BibTex RIS Cite

Edebiyat (9-12) Ders Kitapları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma: Türkiye-Amerika Birleşik Devletleri Örneği

Year 2016, Volume: 9 Issue: 27/3, 38 - 61, 29.07.2016

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Türk Edebiyatı (9-12) ders kitabı ile Amerika (Indiana eyaleti) Edebiyat (9-12) ders kitapları arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları tespit etmektir. Araştırma tarama modelinde, nitel bir çalışmadır. Verilerin toplanmasında doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada temel problem, Türkiye ve ABD edebiyat ders kitaplarının (9-12) incelenmesidir. 9. sınıf edebiyat ders kitaplarının şekil ve içerik yönünden ayrıntılı olarak ele alınması ise alt problemdir. Çalışmada öncelikle genel bir çerçevede dil ve edebiyat öğretimi için metin seçiminin önemi üzerinde durulmuştur. Ardından ders kitapları şekil (sayfa sayısı, görsel tasarım vd.) ve içerik inceleme (bölümler, üniteler, türler, tür sayıları vd.) olmak üzere ele alınmıştır. Araştırmada, her iki ülkenin benzerlik ve farklılıkları karşılaştırılmış; elde edilen bilgiler ışığında, karşılaştırılan ülkenin olumlu yanlarından faydalanılmaya çalışılmıştır. Çalışmadan çıkarılan sonuçlar ve öneriler, Amerika (Indiana eyaleti) Edebiyat ders kitaplarının gerek görsel tasarım gerekse içerik bakımdan Türk Edebiyatı ders kitabından zengin olduğu ve dolayısıyla Türk Edebiyatı ders kitaplarının geliştirilmesi yönündedir.

 

Anahtar Kelimeler: edebiyat ders kitabı, karşılaştırma, Türkiye-ABD

References

  • Bernadowski, C. (2011). A good read. Literacy strategies with newspapers. Arlington VA: Newspaper Association of America Foundation.
  • Celilova, V. (2006). Genel liselerin ikinci sınıflarında okutulan Türk edebiyatı ders kitaplarındaki metin altı soruları üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Coleman, D. & Pimentel, S. (2012). Revised publishers’ criteria for the common core state standards in English language arts and literacy, grades k–2. 15.06.2013 tarihinde http://www.corestandards.org/assets/Publishers_Criteria_for_K2.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Çelik, T. (2011). Dil ve edebiyat öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetin, İ. ve Uzun, Y. (2010). Türkiye ve İngiltere’de edebiyat öğretimi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (30), 1-16.
  • Çetin, İ. (Ed.). (2010). Dil ve edebiyat öğretim yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Dilidüzgün, Ş. (2008). Türkçe öğretiminde metindilbilimsel bağlamda uygulamalı bir yaklaşım. Yayımlanmış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Eskimen, A. D. (2014). Türkiye ve ABD'de dil-edebiyat öğretimi
  • -Karşılaştırmalı bir araştırma- Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Güleç, İ. ve Demirtaş, T. (2012). İlköğretim 8. sınıf ana dili ders kitapları üzerine karşılaştırmalı bir çalışma: Türkiye-Amerika birleşik devletleri örneği. Sakarya University Journal of Education, 2, (1), s. 74-91.
  • Güven, C. (2010). On birinci sınıf Türk edebiyatı ders kitabı hakkında öğretmen ve öğrenci görüşleri. Zonguldak ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Indiana Literature Grade 9-12, (2008) McDougal Littell.
  • Işıksalan, S., N. (2011). Türk edebiyatı dersi öğretim programının
  • değerlendirilmesi: Eskişehir örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 15-40.
  • Karababa, C. (2002). İlköğretim 3. ve 5. sınıf Türkçe ve İngilizce anadili ders kitaplarının temel nitelikleri. Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, (113), 33-40.
  • Karababa, C. Z. (2005). Avrupa’da anadili öğretimi Türkçe ve İngilizce anadili ders kitaplarının incelenmesi ve karşılaştırılması (Kuzey İrlanda, İskoçya ve İngiltere örneği, Millî Eğitim Dergisi, Özel Sayı, 167 (33).
  • http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Millî_Egitim_Dergisi/167/index3-karababa.htm adresinden 10.12.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (2002). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • McTighe, (2012). Designing an understanding-based curriculum around common core standards. 27.10.2013 tarihinde http://midwestprincipalscenter.org/wpcontent/uploads/2012/10/McTighe-handout-CCSS-and-UbD.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2005). Türk edebiyatı ile dil ve anlatım dersleri öğretim program ve kılavuzu. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. 09.11.2015 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/width=900&height=530&TB_iframe=true sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2007). Ortaöğretim Türk edebiyatı ile dil ve anlatım ders kitapları. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. MEB Devlet Kitapları.
  • Scarratt & Mclnnes, 2009: Media Education and ICT. J. Davison ve J. Dowson. (Eds.), Learning to teach English in the secondary school içinde (s. 178-217). London: Routledge Group.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şenöz- Ayata, C. (1992). Metindilbilim ve yabancı dil olarak Almanca öğretimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Thoman, E. ve Jolls T. (2008). 21. yüzyıl okuryazarlığı. (Cevat Elma ve Alper Kesten, Çev.), Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tompkins, G. E.& Bright, R. M., Pollard ,& Winsor, P. J.T. (2002a). Language arts: content and teaching strategies. Toronto, ONT: Pearson.
  • Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E (2007). Almanya ve Türkiye'de Lise Birinci Sınıflarda Okutulan Dil ve Edebiyat Ders kitaplarının karşılaştırılması (Berlin örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yiğit, E. (2011). Liselerde okutulan 9. sınıf Türk edebiyatı ders kitabında bulunan coşku ve heyecanı dile getiren metinler ünitesi hakkında öğrenci görüşleri (Trabzon örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • http:// mevzuat.meb. gov.tr/html/ 2709_0.html.
  • http://indianadoe.buildyourowncurriculum.com/Public/Course_detail.aspx?ID = 27092.
Year 2016, Volume: 9 Issue: 27/3, 38 - 61, 29.07.2016

