‘Geleneksel Türk seramiği’ adlandırması günümüzde güzel sanatlar eğitiminde yaygın olarak kullanılmayan ancak ‘çini’
olarak literatürde yer almış geleneksel üretim biçiminin bir karşılığıdır. ‘Geleneksel Türk seramiği’ yerine ‘çini’ teriminin
kullanılıyor olmasının sektör ve eğitim alanlarında kavram kargaşasına neden olduğu konusunda görüşler bulunmaktadır.
Üretim yöntemleri ve kullanılan malzemelerin benzer olması öğrencilerin algısında bir yanılgı oluşturmaktadır. Bu yanılgı
seramik ve çini üretimlerinin farklı uygulama ve tasarım alanları olarak algılanmasıdır. Çamur, sır, boya çeşitleri ve pişme
dereceleri farklılık gösterse de ortaya çıkarılan ürünler/eserler aynı aileye aittir. Çini ürünlerin ‘geleneksel seramik’ olarak
tanımlanması, bu kavramın daha doğru anlaşılmasını sağlar. Üretim serüveni ve şekillendirme aşamaları birbirinden
farklı olmayan seramik ve çini eğitiminde her iki alanın birbirinden nasıl faydalanabileceği üzerine öneriler getirmek bu
çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmada, genel olarak ‘çini’ sanatı olarak kabul gören geleneksel Türk seramik
üretim biçiminin ve bu üretim kapsamında kullanılan geleneksel form ve malzemelerin Seramik Bölümlerinde ne şekilde
yer alması gerektiği üzerinde durulmuş, çağdaş Türk seramiği ile geleneksel Türk seramiğinin kimlik sorunu tartışılmıştır.
Bu yolla günümüz seramik eğitiminde çağdaş ve geleneksel Türk seramiğinin hangi noktalarda birleşebileceği hakkında
önerilerde bulunulmuştur.
The term ‘traditional Turkish ceramic’, which is rarely used in fine arts education, includes the meaning of ‘çini’ referring to
a traditional production style. There are debates about using the term ‘çini’ instead of the term ‘traditional Turkish ceramic’
causes conflict in the ceramic sector and education. Because the production methods and materials are similar, this creates a
misimpression in students’ understanding, which is presuming the ceramic and ‘çini’ education have different modes of application
and design. Even the types of clay, glaze, painting and firing degrees show differences, the products/artworks that are
formed are a part of the same family. Defining ‘çini’ artworks as ‘traditional ceramic’ will provide a better understanding of the
term. The aim of this paper is to present suggestions about how both fields of study and application may benefit mutually, which
have similar producing and forming styles. In this paper, it is intended to discuss in which ways the style of traditional Turkish
ceramic production, which is generally known as art of ‘çini’, and the traditional forms and materials used in scope of this
production can take place in Ceramic departments; in addition, the identity problem of contemporary and traditional Turkish
ceramic is discussed. Thus, suggestions are made in terms of identifying points that can combine contemporary and traditional
Turkish ceramic in today’s ceramic education.
Journal Section | Araştırma Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 22, 2018 |
Submission Date | October 15, 2017 |
Acceptance Date | December 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 19 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.