Research Article
BibTex RIS Cite

An Experimental Study on Consumers' Perceptions of Electronic Commerce Sites with EEG Method

Year 2021, , 286 - 298, 20.02.2021
https://doi.org/10.21076/vizyoner.720686

Abstract

In the study, the effectiveness of electronic commerce sites and how they are perceived by the participants are investigated by using Electroencephalography EEG Analysis Method as one of the neuromarketing techniques. The research is completed within Fırat University Marketing and Neuromarketing Research Center, with 30 volunteers having different demographic characteristics such as age, gender, educational background, occupation and the home-city. 18 participants are female and 12 are male and the age range is determined as 19-41. In the research, the visuals of “Hepsiburada, Markafoni, Gittigidiyor, Sahibinden and N11 which are the most visited websites, are shown to participants for 5-second respectively and consumer responses to these sites are examined in terms of neuromarketing. When the EEG data from the participants are being examined, it is observed that they reacted to all images. By examining the findings obtained in the study how the elements of the web sites prepared by the companies (menus, simple view, readable writings, background of the site, text color, sitemap and availability) are perceived by the customers and on what they pay attention are determined. 

References

  • Akar, E. (2006). Blogla pazarlama. İstanbul: TİEM Yayınları.
  • Aksoy, R. (2009). İnternet ortamında pazarlama. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aytekin, P. ve Kahraman, A. (2014). Pazarlamada yeni bir araştırma yaklaşımı: Nöropazarlama. Journal of Management, Marketing and Logistics, 1(1), 48-62.
  • Batı, U. ve Erdem, O. (2016). Ben bilmem beynim bilir. İstanbul: Media Cat Yayınları.
  • Çubuk, F. (2012). Pazarlamada uygulamaya yönelik yeni bir yaklaşım: Nöropazarlama. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kadir Has Üniversitesi, İstanbul.
  • Erberk, Ö. N. ve Rezaki, M. (2007). Prefrontal korteks: Bellek işlevi ve bunama ile ilişkisi. Türk Psikiyatri Dergisi, 18(3), 262.
  • Erdemir, K. O. ve Yavuz, Ö. (2016). Nöropazarlama'ya giriş. İstanbul: Brand Map Yayınları.
  • http://ergezer.net. (10.05.2018).
  • http://www.boma61.com. (21.02.2018).
  • https://www.neuro-mar.com. (12.05.2018).
  • https://www.platinmarket.com. (20.05.2018).
  • Özkara, B. Y. (2017). Nöropazarlamada elektroensefalografi (EEG) kullanımı. Ankara: Ekin Yayınevi.
  • Sands, F. S. (2018). Sample size analysis for brain collection (EEG) methodologies. White Paper. Erişim adresi: http://www.sandsresearch.com/assets/white-paper.pdf. (02.04.2018).
  • Smith, A. (1993). İnsan, yapısı ve yaşamı. E. Onur ve N. Tektaş (Çev.), İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Sprenger, M. B. (2002). Becoming a wiz at brain-based teaching. thousand oaks. California: Corwin Pres Inc.
  • Tüzel, N. (2010). Tüketicinin zihnini okumak, nöropazarlama. Marmara İletişim Dergisi, 16, 22-176.
  • Ural, T. (2008). Pazarlamada yeni yaklaşım nöropazarlama üzerine kuramsal bir değerlendirme, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 421-432.
  • Üngüren, E. (2015). Beynin nöroanatomik ve nörokimsayal yapısının kişilik ve davranış üzerindeki etkisi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 7(1), 193-219.
  • Wolfe, P. (2001). Brain matters: Translating research ınto classroom practice, association for supervision and curriculum development. Virginia.
  • Yücel, N. ve Çubuk, F. (2014). Nöropazarlama penceresinden marka değeri, The Journal of Academic Social Science Studies, 25(1), 221-233.
  • Zaltman, G. (2000). Consumer researchers: Take a hike? Journal of Consumer Research, 26(3), 423.
  • Ziylan, T. ve Murshid, K. A. (2000). Korteksin anatomik yapısı ve fonksiyonel alanları. Genel Tıp Dergisi, 10(2), 88.
  • Zurawicki, L. (2010). Neuromarketing: Exploring the brain of the consumer. Boston MA: Springer.

