Research Article
BibTex RIS Cite

JOHN CAGE AND THE BIRTH OF THE FLUXUS ART MOVEMENT

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 373 - 396, 27.03.2025
https://doi.org/10.51576/ymd.1612605

Abstract

ABSTRACT
This study examines the artistic movements that influenced the formation of the Fluxus movement, with a particular focus on John Cage. The primary reason for emphasizing Cage in this research is the alignment of his experimental artistic approach with the aesthetic and conceptual foundations of Fluxus, as well as the transformative impact of his Experimental Composition class (1957–1959) on artists who later played key roles in the movement's development. Additionally, the study provides a comprehensive analysis of the emergence of Fluxus and its artistic philosophy, exploring how fundamental principles such as collective production, non-commercial artistic practice, and audience participation have been reinterpreted by contemporary artists. In this context, the research evaluates the evolution of Fluxus' influence on contemporary art. The conclusion section examines contemporary artistic performances associated with Fluxus and offers insights into the movement’s relevance within present-day artistic practices.

References

  • Akan, N. (2020). John Cage ve rastlamsallık: Felsefi Düşün Akademik Felsefe Dergisi, (15), 1-17.
  • Akçakmak, B. H. (2020). Fluxus’ta müzik-eylem ve nitelikleri: Mersin Üniversitesi Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (109), 180-191.
  • Aktan, G. (2018). Dada, sürrealizm ve bilinçaltı: Asos Journal, 6 (74), 545-554.
  • Arapoğlu, F. (2009). Sosyal süreçleriyle Fluxus ve ötesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Ballengee, O. (2020). John Cage, Fluxus and the musicality of Nam June Paik: Roczniki Humanistyczne Annales de Lettres et Sciences Humanies Annals of Arts, 68 (12), 155-164.
  • Cage, J. (1961). Silence. New England: Wesleyan University press.
  • Cage. J. (1981). For the birds in conversation Daniel Charles. London: Marion Boyars.
  • Campell, M. R. (1992). John Cage’s 4’33: Using aesthetic theory to understand a musical notion: Journal of Aesthetic Education, 26 (1), 83-91.
  • Can, B. S. (2002). John Cage’in “hazırlanmış piyano”su ve endonezya geleneksel orkestrası “gamelan”. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Cançat, A. (2022). Fluxus okumalar: İstanbul Gelişim Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 2 (1), 22-35.
  • Cebe, R. (2014). Fütürizm’in müziğe etkileri ve yeni çalgılar: Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (49), 312-323.
  • Doğan, D. (2023). John Cage ve eserlerinde ifade ettiği “belirsizlik” ögesinin incelenmesi: International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 8 (17), 1-11.
  • Dönmez, B. M. ve Kurtuluş, M. (2017). Luigi Rossolo fütürizmi’nin ideolojik ve üslupsal temelleri: Ijoess, 8 (26), 318-332.
  • Elivar, K. D. (2015). John Cage ve Music of Changes adlı eserin yorum analizi: Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (39), 384-389.
  • Friedman, K. ve Smith O. F. (2005). History, historiography and legacy. Visible Language, 39 (3), 308- 317.
  • Galliano, L. (2006). Toshi Ichiyanagi, japanese composer and Fluxus: Perspectives of New Music, 44 (2), 250-261.
  • Gül, S. (2014). Sanatta devrimsel bir hareket Fluxus. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Gülfırat, D. (2023). Cage örneği üzerinden müzikte “sessizlik” olgusu ve yaratma cesareti: Eurasian Journal of Music and Dance, (22), 111-125.
  • Harren, N. (2016). Fluxus and the transitional commodity: Art Journal, 75 (1), 44-69.
  • Haskins, R. (2012). John Cage. London: Reaktion Books Ltd.
  • Higgins, H. (2002). Experience Fluxus. California: University of California Press.
  • İnal, İ. (1996). Fluxus Sanat Akımı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Jensen, M. G. (2009). John Cage, chance operations and the chaos game: Cage and the “I Ching”: The Musical Times, 150 (1907), 97-102.
  • Kahn, D. (1997). John Cage: Silence and silencing: The Musical Quarterly, 81 (4), 556-598.
  • Kaprow, A. (1966). Assemblages, environments & happenings. New York: Harry N. Abrams.
  • Kaya, D. (2023). John Cage: Prepared piano (hazırlanmış piyano)’nun yirminci yüzyıl müziğindeki etkileri: Sobider Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (67), 290-301.
  • Kirby, M. (1965). Happenings: An illustrated anthology. New York: E. P. Dutton.
  • Mansuroğlu, A. (2022). Dadaizm’den sürrealizm’e: Aykırı bir görüşü üretime dönüştüren sürrealizm akımının incelenmesi: Star Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 3 (5), 78-92.
  • Nyman, M. (1999). Experimental music. New York: Cambridge University Press.
  • O’Neill, R. (1994). In the spirit of Fluxus: Art Journal, 53 (1), 90-93.
  • Özer, G. G. (2018). Sürrealizm bağlamında moda marka sanat ilişkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Altınbaş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özkul, K. M. (2019). Geleneğe bağlı bir devrimci: John Cage: Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 12 (24), 359-371.
  • Rothman, R. (2015). Fluxus, or the work art in the age of information: Symploke, 23 (1-2), 309- 325.
  • Silberman, R. (1993). Minneapolis: In the spirit of Fluxus: The Burlington magazine, 135 (1083) 432-433.
  • Silverman, K. (2010). Begin again. New York: Knopf, Borzoi Books.
  • Smith, O. F. (1998). Fluxus: The history of an attitude. San Diego: San Diego State University Press.
  • Sucuoğlu, M. (2014). Fluxus bağlamında hazır nesne kullanımı ve Joseph Beuys örneğinde araştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Antalya.
  • Şar, E. (2019). John Cage’in yaratıcılığı ve intederminizm. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Yavuz, S. (2004). Yapı-bozum bağlamında Fluxus hareketi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

JOHN CAGE VE FLUXUS SANAT HAREKETİNİN DOĞUŞU

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 373 - 396, 27.03.2025
https://doi.org/10.51576/ymd.1612605

Abstract

ÖZ
Bu araştırmada, Fluxus hareketinin şekillenmesine etki eden sanat akımları ele alınmış, ancak John Cage daha ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Cage’in bu çalışmada detaylı olarak ele alınmasının nedeni, deneysel sanat anlayışının Fluxus hareketinin estetik ve kavramsal temelleriyle örtüşmesi ve 1957–1959 yılları arasında yürüttüğü Deneysel Kompozisyon sınıfında yer alan sanatçıların, ilerleyen süreçte Fluxus’un oluşumunda önemli rol üstlenmesidir. Ayrıca çalışmada, Fluxus hareketinin ortaya çıkışı ve sanat anlayışı kapsamlı bir şekilde değerlendirilmiş; kolektif üretim, ticari kaygılardan uzak sanat anlayışı ve izleyici katılımı gibi temel ilkelerin günümüz sanatçıları tarafından nasıl farklı biçimlerde yorumlandığı tartışılmıştır. Bu bağlamda, Fluxus’un çağdaş sanat üzerindeki etkisinin dönüşümüne yönelik analizlere yer verilmiştir. Araştırmanın sonuç bölümünde, günümüzde Fluxus ile bağlantılı performanslar gerçekleştiren sanatçılar incelenmiş ve Fluxus hareketinin günümüz sanat pratikleri bağlamında daha iyi anlaşılmasına yönelik öneriler sunulmuştur.

