This is a correlational research conducted in order to determine the relationship of social media addiction with depression and social phobia. Population of the research consists of all the students studying in Iğdır University in the academic year of 2018-2018 (N= 4974) and the sample consists of 874 students. General Information Form, Social Media Addiction Scale (SMAS), Beck Depression Scale (BDS) and Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS) were used in the research. Obtained data were analyzed in SPSS 20 program. In the evaluation of the data, descriptive statistical analyses (percentage, minimum, maximum, mean), Mann- Whitney U, Kruskall Wallis and Spearman Correlation Analysis were used. The average age of the students is 20.71±1.99 and 52.8% of them are female. It was observed that 99.5% of the students use social media. When we examine the characteristics in terms of using the social media of the students, it is observed that they connect via smart phones (97.3%), use the social media between 4 to 6 years (35.6%), use it between 1 to 3 hours a day (40.5%), experience sleep problems (66.1%) and use it in order to keep up with current developments (77.5%). When the students’ score distributions from the scale are examined it can be observed that; according to SMAS, addiction scores of students are low, according to BDS, their average anxiety scores are low and according LSAS, their social phobia levels are above the average.A positive relationship between both depression (r=.390, p<0.01) and social phobia with the social media addiction (r=.151, p<0.01) was observed.
Amaç: Bu çalışma, üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının depresyon ve sosyal fobi ile ilişkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu çalışma 874 öğrenci ile ilişki arayıcı olarak yapıldı. Araştırmada Bilgi Formu, Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği (SMBÖ), Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ) ve Liebowitz Sosyal Fobi Belirtileri Ölçeği (LSFBÖ) kullanıldı. Çalışmada elde edilen veriler SPSS 20 programında analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirmesinde; tanımlayıcı istatistiksel analizler (yüzdelik, minumum, maksimum, ortalama), Mann - Whitney U, Kruskall Wallis ve Spearman Korelasyon Analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.71±1.99 olup, %58.2’si kızdır. Öğrencilerin %99.5’inin sosyal medya kullandığı görüldü. Öğrencilerin sosyal medyayı kullanımlarına bağlı özelliklere baktığımızda büyük çoğunluğunun akıllı telefon aracılığıyla kullandığı (%97.3), 4-6 yıl arası kullandığı (%35.6), günlük 1-3 saat arası kullandığı (%40.5), kullanıma bağlı uyku sorunları yaşadığı (%66.1) saptandı. Öncelikli kullanım amacının güncel gelişmelerden haberdar olma olduğu (% 77.5) belirlenmiştir. Öğrencilerin; SMBÖ’ye göre bağımlılık düzeylerinin ve BDÖ’ye göre depresif belirti düzeylerinin düşük; LSFBÖ’ne göre ise sosyal fobi düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğu görüldü. Sosyal medya bağımlılığı ile hem depresyon (r=.390, p<0.01) hem de sosyal fobi (r=.151, p<0.01) arasında pozitif bir ilişki belirlendi.
Sonuç: Bu çalışma sonucunda sosyal medya bağımlılığının hem depresyon hem de sosyal fobiyle pozitif ilişki gösterdiği belirlendi. Sonuçlar sosyal medya bağımlılığı ve ilişkili sorunların önlenmesi ve tedavisinde kullanılır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 1 |