Bu araştırmanın amacı rehber öğretmenlerin algıladıkları yıldırma
(mobbing) davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesidir.
Araştırmada betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmanın evrenini
Gaziantep ilinde görev yapan rehber öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışmada
evrenin bütününe ulaşılmak istendiğinden örneklem seçme yoluna gidilmemiştir.
Çalışmanın örneklemini 2009- 2010 eğitim- öğretim yılında Gaziantep ilinin 7
farklı ilçesinde görev yapan 219 rehber öğretmen oluşturmuştur. Araştırmaya katılanların kişisel
bilgilerinin betimlenmesini sağlamak amacıyla ‘Kişisel Bilgi Formu’, mesleki
doyumlarını ölçmek amacıyla Kuzgun, Sevim ve Hamamcı (1999) tarafından
geliştirilen “Mesleki Doyum Ölçeği” ve algılanan yıldırma davranışlarını ölçmek
amacıyla Leymann'ın (1984) belirlemiş olduğu Mobbing Tipoloji Envanterinin 35
maddesini içeren, Bulut’un (2007) oluşturduğu “Mobbing Belirleme Ölçeği”
kullanılmıştır. Veri toplama araçları bir yönerge ile okullara ulaştırılmış ve
kapalı zarflar içinde geri toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 13.0
programıyla analiz edilmiştir. Analizlerde mesleki doyum ve kişisel
değişkenlerin, algılanan yıldırma davranışlarını yordayıp yordamadığını
belirlemek amacıyla regresyon analizi kullanılmıştır. Medeni hal, eğitim
düzeyi, mesleki kıdem, mesleki doyum, okul türü değişkenleri rehber
öğretmenlerin algıladıkları yıldırma davranışlarının anlamlı bir yordayıcısı
olarak bulunmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda öneriler
geliştirilmiştir.
The aim of this study is to research into the mobbing behaviour perceived by teacher counsellors in
terms of variables. Descriptive research method has been used in this study. The universe of this study
has included the teacher counsellors working at Gaziantep. As it is desired to be reached the whole of
the universe in the study, the way of sampling is not preferred. 219 teachers working on seven different
districts of Gaziantep have comprised the sample group of this study. With the purpose of providing the
description of the personal information of the people included in the study, ‘Occupational Satisfaction
Scale’ has been used, and with the purpose of evaluating the perceived mobbing behaviour ‘Mobbing
Detection Scale’ which includes 35 items has been used. Data collection tools were delivered to the
schools with a directive and they were retaken in closed envelopes. The obtained data was analyzed
with SPSS program. With the aim of determining whether occupational satisfaction and personal
variables predicts the perceived mobbing, regression analysis has been used in the study. The variables
of marital status, educational level, occupational seniority and school types have been found to be a
meaningful predictor of mobbing behaviour perceived by teacher counsellors. Suggestions have been
developed in line with the obtained data.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education, Psychology |
Journal Section | Volume:1, Issue:2 December |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 2 |