Medical tourism market in Turkey has been
growing rapidly parallel to the market growth in the world. Turkey has been
distinguished as a top destination for medical tourism besides India, Thailand,
Malaysia, Singapore, South Korea, Costa Rica, and Mexico. Healthcare
Transformation Program in Turkey increased service quality and customer
satisfaction and contributed to the development of medical tourism industry in
Turkey. In this study, we examined the factors influencing the service quality
in medical tourism under three groups, namely psychical, social and human
factors. Questions related to service quality in medical tourism have been
directed to industry representatives in order to understand their assumptions
and answers provided by them have been reported and analyzed in this study.
Accordingly, service quality in medical tourism ranks 4th within the strengths
of medical tourism industry in Turkey. Primary results of the study show that
service quality in medical tourism is overall satisfactory and positive while
secondary findings indicate some inadequateness in the industry. In order to
increase competitiveness in medical tourism industry, competencies of human
resources need to be strengthened; capacities of assistance firms need to be
increased and communication problems need to be addressed and solved.
Dünya genelinde olduğu gibi
Türkiye’de de medikal turizm hızla gelişmektedir. Hindistan, Tayland, Malezya,
Singapur, Güney Kore, Kosta Rika, Meksika gibi ülkelerin yanında Türkiye de medikal
turizmde öne çıkan destinasyonlardan birisi olmaya başlamıştır. Türkiye’nin
uygulamaya koyduğu sağlıkta dönüşüm programı sağlık hizmetlerinin kalitesini ve
memnuniyeti artırmış ve medikal turizmin gelişmesine katkı sağlamıştır. Çalışma
kapsamında medikal turizmde hizmet kalitesini etkileyen faktörler beşeri,
fiziki ve sosyal faktörler olarak üç grupta incelenmiştir. Medikal turizmde
hizmet kalitesine ilişkin sektör temsilcilerinin yaklaşımlarını ortaya
koyabilecek önermeler sektör temsilcilerine yöneltilmiş ve çıktılar analiz
edilmiştir. Buna göre, hizmet kalitesi, Türkiye’nin medikal turizmde güçlü
olduğu taraflar arasında dördüncü sırada yer almıştır. Uygulama sonuçları Türkiye’de
sunulan medikal hizmet kalitesinin genel olarak iyi ve yeterli olduğunu ortaya
koyarken, ikincil veriler sektördeki bazı yetersizliklere işaret etmektedir. Medikal
turizmde rekabet gücünün artırılabilmesi için sektörde çalışanların
yeterliliklerinin güçlendirilmesi, aracı kuruluşların kapasitelerinin
geliştirilmesi, iletişimde yaşanan sorunların giderilmesi gerekmektedir.
Subjects | Business Administration |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 13, 2017 |
Submission Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 17 |