Research Article
BibTex RIS Cite

DİJİTAL KAMU YÖNETİMİ: YENİ TEKNOLOJİLERİN UYUMU İÇİN KİMLİK KRİZİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK

Year 2024, Volume: 22 Issue: 3, 91 - 103, 03.10.2024
https://doi.org/10.11611/yead.1367412

Abstract

Son dönemdeki teknolojide yaşanan gelişmeler şüphesiz ki kamu hizmetlerinin etkinlik ve verimliliğini sağlamada ve bürokratik hantallığı önlemede büyük katkılar sağlamıştır. Fakat, bu çalışmada daha çok yapay zekâ üzerinden incelendiği üzere, kamu yönetimi disiplininde özellikle meşruiyet ve değerler çerçevesinde bazı soruları da beraberinde getirmiştir. Bu yeni tekniklerin kamu yönetimine sürdürülebilir bir şekilde uyarlanması için, belki de paradoksal bir şekilde kamu yönetiminde daha önce tecrübe edilmiş dikotomiler ve krizlerin yol gösterici olacağı bu çalışmada literatür üzerinden ortaya konulmuştur. Bu çerçevede siyaset-yönetim, olgu-değer dikotomileri ve kimlik krizi tartışmaları üzerinden kamu yönetimindeki dönüşümün yönü tartışılmıştır. Bu çalışmada, dijital dönüşümün ve özellikle yapay zekâ uygulamalarının faydalarının yanı sıra, kamu yönetimi için taşıyabilecekleri riskler tartışılmıştır. Sonrasında, günümüz kamu yönetiminin dijital dönüşümle birlikte karşı karşıya kalabileceği kimlik krizlerine karşı doğru bir yaklaşım sergilenebilmesi için bir çerçeve sunmak amacıyla kamu yönetiminin önde gelen isimlerinden önce Herbert Simon ve ardından Dwight Waldo’nun yaklaşımları literatür üzerinden ortaya konmuştur. Ardından, yapay zekaya yönelik mesleklerin kamu yönetimine nasıl doğru bir şekilde adapte edilebileceğine dair bazı yaklaşımlar paylaşılmıştır.

References

  • Altınışık, E. (2017) "Dijitalleşme Söyleminin Kamu Yönetimi Disiplinine Olası Etkisi: 1950 Deneyiminden Yola Çıkan bir Öngörü", Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (Kayfor15 Özel Sayısı): 1933-1943.
  • Atatanır, H. (2022) "Dijitalleşme: İş Yaşamında ve Sosyal Güvenlikte", Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi,(Dijitalleşme Özel Sayısı), s. 77-92.
  • Cruise, P. L. (1997) "Are Proverbs Really So Bad? Herbert Simon and the Logical Positivist Perspective in American Public Administration", Journal of Management History, 3(4): 342-359.
  • Cruise, P. L. (2004) "Positively No Proverbs Need Apply: Revisiting the Legacy of Herbert A. Simon", International Journal of Organization Theory and Behavior, 7(3): 363-384.
  • Çelik, S. (2010) "Kamu Politikalarının Analizinde Doğrusal Modelin Yetersizliği: Karmaşık Bir Model Önerisi", Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1): 217-234.
  • Denhardt, J. V. and Denhardt, R. B. (2003) "The New Public Service: Serving not Steering", New York: M. E. Sharpe Inc.
  • Efe, A. (2022) "Yapay Zeka Ortamındaki Dijital Kamu Yönetimin Yol Haritası" Kamu Yönetimi ve Teknoloji Dergisi, 4(1): 99-130.
  • Erkutlu, H. V., Ergün, E. E., Köseoğlu, İ. and Vurgun, T. (2023) "Yapay Zeka ve Örgütssel Davranış", Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(3): 1403-1417.
  • Frederickson, H. G. (2010) "Social equity and public administration: Origins, developments, and applications", New York: M.E. Sharpe.
  • Fry, B. R. and Raadschelders, J. (2013) "Mastering Public Administration: From Max Weber to Dwight Waldo", Washington, DC: CQ Press.
  • Göçoğlu, V. (2019) "Kamu Yönetimi 4.0: Bürokraside Dijital Dönüşüm", Selçuk I. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi Tam Bildiriler Kitabı (s. 108-114).
  • Henry, N. (1975) "Paradigms of Public Administration. Public Administration Review", 35(4): 378-386. Kalantari, B. (2010) "Herbert A. Simon on making decisions: enduring insights and bounded rationality", Journal of management History, 16(4): 509-520.
  • Kolbjørnsrud, V., Amico, R. and Thomas, R. J. (2016) "How Artificial Intelligence Will Redefine Management. Harward Business Review", https://hbr.org/2016/11/how-artificial-intelligence-will-redefine-management (25.09.2023)
  • Mainzer, L. C. (1994) "Public Administration in Search of a Theory: The Interdisciplinary Delusion. Administration and Society", 26(3): 359-394.
  • Mavruk, Ç. and Baykal, S. (2022) "Dijitalleşme Çağında Yumuşak Gücün Yeni Unsuru:: Dijital Diplomasi", Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi,(Dijitalleşme Özel Sayısı): 348-358.
  • OECD (2023) "Digital Government Review of Türkiye: Towards a Digitally-Enabled Government",https://www.oecd-ilibrary.org/sites/3958d102 en/index.html?itemId=/content/publication/3958d102-en (25.09.2023)
  • Özkaya, Y. and Erat, V. (2022) "Türkiye’de Dijital Okuryazarlık Çalışmaları: Literatüre Dayalı Nitel Bir Araştırma", Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi,(Dijitalleşme Özel Sayısı): 240-256.
  • Reyes, D. R. (1979) "The Identity Crisis in Public Administration Revisited: Some Definitional Issues and the Philippine Setting" Philippine Journal of Public Administration, 23(1): 1-19.
  • Reyes, D. R. (2003) "The Study of Public Administration in Perspective: A Passing Review of the Development of the Discipline" Reyes et al. (eds.), Introduction to Public Administration in the Philippines: A Reader , 2nd edition, Quezon City: UP-NCPAG.
  • Rutgers, M. R. (1998) "Paradigm lost: crisis as identity of the study of public administration", International Review of Administrative Sciences, 64(4): 553-564.
  • Simon, H. A. (1946) "The Proverbs of Administration", Public Administration Review, 6(1): 53-67.
  • Stillman, R. J. (2000) "The Study of Public Administration in the United States: The Eminently Practical Science. R. J. Stillman (ed.), Public Administration: Concepts and Cases, 7. edition. New York: Houghton Mifflin.
  • T. C. Cumhurbaşkanlığı- Dijital Dönüşüm Ofisi (2023) "Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2021-2025", 2023 tarihinde https://cbddo.gov.tr/uyzs
  • Taş, İ. E., Uçacak, K. and Çiçek, Y. (2017) "Türk Kamu Yönetiminde Yaşanan Dijital Dönüşümün Bürokratik İşlemlerin Azaltılması Üzrindeki Etkileri", Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor15 Özel Sayısı): 2303-2319 .(26.09.2023).

DIGITAL PUBLIC ADMINISTRATION: REVISITING IDENTITY CRISIS FOR THE ADAPTATION OF NEW TECHNOLOGIES

Year 2024, Volume: 22 Issue: 3, 91 - 103, 03.10.2024
https://doi.org/10.11611/yead.1367412

Abstract

Recent technological advancements have undoubtedly made significant contributions to ensuring the efficiency and effectiveness of public services and preventing red tape. However, as has been examined through artificial intelligence in this study, it has also brought along some questions in the discipline of public administration, especially within the framework of legitimacy and values. Nonetheless, in order to adapt these new technological techniques to public administration in a sustainable way, perhaps paradoxically, previous dichotomies and crises in the discipline may be illuminative. Therefore, the study analyzes the direction of the digital transformation of public administration through politics-administration, fact-value dichotomies and identity crisis. In the study, along with the benefits of digital transformation and especially artificial intelligence applications, their risks for public administration are also discussed in detail. Afterward, the approaches of two leading figures of public administration, Herbert Simon and Dwight Waldo, were revisited in order to provide a framework for a correct approach to identity crises that today's public administration may face with digital transformation. For this reason, the arguments of both names have been put forward through the literature in the study. Then, the question of how to properly adapt professions for artificial intelligence to public administration was answered.

