BibTex RIS Cite

THE IMPACT OF EMPLOYMENT BY EDUCATION LEVEL ON GDP

Year 2014, Volume: 12 Issue: 22, 249 - 266, 01.07.2014
https://doi.org/10.11611/JMER206

Abstract

The aim of the study is to examine the relationship between education levels of employment and GDP in Turkey over 2000:1-2013:1 by using quarterly data. Four educational variables (unlettered, below high school, all high school level, and higher education) of employment were regressed over GDP using ARDL (Autoregressive Distributed Lag) bounds testing approach. Our main result suggests that there exist cointegrating relationships between unlettered and high school levels of education and the GDP but no relation with below high school and higher education level. High school has positive impact on GDP while unlettered has negative.

EĞİTİM DURUMUNA GÖRE İSTİHDAMIN GSYH ETKİSİ

Year 2014, Volume: 12 Issue: 22, 249 - 266, 01.07.2014
https://doi.org/10.11611/JMER206

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’nin 2000:1-2013:1 döneminde çeyrek yıllık veriler kullanarak, eğitim düzeylerine göre istihdamla GSYH arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. İstihdam, eğitim düzeyine göre okuma-yazma bilmeyen, lise-altı, lise ve yükseköğretim olmak üzere dört kategoride ARDL sınır test yaklaşımı kullanılarak regresyona tabi tutulmuştur. Bulgularımıza göre okuma-yazma bilmeyenler ve lise düzeyinde eğitime sahip olanlarla GSYH arasında uzun dönemli ilişki bulunmuş ama lise altı ve yükseköğretim ile ilişki bulunamamıştır. Lise düzeyinin GSYH üzerinde pozitif etkisi varken okuma-yazma bilmeyenlerin etkisi negatiftir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Kibar Çetin This is me

Murat Mustafa Kutlutürk This is me

Hakan Kasım Akmaz This is me

Publication Date July 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 12 Issue: 22

Cite

APA Çetin, A. K., Kutlutürk, M. M., & Akmaz, H. K. (2014). EĞİTİM DURUMUNA GÖRE İSTİHDAMIN GSYH ETKİSİ. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 12(22), 249-266. https://doi.org/10.11611/JMER206
AMA Çetin AK, Kutlutürk MM, Akmaz HK. EĞİTİM DURUMUNA GÖRE İSTİHDAMIN GSYH ETKİSİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. July 2014;12(22):249-266. doi:10.11611/JMER206
Chicago Çetin, Ahmet Kibar, Murat Mustafa Kutlutürk, and Hakan Kasım Akmaz. “EĞİTİM DURUMUNA GÖRE İSTİHDAMIN GSYH ETKİSİ”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 12, no. 22 (July 2014): 249-66. https://doi.org/10.11611/JMER206.
EndNote Çetin AK, Kutlutürk MM, Akmaz HK (July 1, 2014) EĞİTİM DURUMUNA GÖRE İSTİHDAMIN GSYH ETKİSİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 12 22 249–266.
IEEE A. K. Çetin, M. M. Kutlutürk, and H. K. Akmaz, “EĞİTİM DURUMUNA GÖRE İSTİHDAMIN GSYH ETKİSİ”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 12, no. 22, pp. 249–266, 2014, doi: 10.11611/JMER206.
ISNAD Çetin, Ahmet Kibar et al. “EĞİTİM DURUMUNA GÖRE İSTİHDAMIN GSYH ETKİSİ”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 12/22 (July 2014), 249-266. https://doi.org/10.11611/JMER206.
JAMA Çetin AK, Kutlutürk MM, Akmaz HK. EĞİTİM DURUMUNA GÖRE İSTİHDAMIN GSYH ETKİSİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2014;12:249–266.
MLA Çetin, Ahmet Kibar et al. “EĞİTİM DURUMUNA GÖRE İSTİHDAMIN GSYH ETKİSİ”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 12, no. 22, 2014, pp. 249-66, doi:10.11611/JMER206.
Vancouver Çetin AK, Kutlutürk MM, Akmaz HK. EĞİTİM DURUMUNA GÖRE İSTİHDAMIN GSYH ETKİSİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2014;12(22):249-66.

Cited By