Bu çalışma Richard Schechner'in 1970 sonrası antropoloji ile kurduğu yakınlaşmayla beraber üzerinde detaylı olarak durmaya başladığı ve yeni bir paradigma olarak ifade ettiği ‘performans’ düşüncesinin bir anatomisini çıkarmayı hedeflemektedir. Bunu yaparken de Schechner’in bir dönem birlikte çalıştığı antropolog Victor Turner'dan devralarak kullandığı ‘eşik’, aradalık (liminal) kavramı çerçevesinde bir anlatı kurulmaya çalışılmıştır. Schechner'in genelde sosyal bilimler özelde antropoloji ile kurduğu yakınlık, performans algısını değiştirdiği gibi ritüel-tiyatro ilişkisine, kültür, oyun gibi kavramlara yeni bakış açıları getirmesini de sağlamıştır. Schechner 1950'lerin sonunda Amerika'nın hareketli toplumsal ikliminde başladığı tiyatro çalışmalarını 1980 sonrası büyük ölçüde performans araştırmaları merkezine kaydırmış, tiyatro-antropoloji ilişkisini farklı açılardan ele almış ve 'performans'ı tiyatro çerçevesinde değil tiyatroyu 'performans' çerçevesinde okumuştur. Schechner’in kapsayıcı bir paradigma olarak ele aldığı performans doğa-kültür, sanat-hayat korelasyonlarının yeni perspektiflerle okunmasını sağlamaktadır. Temel olarak Schechner düşüncesi kendisini batılı, Avrupa-Amerika merkezli egemen kültürün ve onun sınırlama, sınıflama anlayışının karşısında, eşikselliklere değer veren bir alanda, ‘kesişimler, etkileşimler, belirsizlikler’ alanında konumlandırmaktadır.
This study aims to map out the anatomy of the idea of ‘performance’ which Richard Schechner begins to dwell upon in detail following the 1970s with the linking he makes to anthropology and which he puts forward as a new paradigm. In doing so it utilises the concept of the liminal, borrowed by Schechner from Victor Turner, an anthropologist he spent time working together with. The connection Schechner draws with the social sciences in general and anthropology in particular, not only changes the perception of performance, but ensures a new way of looking at the relationship between ritual and theatre, and concepts such as culture and play. The theatre work Schechner began in the heated social climate of the late 1950s USA shifted largely to performance research studies after the 1980s. Schechner approached the relationship between theatre and anthropology from different perspectives, and instead of reading performance within the frame of theatre, he read theatre within the frame of performance. Performance, which Schechner views as an inclusive paradigm, enables correlations such as nature-culture and art-life to be read from different perspectives. Fundamentally, Schechner’s thought positions itself in opposition to the Western, Anglo-American centred ruling culture and its ideas of restrictions and classifications; a place where ‘intersections, interactions, ambiguity’ is praised alongside liminality.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derleme Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 9, 2021 |
Submission Date | January 4, 2021 |
Acceptance Date | April 12, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 26 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.