References

  • Altınışık, E. (2017) "Dijitalleşme Söyleminin Kamu Yönetimi Disiplinine Olası Etkisi: 1950 Deneyiminden Yola Çıkan bir Öngörü", Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (Kayfor15 Özel Sayısı): 1933-1943.
  • Atatanır, H. (2022) "Dijitalleşme: İş Yaşamında ve Sosyal Güvenlikte", Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi,(Dijitalleşme Özel Sayısı), s. 77-92.
  • Cruise, P. L. (1997) "Are Proverbs Really So Bad? Herbert Simon and the Logical Positivist Perspective in American Public Administration", Journal of Management History, 3(4): 342-359.
  • Cruise, P. L. (2004) "Positively No Proverbs Need Apply: Revisiting the Legacy of Herbert A. Simon", International Journal of Organization Theory and Behavior, 7(3): 363-384.
  • Çelik, S. (2010) "Kamu Politikalarının Analizinde Doğrusal Modelin Yetersizliği: Karmaşık Bir Model Önerisi", Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1): 217-234.
  • Denhardt, J. V. and Denhardt, R. B. (2003) "The New Public Service: Serving not Steering", New York: M. E. Sharpe Inc.
  • Efe, A. (2022) "Yapay Zeka Ortamındaki Dijital Kamu Yönetimin Yol Haritası" Kamu Yönetimi ve Teknoloji Dergisi, 4(1): 99-130.
  • Erkutlu, H. V., Ergün, E. E., Köseoğlu, İ. and Vurgun, T. (2023) "Yapay Zeka ve Örgütssel Davranış", Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(3): 1403-1417.
  • Frederickson, H. G. (2010) "Social equity and public administration: Origins, developments, and applications", New York: M.E. Sharpe.
  • Fry, B. R. and Raadschelders, J. (2013) "Mastering Public Administration: From Max Weber to Dwight Waldo", Washington, DC: CQ Press.
  • Göçoğlu, V. (2019) "Kamu Yönetimi 4.0: Bürokraside Dijital Dönüşüm", Selçuk I. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi Tam Bildiriler Kitabı (s. 108-114).
  • Henry, N. (1975) "Paradigms of Public Administration. Public Administration Review", 35(4): 378-386. Kalantari, B. (2010) "Herbert A. Simon on making decisions: enduring insights and bounded rationality", Journal of management History, 16(4): 509-520.
  • Kolbjørnsrud, V., Amico, R. and Thomas, R. J. (2016) "How Artificial Intelligence Will Redefine Management. Harward Business Review", https://hbr.org/2016/11/how-artificial-intelligence-will-redefine-management (25.09.2023)
  • Mainzer, L. C. (1994) "Public Administration in Search of a Theory: The Interdisciplinary Delusion. Administration and Society", 26(3): 359-394.
  • Mavruk, Ç. and Baykal, S. (2022) "Dijitalleşme Çağında Yumuşak Gücün Yeni Unsuru:: Dijital Diplomasi", Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi,(Dijitalleşme Özel Sayısı): 348-358.
  • OECD (2023) "Digital Government Review of Türkiye: Towards a Digitally-Enabled Government",https://www.oecd-ilibrary.org/sites/3958d102 en/index.html?itemId=/content/publication/3958d102-en (25.09.2023)
  • Özkaya, Y. and Erat, V. (2022) "Türkiye’de Dijital Okuryazarlık Çalışmaları: Literatüre Dayalı Nitel Bir Araştırma", Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi,(Dijitalleşme Özel Sayısı): 240-256.
  • Reyes, D. R. (1979) "The Identity Crisis in Public Administration Revisited: Some Definitional Issues and the Philippine Setting" Philippine Journal of Public Administration, 23(1): 1-19.
  • Reyes, D. R. (2003) "The Study of Public Administration in Perspective: A Passing Review of the Development of the Discipline" Reyes et al. (eds.), Introduction to Public Administration in the Philippines: A Reader , 2nd edition, Quezon City: UP-NCPAG.
  • Rutgers, M. R. (1998) "Paradigm lost: crisis as identity of the study of public administration", International Review of Administrative Sciences, 64(4): 553-564.
  • Simon, H. A. (1946) "The Proverbs of Administration", Public Administration Review, 6(1): 53-67.
  • Stillman, R. J. (2000) "The Study of Public Administration in the United States: The Eminently Practical Science. R. J. Stillman (ed.), Public Administration: Concepts and Cases, 7. edition. New York: Houghton Mifflin.
  • T. C. Cumhurbaşkanlığı- Dijital Dönüşüm Ofisi (2023) "Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2021-2025", 2023 tarihinde https://cbddo.gov.tr/uyzs
  • Taş, İ. E., Uçacak, K. and Çiçek, Y. (2017) "Türk Kamu Yönetiminde Yaşanan Dijital Dönüşümün Bürokratik İşlemlerin Azaltılması Üzrindeki Etkileri", Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor15 Özel Sayısı): 2303-2319 .(26.09.2023).
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Public Administration
Journal Section Articles
Authors

