Research Article
BibTex RIS Cite

Study of developing a scale on attitudes towards the combat sports

Year 2016, , 82 - 88, 09.06.2016
https://doi.org/10.18826/ijsets.82687

Abstract

Aim: The study is to develop a scale on the attitudes of 12-16 year-old athletes towards the combat sports.

Material and Methods: In order to develop a scale; creating items, taking the expert’s opinions, pretesting, statistics of the validity and the reliability were done. In order to create item pool, two open-ended questions were asked to 60 licensed athletes dealing with combat sports. According to the answers given by athletes, the item pool consisting of 53 items was created. Taking the 3 domain experts, 1 educational specialist and 1 linguist’s opinions, trial scale consisting of 32 items were created for the pretesting step. The clarity and the intelligibility of the scale were tested by 60 athletes .The trial scale in the pretesting step was filled in by 251 licensed athletes (1-7 sports age) consisting of 85 judo, 84 taekwondo and 82 karate athletes. Derived data were coded to the packaged software for statistical process and as a last step; the validity and reliability studies were done.

Results: According to the results taken from the trial scale, taking the result of that the parameters of the 9 items should be less than r≤30, a scale of 23 items and 9 aspects remained. As the number of items in the aspects are a few, it was gathered in the 3 sub-aspects by the research team. These aspects were named as satisfaction, pleasure and fomentation. The internal consistency parameters of the aspects; satisfaction Cronbach’s Alpha=0.59, pleasure Cronbach’s Alpha=0.48 and fomentation Cronbach’s Alpha=0.44 were determined. The total reliability point Cronbach’s Alpha=.731 was determined.

Conclusion: Scales having enough qualities to test the attitudes of 12-16 year-old athletes towards combat sports was gained. It can be determined whether the attitudes of the athletes are negative or positive by applying to the licensed combat athletes or the students at school for skill analysis.

References

  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik Ve İlkeleri. (5. baskı). Ankara: Pegema Yayınevi.
  • Bell, J. (1993). Doing Your Research Project (2. Edition). Buckingham: Open University Pres.
  • Bindak R. (2005) Tutum ölçeklerine madde seçmede kullanılan tekniklerin karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), s.17-26.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, s.470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı (4. Baskı). Ankara: Pegema Yayınevi.
  • Bozdoğan A. E. ve Öztürk Ç. (2008). Coğrafya ile ilişkili fen konularının öğretimine yönelik öz-yeterlilik inanç ölçeğinin geliştirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), Cilt 2, Sayı 2, s. 66-81.
  • Canakay, U. (2006). Müzik teorisi dersine ilişkin tutum ölçeği geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Pamukkale Ünv. Eğit. Fak. Denizli, 26-28 Nisan, s.297-310.
  • Erdem M. (2008). Amerikan futbolu sporcularında sporda güdülenme ölçeğinin geliştirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (9.Basım). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Keklik İ. (2010). Gelişim Psikolojisi. Selim Kitabevi, s.70-88.
  • Özgüven, İ. E. (1999). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Ramazanoğlu F. ve Çoban B. (2004). Elit taekwondocuların spor doyum düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:14, Sayı:2, s.321–330.
  • Şeker, H., Deniz, S. ve Görgen, İ. (2004). Öğretmen yeterlikleri ölçeği. Milli Eğitim Dergisi, (164), s.105-118.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tezbaşaran, A.(1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Tezbaşaran, A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu, Üçüncü sürüm e-kitap, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ABD, Mersin, s.1-5-10.
  • Türk Dil Kurumu. (2015). Büyük Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/ erişim Tarihi: 15.04.2015
  • The World Taekwondo Federation (WTF). (1986). Taekwondo, Seoul Korea, http://www.worldtaekwondofederation.net/ erişim tarihi: 04.04.2015.
  • Yücel E., O. (2003). Taekwondocuların durumluluk ve sürekli kaygı düzeyleri ve müsabakalardaki başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor ABD, Ankara, s.2-3.

Mücadele sporlarına ilişkin tutum ölçeği geliştirme çalışması

Year 2016, , 82 - 88, 09.06.2016
https://doi.org/10.18826/ijsets.82687

Abstract

Amaç: 12-16 yaş sporcuların mücadele sporlarına ilişkin tutumlarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirmek.

