Research Article
BibTex RIS Cite

Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi

Year 2019, Volume: 14 Issue: 1, 73 - 98, 01.01.2019

Abstract

Bu araştırmada drama temelli aktif öğretim yöntemleri ile uygulanan etkinliklerin katılımcıların kültürlerarası duyarlılıkları ve göçmen algıları üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Hem nicel hem de nitel araştırma desenlerinin bir arada kullanıldığı araştırmanın yöntemi karmadır. Çalışma grubu 23 – 50 yaş arası 21 kadın, dört erkek olmak üzere toplam 25 kişiden oluşmuştur. Araştırmanın verileri, “Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği”, göçle ilgili dokuz sorudan oluşan “Görüşme Formu”, “Göç Algısına İlişkin Yarı Yapılandırılmış Günlük” formu ile toplanmıştır. Araştırma sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde; hem nicel hem de nitel veriler ışığında yaratıcı drama temelli aktif yöntemlere dayalı etkinlik uygulamalarının katılımcılarda kültürlerarası duyarlılığı artırdığı, göçmenlere karşı empati kurmayı sağladığı, katılımcıların göçmenlere karşı önyargılardan kurtularak onlara karşı olumlu algı oluşturmalarında etkili olduğu söylenebilir. Bu sonuçlar ışığında göçmenlerin kültürel uyumunu sağlamaya dönük eğitimler verilebilir önerisi geliştirilebilir.

References

  • Adıgüzel, Y. (2016). Göç sosyolojisi. İstanbul: Nobel Yayınevi.
  • Akalın, H. (2013). Avrupa Birliği Üyelik Sürecinde Türkiye’de Mülteci Hukuku: Suriye örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Akkaya, M. (2012). Sosyal bilgilerde göç konusunun drama yöntemiyle öğretiminin akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aslan, N. (1999).Türkiye 1. Drama liderleri buluşmasına merhaba: Çocuklar, eğitim ve drama. Naci Aslan (Ed.). Dramaya merhaba. Türkiye 1. Drama liderleri buluşması ve ulusal drama semineri. Ankara Oluşum Yayınları.
  • Bhawuk, D. P. S. and Brislin, R. (1992). “The measurement of intercultural sensitivity using the concepts of individualism and collectivism”. International Journal of Intercultural Relations. 16: 413-436.
  • Biner, Ö. (2016). Türkiye’de mültecilik iltica, geçicilik ve yasallık ‘Van uydu şehir örneği’. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Birdal, B. K. (2016).Türkiye’de sığınmacılara yönelik algı ve yaklaşım. Hürriyet Ankara Haberleri. WWW. Hürriyet. Com. Tr =9.09.2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Bozkurt, E. (2007). “Kant’ın ebedi barış üzerine denemesinin günümüze yansıması”. Anayasa Yargısı. Sayı:24. Bulduk, S., Tosun, H. ve Ardıç, E. (2011). “Türkçe kültürlerarası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri”. Türkiye Klinikleri J Med Ethics, 19(1): 25-31.
  • Chen, G. and Starosta, W. J. (2000). “The development and validation of the intercultural sensitivity scale”. Paper presented at the annual meeting of the national communication association. Seattle, WA.
  • Clark, B. (2008). İki kere yabancı: Kitlesel insan ihracı modern Türkiye’yi ve Yunanistan’ı nasıl biçimlendirdi?. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Clark, V.L.P. ve Creswell, J.W. (2014). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. Ankara: Anı Yayınları
  • Coşgun, Ş. (2004). Kültürlerarası iletişim sürecinde kalıp düşüncelerin ve önyargıların rolü: “Antalya’da yaşayan Güneydoğulular ile Antalya yerlileri arasındaki kalıp düşünceler ve önyargılar”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erol, M. ve Ersever, O. G. (2014). Göç krizi ve göç krizine müdahale. KHO Bilim Dergisi, 24(1), 47-69. Güler, A. E. (2017). Uluslararası hukuk perspektifinde Türkiye’de göç ve sığınmacı sorunu, Suriyeli sığınmacılar örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • İçduygu, A. ve Sirkeci, İ. (1999). Cumhuriyet dönemi göç hareketleri: 75 yılda köylerden şehirlere. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • İlktürk, S., E. (2017). Suriyeli göçmenlerin Türkiye ve Avrupa ilişkilerine etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kocaeli Üniversitesi uluslararası ilişkiler anabilim dalı, Kocaeli.
  • Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction qualitative research interviewing. London: Sage Publication Ltd. Maykut, P. ve Morehouse, R. (1994). Beginning qualitative research: A philosophic and practical guid. London: The Falmer Press.
  • Özdemir, P. ve Üstündağ, T. (2007). Fen ve teknoloji alanındaki ünlü bilim adamlarına ilişkin yaratıcı drama eğitim programı. İlköğretim Online, 6(2), 226-233.
  • Rüzgâr, M.A. (2014). 6. Sınıf Sosyal bilgiler dersindeki ipek yolunda Türkler ünitesinde geçen göç kavramı- nın drama yöntemiyle işlenmesinin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Giresun Üniversitesi, Giresun.
  • PS:Evrope (2017). Bilgiden algıya: Türkiye’deki sığınmacı, göçmen ve mülteci algısı üzerine bir çalışma. http://www.goc.gov.tr/icerik/goc-istatistikleri_363_378 sitesinden 8 Eylül 2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Taştan, C; Haklı, S. Z. ve Osmanoğlu, E. (2017). Suriyeli sığınmacılara dair tehdit algısı: Önyargılar ve ger- çekler. Ankara: Göç ve Güvenliği Araştırma Merkezi (GÖÇMER), Polis Akademisi Yayınları.
  • Türker, D., ve Yıldız, A. (2015). Göçmenlerde sosyo-psikolojik entegrasyon analizi. B. D. Şeker, İ. ( Sirkeci, & M. M. Yüceşahin içinde, göç ve uyum (s. 27-38). London: Transnational Press London.
  • Ulubey, Ö. ve Aykaç, M. (2016). Effects of human rights education using the creative drama method on the attitudes of pre-service teachers. Anthropologist, 23(1,2), 267-279.
  • Ulubey O, Gözütok D. (2015). Future citizenship, democracy and human rights education with creative drama and other interactive teaching methods. Education and Science, 40(182), 87-108.
  • Üstün, E. (2011). Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerini etkileyen etmenler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F. ve Göçen, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının kültürlerarası duyarlılık hakkındaki görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 373- 392.
Year 2019, Volume: 14 Issue: 1, 73 - 98, 01.01.2019

