Research Article
BibTex RIS Cite

UD ÇALGISINDA METRONOM KULLANMANIN ÖNEMİ

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 286 - 313, 28.12.2021
https://doi.org/10.51576/yegah.1025255

Abstract

Çalgı eğitimi ve icrasında en önemli unsurlar arasında yer alan “ritmik yapının” önemi her daim ön plana çıkmaktadır. Müzik denilen olgunun kısa tanımında yer alan “ses kaynağı” ve “ritim” öğeleri de dikkate alındığında bilinmektedir ki temelde ritim sistematiğinin her müzisyende olması temel bir şarttır. Bu temelde “ritmik yapı” denilen kavram ele alındığında karşımıza metronom kullanımının önemi çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı; ritim duygusunun geliştirilmesi ve ud çalgısına uyarlanması konusunda tespit edilen bazı problemleri ortaya koymaya çalışarak bu problemlerin nasıl bertaraf edileceği konusunda gerekli teknik bilgilerin aktarılmasıdır.
Çalışmada metronom kullanımının ud çalgısında öncelikli olarak mızrap teknikleri ile nasıl uygulanması gerektiği konusu ele alınarak temel bilgilere yer verilmiştir. Aynı zamanda yanlış mızrap kullanımlarının metronom sistematiğinde ortaya çıkardığı aksiliklere de değinilmiştir. Yanlış mızrap tekniği kullanımının icracıda yol açtığı bazı kas sendromları hakkında bilgilere yer verilmiş ve gerekli açıklamalar yapılmıştır. Ayrıca metronom hızının yanlış belirlenmesinden kaynaklanan senkron bozuklukları da bu çalışma kapsamında ele alınmıştır. Gerek ud klavyesindeki parmaklar arasında gerekse mızrap vuruşlarında ortaya çıkan senkron bozukluklarının nedenleri ayrıca değerlendirmeye tâbi tutulmuştur. Mızrap vuruşlarının temel mantığı olan Üst (A) ve Alt (B) sisteminin nasıl uygulanmasının gerektiği detayları ile birlikte açıklanmaya çalışılmıştır.
Nota ölçülerinin meydana getirmiş olduğu tartımların, metronom kullanarak ud çalgısına nasıl uyarlanacağı konusunda bazı teknik açıklamalar yapılmıştır. Bu teknik açıklamaların temelinde 1/4'lük, 1/8’lik ve Triole kalıpları yer almaktadır. Bu kalıpların ud ve metronom ilişkisinde oldukça önemli olduğu bu çalışma kapsamında ortaya çıkmıştır. Bu araştırmada konuyla ilgili verilerin toplanması amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden tarama (Survey) modeli kullanılmakla birlikte araştırma sonucunda ulaşılan verilerin ise betimsel analiz yönteminden yararlanılarak yorumlanmış ve bu bağlamda çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Bacanlı, H. (2006). Duyuşsal Davranış Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dönmez, Y. E. İmik, Ü. (2018). Yeşilçam Film Müziklerindeki Metronom Hızı Değişikliklerinin İzler Kitle Üzerinde Meydana Getirebileceği Algısal Farklılıklar”, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 4 (2) , 7-10. DOI: 10.22252/Ijca.528475.
  • Gazimihal, Mahmut Ragıp (1961). “Mûsikî Sözlüğü”, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Gerek, Z. ve Kitkat, D. (2006). Elit Sporcuların ve sedanterlerin ritim duyguları bakımından karşılaştırılması, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 36-42.
  • Öztuna, Y. (2006). Türk Mûsikîsi Akademik Klasik Türk San'at Mûsikîsi'nin Ansiklopedik Sözlüğü, Ankara: Orient Yayınları.
  • Peynircioğlu, Z. F. (1996). Müzikte Algılama ve Bellek, Türk Psikoloji Dergisi, 11(36), 25-36.
  • Uzdilek, S. M. (1977). İlim ve Mûsikî, İstanbul: kültür bakanlığı yayınları:267 Türk Musikî Eserleri:2.
  • Yıldız, H. ve Yoncalık, O. (2019). Ritmik yetenek ile akademik başarı arasındaki ilişki, OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 1431-1447. DOI: 10.26466/opus.626271.
  • İnternet 1: https://tr.wikipedia.org/wiki/Metronom erişim tarihi: 20.10.2021.

