ABSTRACT
Starting in Italy with Felippo Marinetti's manifesto written in 1909, the growing Futurism movement went beyond the borders of Italy and spread to many countries. Russia was one of the countries where the Futurism movement, which exhibited a radical attitude towards traditionalism with its attitude of speed, mechanization and dynamism, was echoed. In the art environment of the period, the Futurist movement, beyond being an art movement, prepared the ground for the shaping of other aesthetic ideologies. “Victory Over the Sun” is considered to be the first Futurist opera staged in 1913, the collective creation of Russian avant-garde artists Mikhail Matyushin, Aleksei Kruchonykh, Viktor Khlebnikov and Kazimir Malevich, who were among the representatives of the Futurism movement in Russia. This work contains a multidisciplinary structure that brings together Avant-garde arts in music, literature, stage and painting within the framework of Futurism of the period. This study examines “Victory Over the Sun”, which was staged with Suprematist stage designs that try to break the conventional molds and a libretto written in the language of Zaum, a language beyond logic as defined in the literature, with the use of Avant-garde music independent of traditional tonal structures.
ÖZ
Felippo Marinetti’nin 1909’da kaleme almış olduğu manifestosuyla İtalya’dan başlayarak büyüyen Fütürizm hareketi, İtalya sınırlarını aşmış ve birçok ülkeye yayılmıştır. Hız, makineleşme ve dinamizm tavrından hareketle gelenekselliğe karşı radikal bir tutum sergileyen Fütürizm akımının yankılandığı ülkelerden biri de Rusya olmuştur. Dönemin sanat ortamında Fütürist hareket, bir sanat akımı olmanın ötesinde, başka estetik ideolojilerin şekillenmesine de zemin hazırlamıştır. “Güneşe Karşı Zafer” adlı eser; Fütürizm hareketinin Rusya’daki temsilcilerinden olan Rus Avangart sanatçıları Mikhail Matyushin, Aleksei Kruchonykh, Viktor Khlebnikov ve Kazimir Malevich’in kolektif yaratımıyla oluşmuş, 1913 yılında sahnelenmiş ilk Fütürist operadır. Bu eser, dönemin Fütürizm çerçevesinde müzik, edebiyat, resim ve sahne sanatları alanında Avangart sanatları bir araya getiren çok disiplinli bir yapıya sahiptir. Bu çalışma; alışılmış kalıpları yıkmaya çalışan Süprematist sahne tasarımları ve literatürde tanımlandığı şekliyle "mantığın ötesinde bir dil" olan Zaum diliyle yazılmış bir librettoya sahip, geleneksel tonal yapılardan bağımsız Avangart bir müzik kullanımı ile sahnelenen “Güneşe Karşı Zafer” isimli eseri incelemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 29, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 2, 2025 |
Acceptance Date | April 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |