Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİCİ AHŞAP OYUNCAKLAR BAĞLAMINDA KATEGORİK DETAYLANDIRMALAR: SAYI ÖĞRETME VE HARF ÖĞRETME İÇİN BENZERLİKLER VE FARKLILIKLAR KARŞILAŞTIRMASI

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 82 - 89, 30.12.2022

Öz

Eğitici Ahşap Oyuncaklar, çocuk gelişimine önemli katkılar sağlayan envaiçeşit oyuncak içerisinde, çok yönlülüğü ve işlevselliği ile çocukluk yılları boyunca gelişim dönemlerini pekiştiren ve gelişim alanlarını destekleyen oyuncaklardır. Buna göre, öğrenme ve keşfetme odağında oyuncaklarla bütünleşik bir süreç olarak 0-6 yaş (0-72 ay) arasını kapsayan okul öncesi dönem önceliğinde öne çıkan eğitici ahşap oyuncaklar, genel içerik durumu ve işlevselliği açısından Ahşap Oyuncak Kategorizasyonu çerçevesinde tanıtılmış olup “Sayı Öğretme” oyuncakları ve “Harf Öğretme” oyuncakları bunlardandır. Esasen, neden-sonuç ilişkilendirmesiyle somutlaştırılabilir oldukları halde, soyut içsellikleriyle zor algılanan sayı ve harf kavramları, eğitsel ve gelişimsel perspektifte bütüncül bir bakış açısıyla daha yakından bakmayı gerektiren özel kavramlar olup çoklu zeka gelişimine olan olası etkileri itibariyle üzerinde önemle durulması gereken konulardır. Bu çalışmada, sayı ve harf kavramlarının okul öncesi çocuklar tarafından fark edilmesine imkan tanımak üzere, oyun odaklı farkındalık oluşturma çabasının tipik bir yansıması olarak özellikle tasarlanan Sayı Öğretme kategorisi oyuncakları ve Harf Öğretme kategorisi oyuncakları, benzerlikleri ve farklılıkları bakımından kategorik olarak detaylandırılmıştır.

Kaynakça

  • Usta, İ. (2016). Okul Öncesi Çocukluk Algısında Genç Yetişkinlerin Ahşap Oyuncak Seçimi. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar Dergisi, e-dergi, 8 Kasım 2016.
  • Piaget, J. (1962). Play, Dreams and Imitation. New York: W.W. Norton & Company, Inc.
  • Koçyiğit, S., & Başara Baydilek, N. (2015). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Oyun Algılarının İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 1-26.
  • Yavuzer, H. (2000). Çocuğunuzun İlk Altı Yılı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Aral, N., Gürsoy, F., & Köksal, A. (2001). Okul Öncesi Eğitimde Oyun. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Freud, S. (1949). An Outline of Psychoanalysis. New York: W.W. Norton & Company, Inc.
  • Vygotsky, L. (1967). Play and It’s Role in the Mental Development of the Child. Soviet Psychology, 5(3), 6-18.
  • Tezel Şahin, F. (1993). Üç-Altı Yaş Grubu Çocuklarının Anne Babalarının Çocuk Oyun ve Oyuncakları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2016). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: 0-36 Ay Oyun ve Oyuncak. http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller/0-36%20ay%20oyun%20ve%20oyuncak.pdf Erişim Tarihi:15.03.2016.
  • Usta, İ. (2019). Okul Öncesi Çocukluk Dönemi ve Eğitici Ahşap Oyuncaklar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(4), 211-238.
  • Usta, İ. (2018). Genç Yetişkinlerin Bakışıyla Okul Öncesi Çocuklar İçin Ahşap Oyuncaklar. Mesleki Bilimler Dergisi, 7(2), 99-122.
  • Usta, İ. (2020). Çocukluk Deneyimi Yaşamış Genç Yetişkinlerin Okul Öncesi Dönem Bağlamında Yeğledikleri Ahşap Oyuncak Çeşitleri. Mesleki Bilimler Dergisi, 9(1), 1-28.
  • Oktay, A. (2002). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Koçyiğit, S. (2014). Çocukların Bakış Açısıyla Okul Öncesi Eğitim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 203-214.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Temel Eğitim Genel Müdürlüğü (http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf). Erişim Tarihi: 12.01.2013.
  • Usta, İ. (2016). Depictions on Wood: Acceptation and Internalization of Wood, which is an intercultural interaction tool, as “a valuable object” (Wood is Valuable). Mugla Journal of Science and Technology, 2(2), 139-144.