The Importance Of Usıng The Metronome In The Oud Instrument

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 286 - 313, 28.12.2021
https://doi.org/10.51576/yegah.1025255

Abstract

The importance of "rhythmic structure", which is among the most important elements in instrument training and performance, always comes to the fore. Considering the "sound source" and "rhythm" elements in the short definition of the phenomenon called music, it is known that it is a basic condition that every musician should have a rhythm systematic. On this basis, when the concept called "rhythmic structure" is considered, the importance of using a metronome emerges. The aim of this study; The aim is to convey the necessary technical information on how to eliminate these problems by trying to reveal some of the problems identified in developing the sense of rhythm and adapting it to the oud instrument.
In the study, the subject of how the use of metronome should be applied primarily with plectrum techniques in the oud instrument is discussed and basic information is given. At the same time, the setbacks caused by the wrong plectrum usage in metronome systematics are also mentioned. Information about some muscle syndromes caused by the use of wrong plectrum technique in the performer was given and necessary explanations were made. In addition, synchronous disturbances caused by incorrect determination of metronome speed are also discussed within the scope of this study. The causes of synchronous disorders that occur both between the fingers on the oud keyboard and in the plectrum strokes were also evaluated. It has been tried to explain in detail how the Upper (A) and Lower (B) system, which is the basic logic of the plectrum strokes, should be applied.
Some technical explanations are given on how to adapt the rhythmics created by the note measures to the oud instrument by using the metronome. The basis of these technical explanations are 1/4, 1/8 and Triole patterns. It has emerged within the scope of this study that these patterns are very important in the relationship between oud and metronome. In this study, the survey model, one of the qualitative research methods, was used to collect data on the subject, and the data obtained as a result of the research were interpreted by using the descriptive analysis method and various suggestions were made in this context.

References

  • Bacanlı, H. (2006). Duyuşsal Davranış Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dönmez, Y. E. İmik, Ü. (2018). Yeşilçam Film Müziklerindeki Metronom Hızı Değişikliklerinin İzler Kitle Üzerinde Meydana Getirebileceği Algısal Farklılıklar”, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 4 (2) , 7-10. DOI: 10.22252/Ijca.528475.
  • Gazimihal, Mahmut Ragıp (1961). “Mûsikî Sözlüğü”, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Gerek, Z. ve Kitkat, D. (2006). Elit Sporcuların ve sedanterlerin ritim duyguları bakımından karşılaştırılması, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 36-42.
  • Öztuna, Y. (2006). Türk Mûsikîsi Akademik Klasik Türk San'at Mûsikîsi'nin Ansiklopedik Sözlüğü, Ankara: Orient Yayınları.
  • Peynircioğlu, Z. F. (1996). Müzikte Algılama ve Bellek, Türk Psikoloji Dergisi, 11(36), 25-36.
  • Uzdilek, S. M. (1977). İlim ve Mûsikî, İstanbul: kültür bakanlığı yayınları:267 Türk Musikî Eserleri:2.
  • Yıldız, H. ve Yoncalık, O. (2019). Ritmik yetenek ile akademik başarı arasındaki ilişki, OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 1431-1447. DOI: 10.26466/opus.626271.
  • İnternet 1: https://tr.wikipedia.org/wiki/Metronom erişim tarihi: 20.10.2021.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music
Journal Section Research Article
Authors

Hakan Emre Ziyagil 0000-0002-2981-2497

Publication Date December 28, 2021
Submission Date November 18, 2021
Acceptance Date November 27, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Ziyagil, H. E. (2021). UD ÇALGISINDA METRONOM KULLANMANIN ÖNEMİ. Yegah Musiki Dergisi, 4(2), 286-313. https://doi.org/10.51576/yegah.1025255

Make sure you have an ORCID membership before submitting an article. If you do not have an Orcid, first click HERE to get yourself a membership. Otherwise, you cannot send an article. We wish you good work.