Research Article
BibTex RIS Cite

The Dilemma of Paid Promotion in Digital Advertising: A Case Study on the Futility of Consumer Efforts to Avoid It Through Subscriptions

Year 2025, Issue: 18, 415 - 442, 30.06.2025
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1636528

Abstract

This study aims to examine how content creators integrate paid advertising models into their content by bypassing subscription systems of digital platforms. A case study illustrates how paid advertisements are presented to users in digital advertising, how users turn to subscription models to avoid advertisements, and how these efforts fail. In this qualitative study, a case study design was used. It investigates how paid promotions are incorporated into subscription services that initially promise ad-free content and how these promotional contents are implemented by channels. Within the scope of the study, 27 contents published on three YouTube channels and 130 advertisements featured in these contents were analyzed. The data obtained were analyzed using the thematic analysis technique, which follows an inductive approach. A coding template was created by the researcher for thematic analysis. The main codes in the coding template include content type, advertisement category, industry, type of paid promotion, and type of advertisement. The study concludes that digital subscription systems do not fully fulfill their promise of providing an ad-free user experience for consumers and users and digital platforms continue their advertising activities through content creators.

References

  • Abdelkader, O. A. (2021). A study of “forced-adresistance” leading to “skip ad” on youtube. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(10), 7263-7271.
  • Acar, H. M., & İmik Tanyıldızı, N. (2022). Reklamda yapay zeka kullanımı: Ziraat Bankası #Senhepgülümse reklam filminde deepfake uygulamasının görsel anlatıya etkisi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, (8), 78-99.
  • Akan, N., & Tanyeri, E. (2020). Reklamın değişen yüzünde çevrim içi davranışsal reklamcılık: internet kullanıcıları perspektifinden bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1453-1479.
  • Akdağ, M., & Akan, N. A. (2017). Dijital reklamcılık bağlamında çevirimiçi davranışsal reklamcılık ve üniversite gençliğinin çevirimiçi reklam algısı. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(11), 1-10.
  • Akdeniz, P. C., & Koçer, L. L. (2022). Çevrim içi video reklamlarına yönelik tüketici tutumu üzerine bir araştırma: YouTube örneği. Turkish Journal of Marketing, 7(2), 50-71.
  • Akın, G. (2020). Reklamdan Kaçınma Davranışı Çerçevesinde Çevrimiçi Davranışsal Reklam ve Marka İmajı İlişkisi. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (7), 59-86.
  • Akıncı, S., & Başer, E. (2020). Reklamdan kaçınma bağlamında geleneksel ve modern film izleme ortamlarının genç izleyiciler üzerinden karşılaştırılması: Netflix ve sinema salonları örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 473-486.
  • Akyol, D. İ., & Yengin, D. (2018). Sosyal medyada arama motoru reklamları. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2(3), 136-145.
  • Al-kbat, S. (2022). Elektronik reklamlarının tüketici satın alma davranışına etkisi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 4(2), 173-185.
  • Amazon Ads (2025). What is banner advertising?. http://advertising.amazon.com/library/guides/banner-advertising, Erişim Tarihi: 21.01.2025.
  • Arat, T., & Kazan, İ. (2019). Geleneksel reklamcılıktan dijital reklamcılığa geçiş. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(18), 448-464.
  • Arslan, B., & Dursun, T. (2016). Türk tüketicilerinin mobil reklamlara yönelik tutumları. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 5(6), 9-19.
  • Arslan, E. (2017). Doğal reklam: Güncel bir internet reklamcılığı yöntemi olarak doğal reklamın tüm yönleriyle incelenmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 563-584.
  • Aslan, A., & Ünlü, D. G. (2016). Instagram fenomenleri ve reklam ilişkisi: Instagram fenomenlerinin gözünden bir değerlendirme. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 41-65.
  • Atay, G. (2023). Örtülü “Influencer” reklamlarının idari denetimi. İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 10(1), 209-236.
  • Bal, D., & Yılmaz, R. A. (2021). İletişim öğrencilerinin bir iletişim formu olan reklamdan kaçınma davranışları üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2), 566-597.
  • Balaban, D. C., Mucundorfeanu, M., & Mureșan, L. I. (2022). Adolescents’ understanding of the model of sponsored content of social media influencer instagram stories. Media and Communication, 10(1), 305-316.
  • Balun, İ. (2023). E-Ticaret ve pazarlamada arama motoru optimizasyonunun ve hedefli reklamcılığın rolü. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 5(2), 98-111.
  • Banerjee, S., & Pal, A. K. (2022). I hate ads but not the advertised brands: a qualitative study on internet users’ lived experiences with youtube ads. Internet Research, 33(1), 39-56.
  • Banerjee, S., & Pal, A. K. (2021). Skipping skippable ads on youtube: how, when, why and why not?. 2021 15th International Conference on Ubiquitous Information Management and Communication (IMCOM), 1-5.
  • Barutçu, S., & Göl, M. Ö. . (2009). Mobil reklamlar ve mobil reklam araçlarına yönelik tutumlar. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2009(2), 24-41.
  • Basmacı, U., & Çengel, Ö. (2018). Gayrimenkul sektöründe dijital pazarlamada arama motorları reklamları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Teknoloji ve Uygulamalı Bilimler Dergisi, 1(1), 29-36.
  • Başer, E. (2023). Bilimsel iletişim bağlamında “dijital reklamcılık” çalışmalarının bibliyometrik analizi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (63), 71-87.
  • Belanche, D., Flavián, C., & Pérez-Rueda, A. (2020). Brand recall of skippable vs non-skippable ads in youtube. Online Information Review, 44(3),545-562.
  • Bisatya, S. G., & Sukresna, I. M. (2022). The effect of pop-up advertising and perceived intrusiveness on brand awareness and advertising avoidance with advertising value as a moderation factor (study on Youtube users). International Journal of Educational Research & Social Sciences, 3(6), 2352-2361.
