Research Article
BibTex RIS Cite

A RESEARCH ON ORGANIZATIONAL STRESS SOURCES OF BLUE AND WHITE COLLAR EMPLOYEES IN HOTEL BUSINESSES

Year 2022, Volume: 20 Issue: 2, 253 - 273, 30.06.2022
https://doi.org/10.11611/yead.1079569

Abstract

In the tourism industry, where stress is seen intensely, the importance and value of the studies carried out within the scope of stress management are increasing. The main purpose of this study is to examine the possible differentiations of the stress sources that the employees in the accommodation sector, where the human resources are most involved in tourism, according to the department they work, especially the blue and white collar distinction. The field research was carried out within the scope of four and five star hotels in Istanbul. As a research method, "Semi-Structured Interview" technique was applied. Interviews were held with 6 blue-collar and 6 white-collar employees working in different units of four- and five-star hotels operating in Istanbul. Content analysis was applied to the data obtained with the MAXQDA qualitative data analysis program. According to the findings obtained as a result of the analysis, while the task intensity, work area and managerial decisions create stress in white-collar employees; Stress in blue-collar employees arises from managerial decisions. It has been revealed that the common stress factor is mostly related to the relations with the guests and the employees' thinking that their own department is more stressful than the others.

References

  • Aamodt, M.G. (2007), Industrial / Organizational Psychology: An Applied Approac. Wadsworth Cengage Learning, Sixth Edition. (Adobe Reader XI Sürümü). ErişimAdresi:https://www.academia.edu/34373727/Industrial_Organizational_Psychology_Michael_G._Aamodt_6th_Edition
  • Ajgaonkar, S. (2006), Techniques Used to Manage Stress and Its Impact on Middle Managements Performance in The Hospitality Industry in India, Master's Thesis, Auckland University of Technology.
  • Akgündüz, Y. (2015), The İnfluence of Self-Esteem and Role Stress on Job Performance in Hotel Businesses, International Journal of Contemporary Hospitality Management. 27(6),1082-1099.
  • Akova, O ve Işık, K. (2008), Otel İşletmelerinde Stres Yönetimi: İstanbul’ daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 1 (15), 17-44.
  • Aydın, Ş. (2004), Otel İşletmelerinde Örgütsel Stres Faktörleri: 4-5 Yıldızlı Otel İşletmeleri Uygulaması, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (4), 1-21.
  • Baltacı, A. (2017), Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 1-15.
  • Batista, C.P. (2018), Örgütsel Stres Kaynaklarının Çalışanların İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi: Guine-Bissau’daki Kamu İşletme Çalışanları İçin Yapılan Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bil.Ens.
  • Boggild, H. ve Knutsson A.(1999), Shift Work, Risk Factors and Cardiovascular Disease, Scand J Work Environ Health, 25(2), 85-99.
  • Bora, P. (2017), Scope Of Stress Management In Hotel Industry. International Journal of Management. 7 (7), 475-480.
  • Chiang, F.F.T., Birtch, T.A. ve Kwan, H.K. (2010), The Moderating Roles of Job Control and Work- Life Balance Practices on Employee Stress in The Hotel and Catering Industry, Intrnational Journal of Hospitality Management. 29, 25-32. ScienceDrirect veri tabanından ulaşıldı. Doi: 10.1016/j.ijhm.2009.04.005
  • Choi, H.M., Mohammad, A.A.A. ve Kim, W.G. (2019), Understanding Hotel Frontline Employees’ Emotional Intelligence, Emotional Labor, Job Stress, Coping Strategies and Burnout, International Journal of Hospitality Management. 82, 199-208. Doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.05.002