Burak Hergüner 0000-0002-6240-5463

Early Pub Date October 4, 2024
Publication Date October 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 22 Issue: 3

Cite

APA Hergüner, B. (2024). DIGITAL PUBLIC ADMINISTRATION: REVISITING IDENTITY CRISIS FOR THE ADAPTATION OF NEW TECHNOLOGIES. Journal of Management and Economics Research, 22(3), 91-103. https://doi.org/10.11611/yead.1367412
AMA Hergüner B. DIGITAL PUBLIC ADMINISTRATION: REVISITING IDENTITY CRISIS FOR THE ADAPTATION OF NEW TECHNOLOGIES. Journal of Management and Economics Research. October 2024;22(3):91-103. doi:10.11611/yead.1367412
Chicago Hergüner, Burak. “DIGITAL PUBLIC ADMINISTRATION: REVISITING IDENTITY CRISIS FOR THE ADAPTATION OF NEW TECHNOLOGIES”. Journal of Management and Economics Research 22, no. 3 (October 2024): 91-103. https://doi.org/10.11611/yead.1367412.
EndNote Hergüner B (October 1, 2024) DIGITAL PUBLIC ADMINISTRATION: REVISITING IDENTITY CRISIS FOR THE ADAPTATION OF NEW TECHNOLOGIES. Journal of Management and Economics Research 22 3 91–103.
IEEE B. Hergüner, “DIGITAL PUBLIC ADMINISTRATION: REVISITING IDENTITY CRISIS FOR THE ADAPTATION OF NEW TECHNOLOGIES”, Journal of Management and Economics Research, vol. 22, no. 3, pp. 91–103, 2024, doi: 10.11611/yead.1367412.
ISNAD Hergüner, Burak. “DIGITAL PUBLIC ADMINISTRATION: REVISITING IDENTITY CRISIS FOR THE ADAPTATION OF NEW TECHNOLOGIES”. Journal of Management and Economics Research 22/3 (October 2024), 91-103. https://doi.org/10.11611/yead.1367412.
JAMA Hergüner B. DIGITAL PUBLIC ADMINISTRATION: REVISITING IDENTITY CRISIS FOR THE ADAPTATION OF NEW TECHNOLOGIES. Journal of Management and Economics Research. 2024;22:91–103.
MLA Hergüner, Burak. “DIGITAL PUBLIC ADMINISTRATION: REVISITING IDENTITY CRISIS FOR THE ADAPTATION OF NEW TECHNOLOGIES”. Journal of Management and Economics Research, vol. 22, no. 3, 2024, pp. 91-103, doi:10.11611/yead.1367412.
Vancouver Hergüner B. DIGITAL PUBLIC ADMINISTRATION: REVISITING IDENTITY CRISIS FOR THE ADAPTATION OF NEW TECHNOLOGIES. Journal of Management and Economics Research. 2024;22(3):91-103.