  • Boerman, S. C., & Van Reijmersdal, E. A. (2020). Disclosing influencer marketing on YouTube to children: The moderating role of para-social relationship. Frontiers in Psychology, 10, 3042.
  • Bozkurt, Y. (2019). Reklamlara karşı reklam engelleme programları: Tüketiciler nasıl tepkiler veriyor?. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (30), 117-145.
  • Bulut, B., & Yarar, A. E. (2024). Reklamcılıkta yapay zeka: Hedefleme ve Kişiselleştirmeye yönelik bibliyometrik analiz. Beykoz Akademi Dergisi, 12(2), 366-394.
  • Buvaneswari, P. S., & Swetha, M. S. (2024, June). Ad avoidance in digital advertising: The impact of privacy disruption and oerceived intrusiveness.In International Conference on Digital Transformation in Business: Navigating the New Frontiers Beyond Boundaries (DTBNNF 2024) (pp. 57-76). Atlantis Press.
  • Cao, N., Isa, N. M., & Perumal, S. (2023). Effects of risk attitude and time pressure on the perceived risk and avoidance of mobile app advertising among chinese generation z consumers. Sustainability, 15(15), 11547.
  • Chan, W. T. Y. and Leung, C. H. (2018). An empirical study on reverse psychology applied in advertising messages. Asian Journal of Empirical Research, 8(9), 321-329.
  • Chen, L., Chen, Y., & Pan, Y. (2024). The effect of sponsored video customization on video shares: the critical moderating role of influencer and brand characteristics. European Journal of Marketing, 58(4), 1047-1082.
  • Cho, C. H. & Cheon, H. J. (2004). Why do people avoid advertising on the internet?. Journal of Advertising, 33(4), 89-97.
  • Citalada, A., Djazuli, A., & Prabandari, S. P. (2022). The effect of advertising relevance on avoidance with advertising engagement. International Journal of Research in Business and Social Science (2147- 4478), 11(3), 44-50.
  • Coates, A., Hardman, C. A., Halford, J. C., Christiansen, P., & Boyland, E. (2020). “it’s just addictive people that make addictive videos”: children’s understanding of and attitudes towards influencer marketing of food and beverages by youtube video bloggers. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 449.
  • Content Marketing Institute (2025). What is content marketing?. http://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/, Erişim Tarihi: 22.01.2025.
  • Cömert, G., & Yükselen, C. (2017). İnternet reklamlarına yönelik tüketici inanç ve tutumlarının reklam izleme davranışları üzerine etkisi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 51-61.
  • Çalıkuşu, F. (2009). İnternet reklam çeşitlerinin tüketici tutumları açısından karşılaştırılması. Öneri Dergisi, 8(32), 203-215.
  • Çeber, B. (2024). Reklam ajanslarında yapay zekâ kullanımı: Sektör profesyonellerinin ChatGPT ve Midjourney deneyimlerine yönelik bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 11(2), 583-606.
  • Çolak, B., & Tevetoğlu, M. (2021). Dijital reklamcılığın yol açtığı hukuki sorunlar ve çözüm önerileri. Maltepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, (1), 43-86.
  • Daherman, Y., & Wulandari, H. (2024). Simulacra politics: digital advertising for the 2024 presidential election on social media. Journal La Sociale, 5(2), 411-419.
  • Dal Canbazoğlu, A. (2017). İnternet reklamları kabulünü etkileyen faktörler. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 25-47.
  • Demir, K. (2023). Dijital çağın gözde mesleği “influencerlık” ve influencerların hukukî statüsü. Necmettin Erbakan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 6(1), 43-59.
  • Demirci, V. G. (2022). Dijital reklamcılıkta makine öğrenmesi ve veri gizliliği. Kent Akademisi, 15(3), 1455-1474.
  • Demirel, Ş., & Arslaner, H. (2021). Türkiye’de internet reklamcılığının vergisel boyutu. Maliye Çalışmaları Dergisi, (65), 25-48.
  • Dereli, A. B. (2023). Sosyal medya reklamcılığı. İletişim Ansiklopedisi.
  • Doğaner, M., & Kuyucular, Y. (2017). Mobil reklam faaliyetlerinin tüketici algısı üzerine etkileri: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), 236-255.
  • Duffett, R. G. (2020). The youtube marketing communication effect on cognitive, affective and behavioural attitudes among generation z consumers. Sustainability, 12(12), 5075.
  • Emuobasa, I. H. (2023). Correlation of potentials and challenges of digital advertising with consumer behaviour in delta state, nigeria. British Journal of Marketing Studies, 11(1), 26-39.
  • Ferreira, C., Michaelidou, N., Moraes, C., & McGrath, M. (2017). Social media advertising: Factors influencing consumer ad avoidance. Journal of Customer Behaviour, 16(2), 183-201.
  • Google (2025). Çocuklar ve aileler için: Ücretli tanıtım nedir? https://support.google.com/youtube/answer/10502576?hl=tr, Erişim Tarihi: 21.01.2025.
  • Gökdemir, Ş. Ş., & Akıncı, S. (2019). Çevrimiçi davranışsal reklamcılığa yönelik tüketici tutumları ve mahremiyet endişeleri. Erciyes İletişim Dergisi, (1), 21-38.
  • Göktaş, F., & Gökerik, M. (2024). Sosyal medya reklam platformu seçimi üzerine yeni bir oyunteorik yaklaşım. Journal of Turkish Operations Management, 8(1), 60-72.
  • Gregorio, F., Jung, J. H., & Sung, Y. (2017). Advertising avoidance: a consumer socialization perspective. Online Journal of Communication and Media Technologies, 7(3).
  • Güdüm, S., & Doğan Erdinç, E. (2022). Metaverse kapsamında oyun-içi reklam uygulamaları: Sandbox Alpha 2 örneği. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (41), 203-233.
  • Hakverdi, G. (2022). Dijital reklamların tüketici davranışlarına etkisi: Kırgızistan örneği. Sosyolojik Bağlam Dergisi, 3(2), 140-156.
  • Heale, R., & Twycross, A. (2018). What is a case study?. Evidence-based Nursing, 21(1), 7-8.
  • Hermawan, F., Karjo, C. H., Wijayanti, S. H., & Napitupulu, B. E. (2023). Characteristics of gen-z youtube viewers as potential consumers for influencer marketing. European Journal of Business and Management Research, 8(3), 113-118.
  • Hussain, D., & Lasage, H. (2014). Online video advertisement avoidance: can interactivity help?. Journal of Applied Business Research, 30(1), 43.