Abstract

References

  • Bernadowski, C. (2011). A good read. Literacy strategies with newspapers. Arlington VA: Newspaper Association of America Foundation.
  • Celilova, V. (2006). Genel liselerin ikinci sınıflarında okutulan Türk edebiyatı ders kitaplarındaki metin altı soruları üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Coleman, D. & Pimentel, S. (2012). Revised publishers’ criteria for the common core state standards in English language arts and literacy, grades k–2. 15.06.2013 tarihinde http://www.corestandards.org/assets/Publishers_Criteria_for_K2.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Çelik, T. (2011). Dil ve edebiyat öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetin, İ. ve Uzun, Y. (2010). Türkiye ve İngiltere’de edebiyat öğretimi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (30), 1-16.
  • Çetin, İ. (Ed.). (2010). Dil ve edebiyat öğretim yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Dilidüzgün, Ş. (2008). Türkçe öğretiminde metindilbilimsel bağlamda uygulamalı bir yaklaşım. Yayımlanmış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Eskimen, A. D. (2014). Türkiye ve ABD'de dil-edebiyat öğretimi
  • -Karşılaştırmalı bir araştırma- Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Güleç, İ. ve Demirtaş, T. (2012). İlköğretim 8. sınıf ana dili ders kitapları üzerine karşılaştırmalı bir çalışma: Türkiye-Amerika birleşik devletleri örneği. Sakarya University Journal of Education, 2, (1), s. 74-91.
  • Güven, C. (2010). On birinci sınıf Türk edebiyatı ders kitabı hakkında öğretmen ve öğrenci görüşleri. Zonguldak ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Indiana Literature Grade 9-12, (2008) McDougal Littell.
  • Işıksalan, S., N. (2011). Türk edebiyatı dersi öğretim programının
  • değerlendirilmesi: Eskişehir örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 15-40.
  • Karababa, C. (2002). İlköğretim 3. ve 5. sınıf Türkçe ve İngilizce anadili ders kitaplarının temel nitelikleri. Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, (113), 33-40.
  • Karababa, C. Z. (2005). Avrupa’da anadili öğretimi Türkçe ve İngilizce anadili ders kitaplarının incelenmesi ve karşılaştırılması (Kuzey İrlanda, İskoçya ve İngiltere örneği, Millî Eğitim Dergisi, Özel Sayı, 167 (33).
  • http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Millî_Egitim_Dergisi/167/index3-karababa.htm adresinden 10.12.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (2002). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • McTighe, (2012). Designing an understanding-based curriculum around common core standards. 27.10.2013 tarihinde http://midwestprincipalscenter.org/wpcontent/uploads/2012/10/McTighe-handout-CCSS-and-UbD.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2005). Türk edebiyatı ile dil ve anlatım dersleri öğretim program ve kılavuzu. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. 09.11.2015 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/width=900&height=530&TB_iframe=true sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2007). Ortaöğretim Türk edebiyatı ile dil ve anlatım ders kitapları. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. MEB Devlet Kitapları.
  • Scarratt & Mclnnes, 2009: Media Education and ICT. J. Davison ve J. Dowson. (Eds.), Learning to teach English in the secondary school içinde (s. 178-217). London: Routledge Group.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şenöz- Ayata, C. (1992). Metindilbilim ve yabancı dil olarak Almanca öğretimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Thoman, E. ve Jolls T. (2008). 21. yüzyıl okuryazarlığı. (Cevat Elma ve Alper Kesten, Çev.), Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tompkins, G. E.& Bright, R. M., Pollard ,& Winsor, P. J.T. (2002a). Language arts: content and teaching strategies. Toronto, ONT: Pearson.
  • Yıldırım ve Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E (2007). Almanya ve Türkiye'de Lise Birinci Sınıflarda Okutulan Dil ve Edebiyat Ders kitaplarının karşılaştırılması (Berlin örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yiğit, E. (2011). Liselerde okutulan 9. sınıf Türk edebiyatı ders kitabında bulunan coşku ve heyecanı dile getiren metinler ünitesi hakkında öğrenci görüşleri (Trabzon örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • http:// mevzuat.meb. gov.tr/html/ 2709_0.html.
  • http://indianadoe.buildyourowncurriculum.com/Public/Course_detail.aspx?ID = 27092.
There are 31 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ayşe Derya Eskimen

Publication Date July 29, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 9 Issue: 27/3

Cite

APA Eskimen, A. D. (2016). Edebiyat (9-12) Ders Kitapları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma: Türkiye-Amerika Birleşik Devletleri Örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27/3), 38-61.

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr