Hicrî ilk beş asırda kaleme alınan fıkıh usulü eserleri, fıkıh usulünün erken dönem ilmî tariklerini, ekollere ait düşüncenin oluşumunu, gelişimini ve yer yer değişimini tespit etmede oldukça önemlidir. Hâkim el-Cüşemî’nin (öl. 494/1101) eserleri bu anlamda Mu‘tezilî düşüncenin takip edilmesi noktasında önemli kaynaklar arasında yer almaktadır. Cüşemî hicrî beşinci asırda yaşamış ve öğrenimini dönemin önemli ilim merkezlerinden Beyhak ve Nîşâbur’da tamamlamıştır. Bunun yanı sıra Cüşemî, Mu‘tezile ve Zeydiyye ekollerinin önde gelen düşünürlerinden dersler almış ve kıymetli eserler ortaya koymuştur. Cüşemî hakkında yapılan çalışmalarda onun fıkıhta Zeydî, kelamda Mu‘tezilî olduğu yönündeki yaygın kanaat tutarlıdır. Bunun yanı sıra bazı detay meselelerde Zeydî usul âlimlerini takip etmekle beraber fıkıh usulüne dair ele aldığı birçok meselede Mu‘tezilî geleneğin bir takipçisi olduğu görülmektedir. Dinî disiplinlerin birçoğunda konu edilen nesih gibi teknik bir meselede Cüşemî’nin görüşlerinin ortaya konulması Mu‘tezilî düşüncenin anlaşılması yolunda kayda değer bir adımdır. Bu çalışmada Cüşemî’nin nesih anlayışı ortaya konulurken temelde kendi eserleri ve konuya dair ekolün diğer kaynaklarına müracaat edilmiştir. Yer yer alana dair diğer klasik ve modern çalışmalara da başvurulmuştur. Cüşemî, neshe dair ele aldığı birçok meseleyi incelerken literatürdeki tartışmalı meselelere, tartışmanın taraflarına ve Mu‘tezilî geleneğin konuya dair görüş ve değerlendirmelerine yer vermiştir. Mu‘tezilî düşüncenin takipçisi olan Cüşemî, ekolün fıkıh usulü geleneğini büyük ölçüde Ebû Ali el-Cübbâî (öl. 303/916), Ebû Hâşim el-Cübbâî (öl. 321/933), Ebü’l-Hasan el-Kerhî (öl. 340/952), Ebû Abdullah el-Basrî (öl. 369/979-80) ve Kâdî Abdülcebbâr (öl. 415/1025) üzerinden takip etmiştir. Cüşemî, nesih konusuyla ilgili neshin tanımı, neshin delilleri ve neshe konu olan şerՙî hükme dair tartışmaları konu edinmiştir. Söz konusu bu meseleler hakkında Mu‘tezilî geleneğin görüşünü ortaya koyarak ekol içerisindeki tartışmalara yer vermiş ve savunduğu görüşün temellendirmesini de yapmıştır.
The studies on uṣūl al-fiqh written in the first five centuries of the Hijra are very important in determining the early scientific paths of uṣūl al-fiqh, as well as the formation, development, and changes in the schools of thought. In this sense, the studies of Ḥākim al-D̲h̲us̲h̲amī (d. 494/1101) are among the important sources in terms of following Mu‘tazilite thought. Al-D̲h̲us̲h̲amī lived in the fifth century of the Hijra and completed his education in Bayhaḳ and Nīs̲h̲āpūr which were important centers of the science of the period. In addition, al-D̲h̲us̲h̲amī took lessons from the leading thinkers of the Mu‘tazilite and Zaydiyya schools and produced studies. In the studies conducted on al-D̲h̲us̲h̲amī, the widespread belief that he was a Zaydī in jurisprudence and a Mu‘tazilite in theology is consistent. In addition, although he followed the Zaydi usulī scholars in some detailed issues, it is seen that he was a follower of the Mu‘tazilite tradition in many issues he dealt with regarding the usuli fiqh. Presenting al-D̲h̲us̲h̲amī’s views on a technical issue such as naskh, which is a subject of discussion in many religious disciplines, is a significant step towards understanding Mu‘tazilite thought. In this study, while presenting al-D̲h̲us̲h̲amī's understanding of naskh, his own studies and other sources from the school on the subject were mainly used. Other classical and modern studies on the subject were also consulted in some places. While examining various issues related to naskh, al-D̲h̲us̲h̲amī included controversial topics in the literature, the parties to the debate, and the views and evaluations of the Mu‘tazilite tradition on the subject. A follower of the Mu'tazilite thought, al-D̲h̲us̲h̲amī followed the school's tradition of the principles of jurisprudence (usul al-fiqh) through Abū ‘Alī al-D̲j̲ubbāʾī (d. 303/916), Abu Hashim al-D̲j̲ubbāʾī (d. 321/933), Abu’l-Ḥasan al-Kark̲h̲ī (d. 340/952), Abū ʿAbd Allāh al-Baṣrī (d. 369/979-80) and Ḳāḍī ʿAbd al-D̲j̲abbār (d. 415/1025). al-D̲h̲us̲h̲amī addressed the discussions on the conceptual framework of naskh, the evidence for naskh/naskh and abrogated and the religious rulings that are the subject of abrogation. He presented the Mu'tazilite tradition's view on these issues, including discussions within the school and providing the basis for his defended view.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Islamic Law |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 12, 2025 |
| Publication Date | June 15, 2025 |
| Submission Date | March 6, 2025 |
| Acceptance Date | May 30, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 22 |