Art and Literature
BibTex RIS Cite

Ön-Rönesans Dönemi Resim Sanatının Özellikleri ve Temsile Dönük Çağdaş Resim Sanatı Üzerindeki etkileri

Year 2018, Issue: 20, 97 - 109, 23.07.2018
https://doi.org/10.17484/yedi.419344

Abstract

Ön-Rönesans
dönemi, Rönesansa giden yolda doğal gerçekliğin akla uygun betimlenmesi
açısından sancılı bir süreçtir. Doğanın perspektif aracılığıyla iki boyutlu
düzleme aktarılmasında yaşanan sıkıntılar, oylumlamada iki boyutluluk hissinin
tam olarak aşılamaması ve hala Ortaçağ sanatının sembolik dilinin varlığını
sürdürüyor olması buna neden olan etmenlerdir. Ama bu ikircikli sonuçlar bu
dönem resimlerinin karakteristik özellikleridir ve güçlerini, samimiyetlerini,
referans olma özelliklerini de bu niteliklerinden alırlar. Rönesans’ın olgun
dönemindeki kazanımlar zamanla akademilerde tartışmasız bir öğreti haline
gelir. Teknik yetkinlikle yapılan mekanik tekrarlar  sanatın yüzeyselleşmesine, samimiyetinin ve
yaşamsallığının kaybolmasına neden olur. Akademik sanata gösterilen tepkiler
sonucunda ön-Rönesans resimleri ilgi görmeye başlar ve bu ilgi ilk ortaya
çıktığından çağımıza kadar temsile ve figürasyona yönelen her sanat hareketinde
varlığını ortaya koyar.

References

  • KaynakçaAlp, K.Ö. (2013). “Sanatın Temsili Ve Postmodern Sanatta Temsil”, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi ART-E 12: 40-61.Artun, Ali (2012). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi, İstanbul, İletişim Yayınları 1653, (Sanat Hayat Dizisi 22).Beksaç, Engin, Akkaya, Tayfun (1990). Avrupa Resim Sanatı, İstanbul, Arkeoloji ve Sanat Yayınları.Cassou, Jean (1987). Sembolizm Sanat Ansiklopedisi, (Çev. Özdemir İnce, İlhan Usmanbaş), İstanbul, Remzi Kitabevi.Danto, Arthur C. (2010). Sanatın Sonundan Sonra, (Çev. Zeynep Demirsü), İstanbul, Ayrıntı Yayınları (Sanat ve Kuram Dizisi: 26).Faure, Elie (1979). Rönesans Sanatı, (Çev. Bertan Onaran), İstanbul, Kültür Bakanlığı Yayınları: 306, Sanat Dizisi: 1.Florenski, Pavel (2013). Tersten Perspektif, (Çev. Yeşim Tükel), İstanbul, Metis Yayınları.Foster, Hal (2009). Gerçeğin Geri Dönüşü, (Çev. Esin Hoşsucu), Ayrıntı Yayınları (Sanat ve Kuram Dizisi: 24).Foster, Hal (2011). Zoraki Güzellik, (Çev. Şebnem Kaptan), İstanbul, Ayrıntı Yayınları (Sanat ve Kuram Dizisi: 29).Giderer, Engin Hakkı (2003). Resmin Sonu, Ankara, Ütopya Yayınevi.Koca, B. ve Selvi. Y. (2017). “Modernizm ve Postmodernizm Sürecinde Bir Alıntılama Biçimi Olarak Temellük”, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yedi Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi 18: 31-50.Kuspit, Donald (2006). Sanatın Sonu, (Çev. Yasemin Tezgiden), İstanbul, Metis Yayınları.Lynton, Norbert (1982). Modern Sanatın Öyküsü, (Çev. Cevat Çapan, Sadi Öziş), İstanbul, Remzi Kitabevi.Panofsky, Ervin (1995). İkonografi ve İkonoloji (Renaissance Sanatının İncelenmesine Giriş), (Çev. Engin Akyürek), İstanbul, Afa Yayınları.Panofsky, Ervin (2017). Perspektif: Simgesel Bir Biçim, (çev. Yeşim Tükel), İstanbul, Metis Yayınları.Vasari, Giorgio (2013). Sanatçıların Hayat Hikayeleri, (Çev. Elif Gökteke), İstanbul, Sel Yayıncılık.Venturi, Lionello (1954). Resim (Giotto’dan Chagall’e kadar bir resme nasıl bakmalı), (Çev. Mesut Erdem), İstanbul, Doğuş Ltd. O. Matbaası.
  • Görsel Kaynaklar
  • Resim 1. Paolo Uccello, ‘San Romano Savaşı’, 1438-40, Ahşap Üzerine Tempera, 182x320 cm, The National Gallery, Londonhttps://www.nationalgallery.org.uk/paintings/paolo-uccello-the-battle-of-san-romano Erişim: 20.12.2017Resim 2. Piero Della Francesca, ‘Diriliş’, 1460, Fresk-duvar, Museo Civico di Sansepolcro, Italy. https://www.wikiart.org/en/piero-della-francesca/the-resurrection (Erişim: 20.12.2017)Resim 3. Ferdinand Hodler, ‘Hayatın Yorgunluğu’, Tuval Üzerine Yağlıboya, 149.7x294 cm, 1892 https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ferdinand_Hodler_Die_Lebensm%C3%BCden.jpg (Erişim:20.12.17)
  • Resim 4. Andre Derrain, ‘Masa / La Table’, 1911, Tu. Üz. Yb., 96.5 x 131.1 cm, New Yorkhttps://en.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Derain#/media/File:Andr%C3%A9_Derain,_1911,_La_Table_(The_Table),_oil_on_canvas,_96.5_x_131.1_cm,_Metropolitan_Museum_of_Art.jpg (Erişim: 27.04.2018)Resim 5. Stanley Spencer, ‘The Resurrection / Diriliş, Cookham’, Tuval Üzerine Yağlıboya, 274.3x548.6 cm., 1924-27, Tate Museum, Britain. http://www.tate.org.uk/art/artworks/spencer-the-resurrection-cookham-n04239 (Erişim:20.12.17)Resim 6. Rene Magritte, ‘Kişisel Değerler’, 1952, Tuval Üz.Yağlıboya, 77,5x100 cm https://www.renemagritte.org/personal-values.jsp (Erişim: 27.04.2018)Resim 7. Richard Estes, ‘Telefon Kabinleri’, Fiber Levha Üzerine Akrilik, 122x175,3 cm,1967https://www.google.com/search?newwindow=1&tbm=isch&q=Richard%20Estes%20Telephone%20Booths%20(1968)#imgrc=_SCoeDx1RN0s8M: Erişim: 27.04.2018Resim 8. Philip Pearlstein, ‘Sallanan Sandalyede Bayan Model’, 1977-1978. Oil on canvas, 183.5 x 244.2 cm. https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/1600 (Erişim: 27.04.2018)Resim 9. Russell Connor, ‘Modern Sanatın New Yorklular Tarafından Kaçırılması’, 1985, 172,72x162,56 cm. http://www.russellconnor.com/gallery_17.html (Erişim: 27.04.2018)Resim 10. Komar ve Melamid, ‘Amerika’nın En Çok Arananı’, 1995https://www.forbes.com/sites/jonathonkeats/2013/11/14/french-museum-shows-americas-most-wanted-painting-as-painted-by-two-russians/#7511e7e87ca8 (Erişim:27.04.2018)Resim 11. Carlo Maria Mariani, ‘E Vietato ridestare gli dei’,1984, tu.üz.yb. 200x250 cm. https://www.christies.com/lotfinder/Lot/carlo-maria-mariani-ne-en-1931-4904592-details.aspx (Erişim: 27.04.2018)Resim 12. Neo Rauch, ‘Der Bewunderer’, 2016, Tu. Üz Yb., 200x270 cm.http://www.eigen-art.com/index.php?article_id=103&clang=1 (Erişim: 27.04.2018)
Year 2018, Issue: 20, 97 - 109, 23.07.2018
https://doi.org/10.17484/yedi.419344

Abstract

References

  • KaynakçaAlp, K.Ö. (2013). “Sanatın Temsili Ve Postmodern Sanatta Temsil”, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi ART-E 12: 40-61.Artun, Ali (2012). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi, İstanbul, İletişim Yayınları 1653, (Sanat Hayat Dizisi 22).Beksaç, Engin, Akkaya, Tayfun (1990). Avrupa Resim Sanatı, İstanbul, Arkeoloji ve Sanat Yayınları.Cassou, Jean (1987). Sembolizm Sanat Ansiklopedisi, (Çev. Özdemir İnce, İlhan Usmanbaş), İstanbul, Remzi Kitabevi.Danto, Arthur C. (2010). Sanatın Sonundan Sonra, (Çev. Zeynep Demirsü), İstanbul, Ayrıntı Yayınları (Sanat ve Kuram Dizisi: 26).Faure, Elie (1979). Rönesans Sanatı, (Çev. Bertan Onaran), İstanbul, Kültür Bakanlığı Yayınları: 306, Sanat Dizisi: 1.Florenski, Pavel (2013). Tersten Perspektif, (Çev. Yeşim Tükel), İstanbul, Metis Yayınları.Foster, Hal (2009). Gerçeğin Geri Dönüşü, (Çev. Esin Hoşsucu), Ayrıntı Yayınları (Sanat ve Kuram Dizisi: 24).Foster, Hal (2011). Zoraki Güzellik, (Çev. Şebnem Kaptan), İstanbul, Ayrıntı Yayınları (Sanat ve Kuram Dizisi: 29).Giderer, Engin Hakkı (2003). Resmin Sonu, Ankara, Ütopya Yayınevi.Koca, B. ve Selvi. Y. (2017). “Modernizm ve Postmodernizm Sürecinde Bir Alıntılama Biçimi Olarak Temellük”, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yedi Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi 18: 31-50.Kuspit, Donald (2006). Sanatın Sonu, (Çev. Yasemin Tezgiden), İstanbul, Metis Yayınları.Lynton, Norbert (1982). Modern Sanatın Öyküsü, (Çev. Cevat Çapan, Sadi Öziş), İstanbul, Remzi Kitabevi.Panofsky, Ervin (1995). İkonografi ve İkonoloji (Renaissance Sanatının İncelenmesine Giriş), (Çev. Engin Akyürek), İstanbul, Afa Yayınları.Panofsky, Ervin (2017). Perspektif: Simgesel Bir Biçim, (çev. Yeşim Tükel), İstanbul, Metis Yayınları.Vasari, Giorgio (2013). Sanatçıların Hayat Hikayeleri, (Çev. Elif Gökteke), İstanbul, Sel Yayıncılık.Venturi, Lionello (1954). Resim (Giotto’dan Chagall’e kadar bir resme nasıl bakmalı), (Çev. Mesut Erdem), İstanbul, Doğuş Ltd. O. Matbaası.
  • Görsel Kaynaklar
  • Resim 1. Paolo Uccello, ‘San Romano Savaşı’, 1438-40, Ahşap Üzerine Tempera, 182x320 cm, The National Gallery, Londonhttps://www.nationalgallery.org.uk/paintings/paolo-uccello-the-battle-of-san-romano Erişim: 20.12.2017Resim 2. Piero Della Francesca, ‘Diriliş’, 1460, Fresk-duvar, Museo Civico di Sansepolcro, Italy. https://www.wikiart.org/en/piero-della-francesca/the-resurrection (Erişim: 20.12.2017)Resim 3. Ferdinand Hodler, ‘Hayatın Yorgunluğu’, Tuval Üzerine Yağlıboya, 149.7x294 cm, 1892 https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ferdinand_Hodler_Die_Lebensm%C3%BCden.jpg (Erişim:20.12.17)
  • Resim 4. Andre Derrain, ‘Masa / La Table’, 1911, Tu. Üz. Yb., 96.5 x 131.1 cm, New Yorkhttps://en.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Derain#/media/File:Andr%C3%A9_Derain,_1911,_La_Table_(The_Table),_oil_on_canvas,_96.5_x_131.1_cm,_Metropolitan_Museum_of_Art.jpg (Erişim: 27.04.2018)Resim 5. Stanley Spencer, ‘The Resurrection / Diriliş, Cookham’, Tuval Üzerine Yağlıboya, 274.3x548.6 cm., 1924-27, Tate Museum, Britain. http://www.tate.org.uk/art/artworks/spencer-the-resurrection-cookham-n04239 (Erişim:20.12.17)Resim 6. Rene Magritte, ‘Kişisel Değerler’, 1952, Tuval Üz.Yağlıboya, 77,5x100 cm https://www.renemagritte.org/personal-values.jsp (Erişim: 27.04.2018)Resim 7. Richard Estes, ‘Telefon Kabinleri’, Fiber Levha Üzerine Akrilik, 122x175,3 cm,1967https://www.google.com/search?newwindow=1&tbm=isch&q=Richard%20Estes%20Telephone%20Booths%20(1968)#imgrc=_SCoeDx1RN0s8M: Erişim: 27.04.2018Resim 8. Philip Pearlstein, ‘Sallanan Sandalyede Bayan Model’, 1977-1978. Oil on canvas, 183.5 x 244.2 cm. https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/1600 (Erişim: 27.04.2018)Resim 9. Russell Connor, ‘Modern Sanatın New Yorklular Tarafından Kaçırılması’, 1985, 172,72x162,56 cm. http://www.russellconnor.com/gallery_17.html (Erişim: 27.04.2018)Resim 10. Komar ve Melamid, ‘Amerika’nın En Çok Arananı’, 1995https://www.forbes.com/sites/jonathonkeats/2013/11/14/french-museum-shows-americas-most-wanted-painting-as-painted-by-two-russians/#7511e7e87ca8 (Erişim:27.04.2018)Resim 11. Carlo Maria Mariani, ‘E Vietato ridestare gli dei’,1984, tu.üz.yb. 200x250 cm. https://www.christies.com/lotfinder/Lot/carlo-maria-mariani-ne-en-1931-4904592-details.aspx (Erişim: 27.04.2018)Resim 12. Neo Rauch, ‘Der Bewunderer’, 2016, Tu. Üz Yb., 200x270 cm.http://www.eigen-art.com/index.php?article_id=103&clang=1 (Erişim: 27.04.2018)
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleler
Authors

Hamdi Gökova

Publication Date July 23, 2018
Submission Date April 28, 2018
Acceptance Date June 11, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 20

Cite

APA Gökova, H. (2018). Ön-Rönesans Dönemi Resim Sanatının Özellikleri ve Temsile Dönük Çağdaş Resim Sanatı Üzerindeki etkileri. Yedi(20), 97-109. https://doi.org/10.17484/yedi.419344

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.