Research Article
BibTex RIS Cite

The Automobile Driver Seat Track Design and Development

Year 2019, Volume: 24 Issue: 2, 633 - 642, 30.08.2019
https://doi.org/10.17482/uumfd.551791

Abstract

This study concerns about seat tracks which are
designed and developed for passing Economic Commission for Europe (ECE) R-14
regulation. Main focus on the seat track design is profile sections.
Alternative scenarios are created and validated according to the regulation
criteria’s. In the scenarios; the material type, thickness and section symmetry
parameters have been combined. The CAD models are designed in CATIA V5 and
transferred to HyperWorks for FEA’s. In order to verify the results of FEA’s,
prototypes are produced and tested. The paper also discusses the FEA results
which are compared and validated with the test results. As a result of the
comparison, the seat back displacement correlation ratio was obtained 90 % in
the tests.

References

  • 1. Altair Engineering Inc. (2017a), Altair HyperWorks HyperMesh User Guide.
  • 2. Altair Engineering Inc. (2017b), Altair HyperWorks RADIOSS Tutorials and Examples.
  • 3. Arslan, A. ve Kaptanoğlu, M. (2010), Bir ticari araç için ECE R-14 regülasyonuna uygun koltuk bağlantılarının geliştirilmesi, OTEKON 2010 5. Otomotiv Teknolojileri Kongresi.
  • 4. Dassault Systèmes (2004), CATIA V5 User Guides, Part Design, Assebmly Design, Wireframe and Surface, Version 5 Release 14.
  • 5. Deveci, Ö., Sarısaç, S., Düvenci, F., Durmuş, A. (2018), Binek araç ön koltuklarında kullanılan kızak mekanizmasının dayanım doğrulama metodolojisi, OTEKON 2018 9. Otomotiv Teknolojileri Kongresi, s1656-s1661.
  • 6. Pişgin E. ve Solmaz E. (2018), FMVSS 210 Normuna göre sürücü koltuğu geliştirilmesi, Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 1. Doi: 10.17482/uumfd.390068
  • 7. Gavelin, A., Iraeus, J., Lindquist, M., Oldenburg, M. (2010) Evaluation of finite element models of seat structures with integrated safety belts using full scale experiments, International Journal of Crashworthiness Tandfonline, Taylor & Francis 15:3, 265-280. Doi: 10.1080/13588260903250994
  • 8. http://www.A2mac1.com, Erişim Tarihi: 15.03.2019, Konu: Seats > Driver > Adjuster > Longitudinal > Rails alt başlık içinde kıyaslanan kızaklar.
  • 9. Mazur, M., Leary, M., Huang, S., Baxter, t., Subic, A. (2011), Benchmarking study of automotive seat track sensitivity to manufacturing variation, International conference on engineering design, ICED11.
  • 10. Peicheng, S. ve Zengwei, X. (2018), Analysis of seat belt anchorage strength for vehicles, IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering, 301 (2018) 012127. Doi: 10.1088/1757-899X/301/1/012127
  • 11. Sang, D.P., Jong, K.P., Byung, Y.C., Dong, W.J., Hak, G.K. (2010) Seat Common Frame Design Optimization, SAE Technical Paper, 2010-01-0390. Doi:10.4271/2010-01-0390.
  • 12. TATA Steel (2014a), Ympress S500MC data sheet
  • 13. TATA Steel (2014b), Ympress S700MC data sheet
  • 14. UNECE (2012), ECE R-14 Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to safety-belt anchorages, ISOFIX anchorages systems and ISOFIX top tether anchorages
  • 15. United Nations (2017), Consolidated Resolution on the Construction of Vehicles (R.E.3). ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.6

OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ

Year 2019, Volume: 24 Issue: 2, 633 - 642, 30.08.2019
https://doi.org/10.17482/uumfd.551791

Abstract

Bu çalışma, Avrupa Birliği ülkelerinde
yayınlanan ECE regülasyonu R-14 emniyet kemeri bağlantıları şartları altında
çalışan koltuk kızak profil kesiti geliştirilmesi üzerinedir. Kızak profilinde
farklı senaryolar oluşturularak regülasyonun şartlarını sağlayıp sağlayamadığı incelenmiştir.
Malzeme tipi, sac kalınlığı ve kesit simetri durumu değişkenleri ile farklı
senaryolar oluşturulmuştur. Senaryoların modellenmesi CATIA V5’te ve sonlu
elemanlar analizleri HyperWorks’te gerçekleştirilmiştir. Seçilen bir senaryonun
prototipleri üretilerek test edilmiştir. ECE R-14 regülasyon test sonuçları ile
analiz sonuçları karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonucunda testte elde
edilen koltuk sırt yer değiştirme değeri sonlu elemanlarda elde edilen sonuca %
90 oranında yakın çıkmıştır. 

References

  • 1. Altair Engineering Inc. (2017a), Altair HyperWorks HyperMesh User Guide.
  • 2. Altair Engineering Inc. (2017b), Altair HyperWorks RADIOSS Tutorials and Examples.
  • 3. Arslan, A. ve Kaptanoğlu, M. (2010), Bir ticari araç için ECE R-14 regülasyonuna uygun koltuk bağlantılarının geliştirilmesi, OTEKON 2010 5. Otomotiv Teknolojileri Kongresi.
  • 4. Dassault Systèmes (2004), CATIA V5 User Guides, Part Design, Assebmly Design, Wireframe and Surface, Version 5 Release 14.
  • 5. Deveci, Ö., Sarısaç, S., Düvenci, F., Durmuş, A. (2018), Binek araç ön koltuklarında kullanılan kızak mekanizmasının dayanım doğrulama metodolojisi, OTEKON 2018 9. Otomotiv Teknolojileri Kongresi, s1656-s1661.
  • 6. Pişgin E. ve Solmaz E. (2018), FMVSS 210 Normuna göre sürücü koltuğu geliştirilmesi, Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 1. Doi: 10.17482/uumfd.390068
  • 7. Gavelin, A., Iraeus, J., Lindquist, M., Oldenburg, M. (2010) Evaluation of finite element models of seat structures with integrated safety belts using full scale experiments, International Journal of Crashworthiness Tandfonline, Taylor & Francis 15:3, 265-280. Doi: 10.1080/13588260903250994
  • 8. http://www.A2mac1.com, Erişim Tarihi: 15.03.2019, Konu: Seats > Driver > Adjuster > Longitudinal > Rails alt başlık içinde kıyaslanan kızaklar.
  • 9. Mazur, M., Leary, M., Huang, S., Baxter, t., Subic, A. (2011), Benchmarking study of automotive seat track sensitivity to manufacturing variation, International conference on engineering design, ICED11.
  • 10. Peicheng, S. ve Zengwei, X. (2018), Analysis of seat belt anchorage strength for vehicles, IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering, 301 (2018) 012127. Doi: 10.1088/1757-899X/301/1/012127
  • 11. Sang, D.P., Jong, K.P., Byung, Y.C., Dong, W.J., Hak, G.K. (2010) Seat Common Frame Design Optimization, SAE Technical Paper, 2010-01-0390. Doi:10.4271/2010-01-0390.
  • 12. TATA Steel (2014a), Ympress S500MC data sheet
  • 13. TATA Steel (2014b), Ympress S700MC data sheet
  • 14. UNECE (2012), ECE R-14 Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to safety-belt anchorages, ISOFIX anchorages systems and ISOFIX top tether anchorages
  • 15. United Nations (2017), Consolidated Resolution on the Construction of Vehicles (R.E.3). ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.6
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Ömer Deveci This is me 0000-0002-2693-4894

Ali Durmuş 0000-0003-2487-7344

Publication Date August 30, 2019
Submission Date April 11, 2019
Acceptance Date July 10, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 24 Issue: 2

Cite

APA Deveci, Ö., & Durmuş, A. (2019). OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 24(2), 633-642. https://doi.org/10.17482/uumfd.551791
AMA Deveci Ö, Durmuş A. OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ. UUJFE. August 2019;24(2):633-642. doi:10.17482/uumfd.551791
Chicago Deveci, Ömer, and Ali Durmuş. “OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 24, no. 2 (August 2019): 633-42. https://doi.org/10.17482/uumfd.551791.
EndNote Deveci Ö, Durmuş A (August 1, 2019) OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 24 2 633–642.
IEEE Ö. Deveci and A. Durmuş, “OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ”, UUJFE, vol. 24, no. 2, pp. 633–642, 2019, doi: 10.17482/uumfd.551791.
ISNAD Deveci, Ömer - Durmuş, Ali. “OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 24/2 (August 2019), 633-642. https://doi.org/10.17482/uumfd.551791.
JAMA Deveci Ö, Durmuş A. OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ. UUJFE. 2019;24:633–642.
MLA Deveci, Ömer and Ali Durmuş. “OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, vol. 24, no. 2, 2019, pp. 633-42, doi:10.17482/uumfd.551791.
Vancouver Deveci Ö, Durmuş A. OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU KIZAK TASARIMI VE GELİŞTİRİLMESİ. UUJFE. 2019;24(2):633-42.

Announcements:

30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.