  • Cranwell-Ward, J. ve Abbey, A. (2005), Organizational Stress, Palgrave Macmillan. (AdobeReaderXISürümü).ErişimAdresi:http://www.azmonyar.com/DownloadPDF/47832114.pdf
  • Düzgün, A. (2014), Üst Düzey Yöneticilerde Örgütsel Stres ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi Analizi: Antalya Bölgesi Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bil. Ens.
  • Eren, E. (2001), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ertekin, Y. (1993), Stres ve Yönetim, Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Gedik, İ., Gedik, S. ve Demirer, S. (2017), Otel İşletmelerinde Stres Yönetimi: Antalya’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,(5), 111-124.
  • Genç, N. (2007), Yönetim ve Organizasyon, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gül, H. (2007), İş Stresi, Örgütsel Sağlık ve Performans Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Araştırması, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (2), 318-332.
  • Gyllensten, K. ve Palmer, S. (2015), The Relationship Between Coaching and Workplace Stress: A Correlational Study, International Journal of Health Promotion & Education . 43(3), 97-103.
  • Hitt, M.A. Miller, C.C. ve Colella A. (2011), Organizational Behavior, Asia: John Wiley& Sons, Third Edition.
  • Kavacık, M., Baltacı, F., ve Yıldız, A. (2003). Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Çatışma ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi International Journal of Alanya Faculty of Business 5(3), s. 73-85
  • Kemeny, M.E. (2003), The Psychobiology of Stress, Current Directions In Psychological Science, 12(4), 124-129.
  • Kim, B.P., Murrman, S.K. ve Lee, G. (2009), Moderating Effects of Gender and Organizational Level Between Role Stress and Job Satisfaction Among Hotel Employees, International Journal of Hospitality Management. 28, 612-619. ScienceDirect veri tabanından ulaşıldı.
  • Kim, S.Y., Shin, Y.C., Oh, K.S., Shin, D.W., Lim, W.J., Cho, S.J. ve Jeon, S.W. (2019), Association Between Work Stress and Risk of Suicidal İdeation: A Cohort Study Among Korean Employees Examining Gender and Age Differences, Scand J Work Environ Health. doi:10.5271/sjweh.3852
  • Kocaman,S. Kocaman S. ve Çakır, N. (2012) Konaklama işletmelerinde örgüt kültürünün örgütsel çatışma üzerine etkileri: Alanya bölgesinde bir araştırma. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.28.
  • Koçak, N. (2012), Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı. (Ağustos, 2019). Turizm İşletme Belgeli Tesisler. Erişim Adresi: https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9851/turizm-istatistikleri.html Erişim Tarihi: 02.08.2019.
  • Law, J., Pearce, P.L. ve Woods, B.A. (1995), Stress and Coping in Tourist Attraction Employees, Tourism Management, 16(4), 277-284.
  • Lin, M. ve Ling, Q. (2018), Is Role Stress Always Harmful? Differentiating Role Overload and Role Ambiguity in The Challenge-Hindrance Stressors Framework, Tourism Management. 68, 355-366
  • Organ, D.W. ve Bateman, T.S. (1991), Organizational Behavior, Fourth Edition.
  • Pehlivan, İ. (1995), Yönetimde Stres Kaynakları, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Perez - Rodriguez, V., Topa, G. ve Belendez, M. (2019), Organizational Justice and Work Stress:The Mediating Role of Negative, But Not Positive, Emotions, Personality and Individual Differences, Doi.org/10.1016/j.paid.2019.04.047
  • Rodriguez, I., Kozusznik, M.W. ve Peiro, J.M. (2013), Development and Validation of The Valencia Eustress-Distress Appraisal Scale, International Journal of Stress Management, 20(4), 279-308. Doi: 10.1037/a0034330
