Research Article
BibTex RIS Cite

KANUN EDUCATION WITH THE PERSPECTIVE OF LECTURER STAFF PROCESS AND SCOPE

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 88 - 113
https://doi.org/10.51576/ymd.1651111

Abstract

This study is a research that determines and reports the opinions of educators teaching kanun at universities in Turkey regarding the process. This research presents the process and scope of kanun education in conservatories from the perspectives and experiences of faculty members and provides data and perspective for the detection, control and evaluation of the current situation in the context of studies on national quality and accreditation studies. Volunteer participants: Questions were asked about the compatibility of vocational kanun education with institutional goals, the scope of the relevant curriculum and the internal control process, the difficulties encountered in practices and the corrective actions taken, the opinions of educators about accreditation in the context of instrument education, and the ability of the current education program to meet the needs of students receiving vocational kanun education to gain new features and advantages.
In conclusion, It has been understood that some programs have deficiencies, that students are expected to develop musical style after gaining technical skills, and that additional studies are needed to meet this need. Also, in departments where a weakness in goal and content harmony is perceived, faculty members try to eliminate it with appropriate methods. It is understood that instrument lesson subjects are carried out simultaneously with the theory course, and this can generally bring positive results but may not always be functional in developing instrument skills. Apart from this, it has been reported that the number of students per faculty member may not be suitable for a quality process in some periods, and in this case, the tendency to hold individually planned lessons as a group has been reported. Regarding accreditation, faculty members are split in half. While some participants have a positive attitude towards the application, some have a negative attitude. For faculty members to increase the qualifications of students, They stated that they needed to fulfil their duties responsibly.

References

  • Aksungur, A. U. (2010). Kanun sazının icrası öğretim teknikleri karşılaştırmalı kanun metodu analizleri ve kanun eğitimi etütleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Alkaç, G. ve Kaya, F. (2017). Yükseköğretim kurumlarındaki Türk müziği çalgı eğitimine kanun ve klasik kemençe örneklemi ile genel bir bakış. Fine Arts. 12(1): 17-29. https://doi.org/10.12739/NWSA.2017.12.1.D0186
  • Çelebi, M. (2021). Eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dallarında kanun eğitimi dersinin içerik ve yönteminin öğretim elemanı görüşleri alınarak incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Doğan Sevinç, H. (2012). Meşk sistemi bağlamında taksim formunda üslub üzerine bir çalışma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Doğruöz, M. D. (2017). Müzik öğretmenlı̇ği lisans programlarında yer alan bireysel çalgı dersi̇ kapsamında “kanun”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, (11): 63-72. https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.517072
  • Elgün, Ö., & Umuzdaş, S. (2022). Devlet konservatuvarları müzik ve bale ortaokulları ile müzik ve sahne sanatları liseleri viyolonsel müfredatlarının karşılaştırılması. Yegâh Müzikoloji Dergisi, 5(2), 151-175. https://doi.org/10.51576/ymd.116127
  • Elgün, Ö., & Umuzdaş, S. (2024). Devlet konservatuvarları lisans viyolonsel müfredatlarına yönelik arşivlerin incelenmesi. Yegâh Müzikoloji Dergisi, 7(3), 127-146. https://doi.org/10.51576/ymd.1522743
  • Elkaya, H. (2019). Kanun eğitiminde kullanılan metot kitaplarının incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ordu.
  • Eryiğit, Y. Ö. (2019) Lisans eğitimlerinde kanun çalgısını icra edenlerin öğrenme ve eğitim sürecinde yaşadıkları sorunlar (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Geboloğlu, B. (2020). Türkiye'deki klasik Türk müzik sanatçıları ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 9 (65): 19-30. https://doi.org/10.7816/idil-09-65-03
  • Göktaş, D. (2023). Başlangıç seviyesi kanun eğitimi modeli önermesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Ankara.
  • Kahyaoglu, Y. (2021). Türk müziğinde meşk sistemi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 7(1): 277-283. https://doi.org/10.22252/ijca.942571
  • Kahyaoğlu, Y. (2017). Kanun sazı eğitiminde metod ihtiyacı ve Türkiye’deki kanun metodları üzerine bir inceleme. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(1): 97-107. https://doi.org/10.22252/ijca.321575
  • Karaelma, B. (2010). Türk müziğinde kanun eğitimi ve kanun metotları üzerine bir inceleme. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (22): 129-138. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsed/issue/2556/32946
  • Karakaş, S. (2019). Türkiye’de kanun öğretiminde kullanılan yayımlanmış metot ve kaynakların çeşitli değişkenler yönünden incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lambert, V. A. & Lambert, C. E. (2012). Qualitative descriptive research: An acceptable design. Pacific Rim International Journal of Nursing Research. 16, 255–256. https://he02.tci-thaijo.org/index.php/ PRIJNR/article/view/5805/5064
  • Özmenteş, S. & Özmenteş, G. (2009). Çalgı çalışmaya ilişkin tutum, bireysel özellikler ve performans düzeyi ilişkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 17(1): 353-360. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49070/626094
  • Savaş, K. (2016). Mesleki müzik eğitimi veren devlet konservatuvarlarındaki kanun eğitiminin içerik ve yöntem bakımından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Savaş, K. (2018). Mesleki müzik eğitimi veren devlet konservatuvarlarındaki kanun eğitiminin içerik ve yöntem bakımından incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi. 4 (7): 81-102. https://doi.org/10.5578/amrj.66455
  • Somakçı, P. (2002). Kanun öğretiminde ilkeler ve program. Çağdaş Eğitim Dergisi, 286: 26-31. https://www.academia.edu/22044644/KANUN_%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%C4%B0NDE_%C4%B0LKELER_VE_PROGRAM
  • Somakçı, P. (2005). Mesleki müzik eğitiminde çalgı öğretimi ve çalgı öğretim elemanlarına düşen görevler. Çağdaş Eğitim Dergisi, 320: 13-16.
  • Ünver, E. (2016). Neden ve nasıl sanat eğitimi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 5(23): 865-878. https://doi.org/10.7816/idil-05-23-05
  • Yakınlar, Ö. (2023). Güzel sanatlar liseleri" çalgı eğitimi kanun öğretim programının" değerlendirilmesi ve taslak öğretim programı önerisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yener, S., & Apaydınlı, K. (2016). The variety of institutions providing professional music education and the employment problems of alumni in Turkey. Jasstudies Journal, 42:225-249. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3239

