One of the schools opened in the western style starting with the
Tanzimat Period is the idadis opened as high school equivalents. The main
purpose of the activities determined by Maarif-i Umumiye Nizamnamesi was to mix
the Muslim and Christian subjects and to raise a common culture. Although the
curriculum and contents of the authorities are shaped by the Maarif-i Umumiye
Nizamnamesi, no program was determined regarding the architectural arrangements
of these new schools. The architectural arrangements of the schools, which
started with the Tanzimat Period, show various similarities and differences between
provinces and districts. These new buildings, which were evaluated in the late
Ottoman architecture, are eclectic and contain both western-style architectural
arrangements and classical elements. One of the administrative buildings built
during this period is located in Söğüt. Söğüt Hamidiye İdadisi was built during
the reign of Sultan Abdülhamid II, and was one of the applications of this new
architectural understanding of that time.
Tanzimat dönemi ile başlayan batı tarzında açılan okullardan biri de lise
dengi olarak açılan idadi mektepleridir. Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ile
faaliyetleri belirlenen idadilerde temel amaç Müslüman ve Hristiyan tebaanın kaynaştırılıp
ortak bir kültürde yetiştirilmesi olmuştur. Her ne kadar idadilerin ders
programı ve içerikleri Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ile şekillense de bu yeni
okulların mimari düzenlemeleri ile ilgili herhangi bir program
belirlenmemiştir. Vilayet ve sancaklarda Tanzimat Dönemi ile başlayan okul
mimari düzenlemeleri bölgelere göre çeşitli benzerlikler ve farklılıklar
göstermektedir. Son dönem Osmanlı mimarlığı içerisinde değerlendirilen bu yeni
yapılar eklektik yapılar olup içerisinde hem batı tarzı mimari düzenlemeler hem
de klasik unsurlar barındırmaktadır. Bu dönemde inşa edilen idadi yapılarından
biri de Söğüt ilçesinde bulunmaktadır. Söğüt’te bulunan Hamidiye idadisi,
Sultan II. Abdülhamit döneminde inşa edilmiş olup bu yeni mimari anlayışın taşradaki
uygulamalarından biridir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Submission Date | November 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: Söğüt Özel Sayısı |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).