The concept of strategic management is frequently used in written and verbal expressions as an indicator of the maturity level of the management structure in corporate organizations. This popularity in strategic management draws attention with the rate of being the subject of academic courses from the beginning years. Thanks to this increasing interest, the literature of new concepts such as strategic awareness, strategic communication and strategic management tools that we have together has been gained. It is a fact that faces the risk of being devalued as an abstract concept due to the fact that the residual contribution of the institutional structures of the central, strategic management is not measured numerically. For this reason, in order for the concepts related to strategic management to be able to work with academic method, the compatibility between them should be revealed and studied empirically. In academic studies on strategic management tools, which are one of the insecurities of strategic management, this region is sought to answer the questions of whether it is not found in daily life, whether it is adopted by the target audience, in other words, whether ideals and realities are compatible.
Key Words: Strategic Management, Strategic Management Tools, Enterprise Management
JEL Classification: G38, H11, M10
Stratejik yönetim kavramı kurumsal organizasyonlardaki yönetim yapısının olgunlaşma düzeyinin bir göstergesi olarak yazılı ve sözlü ifadelerde sıklıkla kullanılmaktadır. Stratejik yönetimdeki bu popülerlik başlangıç yıllarından itibaren akademik çalışmalara konu edilme oranıyla da dikkat çekmektedir. Artan bu ilgi sayesinde kendisiyle birlikte stratejik bilinç, stratejik iletişim ve stratejik yönetim araçları gibi yeni kavramlar literatüre kazandırılmıştır. Buna karşın, stratejik yönetimin kurumsal yapılara sağladığı katkının sayısal olarak ölçülememesi nedeniyle soyut bir kavram olarak değersizleşme tehlikesiyle de karşı karşıya kaldığı bir gerçektir. Bu nedenle, stratejik yönetimle ilişkili kavramların gerek akademik gerekse çalışma hayatına katkı sunabilmesi için aralarındaki uyumluluğun ortaya çıkarılması ve ampirik çalışmalarla desteklenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, stratejik yönetimin unsurlarından olan stratejik yönetim araçlarına yönelik akademik çalışmaların günlük yaşamda karşılık bulup bulmadığı, hedef kitle tarafından benimsenip benimsenmediği, diğer bir ifadeyle idealler ile gerçeklerin uyumlu olup olmadığı sorularına cevap aranmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Stratejik Yönetim, Stratejik Yönetim Araçları, Kurumsal Yönetim
JEL Sınıflandırması: G38, H11, M10
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Entrepreneurship |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 30 Issue: 4 |