  • Saltık, Z. (2016), Stresin İş Gören Performansına ve İşten Ayrılma Niyetine Etkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bil. Ens.
  • Sampson, W.G. ve Akyeampong, O. (2014), Work-Related Stress in Hotels: An Analysis of The Causes and Effects Among Frontline Hotel Employees in The Kumasi Metropolis, Ghana, Tourism & Hospitality. 3(2),ResearchGate veri tabanından erişildi. Doi.org/10.4172/2167-0269.1000127
  • Sardavor, E. (2015), Örgütsel Stresin İş Gören Performansına Etkisi : Azerbaycan’daki Beş Yıldızlı Otellere Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bil. Ens.
  • Serdar, M. (2010), Türk İmalat Sanayinin Örgütsel Stres Faktörlerinin Ölçülmesi, Doktora Tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi Fen Bil. Ens.
  • Shahsavarani, A.M., Marzabadi, E.A. ve Hakimi Kalkhoran, M. (2015), Stress: Facts and Theories Through Literature Review, International Journal of Medical Reviews.2(2) 230-241.
  • Siegrist, J. ve Li, J. (2017), Work Stress and Altered Biomarkers: A Synthesis of Findings Based on The Effort–Reward Imbalance Model, International Journal Of Environmental Research and Public Health. Doi:10.3390/ijerph14111373.
  • Sökmen, A. (2005), Konaklama İşletmeleri Yöneticilerinin Stres Nedenlerinin Belirlenmesinde Cinsiyet Faktörü: Adana’da Ampirik Bir Araştırma, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1) 1-27.
  • Spiers, C. (2003), Tools to Tackle Workplace Stress, Occupational Health, December https://www.carolespiersgroup.co.uk/pdfs/STRESS%20%20Occupational%20Health%201203.pdf
  • Şimşek, G. ve Cin, Z. (2019), Stres ve Stres Yönetiminin İş Görenlerin Performansı Üzerine Etkisi: Konaklama İşletmelerine Yönelik Bir Uygulama, Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6( 21), 212-223.
  • Taouk, Y., Spittal, M.J., LaMontagne, A.D. ve Milner, A.J. (2019), Psychosocial Work Stressors and Risk of All-Cause and Coronary Heart Disease Mortality: A Systematic Review and Meta-Analysis, Scand J Work Environ Health, Doi:10.5271/sjweh.3854.
  • Tekin, Ö.A., Turan, N., Özmen, M., Turhan, A.A. ve Kökçü, A. (2012). Beş faktör kişilik özellikleri ve örgütsel çatışma yönetimi arasındaki ilişkiler: Ankara’daki beş yıldızlı otel işletmeleri üzerine bir uygulama . Yaşar Üniversitesi Dergisi. 2012 27(7) 4611 – 4641
  • Thorsteinsson, E.B., Brown, R.F. ve Richards, C. (2014), The Relationship Between Work-Stress, Psychological Stress and Staff Health and Work Outcomes in Office Workers, Psychology,5, 1301-1311.Doi.org/10.4236/psych.2014.510141
  • Topaloğlu, C. (2004). Otel işletmelerinde örgütiçi çatışmalar ve yönetimi: 4 ve 5 yıldızlı kıyı otel işletmelerinde uygulama (Muğla örneği). Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Tutar, H. (2016), Örgütsel Davranış, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ö. (2012), İşletme Yönetimi I-II, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yonkkang, Z., Weixi, Z., Yalin, H., Yipeng, X. ve Liu, T. (2014), The Relationship Among Role Conflict, Role Ambiguity, Role Overload and Job Stress of Chinese Middle-Level Cadres, Published Online February,3(1),8-11. Doi:10.4236/chnstd.2014.31003
  • Yuanlaine, S. (2010). The Emotional Exhaustion, Motivation and Job Outcomes : A Study of Hotel Frontline Employees in Phuket, P.h.D. Theses, ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No: 3498123).
  • Zuzanek, J. (2004), Work, Leisure, Time-Pressure and Stress. Haworth, J.T. ve Veal, A.J (Ed.)içinde. Work and Leisure. (s.123-144), London and New York: Routledge. Erişim Adresi: https://www.researchgate.net/publication/27400198
Year 2022, Volume: 20 Issue: 2, 253 - 273, 30.06.2022
https://doi.org/10.11611/yead.1079569

