Amaç: Tanımlayıcı ve kesitsel olan bu çalışma, okul öncesi dönemdeki çocukların besin takviyeleri ve fonksiyonel gıda kullanımını belirlemek ve çocukların yaşam kalitesi ile ilişkisini araştırmak amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırma, Mart 2022-Kasım 2022 tarihleri arasında Türkiye'nin bir ilçesinde bir anaokuluna devam eden 3-6 yaş arası çocuğun 346 ebeveyni ile gerçekleştirildi. Etik kurul ve kurum izni alınarak, Ebeveyn-Çocuk Tanımlayıcı Özellikler Formu, Ek/Fonksiyonel Besin Kullanımı Belirleme Formu ve Küçük Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Aile Formu-KINDL ile veriler toplandı. Veriler tanımlayıcı istatistikler ve Mann-Whitney U testi kullanılarak analiz edildi.
Bulgular: Ebeveynlerin %80,6'sının okul öncesi dönem çocuklarının beslenmesinde bir veya daha fazla besin takviyesi/fonksiyonel gıda kullandığı belirlendi. Ebeveynlerin %54,0'ı çocuklarını hastalıklardan korumak ve bağışıklık sistemlerini güçlendirmek için çoğunlukla takviye/fonksiyonel gıda kullandıklarını belirtti. Genel Yaşam Kalitesi'nin ortanca değeri, takviye/fonksiyonel gıda grubunda 72,9, kullanmayan grupta ise 75 idi. Takviye/fonksiyonel gıda kullanan çocukların Benlik Saygısı alt boyutunda yaşam kalitesi puanları kullanmayan gruba göre anlamlı olarak daha yüksekti (p<0,05).
Sonuç: Araştırmamızda okul öncesi çocuklarda takviye edici gıda ve fonksiyonel gıda kullanımı yüksek oranda bulunmuştur. Takviye ve fonksiyonel besin kullanımı konusunda ebeveynlerin bilinçlendirilmesi çocuk sağlığı ve toplum açısından önemlidir.
Takviye edici besin fonksiyonel besin yaşam kalitesi beslenme çocuk
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2 |