ÖĞRETİM ELEMANLARININ PERSPEKTİFİ İLE KANUN EĞİTİMİ SÜRECİ ve KAPSAMI

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 88 - 113
https://doi.org/10.51576/ymd.1651111

Abstract

Bu çalışma, Türkiye’deki üniversitelerde kanun eğitimi vermekte olan eğitimcilerin, lisans kanun eğitim öğretim sürecine ilişkin görüşlerini belirleyen ve raporlayan bir araştırmadır. Konservatuvarlardaki kanun eğitimi sürecini ve kapsamını, öğretim elemanlarının bakış açıları ve deneyimleriyle sunan bu araştırma, ulusal kalite ve akreditasyon çalışmalarına yönelik çalışmalar bağlamında mevcut durumun tespiti, kontrolü ve değerlendirilmesi için veri ve perspektif sağlamaktadır. Gönüllü katılımcılara; mesleki kanun eğitiminin kurumsal hedeflerle uyumu, ilgili müfredatın kapsamı ve iç kontrol süreci, uygulamalarda karşılaşılan güçlükler ve gerçekleşen düzeltici faaliyetler, eğitimcilerin çalgı eğitimi bağlamında akreditasyonla ilgili görüşleri, mevcut eğitim programının mesleki kanun eğitimi alan öğrencilere yeni özellikler ve üstünlükler kazanabilmek üzere duyduğu ihtiyaçları karşılama durumuna ilişkin sorular yöneltilmiştir. Sonuç olarak; bazı programların eksikler barındırdığını, öğrencilerin teknik beceriler kazandıktan sonra müzikal üslup geliştirmelerinin beklendiğini ve bu ihtiyaca cevap verebilmek için ek çalışmalara ihtiyaç duyulduğu anlaşılmıştır. Yine; bulgulardan anlaşıldığı üzere, hedef ve içerik uyumu zafiyetinin algılandığı bölümlerde öğretim elemanları kendi uygun buldukları yöntemlerle gidermeye çalışmaktadır. Çalgı dersi konularının nazariyat dersiyle eş zamanlı yürütüldüğü, bunun genel anlamda olumlu sonuç getirebildiği ancak çalgı becerileri geliştirme açısından her zaman işlevli olmayabildiği anlaşılmaktadır. Bunun dışında öğretim elemanı başına düşen öğrenci sayısı bazı dönemlerde kaliteli bir sürece uygun olmayabilmekte, bu durumda ise bireysel olarak planlanmış dersi toplu yapma eğilimine başvurulduğu bildirilmiştir. Akreditasyon konusunda kanun öğretim elemanları yarıya bölünmüş durumdadır. Katılımcıların bir kısmı uygulamaya olumlu bakarken, bir kısmı olumsuz tutuma sahiptir. Öğretim elemanları, öğrencilerin niteliklerini arttırabilmeleri için; sorumluluk sahibi olarak çalışma görevlerini yerine getirmeye ihtiyaç duyduklarını ifade etmişlerdir.

References

  • Aksungur, A. U. (2010). Kanun sazının icrası öğretim teknikleri karşılaştırmalı kanun metodu analizleri ve kanun eğitimi etütleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Alkaç, G. ve Kaya, F. (2017). Yükseköğretim kurumlarındaki Türk müziği çalgı eğitimine kanun ve klasik kemençe örneklemi ile genel bir bakış. Fine Arts. 12(1): 17-29. https://doi.org/10.12739/NWSA.2017.12.1.D0186
  • Çelebi, M. (2021). Eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dallarında kanun eğitimi dersinin içerik ve yönteminin öğretim elemanı görüşleri alınarak incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Doğan Sevinç, H. (2012). Meşk sistemi bağlamında taksim formunda üslub üzerine bir çalışma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Doğruöz, M. D. (2017). Müzik öğretmenlı̇ği lisans programlarında yer alan bireysel çalgı dersi̇ kapsamında “kanun”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, (11): 63-72. https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.517072
  • Elgün, Ö., & Umuzdaş, S. (2022). Devlet konservatuvarları müzik ve bale ortaokulları ile müzik ve sahne sanatları liseleri viyolonsel müfredatlarının karşılaştırılması. Yegâh Müzikoloji Dergisi, 5(2), 151-175. https://doi.org/10.51576/ymd.116127
  • Elgün, Ö., & Umuzdaş, S. (2024). Devlet konservatuvarları lisans viyolonsel müfredatlarına yönelik arşivlerin incelenmesi. Yegâh Müzikoloji Dergisi, 7(3), 127-146. https://doi.org/10.51576/ymd.1522743
  • Elkaya, H. (2019). Kanun eğitiminde kullanılan metot kitaplarının incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ordu.
  • Eryiğit, Y. Ö. (2019) Lisans eğitimlerinde kanun çalgısını icra edenlerin öğrenme ve eğitim sürecinde yaşadıkları sorunlar (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Geboloğlu, B. (2020). Türkiye'deki klasik Türk müzik sanatçıları ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 9 (65): 19-30. https://doi.org/10.7816/idil-09-65-03
  • Göktaş, D. (2023). Başlangıç seviyesi kanun eğitimi modeli önermesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Ankara.
  • Kahyaoglu, Y. (2021). Türk müziğinde meşk sistemi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 7(1): 277-283. https://doi.org/10.22252/ijca.942571
  • Kahyaoğlu, Y. (2017). Kanun sazı eğitiminde metod ihtiyacı ve Türkiye’deki kanun metodları üzerine bir inceleme. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(1): 97-107. https://doi.org/10.22252/ijca.321575
  • Karaelma, B. (2010). Türk müziğinde kanun eğitimi ve kanun metotları üzerine bir inceleme. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (22): 129-138. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsed/issue/2556/32946
  • Karakaş, S. (2019). Türkiye’de kanun öğretiminde kullanılan yayımlanmış metot ve kaynakların çeşitli değişkenler yönünden incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lambert, V. A. & Lambert, C. E. (2012). Qualitative descriptive research: An acceptable design. Pacific Rim International Journal of Nursing Research. 16, 255–256. https://he02.tci-thaijo.org/index.php/ PRIJNR/article/view/5805/5064
  • Özmenteş, S. & Özmenteş, G. (2009). Çalgı çalışmaya ilişkin tutum, bireysel özellikler ve performans düzeyi ilişkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 17(1): 353-360. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49070/626094
  • Savaş, K. (2016). Mesleki müzik eğitimi veren devlet konservatuvarlarındaki kanun eğitiminin içerik ve yöntem bakımından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Savaş, K. (2018). Mesleki müzik eğitimi veren devlet konservatuvarlarındaki kanun eğitiminin içerik ve yöntem bakımından incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi. 4 (7): 81-102. https://doi.org/10.5578/amrj.66455
  • Somakçı, P. (2002). Kanun öğretiminde ilkeler ve program. Çağdaş Eğitim Dergisi, 286: 26-31. https://www.academia.edu/22044644/KANUN_%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%C4%B0NDE_%C4%B0LKELER_VE_PROGRAM
  • Somakçı, P. (2005). Mesleki müzik eğitiminde çalgı öğretimi ve çalgı öğretim elemanlarına düşen görevler. Çağdaş Eğitim Dergisi, 320: 13-16.
  • Ünver, E. (2016). Neden ve nasıl sanat eğitimi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 5(23): 865-878. https://doi.org/10.7816/idil-05-23-05
  • Yakınlar, Ö. (2023). Güzel sanatlar liseleri" çalgı eğitimi kanun öğretim programının" değerlendirilmesi ve taslak öğretim programı önerisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yener, S., & Apaydınlı, K. (2016). The variety of institutions providing professional music education and the employment problems of alumni in Turkey. Jasstudies Journal, 42:225-249. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3239
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music Education
Journal Section Research Articles
Authors

Hıdır Safa Tekin 0000-0003-1422-9757

Serpil Umuzdaş 0000-0002-6013-2406

Early Pub Date May 5, 2025
Publication Date
Submission Date March 4, 2025
Acceptance Date April 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Tekin, H. S., & Umuzdaş, S. (2025). ÖĞRETİM ELEMANLARININ PERSPEKTİFİ İLE KANUN EĞİTİMİ SÜRECİ ve KAPSAMI. Yegah Müzikoloji Dergisi, 8(2), 88-113. https://doi.org/10.51576/ymd.1651111