Abstract

References

  • Aamodt, M.G. (2007), Industrial / Organizational Psychology: An Applied Approac. Wadsworth Cengage Learning, Sixth Edition. (Adobe Reader XI Sürümü). ErişimAdresi:https://www.academia.edu/34373727/Industrial_Organizational_Psychology_Michael_G._Aamodt_6th_Edition
  • Ajgaonkar, S. (2006), Techniques Used to Manage Stress and Its Impact on Middle Managements Performance in The Hospitality Industry in India, Master's Thesis, Auckland University of Technology.
  • Akgündüz, Y. (2015), The İnfluence of Self-Esteem and Role Stress on Job Performance in Hotel Businesses, International Journal of Contemporary Hospitality Management. 27(6),1082-1099.
  • Akova, O ve Işık, K. (2008), Otel İşletmelerinde Stres Yönetimi: İstanbul’ daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 1 (15), 17-44.
  • Aydın, Ş. (2004), Otel İşletmelerinde Örgütsel Stres Faktörleri: 4-5 Yıldızlı Otel İşletmeleri Uygulaması, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (4), 1-21.
  • Baltacı, A. (2017), Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 1-15.
  • Batista, C.P. (2018), Örgütsel Stres Kaynaklarının Çalışanların İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi: Guine-Bissau’daki Kamu İşletme Çalışanları İçin Yapılan Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bil.Ens.
  • Boggild, H. ve Knutsson A.(1999), Shift Work, Risk Factors and Cardiovascular Disease, Scand J Work Environ Health, 25(2), 85-99.
  • Bora, P. (2017), Scope Of Stress Management In Hotel Industry. International Journal of Management. 7 (7), 475-480.
  • Chiang, F.F.T., Birtch, T.A. ve Kwan, H.K. (2010), The Moderating Roles of Job Control and Work- Life Balance Practices on Employee Stress in The Hotel and Catering Industry, Intrnational Journal of Hospitality Management. 29, 25-32. ScienceDrirect veri tabanından ulaşıldı. Doi: 10.1016/j.ijhm.2009.04.005
  • Choi, H.M., Mohammad, A.A.A. ve Kim, W.G. (2019), Understanding Hotel Frontline Employees’ Emotional Intelligence, Emotional Labor, Job Stress, Coping Strategies and Burnout, International Journal of Hospitality Management. 82, 199-208. Doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.05.002
  • Cranwell-Ward, J. ve Abbey, A. (2005), Organizational Stress, Palgrave Macmillan. (AdobeReaderXISürümü).ErişimAdresi:http://www.azmonyar.com/DownloadPDF/47832114.pdf
  • Düzgün, A. (2014), Üst Düzey Yöneticilerde Örgütsel Stres ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi Analizi: Antalya Bölgesi Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bil. Ens.
  • Eren, E. (2001), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ertekin, Y. (1993), Stres ve Yönetim, Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Gedik, İ., Gedik, S. ve Demirer, S. (2017), Otel İşletmelerinde Stres Yönetimi: Antalya’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,(5), 111-124.
  • Genç, N. (2007), Yönetim ve Organizasyon, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gül, H. (2007), İş Stresi, Örgütsel Sağlık ve Performans Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Araştırması, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (2), 318-332.
  • Gyllensten, K. ve Palmer, S. (2015), The Relationship Between Coaching and Workplace Stress: A Correlational Study, International Journal of Health Promotion & Education . 43(3), 97-103.
  • Hitt, M.A. Miller, C.C. ve Colella A. (2011), Organizational Behavior, Asia: John Wiley& Sons, Third Edition.
  • Kavacık, M., Baltacı, F., ve Yıldız, A. (2003). Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Çatışma ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi International Journal of Alanya Faculty of Business 5(3), s. 73-85
  • Kemeny, M.E. (2003), The Psychobiology of Stress, Current Directions In Psychological Science, 12(4), 124-129.
  • Kim, B.P., Murrman, S.K. ve Lee, G. (2009), Moderating Effects of Gender and Organizational Level Between Role Stress and Job Satisfaction Among Hotel Employees, International Journal of Hospitality Management. 28, 612-619. ScienceDirect veri tabanından ulaşıldı.
  • Kim, S.Y., Shin, Y.C., Oh, K.S., Shin, D.W., Lim, W.J., Cho, S.J. ve Jeon, S.W. (2019), Association Between Work Stress and Risk of Suicidal İdeation: A Cohort Study Among Korean Employees Examining Gender and Age Differences, Scand J Work Environ Health. doi:10.5271/sjweh.3852
  • Kocaman,S. Kocaman S. ve Çakır, N. (2012) Konaklama işletmelerinde örgüt kültürünün örgütsel çatışma üzerine etkileri: Alanya bölgesinde bir araştırma. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.28.
  • Koçak, N. (2012), Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı. (Ağustos, 2019). Turizm İşletme Belgeli Tesisler. Erişim Adresi: https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9851/turizm-istatistikleri.html Erişim Tarihi: 02.08.2019.