Abstract

References

  • Adıgüzel, Y. (2016). Göç sosyolojisi. İstanbul: Nobel Yayınevi.
  • Akalın, H. (2013). Avrupa Birliği Üyelik Sürecinde Türkiye’de Mülteci Hukuku: Suriye örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Akkaya, M. (2012). Sosyal bilgilerde göç konusunun drama yöntemiyle öğretiminin akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aslan, N. (1999).Türkiye 1. Drama liderleri buluşmasına merhaba: Çocuklar, eğitim ve drama. Naci Aslan (Ed.). Dramaya merhaba. Türkiye 1. Drama liderleri buluşması ve ulusal drama semineri. Ankara Oluşum Yayınları.
  • Bhawuk, D. P. S. and Brislin, R. (1992). “The measurement of intercultural sensitivity using the concepts of individualism and collectivism”. International Journal of Intercultural Relations. 16: 413-436.
  • Biner, Ö. (2016). Türkiye’de mültecilik iltica, geçicilik ve yasallık ‘Van uydu şehir örneği’. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Birdal, B. K. (2016).Türkiye’de sığınmacılara yönelik algı ve yaklaşım. Hürriyet Ankara Haberleri. WWW. Hürriyet. Com. Tr =9.09.2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Bozkurt, E. (2007). “Kant’ın ebedi barış üzerine denemesinin günümüze yansıması”. Anayasa Yargısı. Sayı:24. Bulduk, S., Tosun, H. ve Ardıç, E. (2011). “Türkçe kültürlerarası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri”. Türkiye Klinikleri J Med Ethics, 19(1): 25-31.
  • Chen, G. and Starosta, W. J. (2000). “The development and validation of the intercultural sensitivity scale”. Paper presented at the annual meeting of the national communication association. Seattle, WA.
  • Clark, B. (2008). İki kere yabancı: Kitlesel insan ihracı modern Türkiye’yi ve Yunanistan’ı nasıl biçimlendirdi?. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Clark, V.L.P. ve Creswell, J.W. (2014). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. Ankara: Anı Yayınları
  • Coşgun, Ş. (2004). Kültürlerarası iletişim sürecinde kalıp düşüncelerin ve önyargıların rolü: “Antalya’da yaşayan Güneydoğulular ile Antalya yerlileri arasındaki kalıp düşünceler ve önyargılar”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erol, M. ve Ersever, O. G. (2014). Göç krizi ve göç krizine müdahale. KHO Bilim Dergisi, 24(1), 47-69. Güler, A. E. (2017). Uluslararası hukuk perspektifinde Türkiye’de göç ve sığınmacı sorunu, Suriyeli sığınmacılar örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • İçduygu, A. ve Sirkeci, İ. (1999). Cumhuriyet dönemi göç hareketleri: 75 yılda köylerden şehirlere. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • İlktürk, S., E. (2017). Suriyeli göçmenlerin Türkiye ve Avrupa ilişkilerine etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kocaeli Üniversitesi uluslararası ilişkiler anabilim dalı, Kocaeli.
  • Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction qualitative research interviewing. London: Sage Publication Ltd. Maykut, P. ve Morehouse, R. (1994). Beginning qualitative research: A philosophic and practical guid. London: The Falmer Press.
  • Özdemir, P. ve Üstündağ, T. (2007). Fen ve teknoloji alanındaki ünlü bilim adamlarına ilişkin yaratıcı drama eğitim programı. İlköğretim Online, 6(2), 226-233.
  • Rüzgâr, M.A. (2014). 6. Sınıf Sosyal bilgiler dersindeki ipek yolunda Türkler ünitesinde geçen göç kavramı- nın drama yöntemiyle işlenmesinin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Giresun Üniversitesi, Giresun.
  • PS:Evrope (2017). Bilgiden algıya: Türkiye’deki sığınmacı, göçmen ve mülteci algısı üzerine bir çalışma. http://www.goc.gov.tr/icerik/goc-istatistikleri_363_378 sitesinden 8 Eylül 2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Taştan, C; Haklı, S. Z. ve Osmanoğlu, E. (2017). Suriyeli sığınmacılara dair tehdit algısı: Önyargılar ve ger- çekler. Ankara: Göç ve Güvenliği Araştırma Merkezi (GÖÇMER), Polis Akademisi Yayınları.
  • Türker, D., ve Yıldız, A. (2015). Göçmenlerde sosyo-psikolojik entegrasyon analizi. B. D. Şeker, İ. ( Sirkeci, & M. M. Yüceşahin içinde, göç ve uyum (s. 27-38). London: Transnational Press London.
  • Ulubey, Ö. ve Aykaç, M. (2016). Effects of human rights education using the creative drama method on the attitudes of pre-service teachers. Anthropologist, 23(1,2), 267-279.
  • Ulubey O, Gözütok D. (2015). Future citizenship, democracy and human rights education with creative drama and other interactive teaching methods. Education and Science, 40(182), 87-108.
  • Üstün, E. (2011). Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerini etkileyen etmenler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F. ve Göçen, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının kültürlerarası duyarlılık hakkındaki görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 373- 392.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Murtaza Aykaç This is me 0000-0001-7204-0835

Necdet Aykaç 0000-0001-8020-713X

Publication Date January 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Aykaç, M., & Aykaç, N. (2019). Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 73-98.