Research Article
BibTex RIS Cite

ELENA GNESİNA’NIN "PİYANO ALFABESİ" ÖRNEĞİNDE PİYANO ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMSEL İLKELERİN ANALİZİ

Year 2024, Volume: 7 Issue: 3, 283 - 313, 23.09.2024
https://doi.org/10.51576/ymd.1539950

Abstract

ÖZ
Bu çalışma, Elena Gnesina’nın "Piyano Alfabesi" adlı albümü örneği üzerinden piyano öğretiminde kullanılan yöntemsel ilkelerin incelenmesine adanmıştır. Ünlü piyanist, pedagog, besteci ve toplum aktivisti Elena Gnesina, 19. yy.ın sonları ile 20. yy.ın ilk yarısında Rus ve Sovyet müzik tarihinde önemli yere sahiptir. Gnesina’nın bu dönemde temelini atmış olduğu, çok kademeli müzik eğitimi sisteminin, günümüzde Rusya Federasyonu ve eski Sovyetler Birliği ülkelerinin eğitim kurumlarında hala işlendiği görülmektedir. Ayrıca, besteci olarak piyano eğitimi için pedagojik dağarcığın oluşturulmasına büyük katkıda bulunmuştur. Bu eserlerin içeriği, başlangıç aşaması piyano eğitim-öğretimindeki teknik sorunların çözümüne yöneliktir. Bu tür eserler arasında, piyano eğitiminin başlangıç aşaması için bestelenmiş ‘Piyano Alfabesi’ albümü yer almaktadır. Gnesina, Albüm’e teorik pedagojik görüşlerini içeren önsözle başlаr ve bu görüşlerini eserin içeriğine yansıtır.
Çalışmanın amacı, Gnesina’nın öğretim ilkelerini ‘Piyano Alfabesi’nin piyanistik analizi ışığında ortaya koymaktır. Çalışmanın diğer amacı, onun pedagojik prensiplerini Türkiye’deki piyano eğitimine entegre etmektir. Belirlenen amaç doğrultusunda, araştırma sürecinde konuya ilişkin kitaplar, monografiler, makaleler, metodik notlar ve diğer doküman materyalleri incelenmiştir. Çalışmanın verileri, piyano tekniğinin özellikleri açısından, ‘Piyano Alfabesi’ndeki 50 etüd ve piyesin analizi sonucunda elde edilmiştir. Analiz sonucunda albümün, legato, non legato, staccato, portato, tenuto gibi piyano artikülasyon tekniklerinin kademeli olarak geliştirilmesine yönelik önemli bir metodik materyal olduğu, farklı icra tekniklerinin eşzamanlı olarak uygulanmasını, el hareketlerinin koordinasyonunu ve senkronizasyonunu sağlamak için etkili bir kaynak olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca, ‘Piyano Alfabesi’ albümü uzun süre boyunca araştırmacı tarafından farklı yaş gruplarındaki öğrencilerle pratikte kullanılmıştır. Bu bağlamda albümün, öğrencilere profesyonel piyano çalma becerileri kazandırmada etkili metodik materyal olduğu söylenebilir.

Ethical Statement

Etik kurul onayı gerektirmemektedir.

