Teknoloji alanındaki gelişmeler/değişimler insan hayatını doğrudan veya dolaylı olarak etkilemektedir. Özellikle iletişim teknolojisi alanında hızla gelişen/
değişen yazılım ve donanımlar insanların yaşama şekilleri, çevresi ile etkileşimi, bireysel zaman geçirme biçimleri üzerinde belirleyici olmakla kalmayıp,
insan hayatını ilgilendiren her alanda da etkisini göstermektedir. “Artırılmış
Gerçeklik (Augmented Reality-AR)” kavramı; sağlık, eğitim, havacılık, savunma,
mimarlık, pazarlama, yayıncılık, seyahat, emlak, otomotiv, müzecilik, reklam,
eğlence, dijital oyun gibi alanlarda teknolojideki değişime paralel olarak kullanılmaktadır. Teknolojideki bu değişimin görsel ürüne yansımasına en iyi
örnek teşkil edebilecek artırılmış gerçeklik, bilgisayar tarafında üretilen ses,
görüntü, animasyon, hologram gibi dijital elemanları akıllı telefon, tablet ve
sanal gerçeklik gözlükleri sayesinde bulunduğumuz ortamın üzerine gerçek
zamanlı olarak yerleştirerek yeni bir algı ortamı oluşturur. Zenginleştirilmiş bu
yeni ortam sayesinde gerçek hayata fiziksel olarak yerleştirilmesi mümkün olmayan nesne ve olgular, artırılmış gerçeklikte sanal olarak algılanabilir hale
gelir. Artırılmış gerçeklik sayesinde oluşan bu algı ortamları dijital oyunlar
gibi eğlence odaklı kalmayıp hayat kurtaran bir ameliyattan, ameliyatı yapan
doktorun eğitiminden, gerçekte var olmayan bir tasarım ürünü veya yapının
görselleştirilmesinden, tarih öncesi çağda yaşamış olan bir yaratığın veya var
olmuş bir mekânın canlandırılmasından, ambalajın etiketi üzerinden ürün
detayına ulaşmaya kadar birçok alanda reel olarak kullanılmaya başlanmıştır. Teknolojik gelişmelerin paralelinde yaşam şekillerinin değişmesi ile yakın
gelecekte bugün hayal bile edilemeyecek birçok ortamın artırılmış gerçeklik
sayesinde insanlara sunulacağı açıktır. Bu çalışmanın amacını; artırılmış gerçeklik konusuna genel bir bakış açısı sunmak, son gelişmeleri incelemek, toplumsal yaşam üzerindeki etkilerini uygulama alanlarını dijital ortamlar açısından değerlendirmek oluşturmaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 1 |