This aim
of study is to investigate the organizational silence levels of the teachers
and administrators working in Vocational And Technical Anatolian High Schools
according to some variables.The universe of the research is 35 education
managers and 462 teachers working in 7 vocational and technical Anatolian High
Schools in 2016-2017 education period in Isparta province center. A total of
298 training staff, 94 female and 181 male, 275 teachers, 2 female and 21 male
education managers participated in the research.The Organizational silence
scale developed by Van Dyne et al. (2003) was used to determine organizational
silence levels of participants. This study used for the statistical analysis
of SPSS 22.0. The MANOVA analysis, which
is a parametric analysis method, was used to compare the scale scores of
teacher and manager. Significant
difference level was found as p <0.05.
As a result of the research, it was determined that the attitudes of the
teachers and the administrators of education are "moderate". It was found that organizational silence
levels according to the demographic characteristics of the training manager and
the teachers did not show statistically significant differences according to
gender, branch, tasks and educational status.
Marital status, age group and according to seniority variables were
determined to contain a statistically significant difference (p <0.05). As a
result, it was observed that the demographic characteristics were partially
influenced by the educational administrators and teachers working in Vocational
and Technical Anatolian High Schools, and the findings obtained were consistent
with the literature.
Bu araştırma ile Mesleki ve
Teknik Anadolu Liselerinde görev yapan eğitim yöneticileri ve öğretmenlerin
örgütsel sessizlik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmaya kaynaklık eden örneklem grubu, Isparta il merkezinde
2016-2017 Eğitim-Öğretim döneminde 7 Mesleki ve
Teknik Anadolu Liselerinde görev yapan 35 eğitim yöneticisi ve 462 öğretmenden,
araştırmaya katılmayı kabul eden 94 kadın ve 181'i erkek 275 öğretmen, 2 kadın
21 erkek Eğitim Yöneticisi olmak üzere toplamda 298 eğitim çalışanından oluşmaktadır. Katılımcıların örgütsel sessizlik düzeylerinin
belirlenmesinde Van Dyne ve diğerleri (2003) tarafından geliştirilen “Örgütsel
Sessizlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma da elde edilen verilerin
istatistiksel analizlerinde SPSS 22.0 veri analiz programı kullanılmıştır. Öğretmenlere
ait özelliklerin ölçek puanlarının karşılaştırılmasında parametrik analiz
yöntemlerinden olan MANOVA analizi kullanılmıştır. Yapılan MANOVA analizlerinde
anlamlı farklılık düzeyi p<0,05 olarak tespit edilmiştir. Araştırma
neticesinde, eğitim yöneticilerinin ve öğretmenlerin örgütsel sessiz kalma tutumlarının
“orta düzeyde” olduğu tespit edilmiştir. Eğitim yöneticisi ve öğretmenlerin demografik
özelliklerine göre örgütsel sessizlik düzeylerinin cinsiyet, branş, görevleri ve eğitim
durumuna göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık göstermediği (p>0.05), medeni durum, yaş grubu ve mesleki kıdem
değişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık içerdiği belirlenmiştir
(p<0.05). Sonuç olarak, demografik özelliklerin Mesleki ve Teknik Anadolu
Liselerinde görev yapan eğitim yöneticilerinin ve öğretmenlerin örgütsel
sessizlik algılarını kısmen etkilediği görülmüş, elde edilen bulguların
literatür ile uyumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 21, 2017 |
Submission Date | October 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 19 |