HEMŞİRELİKTE DUYUŞSAL ALAN EĞİTİMİNİN ORLANDO’NUN ETKİLEŞİM KURAMI PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ
Yıl 2020,
Cilt: 13 Sayı: 1, 32 - 36, 30.04.2020
Gülsüm Çonoğlu
,
Yasemin Yıldırım
,
Fisun Şenuzun Aykar
,
Zehra Çiçek Fadıloğlu
Öz
Amaç:
Bu
derlemenin amacı, hemşirelikte önemli bir yere sahip olan duyuşsal alan
eğitimini Orlando’nun Etkileşim Kuramı perspektifinden incelemektir. Kuramsal
Çerçeve: Derlemenin kuramsal çerçevesi, Orlando’nun Kuramı’nda yer
alan “hastanın davranışı”, “hemşirenin tepkisi” ve “hemşirenin aktiviteleri”
kavramlarına dayanmaktadır. Sonuç: Sonuç
olarak, duyuşsal alana yönelik eğitim alan hemşirelerin; hasta davranışlarını
fark etme, bu davranışlara tepki verme ve davranışlara yönelik planlanan
hemşirelik aktivitelerini hasta yararı için savunma konusunda daha duyarlı ve
bilinçli olabilecekleri düşünülmektedir.
Kaynakça
- Akyüz E, Uğurlu Z, Çevik B, Yaman Ç, Ayhan A. Leiomyosarkom tanılı bir gebenin Ida Jean Orlando’nun Etkileşim Modeline göre incelenmesi: Vaka sunumu. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2017; 2(1): 73-78.
- Aydoğan S. Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri kazanmaları sırasında karşılaştıkları etik problemler. Türkiye Biyoetik Dergisi 2016; 3(2): 120-123.
- Cowan DT, Norman I, Coopamah VP. Competence in nursing practice: a controversial concept–a focused review of literature. Nurse Education Today 2005; 25(5): 355-362.
- Bacanlı H. Duyuşsal davranış eğitimi. (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım; 2006.
- Basavanthappa BT. Nursing education. (2nd ed.). New Delhi: Jaypee Brothers Medical Publishers; 2009.
- Bastable SB, Doody JA. Behavioral objectives. In: Bastable SB. (Editor). Nurse as Educator Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. 3rd Edition, Massachusetts: Jones and Bartlett Publishers, 2008: 383-427.
- Demirel Ö. Öğretimde planlama ve değerlendirme öğretme sanatı. (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık; 2003.
- Demirel Ö. Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. (24. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık; 2015.
- Doğan N. Davranışların ölçülmesi. İçinde: Atılgan H. (Editör). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. 9.Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık, 2016: 81-118.
- Duman B, Yakar A. Öğretime yönelik duyuşsal farkındalık ölçeği. Cumhuriyet International Journal of Education 2017; 6(1): 200-229.
- Kablan Z. Hedef belirleme: bilişsel, duyuşsal ve devinişsel alanlar. İçinde: Şeker H. (Editör). Eğitimde Program Geliştirme Kavramlar ve Yaklaşımlar. 3.Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık, 2014: 127-161.
- Karagözoğlu Ş, Özden D, Tok Yıldız F. Entegre program hemşirelik öğrencilerinin klinik stres düzeyi ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2013; 16(2): 89-95.
- Laurent CL. A nursing theory for nursing leadership. Journal of Nursing Management 2000; 8(2): 83–87.
- Morgan R. Using clinical skills laboratories to promote theory–practice integration during first practice placement: an Irish perspective. Journal of Clinical Nursing 2006; 15(2): 155–161.
- Oermann MH. Thinking about teaching in nursing. Nurse Educator 2016; 41(5): 217-218.
- Olson J, Hanchett E. Nurse‐expressed empathy, patient outcomes, and development of a middle‐range theory. Journal of Nursing Scholarship 1997; 29(1): 71-76.
- Özçelik DA. Eğitim programları ve öğretim. (4. Baskı). Ankara: ÖSYM Yayınları; 1998.
- Pektekin Ç. Hemşirelik felsefesi kuramlar-bakım modelleri ve politik yaklaşımlar. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi; 2013.
- Potter ML, Vitale-Nolen R, Dawson AM. Implementation of safety agreements in an acute psychiatric facility. Journal of the American Psychiatric Nurses Association 2005; 11(3): 144-155.
- Rittman M, Gullett DL. Ida Jean Orlando’s dynamic nurse–patient relationship. In: Smith MC, Parker ME. (Editors). Nursing Theories & Nursing Practice. 4th Edition, Philadelphia: F. A. Davis Company, 2015: 82-86.
- Rosenthal BC. An interactionist’s approach to perioperative nursing. AORN Journal 1996; 64(2): 254-260.
- Russell-Babin KA. Lessons learned from a theory of planned behavior-derived study on educational interventions inspired by the affective domain. The Journal of Continuing Education in Nursing 2017; 48(12): 543-551.
- Schmieding NJ. Putting Orlando's Theory into Practice. American Journal of Nursing 1994; 84(6): 759-761.
- Sheldon LK, Ellington L. Application of a model of social information processing to nursing theory: how nurses respond to patients. Journal of Advanced Nursing 2008; 64(4): 388-398.
- Sönmez V. Program geliştirmede öğretmen el kitabı. (18.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık; 2015.
- Uslu N, Bayat M, Variyenli N, Arıcan F, Hatipoğlu N. Orlando’nun etkileşim teorisinin uygulamada kullanımına bir örnek: Tip 1 diyabetes mellitus. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Hemşirelik E-Dergisi 2016; 3(1): 64-70.