  • Law, J., Pearce, P.L. ve Woods, B.A. (1995), Stress and Coping in Tourist Attraction Employees, Tourism Management, 16(4), 277-284.
  • Lin, M. ve Ling, Q. (2018), Is Role Stress Always Harmful? Differentiating Role Overload and Role Ambiguity in The Challenge-Hindrance Stressors Framework, Tourism Management. 68, 355-366
  • Organ, D.W. ve Bateman, T.S. (1991), Organizational Behavior, Fourth Edition.
  • Pehlivan, İ. (1995), Yönetimde Stres Kaynakları, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Perez - Rodriguez, V., Topa, G. ve Belendez, M. (2019), Organizational Justice and Work Stress:The Mediating Role of Negative, But Not Positive, Emotions, Personality and Individual Differences, Doi.org/10.1016/j.paid.2019.04.047
  • Rodriguez, I., Kozusznik, M.W. ve Peiro, J.M. (2013), Development and Validation of The Valencia Eustress-Distress Appraisal Scale, International Journal of Stress Management, 20(4), 279-308. Doi: 10.1037/a0034330
  • Saltık, Z. (2016), Stresin İş Gören Performansına ve İşten Ayrılma Niyetine Etkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bil. Ens.
  • Sampson, W.G. ve Akyeampong, O. (2014), Work-Related Stress in Hotels: An Analysis of The Causes and Effects Among Frontline Hotel Employees in The Kumasi Metropolis, Ghana, Tourism & Hospitality. 3(2),ResearchGate veri tabanından erişildi. Doi.org/10.4172/2167-0269.1000127
  • Sardavor, E. (2015), Örgütsel Stresin İş Gören Performansına Etkisi : Azerbaycan’daki Beş Yıldızlı Otellere Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bil. Ens.
  • Serdar, M. (2010), Türk İmalat Sanayinin Örgütsel Stres Faktörlerinin Ölçülmesi, Doktora Tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi Fen Bil. Ens.
  • Shahsavarani, A.M., Marzabadi, E.A. ve Hakimi Kalkhoran, M. (2015), Stress: Facts and Theories Through Literature Review, International Journal of Medical Reviews.2(2) 230-241.
  • Siegrist, J. ve Li, J. (2017), Work Stress and Altered Biomarkers: A Synthesis of Findings Based on The Effort–Reward Imbalance Model, International Journal Of Environmental Research and Public Health. Doi:10.3390/ijerph14111373.
  • Sökmen, A. (2005), Konaklama İşletmeleri Yöneticilerinin Stres Nedenlerinin Belirlenmesinde Cinsiyet Faktörü: Adana’da Ampirik Bir Araştırma, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1) 1-27.
  • Spiers, C. (2003), Tools to Tackle Workplace Stress, Occupational Health, December https://www.carolespiersgroup.co.uk/pdfs/STRESS%20%20Occupational%20Health%201203.pdf
  • Şimşek, G. ve Cin, Z. (2019), Stres ve Stres Yönetiminin İş Görenlerin Performansı Üzerine Etkisi: Konaklama İşletmelerine Yönelik Bir Uygulama, Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6( 21), 212-223.
  • Taouk, Y., Spittal, M.J., LaMontagne, A.D. ve Milner, A.J. (2019), Psychosocial Work Stressors and Risk of All-Cause and Coronary Heart Disease Mortality: A Systematic Review and Meta-Analysis, Scand J Work Environ Health, Doi:10.5271/sjweh.3854.
  • Tekin, Ö.A., Turan, N., Özmen, M., Turhan, A.A. ve Kökçü, A. (2012). Beş faktör kişilik özellikleri ve örgütsel çatışma yönetimi arasındaki ilişkiler: Ankara’daki beş yıldızlı otel işletmeleri üzerine bir uygulama . Yaşar Üniversitesi Dergisi. 2012 27(7) 4611 – 4641
  • Thorsteinsson, E.B., Brown, R.F. ve Richards, C. (2014), The Relationship Between Work-Stress, Psychological Stress and Staff Health and Work Outcomes in Office Workers, Psychology,5, 1301-1311.Doi.org/10.4236/psych.2014.510141
  • Topaloğlu, C. (2004). Otel işletmelerinde örgütiçi çatışmalar ve yönetimi: 4 ve 5 yıldızlı kıyı otel işletmelerinde uygulama (Muğla örneği). Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Tutar, H. (2016), Örgütsel Davranış, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ö. (2012), İşletme Yönetimi I-II, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yonkkang, Z., Weixi, Z., Yalin, H., Yipeng, X. ve Liu, T. (2014), The Relationship Among Role Conflict, Role Ambiguity, Role Overload and Job Stress of Chinese Middle-Level Cadres, Published Online February,3(1),8-11. Doi:10.4236/chnstd.2014.31003
  • Yuanlaine, S. (2010). The Emotional Exhaustion, Motivation and Job Outcomes : A Study of Hotel Frontline Employees in Phuket, P.h.D. Theses, ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No: 3498123).
  • Zuzanek, J. (2004), Work, Leisure, Time-Pressure and Stress. Haworth, J.T. ve Veal, A.J (Ed.)içinde. Work and Leisure. (s.123-144), London and New York: Routledge. Erişim Adresi: https://www.researchgate.net/publication/27400198
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Gözde Kumaş

Didar Sarı Çallı 0000-0001-5517-2924

Publication Date June 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Kumaş, G., & Sarı Çallı, D. (2022). A RESEARCH ON ORGANIZATIONAL STRESS SOURCES OF BLUE AND WHITE COLLAR EMPLOYEES IN HOTEL BUSINESSES. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 20(2), 253-273. https://doi.org/10.11611/yead.1079569
AMA Kumaş G, Sarı Çallı D. A RESEARCH ON ORGANIZATIONAL STRESS SOURCES OF BLUE AND WHITE COLLAR EMPLOYEES IN HOTEL BUSINESSES. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. June 2022;20(2):253-273. doi:10.11611/yead.1079569
Chicago Kumaş, Gözde, and Didar Sarı Çallı. “A RESEARCH ON ORGANIZATIONAL STRESS SOURCES OF BLUE AND WHITE COLLAR EMPLOYEES IN HOTEL BUSINESSES”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20, no. 2 (June 2022): 253-73. https://doi.org/10.11611/yead.1079569.
EndNote Kumaş G, Sarı Çallı D (June 1, 2022) A RESEARCH ON ORGANIZATIONAL STRESS SOURCES OF BLUE AND WHITE COLLAR EMPLOYEES IN HOTEL BUSINESSES. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20 2 253–273.
IEEE G. Kumaş and D. Sarı Çallı, “A RESEARCH ON ORGANIZATIONAL STRESS SOURCES OF BLUE AND WHITE COLLAR EMPLOYEES IN HOTEL BUSINESSES”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 20, no. 2, pp. 253–273, 2022, doi: 10.11611/yead.1079569.
ISNAD Kumaş, Gözde - Sarı Çallı, Didar. “A RESEARCH ON ORGANIZATIONAL STRESS SOURCES OF BLUE AND WHITE COLLAR EMPLOYEES IN HOTEL BUSINESSES”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20/2 (June 2022), 253-273. https://doi.org/10.11611/yead.1079569.
JAMA Kumaş G, Sarı Çallı D. A RESEARCH ON ORGANIZATIONAL STRESS SOURCES OF BLUE AND WHITE COLLAR EMPLOYEES IN HOTEL BUSINESSES. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2022;20:253–273.
MLA Kumaş, Gözde and Didar Sarı Çallı. “A RESEARCH ON ORGANIZATIONAL STRESS SOURCES OF BLUE AND WHITE COLLAR EMPLOYEES IN HOTEL BUSINESSES”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 20, no. 2, 2022, pp. 253-7, doi:10.11611/yead.1079569.
Vancouver Kumaş G, Sarı Çallı D. A RESEARCH ON ORGANIZATIONAL STRESS SOURCES OF BLUE AND WHITE COLLAR EMPLOYEES IN HOTEL BUSINESSES. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2022;20(2):253-7.