References

  • Akan, N. (2020). John Cage ve rastlamsallık: Felsefi Düşün Akademik Felsefe Dergisi, (15), 1-17.
  • Akçakmak, B. H. (2020). Fluxus’ta müzik-eylem ve nitelikleri: Mersin Üniversitesi Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (109), 180-191.
  • Aktan, G. (2018). Dada, sürrealizm ve bilinçaltı: Asos Journal, 6 (74), 545-554.
  • Arapoğlu, F. (2009). Sosyal süreçleriyle Fluxus ve ötesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Ballengee, O. (2020). John Cage, Fluxus and the musicality of Nam June Paik: Roczniki Humanistyczne Annales de Lettres et Sciences Humanies Annals of Arts, 68 (12), 155-164.
  • Cage, J. (1961). Silence. New England: Wesleyan University press.
  • Cage. J. (1981). For the birds in conversation Daniel Charles. London: Marion Boyars.
  • Campell, M. R. (1992). John Cage’s 4’33: Using aesthetic theory to understand a musical notion: Journal of Aesthetic Education, 26 (1), 83-91.
  • Can, B. S. (2002). John Cage’in “hazırlanmış piyano”su ve endonezya geleneksel orkestrası “gamelan”. (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Cançat, A. (2022). Fluxus okumalar: İstanbul Gelişim Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 2 (1), 22-35.
  • Cebe, R. (2014). Fütürizm’in müziğe etkileri ve yeni çalgılar: Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (49), 312-323.
  • Doğan, D. (2023). John Cage ve eserlerinde ifade ettiği “belirsizlik” ögesinin incelenmesi: International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 8 (17), 1-11.
  • Dönmez, B. M. ve Kurtuluş, M. (2017). Luigi Rossolo fütürizmi’nin ideolojik ve üslupsal temelleri: Ijoess, 8 (26), 318-332.
  • Elivar, K. D. (2015). John Cage ve Music of Changes adlı eserin yorum analizi: Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (39), 384-389.
  • Friedman, K. ve Smith O. F. (2005). History, historiography and legacy. Visible Language, 39 (3), 308- 317.
  • Galliano, L. (2006). Toshi Ichiyanagi, japanese composer and Fluxus: Perspectives of New Music, 44 (2), 250-261.
  • Gül, S. (2014). Sanatta devrimsel bir hareket Fluxus. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Gülfırat, D. (2023). Cage örneği üzerinden müzikte “sessizlik” olgusu ve yaratma cesareti: Eurasian Journal of Music and Dance, (22), 111-125.
  • Harren, N. (2016). Fluxus and the transitional commodity: Art Journal, 75 (1), 44-69.
  • Haskins, R. (2012). John Cage. London: Reaktion Books Ltd.
  • Higgins, H. (2002). Experience Fluxus. California: University of California Press.
  • İnal, İ. (1996). Fluxus Sanat Akımı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Jensen, M. G. (2009). John Cage, chance operations and the chaos game: Cage and the “I Ching”: The Musical Times, 150 (1907), 97-102.
  • Kahn, D. (1997). John Cage: Silence and silencing: The Musical Quarterly, 81 (4), 556-598.
  • Kaprow, A. (1966). Assemblages, environments & happenings. New York: Harry N. Abrams.
  • Kaya, D. (2023). John Cage: Prepared piano (hazırlanmış piyano)’nun yirminci yüzyıl müziğindeki etkileri: Sobider Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (67), 290-301.
  • Kirby, M. (1965). Happenings: An illustrated anthology. New York: E. P. Dutton.
  • Mansuroğlu, A. (2022). Dadaizm’den sürrealizm’e: Aykırı bir görüşü üretime dönüştüren sürrealizm akımının incelenmesi: Star Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 3 (5), 78-92.
  • Nyman, M. (1999). Experimental music. New York: Cambridge University Press.
  • O’Neill, R. (1994). In the spirit of Fluxus: Art Journal, 53 (1), 90-93.
  • Özer, G. G. (2018). Sürrealizm bağlamında moda marka sanat ilişkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Altınbaş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özkul, K. M. (2019). Geleneğe bağlı bir devrimci: John Cage: Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 12 (24), 359-371.
  • Rothman, R. (2015). Fluxus, or the work art in the age of information: Symploke, 23 (1-2), 309- 325.
  • Silberman, R. (1993). Minneapolis: In the spirit of Fluxus: The Burlington magazine, 135 (1083) 432-433.
  • Silverman, K. (2010). Begin again. New York: Knopf, Borzoi Books.
  • Smith, O. F. (1998). Fluxus: The history of an attitude. San Diego: San Diego State University Press.
  • Sucuoğlu, M. (2014). Fluxus bağlamında hazır nesne kullanımı ve Joseph Beuys örneğinde araştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Antalya.
  • Şar, E. (2019). John Cage’in yaratıcılığı ve intederminizm. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Yavuz, S. (2004). Yapı-bozum bağlamında Fluxus hareketi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Musicology and Ethnomusicology, Music (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Ezgi Nihan Uzunonat 0000-0002-4502-532X

Aslı Beller 0000-0001-5803-7154

Early Pub Date February 26, 2025
Publication Date March 27, 2025
Submission Date January 3, 2025
Acceptance Date February 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Uzunonat, E. N., & Beller, A. (2025). JOHN CAGE VE FLUXUS SANAT HAREKETİNİN DOĞUŞU. Yegah Müzikoloji Dergisi, 8(1), 373-396. https://doi.org/10.51576/ymd.1612605