Consumption emerges as an action that continues its existence continuously and uninterruptedly at all times of human existence. Consumption is defined as obtaining, purchasing, owning, or using a product or service produced to satisfy a need. When all definitions of consumption are examined, it is seen that the emphasis is placed on the concept of need. Therefore, the concept of need plays an important role in understanding consumption and consumer behavior. The way to understand and make sense of consumption is to understand the need. From this point of view, it is aimed to reveal the relationships between personality traits, level of frugality, conspicuous consumption tendency, and perception of need. This study aims to reveal the perspectives of individuals on the concept of need and how they perceive the need within the framework of their changing consumption habits. In this direction, it is aimed to reveal the relationships between individuals' personality traits, frugality levels, conspicuous consumption tendencies, and need perceptions. Data were collected from 605 people residing in the province of Karabük with a questionnaire prepared within the framework of this purpose and target. As a result of the analysis, it was concluded that the perceptions of needs, frugality levels, and conspicuous consumption tendencies differed according to the demographic characteristics of the participants. It has been determined that there is a significant relationship between personality traits, frugality, conspicuous consumption, and perceptions of needs and that the effect of these variables shapes the needs of individuals and therefore consumption preferences.
Tüketim insanın var olduğu tüm zamanlarda aralıksız ve kesintisiz varlığını sürdüren bir eylem olarak karşımıza çıkmaktadır. Tüketim bir ihtiyacın karşılanması, tatmin edilmesi amacıyla üretilen bir ürün veya hizmeti elde etme, satın alma, ona sahip olma ya da kullanma olarak tanımlanmaktadır. Tüketim üzerinde yapılan tüm tanımlar incelendiğinde vurgunun ihtiyaç kavramına yapıldığı görülmektedir. Dolayısıyla tüketimi ve tüketicilerin davranışlarını anlamakta ihtiyaç kavramı önemli bir görev icra etmektedir. Tüketimi anlamanın ve anlamlandırmanın yolu ihtiyacı anlamaktan geçmektedir. Buradan hareketle çalışmada kişilik özellikleri, tutumluluk düzeyi, gösterişçi tüketim eğilimi ve ihtiyaç algısı arasındaki ilişkilerin ortaya çıkartılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı bireylerin değişen tüketim alışkanlıkları çerçevesinde ihtiyaç kavramına bakış açılarını ve ihtiyacı nasıl algıladıklarını ortaya koymaktır. Bu doğrultuda bireylerin kişilik özellikleri, tutumluluk düzeyleri ve gösterişçi tüketim eğilimleri ile ihtiyaç algıları arasındaki ilişkilerin ortaya konulması hedeflenmiştir. Bu amaç ve hedef çerçevesinde hazırlanan anket formuyla Karabük ilinde ikamet eden 605 kişiden veri toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların demografik özelliklerine göre ihtiyaç algılarının, tutumluluk düzeylerinin ve gösterişçi tüketim eğilimlerinin farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Kişilik özellikleri, tutumluluk, gösterişçi tüketim ile ihtiyaç algıları arasında anlamlı ilişkinin olduğu, bireylerin ihtiyaçları dolayısıyla da tüketim tercihlerinin bu değişkenlerin etkisiyle şekillendiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Information Systems Philosophy, Research Methods and Theory |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 6, 2024 |
Acceptance Date | May 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |