Eğitim konusunun ülkemizin en önemli alanlarından biri olduğunu düşünerek bu alanda Türkiye’deki şehirlerde eğitim gören ortaokul öğrencilerine yapılan yatırımların ne derece fayda sağladığını şehirler bazında görmek ve cevap arayışımız çalışmanın ortaya çıkmasında motivasyon unsuru oluşmuştur. Bu çalışmada Türkiye’deki ortaokulların verimlilikleri incelenmiştir. Verimlilikler illere göre analiz edilmiştir. Her il için o il sınırları içindeki Ortaokul düzeyindeki okul sayısı, öğrenci sayısı, şube ve derslik sayısı, kitap sayısı, kütüphane sayısı girdi değişkeni olarak kullanılmıştır. Liseye Geçiş Sistemi Merkezi Sınav puanı il ortalaması çıktı değişkenini oluşturmuştur. Veriler Veri Zarflama Analizinin CRS ve VRS modelleri kullanılarak incelenmiştir.
Considering that the subject
of education is one of the most important area in our country, the question is
how much Turkey's government invest in it’s states for secondary school student
education? And which benefits were given to them? From their education investments in those provinces
has created the exit point of the study. In this study, the efficiencies of
secondary school examined due to conditions of cities. The efficiencies are analyzed
according to the provinces. Foreach province, the number of schools in the middle
school level, number of students, branches and classes, number of books, number
of libraries used as input variable. High School Transition System Center Exam Score
average output variable has been created. Data is analyzed using CRS and VRS
models.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Library and Information Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.