Dişli
tasarım parametrelerinin en önemlileri arasında tek diş ve kavrama rijitliği
gösterilebilir. Tek diş ve kavrama rijitliği özellikle dişli dinamik yükleri
üzerinde etkin rol oynar. Ayrıca, diş rijitliği temas halindeki dişliler
arasındaki yük paylaşımını belirleyen en önemli parametredir. Bu çalışmada, tek
diş ve kavrama rijitliğinin hesaplanabilmesi için geliştirilen kapsamlı bir
yöntem ele alınmıştır. Çalışmanın ilk bölümünde, tek diş rijitliğinin
hesaplanabilmesi için sonlu elemanlar modeli oluşturulmuştur. Tek diş için elde
edilen rijitlik eğrilerinin kullanılmasıyla dişli mekanizmaları için zamanla
değişen kavrama rijitliği hesaplanmıştır. Hesaplanan rijitlik değerleri
literatürdeki benzer çalışmalarla kıyaslanarak doğrulanmıştır. Çalışmanın
ikinci aşamasında, farklı temel dişli tasarım parametrelerinin tek diş ve
kavrama rijitliğine etkisi incelenmiştir. Beş farklı durum için, diş sayısı,
basınç açısı, profil kaydırma faktörü, diş başı yüksekliği ve kesici takım uç
yarıçapının, etkileri incelenmiştir. Ayrıca elde edilen sonuçların tasarımcılar
tarafından hızlı bir şekilde değerlendirilebilmesi için MATLAB ortamında
kullanıcı arayüzü oluşturulmuştur. Sonuç olarak, diş sayısı, basınç açısı,
kesici takım uç yarıçapının, artması rijitlik değerlerinin artmasına, diş başı
yüksekliğinin artmasının ise rijitliğin azalmasına yol açtığı görülmüştür. Ayrıca
pozitif profil kaydırma işlemi sonucunda kavrama rijitliğinin artıp negatif
profil kaydırma ile de azaldığı görülmüştür.
Single tooth stiffness and mesh stiffness are
the one of the most important parameters of the gear design. They play an
active role especially on dynamic loads of gears. Furthermore, gear stiffness
is the most important parameter that determines the load sharing in the teeth
in contact. In this study, a comprehensive method was developed to calculate
single tooth stiffness and mesh stiffness. In the first part, a finite element
model was created to calculate the single tooth stiffness. By using the
stiffness curves obtained for one tooth, the time-varying mesh stiffness is
calculated for the gear mechanisms. The calculated stiffness values were
verified by comparing with similar studies in the literature. In the second
phase, the effect of different basic gear design parameters on single tooth
stiffness and mesh stiffness is investigated. The effects of number of teeth,
pressure angle, profile shift factor, tooth addendum height and cutting tool
tip radius were investigated. In addition, a user interface created in the
MATLAB environment so that designers can quickly evaluate the results obtained.
As a result when the number of teeth, the pressure angle, cutting tool tip
radius are increase the stiffness values increase too. Increment in the tooth
addendum height is led to a decreasement in tooth stiffness. Positive profile
shifting operation is increased the stiffness and the negative profile shifting
operation is decreased the stiffness of the gear.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | November 1, 2018 |
Acceptance Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 23 Issue: 3 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.