Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Medyanın Sosyalleşme Aracı Olarak Kullanılması Üzerine Bir Araştırma

Year 2024, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 11, 30.06.2024
https://doi.org/10.62147/veche.1492317

Abstract

Doğası gereği sosyal bir yapıya sahip olan insanlar yaşamları boyunca birçok farklı sosyal ortamda
başka insanlar ile iletişim halinde yaşamlarını sürdürürler. Kurulan bu iletişimlerin birey ve toplum
açısından en önemli çıktılarından biri ise, sosyalleşme olgusudur. Bir arada yaşamlarını sürdüren
insanların birbirleri ile uyum gösterme konusunda kilit taşı olma özelliğini taşıyan sosyalleşme, yaşam
boyu devam eden bir süreçtir. İnsanlararası iletişim, toplumda mevcut olan her yapıda olduğu gibi
zaman içerisinde değişime uğrar. Teknolojinin gelişimi ile hayata dahil olan sosyal medya
uygulamaları iletişime yeni bir boyut kazandırmıştır. Bu uygulamalar vasıtasıyla iletişimin önündeki
birçok engel aşılmış ve sosyal medya platformları, birbirini tanıyan ya da tanımayan insanların
rahatlıkla etkileşimde bulunabildikleri ortamlar haline gelmişlerdir. Bu bağlamda sosyal medya
platformları sosyalleşme ortamı olarak değerlendirilebilir. Bu çalışmada sosyal medya üzerinden
gerçekleşen sosyalleşmenin yapısına dair bazı bilgilere ulaşılarak elde edilen bulgular ile sosyal medya
aracılığıyla gerçekleşen sosyalleşmenin boyutları üzerine sosyolojik bir perspektif ile analizler
yapılmıştır.

References

  • Altunay, A. (2015). Bir Sosyalleşme Aracı Olarak Yeni Medya. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(1), 420-428. https://doi.org/10.18094/si.48539
  • Aydın, İ. E. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Bir Araştırma: Anadolu Üniversitesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (35): 373-386.
  • Aziz, A. (1982). Toplumsallaşma ve kitlesel iletişim. A.Ü. S.B.F. ve Basın-Yayın Yüksek Okulu Basımevi.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim toplumu. (N. Tutal ve F. Keskin, Çev) (11. Baskı). Ayrıntı Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum. (6. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon çağı: ekonomi, toplum ve kültür ağ toplumunun yükselişi. (E. Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Christakis, N. A. & Fowler, J. H. (2012). Sosyal ağların şaşırtıcı gücü ve yaşantımızı biçimlendiren etkisi. (D. Yüksel, Çev.). Varlık Yayınları.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., Turner, L. A. (2020). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. (3. Baskı). (A. Aypay, Çev. Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Dönmezer, S. (1994). Toplumbilim (11. Baskı). Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Erkal, M. (2004). Sosyoloji (Toplumbilimi). Der Yayınları.
  • Gafuroğulları, D. (2015). Sosyalleşme Olgusu ve Tüketim Toplumunda Pinterest Kullanımı. D. Yengin (Ed.). Sosyal Medya Araştırmaları içinde (s. 149-184)
  • Gezgin, S. & Kırık, A. M., Sosyal Medyanın Tüketim Kültürüne Etkisi, S. Gezgin (Ed.) Dijital Çağda İletişim içinde. (s. 9-25). Eğitim Yayınevi.
  • Giddens, A. & Sutton P. W. (2014). Sosyolojide temel kavramlar (A. Esgin, Çev.). Phoenix.
  • Güçdemir, Y. (2017). Sosyal medya halkla ilişkiler, reklam ve pazarlama. Derin Yayınları.
  • Güvenç, B. (1972). İnsan ve kültür. Ayyıldız Matbaası.
  • Güzel, M. (2007). Küreselleşme, Tüketim Kültürü ve İnternet’deki Gençlik Siteleri. M. Binark (Ed.) Yeni Medya Çalışmaları içinde (s. 177-203)
  • Han, B. C. (2023). Sürünün içinde dijital dünyaya bakışlar. (Z. Sarıkartal, Çev.) İnka.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. ve Cemalcılar, Z. (2017). Dünden bugüne insan ve insanlar sosyal psikolojiye giriş (20. Basım). Evrim Yayınevi.
  • Karaboğa, M. T. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Bir Sosyalleşme Alanı Olarak Sosyal Medya Hakkındaki Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 912-936. https://doi.org/10.17860/mersinefd.475515
  • Marshall, T. C., Bejanyan, K., Castro, G. D., Lee, R. A., Attachment Styles as Predictors of Facebook-Related Jealousy and Surveillance in Romantic Relationships, Personal Relationships, 20(1), 1-22. https://doi.org/10.1111/j.1475-6811.2011.01393.x
  • Ögel, K. (2014). İnternet bağımlılığı internetin psikolojisini anlamak ve bağımlılıkla başa çıkmak. (2. Baskı). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Özkalp, E. (2005). Sosyolojiye giriş. Ekin Kitabevi Yayınları.
  • Şahin, C. (2020). Sosyal Medya Bağımlılığı. C. Şahin ve S. Günüç (Ed.) Teknoloji Bağımlılıkları içinde. (s. 79-102). Nobel.
  • Tekindal, S. (2021). Nicel, nitel, karma yöntem araştırma desenleri ve istatistik tasarımı ve yürütülmesi eğitim, psikoloji ve sosyoloji alanları için. Nobel.
  • Tylor, E. B. (1871). Primitive culture researches into the development of mithology, philosophy, religion, language, art and custom. John Murray.
  • Utma, S. (2020). İletişim Çağında Medya ve Kültür Etkileşimi: “Medyatikleşen Kültürler”. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 7(3), 39-52.
  • Vatandaş, S. (2020). Sosyalleşme ve Sosyalleşmenin Sosyal Medya Mecralarındaki Anlamsal ve İşlevsel Dönüşümü. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 813-832. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.675531

