Entrepreneurial activities have a social aspect, such as providing solutions to social needs and problems, as well as macro-economic benefits like contributing to the country’s economy. Therefore, entrepreneurship attracts attention of not only individuals but also private and public sectors.
This study aims to investigate individuals’ views about their perspective on entrepreneurship and entrepreneurial vision and to compare such views with their entrepreneurial tendency levels. The study mainly explores undergraduate business administration students’ views on entrepreneurship education and makes suggestions for the improvement of entrepreneurship education and for its more effective implementation. To this end, students studying business administration at 37 different universities in Turkey were reached using the simple random sampling method, and analyzes were carried out with 602 questionnaires.
The analysis results indicate that individuals with high entrepreneurial tendency need guidance to engage in efficient and productive activities while those with low entrepreneurial tendency need a right entrepreneurial vision. As a result, the study highlights the importance of entrepreneurship education to meet both needs.
Entrepreneurship Entrepreneurial Tendency Entrepreneurship Education Entrepreneurial Vision
Girişimcilik faaliyetlerinin ülke ekonomisine katkı gibi makro ekonomik faydalarının yanında toplumsal ihtiyaç ve sorunlara çözüm üretmek gibi sosyal bir yönü de bulunmaktadır. Bu yönüyle girişimcilik sadece bireyler tarafından değil hem özel hem de kamu kesimi nezdinde de ilgi çekmektedir.
Bu araştırma, bireylerin girişimciliğe bakış açısı ve girişimcilik vizyonu hakkındaki görüşlerini incelenmeyi ve girişimcilik eğilim düzeyleri ile bu görüşleri karşılaştırılmayı hedeflemektedir. Bununla birlikte araştırma, ağırlıklı olarak işletmecilik eğitimi alan lisans öğrencilerinin girişimcilik eğitimiyle ilgili görüşlerini irdelenmekte, girişimcilik eğitiminin geliştirilmesi ve daha etkin yürütülebilmesi için önerilerde bulunmaktadır. Bu kapsamda basit tesadüfi örneklem yöntemiyle Türkiye’de ki 37 farklı üniversitede işletme eğitimi gören öğrencilere ulaşılmış ve değerlendirmeye alınan 602 adet anket ile analizler gerçekleştirilmiştir.
Analiz sonuçlarına göre girişimcilik eğilimi yüksek olan bireylerin etkin ve verimli faaliyetlerde bulunması için rehberliğe; girişimcilik eğilimi düşük olan bireylerin ise girişimcilik konusunda doğru bir vizyona ihtiyaç duydukları tespit edilmiştir. Sonuç olarak her iki ihtiyacın da giderilmesi için girişimcilik eğitiminin önemine vurgu yapılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 20 Issue: 1 |