İlahiyat fakültelerinde Felsefe Tarihi Dersinin öğretimine ya “muhtelif felsefe ve felsefeye giriş dersleri okutulurken bir de Felsefe Tarihi okutmanın ne gereği var” ya da “İlahiyatlarda Felsefe olur mu” tezinden hareketle karşı çıkılıyor. “Teoloji yapmakla Felsefe Tekelciliği yapmak” arasında çekiştirilen felsefe olgusuyla karşı karşıyayız. Oysaki insanın zihinsel ürünü olması nedeniyle felsefenin hiçbir kesimin ya da kişinin tekelinde olmaması gerekir. Yine top yekûn felsefe eyleminin bir propedotiği (giriş) hükmündeki felsefe tarihi öğretimi yoksa, her tür felsefe ve felsefeye giriş derslerinin öğretimi metodolojik bağlamdan koparılmış dizgesiz çabalar haline gelir. Bu incelememizin amacı, gerek felsefe tarihi yönteminin ilkeleri gerekse farklı öğreti sahibi filozofların kendi düşüncelerinden yola çıkarak felsefe eyleminin hiçbir kesimin tekelinde olmadığını ortaya koymaya çalışmaktır
Etik beyan grektirmeyen makale
It is objected to teaching Philosophy of History with opinions that “No need to instruct History of Philosophy while teaching lectures such as Philosophy and an Introduction to philosophy” or “no need to teach Philosophy in the faculties of Divinity”. We are faced with a philosophical phenomenon between “theologizing and standing up for philosophical monopolism” that are criticized maliciously. However philosophy should not be monopolized by a group or a person. Nevertheless if there is not training history of philosophy in the provision an introduction (propedeutics) to philosophical action overall, instructing each types of lectures that philosophy and an introduction to philosophy will turn into unsystematic efforts plucked an methodological context. This paper aims to put forth philosophical action is not monopolized by any group based on both the principles in the methods of history of philosophy and different doctrines of the philosophers’ thoughts.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of Ideas |
Journal Section | Felsefe |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | May 26, 2024 |
Acceptance Date | June 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.