  • IAB (2025). Doğal reklam oyun kitabı. https://iabtr.org/wp-content/uploads/2024/08/iab_dogal_reklam_oyun_kitabi05072017172639.pdf, Erişim Tarihi: 21.01.2025.
  • Jain, S., & Purohit, H. (2022). Privacy concerns and avoidance behaviour towards data-driven online behavioural advertising. Business Analyst Journal, 43(1), 1-12.
  • Johnson, B. K., Bradshaw, A. S., Davis, J., Diegue, V., Frost, L., Hinds, J., … & Wang, R. (2021). Credible influencers. Journal of Media Psychology.
  • Johnson, J. P. (2013). Targeted advertising and advertising avoidance. The RAND Journal of Economics, 44(1), 128-144.
  • Joshi, M., Manna, A., Ajotikar, V. M., Ramaswamy, V. R., & Borah, P. (2023). Role of social media strategies with advertising, public relations and campaigns in customer revolution. International Journal of Professional Business Review, 8(4), e0998.
  • Kalay, A. M. (2018). Reklamın değişen yapısı: Viral reklam. Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Bildiri Kitabı içinde s. 60-71. 8-19 Ekim 2018, Mersin.
  • Kale Efe, A. (2019). Bir görüntülü (display) reklam alanı olarak çevrimiçi müzik platformu örneği: Spotify. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 2(2), 131-146.
  • Karabacak, Z. İ., & Sezgin, A. A. (2016). Sosyal medyada ve reklam içeriğinde kadın bedeninin alternatif temsili: Fatkini kampanyası. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 307-322.
  • Karunarathne, E. A. C. P. and Thilini, W. A. (2022). Advertising value constructs’ implication on purchase intention: social media advertising. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 10(3), 287-303.
  • Kaya, R., & Bayat, M. (2022). Çevrimiçi dünyada yükselen bir trend: Display (görüntülü) reklamlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(82), 759-770.
  • Kırlıdoğ, M. (2013). Çevrimiçi davranışsal reklamcılık ve kişisel mahremiyet ihlalleri. XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 23-25 Ocak 2013 –Akdeniz Üniversitesi, Antalya, s. 1019-1022.
  • Latif, Ö. B., & Karkış, Ö. İ. (2018). Sosyal medya reklamları üzerinden kadının toplumdaki konumlandırılmasına ilişkin bir içerik analizi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(10), 114-134.
  • Leblebici Koçer, L., & Özmerdivanlı, H. (2019). Kişiselleştirilmiş reklamlara yönelik tutumları etkileyen faktörlerle satın alma davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akdeniz İİBF Dergisi, 19(2), 427-454.
  • Li, T. (2024). AI empowered personalized digital advertising marketing. Frontiers in Business, Economics and Management, 15(2), 439-442.
  • Lin, H. C., Lee, N. C., & Lu, Y. (2021). The mitigators of ad irritation and avoidance of youtube skippable in-stream ads: an empirical study in taiwan. Information, 12(9), 373.
  • Mahmoud, A. E. B. A. H., & Abdelbaki, O. F. (2019). Behavioral intentions and cognitive-affective effects of exposure to Youtube advertisements among college students. 21-1, (18) ةلجملا 2019 نالعإلا و ةماعلا تاقالعلا ثوحبل ةيملعلا
  • Mattke, J., Müller, L., Maier, C., & Graser, H. (2018, June). Avoidance of social media advertising: A latent profile analysis. In Proceedings of the 2018 ACM SIGMIS conference on computers and people research (pp. 50-57).
  • Merdin, M. (2023). Dijital oyun reklamlarında oyuncular tarafından üretilen nefret söylemleri. Selçuk İletişim, 16(1), 34-62.
  • Mert, Y. L. (2018). Dijital pazarlama ekseninde influencer marketing uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1299-1328.
  • Mete, M. H. (2021). Dijital medyada programatik reklamcılık ve etik sorunlar. TRT Akademi, 6(12), 426-449.
  • Munawar, S., Fahim, S. M., Ahmed, S., Farooq, S., & Rehman, A. (2021). Skipping the skippable: an empirical study with out‐of‐sample predictive relevance. Journal of Community Psychology, 50(2), 742-759.
  • Musiyiwa, R. “Influencer marketing is not a way around the law”: Regulatory Compliance and Law Enforcement in the Canadian Social Media Influencer Field. Doctoral Dissertation, Toronto Metropolitan University.
  • Native Advertising Institute (2025) What is an advertorial? The complete guid. https://www.nativeadver tisingins titute.com/blog/theultimate-guide-to-advertorials#What, Erişim Tarihi: 22.01.2025.
  • Okazaki, S., Molina, F. J., & Hirose, M. (2012). Mobile advertising avoidance: exploring the role of ubiquity. Electronic Markets, 22, 169-183.
  • Okkay, İ. (2020). Dijital gözetim çerçevesinde kişiselleştirilmiş reklamcılık. OPUS International Journal of Society Researches, 16(32), 5359-5376.
  • Onarelly, A. K. (2020). The consumer behavior of children toward digital audiovisual advertising. Proceedings of the 3rd International Conference on Vocational Higher Education (ICVHE 2018).
  • Öcal, D., & Koca, S. (2019). Viral reklam: reklamın yeni iletişim teknolojileriyle gelişen yönü. Atatürk İletişim Dergisi, (18), 87-104.
  • Önder, N. (2025). YouTube’un reyting şampiyonu spor kanalları belli oldu! https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/youtubeunreyting-sampiyonu-spor-kanallari-belli-oldu/, Erişim Tarihi: 14.01.2025.
  • Özel, S. (2021). Bir reklam biçimi olarak preroll video ve Youtube kullanıcılarının preroll video reklamlara yaklaşımı. Selçuk İletişim, 14(3), 1311-1340.
  • Özen, Ü., & Sarı, A. (2010). İnternet reklamcılığı: İnternet kullanıcılarının internet reklamcılığı konusundaki tutum ve davranışları. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(3).
  • Özkaya, B. (2015). Reklam aracı olarak advergamıng. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(2), 455-478.
  • Pearce, J. M. (2020). Energy conservation with open source ad blockers. Technologies, 8(2), 18.
  • Rachbini, W., & Hatta, I. H. (2018). E-lifestyle and internet advertising avoidance. Jurnal Manajemen, 22(3), 435-448.
  • Raharjo, T. W. (2019). Feeling in responding advertising exposure on youtube: the moderation influence of online experience. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (33), 24-37.
  • Ridder, H. G. (2017). The theory contribution of case study research designs. Business Research, 10, 281-305.
  • Saçan, B. C., & Eren, T. (2021). Sosyal medya reklam platformu seçimi: Çok ölçütlü karar verme yöntemleri ile bir uygulama. Journal of Turkish Operations Management, 5(2), 721-738.
  • Sarıtaş, A. (2018). Sosyal medya reklamlarında fenomen kullanımı ve reklam izleme tercihi. The Journal of International Scientific Researches, 3(4), 62-74.
  • Schmidt, L. L., & Maier, E. (2022). Interactive ad avoidance on mobile phones. Journal of Advertising, 51(4), 440-449.
  • Schwemmer, C., & Ziewiecki, S. (2018). Social media sellout: The increasing role of product promotion on YouTube. Social Media+Society, 4(3), 2056305118786720.
  • Sebastian, A. T., Lal, B., Anupama, J., Varghese, J., Tom, A. A., Rajkumar, E., … & John, R. (2021). Exploring the opinions of the youtube visitors towards advertisements and its influence on purchase intention among viewers. Cogent Business & Amp; Management, 8(1).
  • Senarathna, T., & Wijetunga, D. (2023). Examining some dynamics related to youtube ad clutter in a high–clutter context. South Asian Journal of Marketing, 5(1), 1-14.
  • Sheingate, A., Scharf, J., & Delahanty, C. (2022). Digital advertising in u.s. federal elections, 2004-2020. Journal of Quantitative Description: Digital Media, 2.
  • Silkü, H., Kayacan, Ş., & Tos, O. (2020). Oyun kültürünün dijital medyada yansıması: “Advergaming” içeriklerine yönelik bir analiz. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 82-98.
  • Speck, P. S., & Elliott, M. T. (1997). Predictors of advertising avoidance in print and broadcast media. Journal of advertising, 26(3), 61-76.
  • Şebekoğlu, H. B. (2021). Tüketicinin sosyal medyadaki video reklamlarını izleme eğilimiyle ilişkili faktörlerin belirlenmesi: Youtube reklamlarına yönelik bir araştırma. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 8(66), 472-488.
  • Şenkayas, H., & Danışman, E. (2018). İnternet reklamlarının tüketici davranışlarına etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(ICEESS’18), 129-139.
  • Şimşek, G. (2013). Kişisel mecralarda reklam yayını: Kişilerin sosyal medyada reklam paylaşım motivasyonları. Akademik İncelemeler Dergisi, 8(3), 213-239.
  • Taşdelen, H., & Şentürk, Z. A. (2018). İnternet reklamcılığında davranışsal hedeflemenin tüketici satın alma davranışına etkisi. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 3(2), 175-190.
  • Tuzcu, N., Özdemir, Ş., & Baysal, H. (2018). Yerel firmaların markalama sürecinde dijital reklamcılık deneyimi: Vavin örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29. Özel Sayısı), 374-392.
  • Uçar, F. (2013). Tüketicilerin internet reklamlarına yönelik tutumları. Selçuk İletişim, 8(1), 128-143.
  • Vakratsas, D., & Ambler, T. (1999). How advertising works: what do we really know?. Journal of Marketing, 63(1), 26-43.
  • De Veirman, M., Hudders, L., & Nelson, M. R. (2019). What is influencer marketing and how does it target children? A review and direction for future research. Frontiers in psychology, 10, 498106.
  • Wang, H. J., Yue, X. L., Ansari, A. R., Tang, G. Q., Ding, J., & Jiang, Y. Q. (2022). Research on the influence mechanism of consumers’ perceived risk on the advertising avoidance behavior of online targeted advertising. Frontiers in Psychology, 13, 878629.
  • Wang, S., Hou, Y., & Kankham, S. (2019). Behavior modality of internet technology on reliability analysis and trust perception for international purchase behavior. Symmetry, 11(8), 989.
  • Wei, X., Ko, I., & Pearce, A. (2021). Does perceived advertising value alleviate advertising avoidance in mobile social media? exploring its moderated mediation effects. Sustainability, 14(1), 253.
  • Widodo, M. S. and Kurniawati, M. (2020). Pengaruh ad relevance, ad saliance, ad engagement, perceived goal impediment terhadap advertising avoidance dengan motivasi sebagai variabel moderasi. Jurnal Manajemen Teori Dan Terapan | Journal of Theory and Applied Management, 13(2), 178.
  • Wilbur, K. C. (2016). Advertising content and television advertising avoidance. Journal of Media Economics, 29(2), 51-72.
  • Wojdynski, B. W., & Golan, G. J. (2016). Native advertising and the future of mass communication. American Behavioral Scientist, 60(12), 1403-1407.
  • X Reklam Kampanyası (2025). https://x.com/premium, Erişim Tarihi: 18.01.2025.
  • Xu, X., Wu, T., & Atkin, D. (2021). Effects of website credibility and brand trust on responses to online behavioral advertising. Journal of Communication Technology, 4(2), 32.
  • Yaman, F., & Erdaş, Y. (2021). Dijital bir reklam aracı olarak pop-up reklamlara bakış açılarının X Y Z kuşaklarına göre farklılaşması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(2), 1822-1838.
  • Yemez, İ. (2016). Doğrulayıcı faktör analizi ile sosyal medya reklamlarına yönelik tutum ölçeğinin yapı geçerliliğinin incelenmesi: Cumhuriyet üniversitesi İİBF’de bir uygulama. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(2), 97-118.
  • Yıldırım, E., & Can, A. (2024). Yapay zekanın reklamcılık alanında kullanımı ve yapay zeka kullanılarak yazılmış reklam film senaryo analizi. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 3(2), 268-287.
  • Youtube (2025). YouTube Premium avantajlarınızdan yararlanma. https://support.google.com/youtube/answer/6308116?hl=tr#zippy=%2Cvideolar%C4%B1-reklams%C4%B1zizleme, Erişim Tarihi: 16.01.2025
  • Youtube Reklam Biçimleri (2025). https://support.google.com/youtube/answer/2467968?hl=tr, Erişim Tarihi: 15.01.2025.
  • YouTube Ücretli Tanıtım Türleri (2025). https://support.google.com/youtube/answer/10588440?nohelpkit=1&visit_id=638725534277336552-3934939352&p=ppp&rd=1, Erişim Tarihi: 13.01.2025.
  • Zahrah, I. N. (2024). Vlogger and brand credibility perception: a systematic literature review of endorsement effectiveness in youtube vlogs. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 5(2), 445-459.
  • Zard, L., & Sears, A. M. (2023). Targeted advertising and consumer protection law in the EU. Vanderbilt Journal of Transnational Law, 56(3).
  • Zeren, D., & Keşlikli, İ. (2019). Programatik reklamcılık: Kavram, işleyiş ve potansiyeli açısından değerlendirmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(2), 312-326.
  • Youtube Kanalları
  • Socrates Dergi, https://www.youtube.com/@SocratesDergi
  • Sports Digitale, https://www.youtube.com/@SportsDigitale
  • Vole, https://www.youtube.com/@VOLEapp

Dijital Reklamda Ücretli Tanıtım Sorunsalı: Tüketicinin Abonelik ile Kaçınma Çabalarındaki Beyhudelik Üzerine Bir Durum Çalışması

Year 2025, Issue: 18, 415 - 442, 30.06.2025
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1636528

Abstract

Bu çalışmanın amacı, içerik üreticilerinin dijital platformların abonelik sistemlerini aşarak ücretli reklam modellerini içeriklerine nasıl entegre ettiklerini incelemektir. Dijital reklamcılıkta ücretli tanıtımların kullanıcılara nasıl sunulduğu ve kullanıcıların reklamdan kaçınmak için abonelik modellerine yönelmeleri ve bu çabalarının başarısızlıkla sonuçlanması örnek olay incelemesi ile ortaya konulmaktadır. Nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilen bu çalışmada durum çalışması (örnek olay) deseni tercih edilmiştir. Reklamsız içerik sunma vaadiyle yola çıkan abonelik hizmetlerinde ücretli tanıtımların yer alma biçimleri ve bu içeriklerin kanallar tarafından uygulanış biçimleri araştırılmaktadır. Çalışma kapsamında üç Youtube Kanalında yayınlanan 27 içerik ve bu içeriklerde yer alan 130 reklam incelemeye tabii tutulmuştur. Elde edilen veriler, tümevarımsal bir geleneğe sahip olan tematik analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Tematik analiz için araştırmacı tarafından bir kodlama şablonu oluşturulmuştur. Kodlama şablonunda yer alan ana kodlar içerik türü, reklam kategorisi, sektör, ücretli tanıtım türü ve reklamın türünden oluşmaktadır. Çalışma sonucunda dijital abonelik sistemlerinin tüketicilere ve kullanıcılara reklamsız bir kullanıcı deneyimi sunma iddiasının tam anlamıyla gerçekleşmediğini ve dijital platformların içerik üreticiler aracılığıyla reklam faaliyetlerini sürdürmeye devam ettikleri ortaya çıkmıştır.

