Research Article
BibTex RIS Cite

An Analysis of Crisis Communıcation Studies From The Past to The Present

Year 2025, Volume: 32 Issue: 1, 33 - 49, 12.03.2025
https://doi.org/10.18657/yonveek.1528337

Abstract

This study aims to analyze the evolving structure and thematic trends of “crisis communication” studies indexed in the Web of Science database over the years. Crisis communication is a field of study with a variable structure that focuses on certain issues from time to time due to its nature. In this regard, while the development of the field is associated with core research topics, discovering changing themes and future hotspots is important for researchers and institutions.
To achieve this goal, the multidisciplinary nature of the field has been analyzed through clusters created by running the LDA (topic modeling) algorithm on abstracts, alongside journal and keyword co-citation maps of WoS-indexed publications. The findings show that studies on this topic have increased since 2000, with a rapid surge observed during the Covid-19 pandemic. Keywords most commonly used in conjunction, such as "crisis communication" (980), "social media" (312), "covid-19" (221), "public relations" (129), and "twitter" (111), indicate that crisis communication, and consequently public relations, are addressed in studies along with social media platforms and will continue to be so. This suggests that there will be a need in the future to utilize digitalization in a way that benefits experts in the context of crisis communication.
Key Words: Crisis Communication, Journal Co-Citation Network, Co-Keywords Network, Topic Modeling, Key Research Theme
JEL Classification: D83, C63, C45

References

  • Aydemir, E. (2005). Uluslararası krizlerde kriz iletişimi ve uygulaması. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 5(10), 204-231.
  • Aydın, G. (2020). Sosyal medya ve kriz iletişimi. Selçuk İletişim, 13(3), 1202-1230.
  • Balta Peltekoğlu, F. (2001). Halkla ilişkiler nedir. Beta Basım Yayım.
  • Bulduklu, Y. ve Karaçor, S. (2017). Sağlık hizmetlerinde kriz iletişimi ve yeni medya. Atatürk İletişim Dergisi, 14, 279-296.
  • Coleman, A. (2023). Crisis communication strategies: Prepare, respond and recover effectively in unpredictable and urgent situations. Kogan Page Publishers.
  • Coombs, W. T. (2013a). Crisis communication. R. L. Heath (Der.), Encyclopedia of Public Relations içinde (ss. 216-220).
  • Coombs, W. T. (2013b). Crisis and crisis management. R. L. Heath (Der.), Encyclopedia of Public Relations içinde (ss. 221-224).
  • Coombs, W. T. (2023). Ongoing crisis communication: Planning, managing, and responding. Sage.
  • Atkan, B. ve Çevik Ergin, T. (2024) Kriz iletişimi bağlamında şirketlerin sosyal medya paylaşımları: 6 Şubat depremi özelinde bir içerik analizi. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 7(1), 9-43.
  • Çakmak, V. (2023). Kriz iletişim stratejileri ve sosyal medya kullanımına yönelik sistematik bir değerlendirme. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 8(2), 179-194.
  • Çelebi, E. ve Sezer, N. (2017). Kurumsal itibarın kriz iletişim stratejileri üzerine etkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (27), 116-134.
  • Çelik, Z. ve Develi, E. İ. (2024). Kurumlar için krizin önemi ve halkla ilişkiler kurumlarının kriz iletişimindeki rolü. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 7(1), 69-95.
  • Çetin, M. ve Toprak, Y. E. (2016). kriz iletişimi ve sosyal medya: Emisyon krizinde Volkswagen’in Facebook kullanımı. Selçuk İletişim, 9(3), 54-68. https://doi.org/10.18094/si.51665
  • Çınarlı, İ. (2016). Örnek vaka analizleri ile kriz iletişimi. Beta Basım Yayın.
  • Genç, F. (2008). Kriz iletişimi: Marmara depremi örneği. Selçuk İletişim, 5(3), 161-175. https://doi.org/10.18094/si.14572
  • Haşit, G. (2019). Kriz sürecinin aşamaları etkileri ve kriz yönetimi kavramı. G. Haşit (Der.) Kriz İletişimi ve Yönetimi içinde (ss.28-46). Anadolu Üniversitesi.
  • Karademirlidağ Suher, İ. (2019). Kriz iletişim süreci. G. Haşit (Der.) Kriz İletişimi ve Yönetimi içinde (ss. 114-137). Anadolu Üniversitesi.
  • Koçyiğit, A. (2023). Olağanüstü hallerde sosyal medyada dezenformasyonla mücadele ve kriz iletişimi: Kahramanmaraş Depremi üzerine bir analiz. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi (KİAD), 10. 68-86. 10.56676/kiad.1264562
  • Mair, V. H. (2010). Danger +oppotunity ≠ crisis: How a misunderstanding about Chinese characters has led many astra 10 Mayıs 2024 tarihinde http://pinyin.info/chinese/crisis.html adresinden erişilmiştir.
  • Öksüz, B. ve Batu, M. (2017). Kriz iletişimi ve turizm: 2016 yılı terör saldırıları. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 1, 85-108.
  • Özgür, Ö. F. (2024). Türkiye’de dergipark sistemindeki yapay zekâ ve kriz konulu akademik çalışmalar üzerine bir değerlendirme. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 15(1), 49-70.
  • Panjabikesan, R. (2023, Mart 12). Topic modeling using HDBSCAN, BERTopic and Cohere. Medium. 15 Mayıs 2024 tarihinde https://medium.com/@ranjithkumar.panjabikesanind/topic-modeling-using-hdbscan-bertopic-and-cohere-e70340a67b1f adresinden erişilmiştir.
  • Penpece, D. ve Madran, C. (2015). Üniversitelerde kriz iletişimi. Öneri Dergisi, 11(44), 33-60. https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080003
  • Sellnow, T. L. ve Seeger, M. W. (2013). Theorizing crisis communication. John Wiley & Sons.
  • Taşkın, H. ve Boran, T. (2024). Kahramanmaraş Depremi’nde markaların kriz iletişimi yönetimlerine yönelik karşılaştırmalı bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 171-202.
  • Tutar, H. (2016). Kriz ve stres yönetimi, Seçkin Yayınevi
  • Yanık, O. K. ve Becan, C. (2019). Yeni iletişim ortamlarında kriz iletişimi: Volkswagen ve Burger King krizleri üzerine bir inceleme. İletişim Çalışmaları Dergisi, 5(1), 59-74.
  • Yıldırım, A. (2024). Afet yönetiminde kriz iletişimi: Afet ve Acil Durum Yönetim Başkanlığı (AFAD) tarafından 2023 Kahramanmaraş depremlerinde yayınlanan basın bültenlerinin analizi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 1-23.
  • Yıldız, E. ve Boyacı Yıldırım, M. (2024). Sosyal medyada marka boyutları ve kriz iletişimi: ‘Twitter (X)’kullanıcı yorumlarının metin madenciliği ile incelenmesi. Etkileşim, 13, 286-313. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2024.7.13.249

