Kos Island, located In The Eyalet Of The Archipelago (Eyālet-i Cezāyir-i Baḥr-i Sefīd in Ottoman Turkish) (, was connected to Rhodes for a while and later to Chios and is one of the largest of the twelve islands. Arranging the operation of all ports in the province and constructing docks were considered very important in terms of the functioning of the commercial structure. The ports of many islands in the Aegean Islands faced the danger of being filled; the ports of the islands such as Rhodes and Cyprus and Lesbos were cleaned with the help of the support received from the Imperial Foundry The Prime Ministry Ottoman Archive is the main source of our article. The aim of the article is how the construction and cleaning of the port was done in the Ottoman Empire and how this work was done. Under what conditions was the economic cost and application of this work, which requires civil engineering? The answers to these questions have been tried to be explained. With the engineering examination of the port, the discovery book was issued, then it was cleaned three times at different times with the dredge ferries coming from Istanbul, the entrance of the port was opened and the landscaping of the port was made with the use of rubble stones from the old houses around the Narince Castle. Construction activities are carried out by Greek masters and journeymen. In this way, we see that the construction of the port, which is very costly financially, is supported economically by the help of the people. In our article, the cleaning and partial construction of the port, the working hours of the masters and the financial structure of the work have been tried to be explained to the extent that the documents in the Ottoman archive of the Presidency allow.
Cezayir-i Bahr-i Sefid Vilayeti’nde bulunan İstanköy Adası bir dönem Rodos’a ve daha sonra Sakız ‘a bağlanmış olup Oniki adaların en büyüklerinden biridir. Vilayetteki bütün limanların işleyişinin düzene koyulması ve rıhtım yapılması ticari yapının işleyişi açısından çok önemli görülmüştür. Adalar Denizinde bulunan birçok adanın limanı, dolma tehlikesi ile karşılaşmış; başta Rodos ve Kıbrıs, Midilli gibi adalarının limanları, Tersane-yi Amire’den de alınan destek sayesinde yapılan müdahalelerle temizlenmiştir. Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivlerindeki Osmanlı Arşivi makalemizin temel kaynağıdır. Yazının amacı Osmanlı Devletinde liman inşası ve temizliği nasıl yapılmış ve bu iş nasıl gerçekleşmiştir? İnşaat mühendisliği gerektiren bu işin ekonomik maliyeti ve uygulanması hangi şartlar altında olmuştur? Bu soruların cevapları açıklanmaya çalışılmıştır. Limanın mühendislik incelemesiyle keşif defteri çıkarılmış, ardından İstanbul’dan gelen tarak vapurlarıyla farklı zamanlarda üç kez temizlenmesi gerçekleşmiş, limanın girişi açılarak Narince Kalesi’nin etrafındaki eski evlerden kalan moloz taşlarının kullanımıyla da limanın çevre düzenlemesi yapılmıştır. İnşaat faaliyetleri Rum usta ve kalfalar tarafından gerçekleşmiştir. Bu haliyle yine maddi olarak da oldukça pahalıya mal olan limanın yapımının ahalinin yardımlarıyla da ekonomik olarak desteklendiğini görüyoruz. Yazımızda Cumhurbaşkanlığı Osmanlı arşivinde evrakların elverdiği ölçüde limanın temizliği ve kısmen inşası, ustaların çalışma saatleri ve işin mali yapısı açıklanmaya çalışılmıştır.
İstanköy Limanı Liman Temizleme ve Düzenleme Çalışmaları Tersane-yi Amire Rum Ustalar Ekonomi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Late Modern Mediterranean History |
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2023 |
Submission Date | July 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: Dr. Recep Yaşa’ya Armağan |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).