References

  • Braudo, I. A. (1961). Artikulyatsiya. Leningrad: Gosudarstvennoe muzıkalnoe izdatelstvo.
  • Bulatova, L. (1976). Педагогические принципы Е. Ф. Гнесиной. Moskova: Muzıka.
  • Gnesina, E. F. (1979). Фортепианная Азбука. Nota. https://notes24.ru/instrumentyi/fortepiano-sintezator-organ/etyudyi-uprazhneniya/gnesina-e.-fortepiannaya-azbuka.html
  • Gnesina, E. F. (2012). Фортепианная Азбука. Cборник Упражнений для Начинающих пианистов. Сборник Пьес для детей. Çelyabinsk: MPI.
  • Gnesina, E. F. (2021). Я привыкла долго жить…. Воспоминания, статьи, письма, выступления: Е. Ф. Гнесина (V. V. Tropp, Ed.) Saint Petersburg: Lan: Planeta Muzıki.
  • Gnesina, Е. F. (2003). Елена Фабиановна Гнесина. Воспоминания современников. (M. E. Rittih, Ed). 2. Basım. Мoskova: Praktika.
  • Goffman, İ. (1961). Fortepiannaya İgra. Otvetı Na Voprosı O Fortepiannoi İgre. Moskova.
  • Grohotov, S. (2006). Как научить играть на рояле. Первые шаги. Моskova: “Кlassika ХХI”.
  • Hacıev, P. (2020). Temel Müzik Teorisi. (A. Destan, Çev.) 7. Basım. İstambul: Pan Yayıncılık.
  • Kislitsın, N. A. (2009). Произношение, Артикуляция, Штрих – Метаморфозы Понятий В Науке и Музыкальной Практике. 182–186. https://cyberleninka.ru
  • Potemkina, N. A. (2024). On the 150th anniversary of the birth of Elena Fabianovna Gnesina: “The Music itself congratulates you!” (View from El.F. Gnesina’s Memorial Museum-apartment). Scholarly Papers Of Gnesına Russıan Academy Of Musıc, 1, 10–29. doi:10.56620/2227-9997-2024-1-10-29
  • Say, A. (2005). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Smirnov, V. V. (2018). Совершенствование Технических Навыков Студентов В Процессе Инструментальной Подготовки. İrkutsk: “Irkutsk Bölge Pedagoji Eğitimi Koleji” Müzik ve Enstrümantal Eğitim Bölümü.
  • Solovyeva, A. (2016). Влияние личности Е. Ф. Гнесиной на развитие отечественной и мировой музыкальной педагогики. Проблемы современной науки и образования, 37(79), 103-106.
  • Stakhanova, N. P. (2020). Приёмы артикуляции в фортепианном исполнительстве. Tula: Tula Bölgesi Eğitim Bakanlığı “Tula Pedagoji Koleji”.
  • Titova, O. A., & Sarayeva, L. P. (2022). Е. Ф. Гнесина – Основатель Российкой Академии Музыки Имени Гнесиных. 2(34), 177-184. https://cyberleninka.ru/
  • Vahromeyev, V. A. (1971). Элементарная Теория Музыки. Moskova: Muzıka.
  • Zakharenkova, E. I. (2020). In The Class Of Elena Fabianovna Gnesina. 192-196. doi:10.31862/2073-9613-2020-2-192-202
  • İnternet: Рок Академия Москворечье: https://rock-academy.ru/samouchitel-fortepiano/muzykalnye-vyrazitelnye-sredstva-artikulyaciya-urok-13-samouchitelya-fortepiano Erişim 13. 09. 2024.
  • Елена Гнесина и семья Гнесиных. Мемориальный музей-квартира Ел. Ф. Гнесиной: https://www.gnesina-museum.com/elena-gnesina-i-semya-gnesinyh Erişim 13. 09. 2024.
  • Şabalina, L. K. (tarih yok). К Юбилею Елены Фабиановны Гнесиной Из истории творческих связей. РРЦ: https://rrc-ural.ru/150-let-e-f-gnesinoj Erişim 13. 09. 2024.

ANALYSIS OF METHODOLOGICAL PRINCIPLES USED IN PIANO TEACHING IN THE EXAMPLE OF ELENA GNESİNA'S ‘PIANO ALPHABET’

Year 2024, Volume: 7 Issue: 3, 283 - 313, 23.09.2024
https://doi.org/10.51576/ymd.1539950

Abstract

ABSTRACT
This study is dedicated to the examination of methodological principles used in piano teaching through the example of Elena Gnesina’s album ‘Piano Alphabet’. Elena Gnesina, a renowned pianist, pedagogue, composer, and social activist, holds a significant place in Russian and Soviet music history during the late 19th and early 20th centuries. The multi-level music education system that Gnesina established during this period is still evident in the educational institutions of the Russian Federation and the former Soviet Union countries today. Additionally, as a composer, she made significant contributions to the creation of a pedagogical repertoire for piano education. The content of these works aims to solve technical problems encountered in the initial stages of piano instruction. Among such works is the ‘Piano Alphabet’ album, composed for the early stages of piano education. Gnesina begins the album with a preface that reflects her theoretical pedagogical views, which are then integrated into the content of the work.
The purpose of this study is to elucidate Gnesina’s teaching principles in light of a pianistic analysis of the ‘Piano Alphabet’. Another aim of the study is to integrate her pedagogical principles into piano education in Turkey. To achieve these objectives, books, monographs, articles, methodological notes, and other documentary materials related to the subject were examined during the research process. The study’s data were obtained through the analysis of 50 etudes and pieces in the ‘Piano Alphabet’ concerning their specific features in piano technique. The analysis concluded that the album is a significant methodological resource for the gradual development of piano articulation techniques such as legato, non-legato, staccato, portato, and tenuto, and it effectively facilitates the simultaneous application of different performance techniques, coordination, and synchronization of hand movements. Additionally, the ‘Piano Alphabet’ album has been practically used by the researcher with students of different age groups for an extended period. In this context, the album can be considered an effective methodological tool for developing professional piano playing skills in students.

