Abstract
Turkish music continued its continuity with three main elements: mode, tempo and meter. In this continuity process, these elements have been transformed depending on variables such as theorist, performer and composer. The element in which the transformations are observed most clearly is the makam element. When the theoretical history of Turkish music is examined, the evolution of the makams by theorists is clearly revealed and the breaking points of the makams can be determined. However, in order to see the effect of performers and composers in the transformations, it is necessary to conduct studies in this area as well. As a result of this necessity, the study was carried out to determine the perception of the Nihavend makam and the transitions used by Sadettin Kaynak, one of the important performers and composers of the 20th century. For this purpose, 63 works in which Kaynak used the Nihavend makam were determined by scanning the literature. Among the works identified using the "TRT Turkish Classical Music Archive" and Aytaç Ergen's Notam.exe note collection, the study was limited to 55 works in total, by excluding 3 works of Kaynak, whose notes could not be reached, and 6 works that he composed using two maqams. The works were examined in terms of content analysis, use of maqam, flavor and transition. As a result of this examination, it was determined that Kaynak used the Nihavend makam outside of the tradition in 19 works and ended it in a pitch other than the decision pitch, he used Arazbar flavor the most in terms of flavor, and he used the most common Neveser mode in terms of transition. It is suggested that this study should be applied both to Kaynak's works in other makams and to the works of other composers with the same method.
ÖZ
Türk müziği makam, usul ve vezin olmak üzere üç ana unsur ile devamlılığını sürdürmüştür. Bu devamlılık sürecinde bu unsurlar nazariyeci, icracı ve besteci gibi değişkenlere bağlı olarak dönüşüme uğramıştır. Dönüşümlerin en belirgin olarak gözlemlendiği unsur ise makam unsurudur. Türk müziğinin nazariye tarihi incelendiğinde makamların nazariyeciler tarafından evrimi net bir şekilde gözler önüne serilmekte ve makamların kırılma noktaları tespit edilebilmektedir. Ancak dönüşümlerde icracı ve bestecilerin etkisini de görebilmek adına bu alanda da incelemeler yapılması gerekliliği doğmaktadır. Bu gereklilik neticesinde çalışma, 20. yy.’ın önemli icracı ve bestecilerinden olan Sadettin Kaynak’ın Nihavend makamı algısını ve bu makamda kullandığı geçkileri tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla literatür taraması yapılarak Kaynak’ın Nihavend makamını kullandığı 63 eser tespit edilmiştir. “TRT Türk Sanat Müziği Arşivi” ve Aytaç Ergen’e ait Notam.exe nota koleksiyonu kullanılarak tespit edilen eserlerden Kaynak’ın notasına ulaşılamayan 3 eseri ve iki makam kullanarak bestelediği 6 eser inceleme dışı bırakılarak çalışma toplamda 55 eser ile sınırlandırılmıştır. Eserler içerik analizi ile makam kullanımı, çeşni ve geçki açısından incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda Kaynak’ın 19 eserde Nihavend makamını geleneğin dışında kullanarak karar perdesi dışında bir perdede sonlandırdığı, çeşni açısından en çok Arazbar çeşnisini kullandığı, geçki açısından da en çom Neveser makamını kullandığı tespit edilmiştir. Yapılan bu çalışmanın aynı yöntemle hem Kaynak’ın diğer makamlardaki eserlerine hem de diğer bestecilerin eserlerine uygulanması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | May 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |