International Aquisitions
(IAs) have been used extensively by companies. Although IAsdiffer from domestic
aquisitions, there is not a literature review about how they differ. A literature
review of acquisitions in terms of comparison between international and
domestic deals is provided in this study. Based on the literature, it was shown that
international acquisitions differ significantly from domestic acquisitions in
terms of motivations, outcomes, success factors, integration problems,
information asymmetry, and diversification. The study also identifies new
aveanues for acquisition researh. The
acquisition paradox and motivation-outcome inconsistency are identified as
major issues in acquisition research, and ways to deal with these issues
including using benchmarking methodology, risk-adjusted returns, and examining
motivations in different ways are provided. In addition, acquisitions
by emerging market multinationals and private companies, acquisitions of
state-owned enterprises, pre-announcement and negotiation stages are identified
as understudied areas with great potential in acquisition research.
Uluslararası şirket satın alımları son yıllarda oldukça sık kullanılmakta olmasına ragmen, bu şirket satın
alımlarının ulusal şirket satın alımlarından nasıl farklılaştığı hakkında bir literatür taraması
bulunmamaktadır. Bu çalışmada, ulusal ve uluslararası şirket satın alımlarının karşılaştırılması hakkında
detaylı bir literatür taraması yapılmaktadır. Bu literatür taramasına dayanılarak, ulusal ve uluslararası
şirket satın alımlarının satın almanın motivasyonları, sonuçları, başarı faktörleri, entegrasyon sorunları,
bilgi asimetrisi ve çeşitlendirme açılarından farklılık arz ettikleri gösterilmiştir. Çalışma ayrıca, şirket
satın alma konusundaki araştırmalar için yeni perspektifler sunmaktadır. Şirket satın alma paradoksu ve motivasyon-sonuç tutarsızlığı literatürdeki bazı sorunlar olarak belirlenmiş olup, kıyaslama metodolojisi,
riske uyarlanmış performans kriterleri ve şirket satın alımlarının motivasyonlarının farklı şekilde ele
alınması gibi öneriler sunulmuştur. Bunlara ek olarak, gelişmekte olan ülkeler ve özel şirketler tarafından
yapılan şirket satın alımları, kamu iktisadi teşebbüslerinin satılmaları, şirket satın alımlarının duyuru
öncesi öndeki pazarlık süreci az çalışılmış alanlar olarak belirlenmiş ve bu alandaki araştırmacıların
dikkatlerine sunulmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 14 Issue: 4 |