References

  • Braudo, I. A. (1961). Artikulyatsiya. Leningrad: Gosudarstvennoe muzıkalnoe izdatelstvo.
  • Bulatova, L. (1976). Педагогические принципы Е. Ф. Гнесиной. Moskova: Muzıka.
  • Gnesina, E. F. (1979). Фортепианная Азбука. Nota. https://notes24.ru/instrumentyi/fortepiano-sintezator-organ/etyudyi-uprazhneniya/gnesina-e.-fortepiannaya-azbuka.html
  • Gnesina, E. F. (2012). Фортепианная Азбука. Cборник Упражнений для Начинающих пианистов. Сборник Пьес для детей. Çelyabinsk: MPI.
  • Gnesina, E. F. (2021). Я привыкла долго жить…. Воспоминания, статьи, письма, выступления: Е. Ф. Гнесина (V. V. Tropp, Ed.) Saint Petersburg: Lan: Planeta Muzıki.
  • Gnesina, Е. F. (2003). Елена Фабиановна Гнесина. Воспоминания современников. (M. E. Rittih, Ed). 2. Basım. Мoskova: Praktika.
  • Goffman, İ. (1961). Fortepiannaya İgra. Otvetı Na Voprosı O Fortepiannoi İgre. Moskova.
  • Grohotov, S. (2006). Как научить играть на рояле. Первые шаги. Моskova: “Кlassika ХХI”.
  • Hacıev, P. (2020). Temel Müzik Teorisi. (A. Destan, Çev.) 7. Basım. İstambul: Pan Yayıncılık.
  • Kislitsın, N. A. (2009). Произношение, Артикуляция, Штрих – Метаморфозы Понятий В Науке и Музыкальной Практике. 182–186. https://cyberleninka.ru
  • Potemkina, N. A. (2024). On the 150th anniversary of the birth of Elena Fabianovna Gnesina: “The Music itself congratulates you!” (View from El.F. Gnesina’s Memorial Museum-apartment). Scholarly Papers Of Gnesına Russıan Academy Of Musıc, 1, 10–29. doi:10.56620/2227-9997-2024-1-10-29
  • Say, A. (2005). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Smirnov, V. V. (2018). Совершенствование Технических Навыков Студентов В Процессе Инструментальной Подготовки. İrkutsk: “Irkutsk Bölge Pedagoji Eğitimi Koleji” Müzik ve Enstrümantal Eğitim Bölümü.
  • Solovyeva, A. (2016). Влияние личности Е. Ф. Гнесиной на развитие отечественной и мировой музыкальной педагогики. Проблемы современной науки и образования, 37(79), 103-106.
  • Stakhanova, N. P. (2020). Приёмы артикуляции в фортепианном исполнительстве. Tula: Tula Bölgesi Eğitim Bakanlığı “Tula Pedagoji Koleji”.
  • Titova, O. A., & Sarayeva, L. P. (2022). Е. Ф. Гнесина – Основатель Российкой Академии Музыки Имени Гнесиных. 2(34), 177-184. https://cyberleninka.ru/
  • Vahromeyev, V. A. (1971). Элементарная Теория Музыки. Moskova: Muzıka.
  • Zakharenkova, E. I. (2020). In The Class Of Elena Fabianovna Gnesina. 192-196. doi:10.31862/2073-9613-2020-2-192-202
  • İnternet: Рок Академия Москворечье: https://rock-academy.ru/samouchitel-fortepiano/muzykalnye-vyrazitelnye-sredstva-artikulyaciya-urok-13-samouchitelya-fortepiano Erişim 13. 09. 2024.
  • Елена Гнесина и семья Гнесиных. Мемориальный музей-квартира Ел. Ф. Гнесиной: https://www.gnesina-museum.com/elena-gnesina-i-semya-gnesinyh Erişim 13. 09. 2024.
  • Şabalina, L. K. (tarih yok). К Юбилею Елены Фабиановны Гнесиной Из истории творческих связей. РРЦ: https://rrc-ural.ru/150-let-e-f-gnesinoj Erişim 13. 09. 2024.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music Education
Journal Section Research Articles
Authors

Leyla Gafarova 0000-0002-5194-4023

Publication Date September 23, 2024
Submission Date August 28, 2024
Acceptance Date September 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Gafarova, L. (2024). ELENA GNESİNA’NIN "PİYANO ALFABESİ" ÖRNEĞİNDE PİYANO ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMSEL İLKELERİN ANALİZİ. Yegah Müzikoloji Dergisi, 7(3), 283-313. https://doi.org/10.51576/ymd.1539950