Germany According to the Religious Officials”. ULUM 3/1 (August 2020), 7-34.