CATEGORICAL DETAILS IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL WOODEN TOYS: COMPARISONS OF SIMILARITIES AND DIFFERENCES FOR LEARNING NUMBERS WITH LEARNING LETTERS

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 82 - 89, 30.12.2022

Öz

Educational Wooden Toys are toys that reinforce development periods and support development areas throughout childhood with their versatility and functionality in a wide range of toys that make important contributions to child development. Accordingly, educational wooden toys, which are prominent in the preschool period covering the age of 0-6 (0-72 months) as a process integrated with toys in the focus of learning and discovery, have been introduced within the framework of Wooden Toy Categorization in terms of general content status and functionality. Both “Learning Numbers” toys and “Learning Letters” toys are among them. In fact, although they can be concretized with cause-and-effect relation, the concepts of numbers and letters, which are hardly perceived with their abstract internalities, are special concepts that require a closer look at the holistic approach in the educational and developmental perspective, and are important issues that should be emphasized due to their possible effects on multiple intelligence development. In this study, therefore, “Learning Numbers” toys and “Learning Letters” toys, specifically designed as a typical reflection of the effort to create game-oriented awareness, are categorically detailed in terms of their similarities and differences, in order to allow the concepts of numbers and letters to be noticed by preschool children.

Kaynakça

  • Usta, İ. (2016). Okul Öncesi Çocukluk Algısında Genç Yetişkinlerin Ahşap Oyuncak Seçimi. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar Dergisi, e-dergi, 8 Kasım 2016.
  • Piaget, J. (1962). Play, Dreams and Imitation. New York: W.W. Norton & Company, Inc.
  • Koçyiğit, S., & Başara Baydilek, N. (2015). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Oyun Algılarının İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 1-26.
  • Yavuzer, H. (2000). Çocuğunuzun İlk Altı Yılı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Aral, N., Gürsoy, F., & Köksal, A. (2001). Okul Öncesi Eğitimde Oyun. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Freud, S. (1949). An Outline of Psychoanalysis. New York: W.W. Norton & Company, Inc.
  • Vygotsky, L. (1967). Play and It’s Role in the Mental Development of the Child. Soviet Psychology, 5(3), 6-18.
  • Tezel Şahin, F. (1993). Üç-Altı Yaş Grubu Çocuklarının Anne Babalarının Çocuk Oyun ve Oyuncakları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2016). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: 0-36 Ay Oyun ve Oyuncak. http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller/0-36%20ay%20oyun%20ve%20oyuncak.pdf Erişim Tarihi:15.03.2016.
  • Usta, İ. (2019). Okul Öncesi Çocukluk Dönemi ve Eğitici Ahşap Oyuncaklar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(4), 211-238.
  • Usta, İ. (2018). Genç Yetişkinlerin Bakışıyla Okul Öncesi Çocuklar İçin Ahşap Oyuncaklar. Mesleki Bilimler Dergisi, 7(2), 99-122.
  • Usta, İ. (2020). Çocukluk Deneyimi Yaşamış Genç Yetişkinlerin Okul Öncesi Dönem Bağlamında Yeğledikleri Ahşap Oyuncak Çeşitleri. Mesleki Bilimler Dergisi, 9(1), 1-28.
  • Oktay, A. (2002). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Koçyiğit, S. (2014). Çocukların Bakış Açısıyla Okul Öncesi Eğitim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 203-214.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Temel Eğitim Genel Müdürlüğü (http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf). Erişim Tarihi: 12.01.2013.
  • Usta, İ. (2016). Depictions on Wood: Acceptation and Internalization of Wood, which is an intercultural interaction tool, as “a valuable object” (Wood is Valuable). Mugla Journal of Science and Technology, 2(2), 139-144.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İlker Usta 0000-0002-0470-5839

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Kabul Tarihi 9 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Usta, İ. (2022). EĞİTİCİ AHŞAP OYUNCAKLAR BAĞLAMINDA KATEGORİK DETAYLANDIRMALAR: SAYI ÖĞRETME VE HARF ÖĞRETME İÇİN BENZERLİKLER VE FARKLILIKLAR KARŞILAŞTIRMASI. Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi, 5(2), 82-89.
Creative Commons Lisansı
Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.