This study is a research that determines and reports the opinions of educators teaching kanun at universities in Turkey regarding the process. This research presents the process and scope of kanun education in conservatories from the perspectives and experiences of faculty members and provides data and perspective for the detection, control and evaluation of the current situation in the context of studies on national quality and accreditation studies. Volunteer participants: Questions were asked about the compatibility of vocational kanun education with institutional goals, the scope of the relevant curriculum and the internal control process, the difficulties encountered in practices and the corrective actions taken, the opinions of educators about accreditation in the context of instrument education, and the ability of the current education program to meet the needs of students receiving vocational kanun education to gain new features and advantages.
In conclusion, It has been understood that some programs have deficiencies, that students are expected to develop musical style after gaining technical skills, and that additional studies are needed to meet this need. Also, in departments where a weakness in goal and content harmony is perceived, faculty members try to eliminate it with appropriate methods. It is understood that instrument lesson subjects are carried out simultaneously with the theory course, and this can generally bring positive results but may not always be functional in developing instrument skills. Apart from this, it has been reported that the number of students per faculty member may not be suitable for a quality process in some periods, and in this case, the tendency to hold individually planned lessons as a group has been reported. Regarding accreditation, faculty members are split in half. While some participants have a positive attitude towards the application, some have a negative attitude. For faculty members to increase the qualifications of students, They stated that they needed to fulfil their duties responsibly.
Bu çalışma, Türkiye’deki üniversitelerde kanun eğitimi vermekte olan eğitimcilerin, lisans kanun eğitim öğretim sürecine ilişkin görüşlerini belirleyen ve raporlayan bir araştırmadır. Konservatuvarlardaki kanun eğitimi sürecini ve kapsamını, öğretim elemanlarının bakış açıları ve deneyimleriyle sunan bu araştırma, ulusal kalite ve akreditasyon çalışmalarına yönelik çalışmalar bağlamında mevcut durumun tespiti, kontrolü ve değerlendirilmesi için veri ve perspektif sağlamaktadır. Gönüllü katılımcılara; mesleki kanun eğitiminin kurumsal hedeflerle uyumu, ilgili müfredatın kapsamı ve iç kontrol süreci, uygulamalarda karşılaşılan güçlükler ve gerçekleşen düzeltici faaliyetler, eğitimcilerin çalgı eğitimi bağlamında akreditasyonla ilgili görüşleri, mevcut eğitim programının mesleki kanun eğitimi alan öğrencilere yeni özellikler ve üstünlükler kazanabilmek üzere duyduğu ihtiyaçları karşılama durumuna ilişkin sorular yöneltilmiştir. Sonuç olarak; bazı programların eksikler barındırdığını, öğrencilerin teknik beceriler kazandıktan sonra müzikal üslup geliştirmelerinin beklendiğini ve bu ihtiyaca cevap verebilmek için ek çalışmalara ihtiyaç duyulduğu anlaşılmıştır. Yine; bulgulardan anlaşıldığı üzere, hedef ve içerik uyumu zafiyetinin algılandığı bölümlerde öğretim elemanları kendi uygun buldukları yöntemlerle gidermeye çalışmaktadır. Çalgı dersi konularının nazariyat dersiyle eş zamanlı yürütüldüğü, bunun genel anlamda olumlu sonuç getirebildiği ancak çalgı becerileri geliştirme açısından her zaman işlevli olmayabildiği anlaşılmaktadır. Bunun dışında öğretim elemanı başına düşen öğrenci sayısı bazı dönemlerde kaliteli bir sürece uygun olmayabilmekte, bu durumda ise bireysel olarak planlanmış dersi toplu yapma eğilimine başvurulduğu bildirilmiştir. Akreditasyon konusunda kanun öğretim elemanları yarıya bölünmüş durumdadır. Katılımcıların bir kısmı uygulamaya olumlu bakarken, bir kısmı olumsuz tutuma sahiptir. Öğretim elemanları, öğrencilerin niteliklerini arttırabilmeleri için; sorumluluk sahibi olarak çalışma görevlerini yerine getirmeye ihtiyaç duyduklarını ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 5, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 4, 2025 |
Acceptance Date | April 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |