In this study, the author have aimed to adapt the resale motivations in online settings scale to Turkish. A total of 755 surveyors from Turkey were selected using convenient sampling to participate in this study (n=755). The internal consistency for the entire scale was α = 0,939. For the constract validity explotory and conformatory factor analysis were applied. As a result of the exploratory factor analysis, it was found that the total explained variance was % 77,63 %. The Kaiser-Meyer-Olkin measure of sampling adequacy is 0,797. The reliability study indicated that the Cronbach alpha coefficient was ,963 for whole scale. In the explotory factor analyzing when the scale was thought in 6 dimension, standart compatibility indeksis were fonud on the acceptable level. In conclusion, an instrument consisting of 23 items, 6 factors was prepared for Turkish researchers.
Bu araştırmada internet üzerinden yeniden satış motivasyonu ölçeğinin Türkçeye uyarlanması amaçlanmaktadır. Araştırmaya kolayda örnekleme ile seçilen 755 denek katılmıştır (n=755). Ölçeğin tümüne ilişkin iç tutarlılık katsayısı α = 0,939’dir. Ölçeğin yapı geçerliği için, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda toplam açıklanan varyansın %% 77,63 olduğu saptanmıştır. KMO örneklem uygunluk katsayısı 0,797 bulunmuştur. Güvenirlik çalışması sonucunda Cronbach alfa katsayısı ölçeğin bütünü için ,939’dur. Doğrulayıcı faktör analizinde ölçek 6 boyutlu olarak düşünüldüğünde, standart uyum indeksleri kabul edilebilir derece çıkmıştır. Sonuç olarak 6 faktörden oluşan 23 maddelik ölçme aracı, Türk araştırmacıların kullanımına hazır hale getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2020 |
Acceptance Date | March 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 8 |