A Research on the Use of Social Media as a Socialisation Tool

Year 2024, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 11, 30.06.2024
https://doi.org/10.62147/veche.1492317

Abstract

People who have a social structure by nature live their lives in communication with other people in many different social environments throughout their lives. One of the most important outcomes of these established communications from the point of view of individuals and society is the phenomenon of socialization. Socialisation, which is a keystone for people who live together to harmonise with each other, is a lifelong process. Communication between people changes over time, as in every structure existing in society. Social media applications that have become part of our lives with the development of technology have added a new dimension to communication. Through these applications, many barriers to communication have been overcome and social media platforms have become environments where people who know or do not know each other can easily interact. In this context, social media platforms can be considered as a socialization environment. In this study, some information was obtained about the structure of socialization through social media and the findings were analyzed with a sociological perspective on the dimensions of socialization through social media.

References

  • Altunay, A. (2015). Bir Sosyalleşme Aracı Olarak Yeni Medya. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(1), 420-428. https://doi.org/10.18094/si.48539
  • Aydın, İ. E. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Bir Araştırma: Anadolu Üniversitesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (35): 373-386.
  • Aziz, A. (1982). Toplumsallaşma ve kitlesel iletişim. A.Ü. S.B.F. ve Basın-Yayın Yüksek Okulu Basımevi.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim toplumu. (N. Tutal ve F. Keskin, Çev) (11. Baskı). Ayrıntı Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum. (6. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon çağı: ekonomi, toplum ve kültür ağ toplumunun yükselişi. (E. Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Christakis, N. A. & Fowler, J. H. (2012). Sosyal ağların şaşırtıcı gücü ve yaşantımızı biçimlendiren etkisi. (D. Yüksel, Çev.). Varlık Yayınları.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., Turner, L. A. (2020). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. (3. Baskı). (A. Aypay, Çev. Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Dönmezer, S. (1994). Toplumbilim (11. Baskı). Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Erkal, M. (2004). Sosyoloji (Toplumbilimi). Der Yayınları.
  • Gafuroğulları, D. (2015). Sosyalleşme Olgusu ve Tüketim Toplumunda Pinterest Kullanımı. D. Yengin (Ed.). Sosyal Medya Araştırmaları içinde (s. 149-184)
  • Gezgin, S. & Kırık, A. M., Sosyal Medyanın Tüketim Kültürüne Etkisi, S. Gezgin (Ed.) Dijital Çağda İletişim içinde. (s. 9-25). Eğitim Yayınevi.
  • Giddens, A. & Sutton P. W. (2014). Sosyolojide temel kavramlar (A. Esgin, Çev.). Phoenix.
  • Güçdemir, Y. (2017). Sosyal medya halkla ilişkiler, reklam ve pazarlama. Derin Yayınları.
  • Güvenç, B. (1972). İnsan ve kültür. Ayyıldız Matbaası.
  • Güzel, M. (2007). Küreselleşme, Tüketim Kültürü ve İnternet’deki Gençlik Siteleri. M. Binark (Ed.) Yeni Medya Çalışmaları içinde (s. 177-203)
  • Han, B. C. (2023). Sürünün içinde dijital dünyaya bakışlar. (Z. Sarıkartal, Çev.) İnka.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. ve Cemalcılar, Z. (2017). Dünden bugüne insan ve insanlar sosyal psikolojiye giriş (20. Basım). Evrim Yayınevi.
  • Karaboğa, M. T. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Bir Sosyalleşme Alanı Olarak Sosyal Medya Hakkındaki Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 912-936. https://doi.org/10.17860/mersinefd.475515
  • Marshall, T. C., Bejanyan, K., Castro, G. D., Lee, R. A., Attachment Styles as Predictors of Facebook-Related Jealousy and Surveillance in Romantic Relationships, Personal Relationships, 20(1), 1-22. https://doi.org/10.1111/j.1475-6811.2011.01393.x
  • Ögel, K. (2014). İnternet bağımlılığı internetin psikolojisini anlamak ve bağımlılıkla başa çıkmak. (2. Baskı). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Özkalp, E. (2005). Sosyolojiye giriş. Ekin Kitabevi Yayınları.
  • Şahin, C. (2020). Sosyal Medya Bağımlılığı. C. Şahin ve S. Günüç (Ed.) Teknoloji Bağımlılıkları içinde. (s. 79-102). Nobel.
  • Tekindal, S. (2021). Nicel, nitel, karma yöntem araştırma desenleri ve istatistik tasarımı ve yürütülmesi eğitim, psikoloji ve sosyoloji alanları için. Nobel.
  • Tylor, E. B. (1871). Primitive culture researches into the development of mithology, philosophy, religion, language, art and custom. John Murray.
  • Utma, S. (2020). İletişim Çağında Medya ve Kültür Etkileşimi: “Medyatikleşen Kültürler”. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 7(3), 39-52.
  • Vatandaş, S. (2020). Sosyalleşme ve Sosyalleşmenin Sosyal Medya Mecralarındaki Anlamsal ve İşlevsel Dönüşümü. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 813-832. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.675531
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Sociology
Journal Section Research Articles
Authors

Sedanur Alumur

Publication Date June 30, 2024
Submission Date May 29, 2024
Acceptance Date June 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Alumur, S. (2024). Sosyal Medyanın Sosyalleşme Aracı Olarak Kullanılması Üzerine Bir Araştırma. Veche, 3(1), 1-11. https://doi.org/10.62147/veche.1492317

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29410