Ethical Statement

Çalışmanın amacı, yöntemi, örneklemi gereği etik kurul izini gerekmemektedir

References

  • Abdelkader, O. A. (2021). A study of “forced-adresistance” leading to “skip ad” on youtube. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(10), 7263-7271.
  • Acar, H. M., & İmik Tanyıldızı, N. (2022). Reklamda yapay zeka kullanımı: Ziraat Bankası #Senhepgülümse reklam filminde deepfake uygulamasının görsel anlatıya etkisi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, (8), 78-99.
  • Akan, N., & Tanyeri, E. (2020). Reklamın değişen yüzünde çevrim içi davranışsal reklamcılık: internet kullanıcıları perspektifinden bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1453-1479.
  • Akdağ, M., & Akan, N. A. (2017). Dijital reklamcılık bağlamında çevirimiçi davranışsal reklamcılık ve üniversite gençliğinin çevirimiçi reklam algısı. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(11), 1-10.
  • Akdeniz, P. C., & Koçer, L. L. (2022). Çevrim içi video reklamlarına yönelik tüketici tutumu üzerine bir araştırma: YouTube örneği. Turkish Journal of Marketing, 7(2), 50-71.
  • Akın, G. (2020). Reklamdan Kaçınma Davranışı Çerçevesinde Çevrimiçi Davranışsal Reklam ve Marka İmajı İlişkisi. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (7), 59-86.
  • Akıncı, S., & Başer, E. (2020). Reklamdan kaçınma bağlamında geleneksel ve modern film izleme ortamlarının genç izleyiciler üzerinden karşılaştırılması: Netflix ve sinema salonları örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 473-486.
  • Akyol, D. İ., & Yengin, D. (2018). Sosyal medyada arama motoru reklamları. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2(3), 136-145.
  • Al-kbat, S. (2022). Elektronik reklamlarının tüketici satın alma davranışına etkisi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 4(2), 173-185.
  • Amazon Ads (2025). What is banner advertising?. http://advertising.amazon.com/library/guides/banner-advertising, Erişim Tarihi: 21.01.2025.
  • Arat, T., & Kazan, İ. (2019). Geleneksel reklamcılıktan dijital reklamcılığa geçiş. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(18), 448-464.
  • Arslan, B., & Dursun, T. (2016). Türk tüketicilerinin mobil reklamlara yönelik tutumları. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 5(6), 9-19.
  • Arslan, E. (2017). Doğal reklam: Güncel bir internet reklamcılığı yöntemi olarak doğal reklamın tüm yönleriyle incelenmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 563-584.
  • Aslan, A., & Ünlü, D. G. (2016). Instagram fenomenleri ve reklam ilişkisi: Instagram fenomenlerinin gözünden bir değerlendirme. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 41-65.
  • Atay, G. (2023). Örtülü “Influencer” reklamlarının idari denetimi. İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 10(1), 209-236.
  • Bal, D., & Yılmaz, R. A. (2021). İletişim öğrencilerinin bir iletişim formu olan reklamdan kaçınma davranışları üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2), 566-597.
  • Balaban, D. C., Mucundorfeanu, M., & Mureșan, L. I. (2022). Adolescents’ understanding of the model of sponsored content of social media influencer instagram stories. Media and Communication, 10(1), 305-316.
  • Balun, İ. (2023). E-Ticaret ve pazarlamada arama motoru optimizasyonunun ve hedefli reklamcılığın rolü. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 5(2), 98-111.
  • Banerjee, S., & Pal, A. K. (2022). I hate ads but not the advertised brands: a qualitative study on internet users’ lived experiences with youtube ads. Internet Research, 33(1), 39-56.
  • Banerjee, S., & Pal, A. K. (2021). Skipping skippable ads on youtube: how, when, why and why not?. 2021 15th International Conference on Ubiquitous Information Management and Communication (IMCOM), 1-5.
  • Barutçu, S., & Göl, M. Ö. . (2009). Mobil reklamlar ve mobil reklam araçlarına yönelik tutumlar. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2009(2), 24-41.
  • Basmacı, U., & Çengel, Ö. (2018). Gayrimenkul sektöründe dijital pazarlamada arama motorları reklamları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Teknoloji ve Uygulamalı Bilimler Dergisi, 1(1), 29-36.
  • Başer, E. (2023). Bilimsel iletişim bağlamında “dijital reklamcılık” çalışmalarının bibliyometrik analizi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (63), 71-87.
  • Belanche, D., Flavián, C., & Pérez-Rueda, A. (2020). Brand recall of skippable vs non-skippable ads in youtube. Online Information Review, 44(3),545-562.
  • Bisatya, S. G., & Sukresna, I. M. (2022). The effect of pop-up advertising and perceived intrusiveness on brand awareness and advertising avoidance with advertising value as a moderation factor (study on Youtube users). International Journal of Educational Research & Social Sciences, 3(6), 2352-2361.
  • Boerman, S. C., & Van Reijmersdal, E. A. (2020). Disclosing influencer marketing on YouTube to children: The moderating role of para-social relationship. Frontiers in Psychology, 10, 3042.
  • Bozkurt, Y. (2019). Reklamlara karşı reklam engelleme programları: Tüketiciler nasıl tepkiler veriyor?. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (30), 117-145.
  • Bulut, B., & Yarar, A. E. (2024). Reklamcılıkta yapay zeka: Hedefleme ve Kişiselleştirmeye yönelik bibliyometrik analiz. Beykoz Akademi Dergisi, 12(2), 366-394.
  • Buvaneswari, P. S., & Swetha, M. S. (2024, June). Ad avoidance in digital advertising: The impact of privacy disruption and oerceived intrusiveness.In International Conference on Digital Transformation in Business: Navigating the New Frontiers Beyond Boundaries (DTBNNF 2024) (pp. 57-76). Atlantis Press.
  • Cao, N., Isa, N. M., & Perumal, S. (2023). Effects of risk attitude and time pressure on the perceived risk and avoidance of mobile app advertising among chinese generation z consumers. Sustainability, 15(15), 11547.
  • Chan, W. T. Y. and Leung, C. H. (2018). An empirical study on reverse psychology applied in advertising messages. Asian Journal of Empirical Research, 8(9), 321-329.
  • Chen, L., Chen, Y., & Pan, Y. (2024). The effect of sponsored video customization on video shares: the critical moderating role of influencer and brand characteristics. European Journal of Marketing, 58(4), 1047-1082.
  • Cho, C. H. & Cheon, H. J. (2004). Why do people avoid advertising on the internet?. Journal of Advertising, 33(4), 89-97.
  • Citalada, A., Djazuli, A., & Prabandari, S. P. (2022). The effect of advertising relevance on avoidance with advertising engagement. International Journal of Research in Business and Social Science (2147- 4478), 11(3), 44-50.
  • Coates, A., Hardman, C. A., Halford, J. C., Christiansen, P., & Boyland, E. (2020). “it’s just addictive people that make addictive videos”: children’s understanding of and attitudes towards influencer marketing of food and beverages by youtube video bloggers. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 449.
  • Content Marketing Institute (2025). What is content marketing?. http://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/, Erişim Tarihi: 22.01.2025.
  • Cömert, G., & Yükselen, C. (2017). İnternet reklamlarına yönelik tüketici inanç ve tutumlarının reklam izleme davranışları üzerine etkisi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 51-61.
  • Çalıkuşu, F. (2009). İnternet reklam çeşitlerinin tüketici tutumları açısından karşılaştırılması. Öneri Dergisi, 8(32), 203-215.
  • Çeber, B. (2024). Reklam ajanslarında yapay zekâ kullanımı: Sektör profesyonellerinin ChatGPT ve Midjourney deneyimlerine yönelik bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 11(2), 583-606.
  • Çolak, B., & Tevetoğlu, M. (2021). Dijital reklamcılığın yol açtığı hukuki sorunlar ve çözüm önerileri. Maltepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, (1), 43-86.
  • Daherman, Y., & Wulandari, H. (2024). Simulacra politics: digital advertising for the 2024 presidential election on social media. Journal La Sociale, 5(2), 411-419.
  • Dal Canbazoğlu, A. (2017). İnternet reklamları kabulünü etkileyen faktörler. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 25-47.
  • Demir, K. (2023). Dijital çağın gözde mesleği “influencerlık” ve influencerların hukukî statüsü. Necmettin Erbakan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 6(1), 43-59.
  • Demirci, V. G. (2022). Dijital reklamcılıkta makine öğrenmesi ve veri gizliliği. Kent Akademisi, 15(3), 1455-1474.
  • Demirel, Ş., & Arslaner, H. (2021). Türkiye’de internet reklamcılığının vergisel boyutu. Maliye Çalışmaları Dergisi, (65), 25-48.
  • Dereli, A. B. (2023). Sosyal medya reklamcılığı. İletişim Ansiklopedisi.
  • Doğaner, M., & Kuyucular, Y. (2017). Mobil reklam faaliyetlerinin tüketici algısı üzerine etkileri: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), 236-255.
  • Duffett, R. G. (2020). The youtube marketing communication effect on cognitive, affective and behavioural attitudes among generation z consumers. Sustainability, 12(12), 5075.
  • Emuobasa, I. H. (2023). Correlation of potentials and challenges of digital advertising with consumer behaviour in delta state, nigeria. British Journal of Marketing Studies, 11(1), 26-39.
  • Ferreira, C., Michaelidou, N., Moraes, C., & McGrath, M. (2017). Social media advertising: Factors influencing consumer ad avoidance. Journal of Customer Behaviour, 16(2), 183-201.
  • Google (2025). Çocuklar ve aileler için: Ücretli tanıtım nedir? https://support.google.com/youtube/answer/10502576?hl=tr, Erişim Tarihi: 21.01.2025.
  • Gökdemir, Ş. Ş., & Akıncı, S. (2019). Çevrimiçi davranışsal reklamcılığa yönelik tüketici tutumları ve mahremiyet endişeleri. Erciyes İletişim Dergisi, (1), 21-38.
  • Göktaş, F., & Gökerik, M. (2024). Sosyal medya reklam platformu seçimi üzerine yeni bir oyunteorik yaklaşım. Journal of Turkish Operations Management, 8(1), 60-72.
  • Gregorio, F., Jung, J. H., & Sung, Y. (2017). Advertising avoidance: a consumer socialization perspective. Online Journal of Communication and Media Technologies, 7(3).
  • Güdüm, S., & Doğan Erdinç, E. (2022). Metaverse kapsamında oyun-içi reklam uygulamaları: Sandbox Alpha 2 örneği. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (41), 203-233.
  • Hakverdi, G. (2022). Dijital reklamların tüketici davranışlarına etkisi: Kırgızistan örneği. Sosyolojik Bağlam Dergisi, 3(2), 140-156.
  • Heale, R., & Twycross, A. (2018). What is a case study?. Evidence-based Nursing, 21(1), 7-8.
  • Hermawan, F., Karjo, C. H., Wijayanti, S. H., & Napitupulu, B. E. (2023). Characteristics of gen-z youtube viewers as potential consumers for influencer marketing. European Journal of Business and Management Research, 8(3), 113-118.
  • Hussain, D., & Lasage, H. (2014). Online video advertisement avoidance: can interactivity help?. Journal of Applied Business Research, 30(1), 43.
  • IAB (2025). Doğal reklam oyun kitabı. https://iabtr.org/wp-content/uploads/2024/08/iab_dogal_reklam_oyun_kitabi05072017172639.pdf, Erişim Tarihi: 21.01.2025.
  • Jain, S., & Purohit, H. (2022). Privacy concerns and avoidance behaviour towards data-driven online behavioural advertising. Business Analyst Journal, 43(1), 1-12.
  • Johnson, B. K., Bradshaw, A. S., Davis, J., Diegue, V., Frost, L., Hinds, J., … & Wang, R. (2021). Credible influencers. Journal of Media Psychology.
  • Johnson, J. P. (2013). Targeted advertising and advertising avoidance. The RAND Journal of Economics, 44(1), 128-144.
  • Joshi, M., Manna, A., Ajotikar, V. M., Ramaswamy, V. R., & Borah, P. (2023). Role of social media strategies with advertising, public relations and campaigns in customer revolution. International Journal of Professional Business Review, 8(4), e0998.
  • Kalay, A. M. (2018). Reklamın değişen yapısı: Viral reklam. Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Bildiri Kitabı içinde s. 60-71. 8-19 Ekim 2018, Mersin.
  • Kale Efe, A. (2019). Bir görüntülü (display) reklam alanı olarak çevrimiçi müzik platformu örneği: Spotify. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 2(2), 131-146.
  • Karabacak, Z. İ., & Sezgin, A. A. (2016). Sosyal medyada ve reklam içeriğinde kadın bedeninin alternatif temsili: Fatkini kampanyası. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 307-322.
  • Karunarathne, E. A. C. P. and Thilini, W. A. (2022). Advertising value constructs’ implication on purchase intention: social media advertising. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 10(3), 287-303.
  • Kaya, R., & Bayat, M. (2022). Çevrimiçi dünyada yükselen bir trend: Display (görüntülü) reklamlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(82), 759-770.
  • Kırlıdoğ, M. (2013). Çevrimiçi davranışsal reklamcılık ve kişisel mahremiyet ihlalleri. XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 23-25 Ocak 2013 –Akdeniz Üniversitesi, Antalya, s. 1019-1022.
  • Latif, Ö. B., & Karkış, Ö. İ. (2018). Sosyal medya reklamları üzerinden kadının toplumdaki konumlandırılmasına ilişkin bir içerik analizi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(10), 114-134.
  • Leblebici Koçer, L., & Özmerdivanlı, H. (2019). Kişiselleştirilmiş reklamlara yönelik tutumları etkileyen faktörlerle satın alma davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akdeniz İİBF Dergisi, 19(2), 427-454.
  • Li, T. (2024). AI empowered personalized digital advertising marketing. Frontiers in Business, Economics and Management, 15(2), 439-442.
  • Lin, H. C., Lee, N. C., & Lu, Y. (2021). The mitigators of ad irritation and avoidance of youtube skippable in-stream ads: an empirical study in taiwan. Information, 12(9), 373.
  • Mahmoud, A. E. B. A. H., & Abdelbaki, O. F. (2019). Behavioral intentions and cognitive-affective effects of exposure to Youtube advertisements among college students. 21-1, (18) ةلجملا 2019 نالعإلا و ةماعلا تاقالعلا ثوحبل ةيملعلا
  • Mattke, J., Müller, L., Maier, C., & Graser, H. (2018, June). Avoidance of social media advertising: A latent profile analysis. In Proceedings of the 2018 ACM SIGMIS conference on computers and people research (pp. 50-57).
  • Merdin, M. (2023). Dijital oyun reklamlarında oyuncular tarafından üretilen nefret söylemleri. Selçuk İletişim, 16(1), 34-62.
  • Mert, Y. L. (2018). Dijital pazarlama ekseninde influencer marketing uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1299-1328.
  • Mete, M. H. (2021). Dijital medyada programatik reklamcılık ve etik sorunlar. TRT Akademi, 6(12), 426-449.
  • Munawar, S., Fahim, S. M., Ahmed, S., Farooq, S., & Rehman, A. (2021). Skipping the skippable: an empirical study with out‐of‐sample predictive relevance. Journal of Community Psychology, 50(2), 742-759.
  • Musiyiwa, R. “Influencer marketing is not a way around the law”: Regulatory Compliance and Law Enforcement in the Canadian Social Media Influencer Field. Doctoral Dissertation, Toronto Metropolitan University.
  • Native Advertising Institute (2025) What is an advertorial? The complete guid. https://www.nativeadver tisingins titute.com/blog/theultimate-guide-to-advertorials#What, Erişim Tarihi: 22.01.2025.
  • Okazaki, S., Molina, F. J., & Hirose, M. (2012). Mobile advertising avoidance: exploring the role of ubiquity. Electronic Markets, 22, 169-183.
  • Okkay, İ. (2020). Dijital gözetim çerçevesinde kişiselleştirilmiş reklamcılık. OPUS International Journal of Society Researches, 16(32), 5359-5376.
  • Onarelly, A. K. (2020). The consumer behavior of children toward digital audiovisual advertising. Proceedings of the 3rd International Conference on Vocational Higher Education (ICVHE 2018).
  • Öcal, D., & Koca, S. (2019). Viral reklam: reklamın yeni iletişim teknolojileriyle gelişen yönü. Atatürk İletişim Dergisi, (18), 87-104.
  • Önder, N. (2025). YouTube’un reyting şampiyonu spor kanalları belli oldu! https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/youtubeunreyting-sampiyonu-spor-kanallari-belli-oldu/, Erişim Tarihi: 14.01.2025.
