The aim of the study is to analyze the determinants of household higher education expenditures in Turkey. In the study, TURKSTAT 2019 Household Budget Survey data was used. Descriptive statistics and Probit Regression model were used in the analysis of the data in the study, in which data from 11521 households were used. The data used in the analysis are adjusted for inflation based on December 2019. According to the results of the study, income, household head's level of education, age, gender (female), household size, presence of individuals aged 6-18 years in the household variables were found to have statistically significant effects on higher education expenditure. On the other hand, head of the household marital status, employment status, and insurance status did not have any effect on household higher education expenditures.
Gerçekleştirilen çalışmanın amacı Türkiye hanehalkı yükseköğretim harcamalarının belirleyicilerini tespit etmektir. Çalışmada TÜİK 2019 Hanehalkı Bütçe Anketi verileri kullanılmıştır. 11521 haneye ait verilerin kullanıldığı çalışmada verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ve Probit Regresyon modeli kullanılmıştır. Analizde kullanılan veriler 2019 Aralık ayına göre enflasyondan arındırılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre gelir, hanehalkı reisinin yaşı, eğimi düzeyi, cinsiyeti (kadın), hanehalkı büyüklüğü, evde internet bağlantısının varlığı, hanede 0-5 yaş ve 6-18 yaş arası bireyin varlığı karakteristiklerinin yükseköğretim harcaması üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Buna karşın hanehalkı reisinin medeni durumu, çalışma durumu ve sigorta durumu karakteristiklerinin hanehalkı yükseköğretim harcamalarına herhangi bir etkisi görülmemiştir.
Yükseköğretim harcamaları Probit regresyon Türkiye Hanehalkı bütçe anketi Yükseköğretim harcamaları, Probit regresyon, Türkiye, Hanehalkı bütçe anketi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2021 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 19 Issue: 4 |