- Van Hoozer HL. The teaching role of the professional nurse. In: Van Hoozer HL, Bratton BD, Ostmoe PM, Weinholtz D, Craft MJ et al. (Editors). The Teaching Process Theory and Practice in Nursing. USA Norwalk, Connecticut: Appleton-Century-Crofts, 1987: 22-23.
- Yekefallah L, Ashktorab T, Ghorbani A, Pazokian M, Azimian J et al. Orlando’s nursing process application on anxiety levels of patients undergoing endoscopy examination. International Journal of Epidemiologic Research 2017; 4(1): 53-60.
Yıl 2020,
Cilt: 13 Sayı: 1, 32 - 36, 30.04.2020
Gülsüm Çonoğlu
,
Yasemin Yıldırım
,
Fisun Şenuzun Aykar
,
Zehra Çiçek Fadıloğlu
Kaynakça
- Akyüz E, Uğurlu Z, Çevik B, Yaman Ç, Ayhan A. Leiomyosarkom tanılı bir gebenin Ida Jean Orlando’nun Etkileşim Modeline göre incelenmesi: Vaka sunumu. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2017; 2(1): 73-78.
- Aydoğan S. Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri kazanmaları sırasında karşılaştıkları etik problemler. Türkiye Biyoetik Dergisi 2016; 3(2): 120-123.
- Cowan DT, Norman I, Coopamah VP. Competence in nursing practice: a controversial concept–a focused review of literature. Nurse Education Today 2005; 25(5): 355-362.
- Bacanlı H. Duyuşsal davranış eğitimi. (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım; 2006.
- Basavanthappa BT. Nursing education. (2nd ed.). New Delhi: Jaypee Brothers Medical Publishers; 2009.
- Bastable SB, Doody JA. Behavioral objectives. In: Bastable SB. (Editor). Nurse as Educator Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. 3rd Edition, Massachusetts: Jones and Bartlett Publishers, 2008: 383-427.
- Demirel Ö. Öğretimde planlama ve değerlendirme öğretme sanatı. (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık; 2003.
- Demirel Ö. Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. (24. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık; 2015.
- Doğan N. Davranışların ölçülmesi. İçinde: Atılgan H. (Editör). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. 9.Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık, 2016: 81-118.
- Duman B, Yakar A. Öğretime yönelik duyuşsal farkındalık ölçeği. Cumhuriyet International Journal of Education 2017; 6(1): 200-229.
- Kablan Z. Hedef belirleme: bilişsel, duyuşsal ve devinişsel alanlar. İçinde: Şeker H. (Editör). Eğitimde Program Geliştirme Kavramlar ve Yaklaşımlar. 3.Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık, 2014: 127-161.
- Karagözoğlu Ş, Özden D, Tok Yıldız F. Entegre program hemşirelik öğrencilerinin klinik stres düzeyi ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2013; 16(2): 89-95.
- Laurent CL. A nursing theory for nursing leadership. Journal of Nursing Management 2000; 8(2): 83–87.
- Morgan R. Using clinical skills laboratories to promote theory–practice integration during first practice placement: an Irish perspective. Journal of Clinical Nursing 2006; 15(2): 155–161.
- Oermann MH. Thinking about teaching in nursing. Nurse Educator 2016; 41(5): 217-218.
- Olson J, Hanchett E. Nurse‐expressed empathy, patient outcomes, and development of a middle‐range theory. Journal of Nursing Scholarship 1997; 29(1): 71-76.
- Özçelik DA. Eğitim programları ve öğretim. (4. Baskı). Ankara: ÖSYM Yayınları; 1998.
- Pektekin Ç. Hemşirelik felsefesi kuramlar-bakım modelleri ve politik yaklaşımlar. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi; 2013.
- Potter ML, Vitale-Nolen R, Dawson AM. Implementation of safety agreements in an acute psychiatric facility. Journal of the American Psychiatric Nurses Association 2005; 11(3): 144-155.
- Rittman M, Gullett DL. Ida Jean Orlando’s dynamic nurse–patient relationship. In: Smith MC, Parker ME. (Editors). Nursing Theories & Nursing Practice. 4th Edition, Philadelphia: F. A. Davis Company, 2015: 82-86.
- Rosenthal BC. An interactionist’s approach to perioperative nursing. AORN Journal 1996; 64(2): 254-260.
- Russell-Babin KA. Lessons learned from a theory of planned behavior-derived study on educational interventions inspired by the affective domain. The Journal of Continuing Education in Nursing 2017; 48(12): 543-551.
- Schmieding NJ. Putting Orlando's Theory into Practice. American Journal of Nursing 1994; 84(6): 759-761.
- Sheldon LK, Ellington L. Application of a model of social information processing to nursing theory: how nurses respond to patients. Journal of Advanced Nursing 2008; 64(4): 388-398.
- Sönmez V. Program geliştirmede öğretmen el kitabı. (18.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık; 2015.
- Uslu N, Bayat M, Variyenli N, Arıcan F, Hatipoğlu N. Orlando’nun etkileşim teorisinin uygulamada kullanımına bir örnek: Tip 1 diyabetes mellitus. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Hemşirelik E-Dergisi 2016; 3(1): 64-70.
- Van Hoozer HL. The teaching role of the professional nurse. In: Van Hoozer HL, Bratton BD, Ostmoe PM, Weinholtz D, Craft MJ et al. (Editors). The Teaching Process Theory and Practice in Nursing. USA Norwalk, Connecticut: Appleton-Century-Crofts, 1987: 22-23.
- Yekefallah L, Ashktorab T, Ghorbani A, Pazokian M, Azimian J et al. Orlando’s nursing process application on anxiety levels of patients undergoing endoscopy examination. International Journal of Epidemiologic Research 2017; 4(1): 53-60.