  • Özel, S. (2021). Bir reklam biçimi olarak preroll video ve Youtube kullanıcılarının preroll video reklamlara yaklaşımı. Selçuk İletişim, 14(3), 1311-1340.
  • Özen, Ü., & Sarı, A. (2010). İnternet reklamcılığı: İnternet kullanıcılarının internet reklamcılığı konusundaki tutum ve davranışları. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(3).
  • Özkaya, B. (2015). Reklam aracı olarak advergamıng. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(2), 455-478.
  • Pearce, J. M. (2020). Energy conservation with open source ad blockers. Technologies, 8(2), 18.
  • Rachbini, W., & Hatta, I. H. (2018). E-lifestyle and internet advertising avoidance. Jurnal Manajemen, 22(3), 435-448.
  • Raharjo, T. W. (2019). Feeling in responding advertising exposure on youtube: the moderation influence of online experience. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (33), 24-37.
  • Ridder, H. G. (2017). The theory contribution of case study research designs. Business Research, 10, 281-305.
  • Saçan, B. C., & Eren, T. (2021). Sosyal medya reklam platformu seçimi: Çok ölçütlü karar verme yöntemleri ile bir uygulama. Journal of Turkish Operations Management, 5(2), 721-738.
  • Sarıtaş, A. (2018). Sosyal medya reklamlarında fenomen kullanımı ve reklam izleme tercihi. The Journal of International Scientific Researches, 3(4), 62-74.
  • Schmidt, L. L., & Maier, E. (2022). Interactive ad avoidance on mobile phones. Journal of Advertising, 51(4), 440-449.
  • Schwemmer, C., & Ziewiecki, S. (2018). Social media sellout: The increasing role of product promotion on YouTube. Social Media+Society, 4(3), 2056305118786720.
  • Sebastian, A. T., Lal, B., Anupama, J., Varghese, J., Tom, A. A., Rajkumar, E., … & John, R. (2021). Exploring the opinions of the youtube visitors towards advertisements and its influence on purchase intention among viewers. Cogent Business & Amp; Management, 8(1).
  • Senarathna, T., & Wijetunga, D. (2023). Examining some dynamics related to youtube ad clutter in a high–clutter context. South Asian Journal of Marketing, 5(1), 1-14.
  • Sheingate, A., Scharf, J., & Delahanty, C. (2022). Digital advertising in u.s. federal elections, 2004-2020. Journal of Quantitative Description: Digital Media, 2.
  • Silkü, H., Kayacan, Ş., & Tos, O. (2020). Oyun kültürünün dijital medyada yansıması: “Advergaming” içeriklerine yönelik bir analiz. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 82-98.
  • Speck, P. S., & Elliott, M. T. (1997). Predictors of advertising avoidance in print and broadcast media. Journal of advertising, 26(3), 61-76.
  • Şebekoğlu, H. B. (2021). Tüketicinin sosyal medyadaki video reklamlarını izleme eğilimiyle ilişkili faktörlerin belirlenmesi: Youtube reklamlarına yönelik bir araştırma. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 8(66), 472-488.
  • Şenkayas, H., & Danışman, E. (2018). İnternet reklamlarının tüketici davranışlarına etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(ICEESS’18), 129-139.
  • Şimşek, G. (2013). Kişisel mecralarda reklam yayını: Kişilerin sosyal medyada reklam paylaşım motivasyonları. Akademik İncelemeler Dergisi, 8(3), 213-239.
  • Taşdelen, H., & Şentürk, Z. A. (2018). İnternet reklamcılığında davranışsal hedeflemenin tüketici satın alma davranışına etkisi. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 3(2), 175-190.
  • Tuzcu, N., Özdemir, Ş., & Baysal, H. (2018). Yerel firmaların markalama sürecinde dijital reklamcılık deneyimi: Vavin örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29. Özel Sayısı), 374-392.
  • Uçar, F. (2013). Tüketicilerin internet reklamlarına yönelik tutumları. Selçuk İletişim, 8(1), 128-143.
  • Vakratsas, D., & Ambler, T. (1999). How advertising works: what do we really know?. Journal of Marketing, 63(1), 26-43.
  • De Veirman, M., Hudders, L., & Nelson, M. R. (2019). What is influencer marketing and how does it target children? A review and direction for future research. Frontiers in psychology, 10, 498106.
  • Wang, H. J., Yue, X. L., Ansari, A. R., Tang, G. Q., Ding, J., & Jiang, Y. Q. (2022). Research on the influence mechanism of consumers’ perceived risk on the advertising avoidance behavior of online targeted advertising. Frontiers in Psychology, 13, 878629.
  • Wang, S., Hou, Y., & Kankham, S. (2019). Behavior modality of internet technology on reliability analysis and trust perception for international purchase behavior. Symmetry, 11(8), 989.
  • Wei, X., Ko, I., & Pearce, A. (2021). Does perceived advertising value alleviate advertising avoidance in mobile social media? exploring its moderated mediation effects. Sustainability, 14(1), 253.
  • Widodo, M. S. and Kurniawati, M. (2020). Pengaruh ad relevance, ad saliance, ad engagement, perceived goal impediment terhadap advertising avoidance dengan motivasi sebagai variabel moderasi. Jurnal Manajemen Teori Dan Terapan | Journal of Theory and Applied Management, 13(2), 178.
  • Wilbur, K. C. (2016). Advertising content and television advertising avoidance. Journal of Media Economics, 29(2), 51-72.
  • Wojdynski, B. W., & Golan, G. J. (2016). Native advertising and the future of mass communication. American Behavioral Scientist, 60(12), 1403-1407.
  • X Reklam Kampanyası (2025). https://x.com/premium, Erişim Tarihi: 18.01.2025.
  • Xu, X., Wu, T., & Atkin, D. (2021). Effects of website credibility and brand trust on responses to online behavioral advertising. Journal of Communication Technology, 4(2), 32.
  • Yaman, F., & Erdaş, Y. (2021). Dijital bir reklam aracı olarak pop-up reklamlara bakış açılarının X Y Z kuşaklarına göre farklılaşması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(2), 1822-1838.
  • Yemez, İ. (2016). Doğrulayıcı faktör analizi ile sosyal medya reklamlarına yönelik tutum ölçeğinin yapı geçerliliğinin incelenmesi: Cumhuriyet üniversitesi İİBF’de bir uygulama. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(2), 97-118.
  • Yıldırım, E., & Can, A. (2024). Yapay zekanın reklamcılık alanında kullanımı ve yapay zeka kullanılarak yazılmış reklam film senaryo analizi. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 3(2), 268-287.
  • Youtube (2025). YouTube Premium avantajlarınızdan yararlanma. https://support.google.com/youtube/answer/6308116?hl=tr#zippy=%2Cvideolar%C4%B1-reklams%C4%B1zizleme, Erişim Tarihi: 16.01.2025
  • Youtube Reklam Biçimleri (2025). https://support.google.com/youtube/answer/2467968?hl=tr, Erişim Tarihi: 15.01.2025.
  • YouTube Ücretli Tanıtım Türleri (2025). https://support.google.com/youtube/answer/10588440?nohelpkit=1&visit_id=638725534277336552-3934939352&p=ppp&rd=1, Erişim Tarihi: 13.01.2025.
  • Zahrah, I. N. (2024). Vlogger and brand credibility perception: a systematic literature review of endorsement effectiveness in youtube vlogs. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 5(2), 445-459.
  • Zard, L., & Sears, A. M. (2023). Targeted advertising and consumer protection law in the EU. Vanderbilt Journal of Transnational Law, 56(3).
  • Zeren, D., & Keşlikli, İ. (2019). Programatik reklamcılık: Kavram, işleyiş ve potansiyeli açısından değerlendirmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(2), 312-326.
  • Youtube Kanalları
  • Socrates Dergi, https://www.youtube.com/@SocratesDergi
  • Sports Digitale, https://www.youtube.com/@SportsDigitale
  • Vole, https://www.youtube.com/@VOLEapp
There are 132 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies, New Media
Journal Section Research Articles
Authors

Aytaç Burak Dereli 0000-0002-6449-7509

Publication Date June 30, 2025
Submission Date February 10, 2025
Acceptance Date April 14, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 18

Cite

APA Dereli, A. B. (2025). Dijital Reklamda Ücretli Tanıtım Sorunsalı: Tüketicinin Abonelik ile Kaçınma Çabalarındaki Beyhudelik Üzerine Bir Durum Çalışması. Yeni Medya(18), 415-442. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1636528

88x31.png
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.