EEG Yöntemi İle Tüketicilerin Elektronik Ticaret Sitelerine Yönelik Algıları Üzerine Deneysel Bir Çalışma

Year 2021, , 286 - 298, 20.02.2021
https://doi.org/10.21076/vizyoner.720686

Abstract

Çalışmada, nöropazarlama tekniklerinden Electroencephalography EEG Analiz Yöntemi kullanılarak elektronik ticaret sitelerinin etkinliği ve katılımcılar tarafından nasıl algılandığı araştırılmıştır Araştırma; Fırat Üniversitesi Pazarlama ve Nöropazarlama Araştırma Merkezinde yaş, cinsiyet, eğitim durumu, mesleği ve yetiştiği şehir gibi demografik özellikleri farklı olan gruplardan oluşan 30 gönüllü katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma örneklemi 19-41 yaş aralığı 18’i kadın, 12’si ise erkek katılımcıdan oluşmuştur. Araştırmada en çok ziyaret edilen e-ticaret sitelerinin “Hepsiburada, Markafoni, Gittigidiyor, Sahibinden ve N11” görselleri sırasıyla katılımcılara 5’er saniyelik slaytlar halinde izlettirilmiş olup bu sitelere verilen tüketici tepkileri nöropazarlama açısından incelenmiştir. Katılımcıların EEG verileri incelendiğinde tüm görsellere tepki verdiği gözlemlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular incelenerek; firmaların hazırlamış olduğu web sitelerinde yer alan unsurların (menüler, basit görünüm, okunabilir yazılar, sitenin arka fonu, yazı rengi, site haritası ve ulaşılabilir olması) müşteriler tarafından nasıl algılandığı, nelere dikkat ettikleri tespit edilmiştir. 

References

  • Akar, E. (2006). Blogla pazarlama. İstanbul: TİEM Yayınları.
  • Aksoy, R. (2009). İnternet ortamında pazarlama. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aytekin, P. ve Kahraman, A. (2014). Pazarlamada yeni bir araştırma yaklaşımı: Nöropazarlama. Journal of Management, Marketing and Logistics, 1(1), 48-62.
  • Batı, U. ve Erdem, O. (2016). Ben bilmem beynim bilir. İstanbul: Media Cat Yayınları.
  • Çubuk, F. (2012). Pazarlamada uygulamaya yönelik yeni bir yaklaşım: Nöropazarlama. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kadir Has Üniversitesi, İstanbul.
  • Erberk, Ö. N. ve Rezaki, M. (2007). Prefrontal korteks: Bellek işlevi ve bunama ile ilişkisi. Türk Psikiyatri Dergisi, 18(3), 262.
  • Erdemir, K. O. ve Yavuz, Ö. (2016). Nöropazarlama'ya giriş. İstanbul: Brand Map Yayınları.
  • http://ergezer.net. (10.05.2018).
  • http://www.boma61.com. (21.02.2018).
  • https://www.neuro-mar.com. (12.05.2018).
  • https://www.platinmarket.com. (20.05.2018).
  • Özkara, B. Y. (2017). Nöropazarlamada elektroensefalografi (EEG) kullanımı. Ankara: Ekin Yayınevi.
  • Sands, F. S. (2018). Sample size analysis for brain collection (EEG) methodologies. White Paper. Erişim adresi: http://www.sandsresearch.com/assets/white-paper.pdf. (02.04.2018).
  • Smith, A. (1993). İnsan, yapısı ve yaşamı. E. Onur ve N. Tektaş (Çev.), İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Sprenger, M. B. (2002). Becoming a wiz at brain-based teaching. thousand oaks. California: Corwin Pres Inc.
  • Tüzel, N. (2010). Tüketicinin zihnini okumak, nöropazarlama. Marmara İletişim Dergisi, 16, 22-176.
  • Ural, T. (2008). Pazarlamada yeni yaklaşım nöropazarlama üzerine kuramsal bir değerlendirme, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 421-432.
  • Üngüren, E. (2015). Beynin nöroanatomik ve nörokimsayal yapısının kişilik ve davranış üzerindeki etkisi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 7(1), 193-219.
  • Wolfe, P. (2001). Brain matters: Translating research ınto classroom practice, association for supervision and curriculum development. Virginia.
  • Yücel, N. ve Çubuk, F. (2014). Nöropazarlama penceresinden marka değeri, The Journal of Academic Social Science Studies, 25(1), 221-233.
  • Zaltman, G. (2000). Consumer researchers: Take a hike? Journal of Consumer Research, 26(3), 423.
  • Ziylan, T. ve Murshid, K. A. (2000). Korteksin anatomik yapısı ve fonksiyonel alanları. Genel Tıp Dergisi, 10(2), 88.
  • Zurawicki, L. (2010). Neuromarketing: Exploring the brain of the consumer. Boston MA: Springer.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Pınar Coşkun 0000-0001-6636-6951

Atilla Yücel 0000-0002-8052-3236

Publication Date February 20, 2021
Submission Date April 15, 2020
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Coşkun, P., & Yücel, A. (2021). EEG Yöntemi İle Tüketicilerin Elektronik Ticaret Sitelerine Yönelik Algıları Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 12(29), 286-298. https://doi.org/10.21076/vizyoner.720686

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838