Materyal ve Yöntem: Ölçek geliştirmek için sırası ile madde oluşturma, uzman görüşü alma,  ön deneme, geçerlilik ve güvenirlilik hesaplamaları yapılmıştır. Madde havuzunun oluşturulması için mücadele sporları ile uğraşan lisanslı 60 sporcuya 2 açık uçlu soru yöneltilmiştir. Sporculardan gelen cevaplara göre 53 maddelik madde havuzu oluşturulmuştur. Üç alan uzmanı, bir eğitim bilimleri ve bir dil uzmanının görüşleri alınarak ön deneme aşaması için 32 maddelik taslak ölçek hazırlanmıştır. Taslak ölçeğin açık ve anlaşılırlığı 60 sporcuya okutularak test edilmiştir. Ön deneme aşamasında taslak ölçek 1-7 yıl arasında spor yaşı olan 85 judocu, 84 taekwandocu ve 82 karateci olmak üzere toplamda 251 lisanslı sporcuya doldurtulmuştur. Taslaktan elde edilen veriler istatistiksel işlemler için paket programa kodlanarak son aşama olan geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır.

Bulgular: Denemelik ölçekten elde edilen verilere göre 9 maddenin katsayılarının r≤30’dan düşük olması sonucu çıkarılarak 23 madde ve 9 boyutlu ölçek oluşmuştur. Boyutlarlarda yer alan madde sayılarının az olması nedeni ile araştırma ekibi tarafından 3 alt boyutta toplanmıştır. Boyutlar; doyum, haz ve isteklendirme olarak isimlendirilmiştir. Boyutların iç tutarlık katsayıları; doyum Cronbach’s Alpha=0.59, haz Cronbach’s Alpha=0.48 ve isteklendirme Cronbach’s Alpha=0.44 olarak saptanmıştır. Toplam güvenirlik katsayısı Cronbach’s Alpha=0.73 olarak tespit edilmiştir.

Sonuçlar: Mücadele sporlarına ilişkin 12–16 yaş grubu sporcuların tutumlarını ölçmek için yeterli niteliklere sahip bir ölçek elde edilmiştir. Yetenek seçimi için okullarda öğrencilere veya lisanslı mücadele sporcularına uygulanarak tutumlarının olumlu veya olumsuz olup olmadığı belirlenebilir.

References

  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik Ve İlkeleri. (5. baskı). Ankara: Pegema Yayınevi.
  • Bell, J. (1993). Doing Your Research Project (2. Edition). Buckingham: Open University Pres.
  • Bindak R. (2005) Tutum ölçeklerine madde seçmede kullanılan tekniklerin karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), s.17-26.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, s.470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı (4. Baskı). Ankara: Pegema Yayınevi.
  • Bozdoğan A. E. ve Öztürk Ç. (2008). Coğrafya ile ilişkili fen konularının öğretimine yönelik öz-yeterlilik inanç ölçeğinin geliştirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), Cilt 2, Sayı 2, s. 66-81.
  • Canakay, U. (2006). Müzik teorisi dersine ilişkin tutum ölçeği geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Pamukkale Ünv. Eğit. Fak. Denizli, 26-28 Nisan, s.297-310.
  • Erdem M. (2008). Amerikan futbolu sporcularında sporda güdülenme ölçeğinin geliştirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (9.Basım). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Keklik İ. (2010). Gelişim Psikolojisi. Selim Kitabevi, s.70-88.
  • Özgüven, İ. E. (1999). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Ramazanoğlu F. ve Çoban B. (2004). Elit taekwondocuların spor doyum düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:14, Sayı:2, s.321–330.
  • Şeker, H., Deniz, S. ve Görgen, İ. (2004). Öğretmen yeterlikleri ölçeği. Milli Eğitim Dergisi, (164), s.105-118.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tezbaşaran, A.(1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Tezbaşaran, A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu, Üçüncü sürüm e-kitap, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ABD, Mersin, s.1-5-10.
  • Türk Dil Kurumu. (2015). Büyük Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/ erişim Tarihi: 15.04.2015
  • The World Taekwondo Federation (WTF). (1986). Taekwondo, Seoul Korea, http://www.worldtaekwondofederation.net/ erişim tarihi: 04.04.2015.
  • Yücel E., O. (2003). Taekwondocuların durumluluk ve sürekli kaygı düzeyleri ve müsabakalardaki başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor ABD, Ankara, s.2-3.
There are 19 citations in total.

Details

Journal Section SCIENCE of SPORTS EDUCATION
Authors

Fatma Çelik Kayapınar

Serhat Temür

Fatih Akcan This is me

Meral Temür This is me

Publication Date June 9, 2016
Submission Date December 15, 2015
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Çelik Kayapınar, F., Temür, S., Akcan, F., Temür, M. (2016). Study of developing a scale on attitudes towards the combat sports. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 2(2), 82-88. https://doi.org/10.18826/ijsets.82687