Until the late nineteenth century, the rarely seen female composers in history of music had musical education supported by their fathers until the age of marriage when the focus had to turn into a new familiar nucleus. However, only the female artist, who had achieved economic freedom, was able to develop her creativity. Chiquinha Gonzaga (1847-1935) is one of those exceptional cases that managed not only to enter the History of Music but also to change the parameters of Brazilian music. The aim of this study is focused on the role of her works within the conservative society of Rio de Janeiro and her influence on contemporary male composers. The study concludes that her artistic creativity broke rules of the conservative society of her time, not allowing herself to be a victim of the system.
Müzik tarihinde XIX. yüzyıla kadar nadir rastladığımız kadın besteciler evlenene kadar babaları tarafından desteklenen müzik eğitimlerini evlilikle beraber bırakarak ailelerine odaklanmışlardır. Ancak istisnai olarak, ekonomik özgürlüğünü elde etmiş kadın sanatçı yaratıcılığını geliştirebilmiştir. Chiquinha Gonzaga (1847-1935), Brezilya müziğinin parametrelerini değiştirmeyi başararak, müzik tarihinde yer almış bu nadir kadınlardan biridir. Bu çalışmada, Gonzaga’nın eserleriyle Rio de Janeiro’nun muhafazakar toplumu ve erkek besteciler üzerindeki etkisi incelenmiş, bestecinin sanatsal yaratıcılığının muhafazakar toplum kurallarını hiçe saydığı ve kendini sistem tarafından kurban edilmeye izin vermediği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 28, 2019 |
Submission Date | October 10, 2018 |
Acceptance Date | December 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 21 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.