Aim: The study is to develop a scale on the attitudes of 12-16 year-old athletes towards the combat sports.
Material and Methods: In order to develop a scale; creating items, taking the expert’s opinions, pretesting, statistics of the validity and the reliability were done. In order to create item pool, two open-ended questions were asked to 60 licensed athletes dealing with combat sports. According to the answers given by athletes, the item pool consisting of 53 items was created. Taking the 3 domain experts, 1 educational specialist and 1 linguist’s opinions, trial scale consisting of 32 items were created for the pretesting step. The clarity and the intelligibility of the scale were tested by 60 athletes .The trial scale in the pretesting step was filled in by 251 licensed athletes (1-7 sports age) consisting of 85 judo, 84 taekwondo and 82 karate athletes. Derived data were coded to the packaged software for statistical process and as a last step; the validity and reliability studies were done.
Results: According to the results taken from the trial scale, taking the result of that the parameters of the 9 items should be less than r≤30, a scale of 23 items and 9 aspects remained. As the number of items in the aspects are a few, it was gathered in the 3 sub-aspects by the research team. These aspects were named as satisfaction, pleasure and fomentation. The internal consistency parameters of the aspects; satisfaction Cronbach’s Alpha=0.59, pleasure Cronbach’s Alpha=0.48 and fomentation Cronbach’s Alpha=0.44 were determined. The total reliability point Cronbach’s Alpha=.731 was determined.
Conclusion: Scales having enough qualities to test the attitudes of 12-16 year-old athletes towards combat sports was gained. It can be determined whether the attitudes of the athletes are negative or positive by applying to the licensed combat athletes or the students at school for skill analysis.Amaç: 12-16 yaş sporcuların mücadele sporlarına ilişkin tutumlarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirmek.
Materyal ve Yöntem: Ölçek geliştirmek için sırası ile madde oluşturma, uzman görüşü alma, ön deneme, geçerlilik ve güvenirlilik hesaplamaları yapılmıştır. Madde havuzunun oluşturulması için mücadele sporları ile uğraşan lisanslı 60 sporcuya 2 açık uçlu soru yöneltilmiştir. Sporculardan gelen cevaplara göre 53 maddelik madde havuzu oluşturulmuştur. Üç alan uzmanı, bir eğitim bilimleri ve bir dil uzmanının görüşleri alınarak ön deneme aşaması için 32 maddelik taslak ölçek hazırlanmıştır. Taslak ölçeğin açık ve anlaşılırlığı 60 sporcuya okutularak test edilmiştir. Ön deneme aşamasında taslak ölçek 1-7 yıl arasında spor yaşı olan 85 judocu, 84 taekwandocu ve 82 karateci olmak üzere toplamda 251 lisanslı sporcuya doldurtulmuştur. Taslaktan elde edilen veriler istatistiksel işlemler için paket programa kodlanarak son aşama olan geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır.
Bulgular: Denemelik ölçekten elde edilen verilere göre 9 maddenin katsayılarının r≤30’dan düşük olması sonucu çıkarılarak 23 madde ve 9 boyutlu ölçek oluşmuştur. Boyutlarlarda yer alan madde sayılarının az olması nedeni ile araştırma ekibi tarafından 3 alt boyutta toplanmıştır. Boyutlar; doyum, haz ve isteklendirme olarak isimlendirilmiştir. Boyutların iç tutarlık katsayıları; doyum Cronbach’s Alpha=0.59, haz Cronbach’s Alpha=0.48 ve isteklendirme Cronbach’s Alpha=0.44 olarak saptanmıştır. Toplam güvenirlik katsayısı Cronbach’s Alpha=0.73 olarak tespit edilmiştir.
Sonuçlar: Mücadele sporlarına ilişkin 12–16 yaş grubu sporcuların tutumlarını ölçmek için yeterli niteliklere sahip bir ölçek elde edilmiştir. Yetenek seçimi için okullarda öğrencilere veya lisanslı mücadele sporcularına uygulanarak tutumlarının olumlu veya olumsuz olup olmadığı belirlenebilir.
Journal Section | SCIENCE of SPORTS EDUCATION |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 9, 2016 |
Submission Date | December 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 |