Geçmişten Günümüze Kriz İletişimi Çalışmalarına Yönelik Bir Analiz

Year 2025, Volume: 32 Issue: 1, 33 - 49, 12.03.2025
https://doi.org/10.18657/yonveek.1528337

Abstract

Bu çalışmanın amacı Web of Science (WoS) veri tabanında indekslenen “kriz iletişimi” çalışmalarının yıllar içerisindeki değişen yapısını ve konusal temalarını analiz etmektir. Kriz iletişimi doğası gereği zaman zaman belli konulara odaklanan değişken bir yapıya sahip bir çalışma sahasıdır. Bu bakımdan alanın gelişimi temel araştırma konularıyla bağdaştırılırken, değişen temaları ve gelecekteki konu eğilimlerini keşfetmek araştırmacılar ve kurumlar açısından önemlidir.
Bu amaç doğrultusunda WoS indeksli yayınların dergi ve anahtar kelimeler ortak atıf haritalarıyla beraber, özetler üzerinde LDA (konu modelleme) algoritması çalıştırılarak alanın multidisipliner yapısı oluşturulan kümelerle analiz edilmiştir. Bulgular, konu üzerine yapılan çalışmaların 2000 yılından sonra arttığını; Covid-19 salgını esnasında ise dönemsel olarak hızlı bir artışın olduğunu göstermektedir. Anahtar kelimelerde en çok ortak kullanılan “crisis communication” (980), “social media” (312), “covid-19” (221), “public relations” (129) ve “twitter” (111) gibi kelimeler kriz iletişiminin ve dolayısıyla halkla ilişkilerin sosyal medya mecralarıyla birlikte çalışmalarda ele alındığını ve alınmaya devam edeceğini göstermektedir. Bu durum gelecekte, dijitalleşmenin kriz iletişimi bağlamında uzmanlara yarar getirecek şekilde kullanılmasına ihtiyaç olduğunu ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler: Kriz İletişimi, Dergi Ortak Atıf Ağı, Anahtar Kelime Ortak Atıf Ağı, Konu Modelleme, Alan Analizi
JEL Sınıflandırması: D83, C63, C45

References

  • Aydemir, E. (2005). Uluslararası krizlerde kriz iletişimi ve uygulaması. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 5(10), 204-231.
  • Aydın, G. (2020). Sosyal medya ve kriz iletişimi. Selçuk İletişim, 13(3), 1202-1230.
  • Balta Peltekoğlu, F. (2001). Halkla ilişkiler nedir. Beta Basım Yayım.
  • Bulduklu, Y. ve Karaçor, S. (2017). Sağlık hizmetlerinde kriz iletişimi ve yeni medya. Atatürk İletişim Dergisi, 14, 279-296.
  • Coleman, A. (2023). Crisis communication strategies: Prepare, respond and recover effectively in unpredictable and urgent situations. Kogan Page Publishers.
  • Coombs, W. T. (2013a). Crisis communication. R. L. Heath (Der.), Encyclopedia of Public Relations içinde (ss. 216-220).
  • Coombs, W. T. (2013b). Crisis and crisis management. R. L. Heath (Der.), Encyclopedia of Public Relations içinde (ss. 221-224).
  • Coombs, W. T. (2023). Ongoing crisis communication: Planning, managing, and responding. Sage.
  • Atkan, B. ve Çevik Ergin, T. (2024) Kriz iletişimi bağlamında şirketlerin sosyal medya paylaşımları: 6 Şubat depremi özelinde bir içerik analizi. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 7(1), 9-43.
  • Çakmak, V. (2023). Kriz iletişim stratejileri ve sosyal medya kullanımına yönelik sistematik bir değerlendirme. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 8(2), 179-194.
  • Çelebi, E. ve Sezer, N. (2017). Kurumsal itibarın kriz iletişim stratejileri üzerine etkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (27), 116-134.
  • Çelik, Z. ve Develi, E. İ. (2024). Kurumlar için krizin önemi ve halkla ilişkiler kurumlarının kriz iletişimindeki rolü. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 7(1), 69-95.
  • Çetin, M. ve Toprak, Y. E. (2016). kriz iletişimi ve sosyal medya: Emisyon krizinde Volkswagen’in Facebook kullanımı. Selçuk İletişim, 9(3), 54-68. https://doi.org/10.18094/si.51665
  • Çınarlı, İ. (2016). Örnek vaka analizleri ile kriz iletişimi. Beta Basım Yayın.
  • Genç, F. (2008). Kriz iletişimi: Marmara depremi örneği. Selçuk İletişim, 5(3), 161-175. https://doi.org/10.18094/si.14572
  • Haşit, G. (2019). Kriz sürecinin aşamaları etkileri ve kriz yönetimi kavramı. G. Haşit (Der.) Kriz İletişimi ve Yönetimi içinde (ss.28-46). Anadolu Üniversitesi.
  • Karademirlidağ Suher, İ. (2019). Kriz iletişim süreci. G. Haşit (Der.) Kriz İletişimi ve Yönetimi içinde (ss. 114-137). Anadolu Üniversitesi.
  • Koçyiğit, A. (2023). Olağanüstü hallerde sosyal medyada dezenformasyonla mücadele ve kriz iletişimi: Kahramanmaraş Depremi üzerine bir analiz. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi (KİAD), 10. 68-86. 10.56676/kiad.1264562
  • Mair, V. H. (2010). Danger +oppotunity ≠ crisis: How a misunderstanding about Chinese characters has led many astra 10 Mayıs 2024 tarihinde http://pinyin.info/chinese/crisis.html adresinden erişilmiştir.
  • Öksüz, B. ve Batu, M. (2017). Kriz iletişimi ve turizm: 2016 yılı terör saldırıları. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 1, 85-108.
  • Özgür, Ö. F. (2024). Türkiye’de dergipark sistemindeki yapay zekâ ve kriz konulu akademik çalışmalar üzerine bir değerlendirme. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 15(1), 49-70.
  • Panjabikesan, R. (2023, Mart 12). Topic modeling using HDBSCAN, BERTopic and Cohere. Medium. 15 Mayıs 2024 tarihinde https://medium.com/@ranjithkumar.panjabikesanind/topic-modeling-using-hdbscan-bertopic-and-cohere-e70340a67b1f adresinden erişilmiştir.
  • Penpece, D. ve Madran, C. (2015). Üniversitelerde kriz iletişimi. Öneri Dergisi, 11(44), 33-60. https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080003
  • Sellnow, T. L. ve Seeger, M. W. (2013). Theorizing crisis communication. John Wiley & Sons.
  • Taşkın, H. ve Boran, T. (2024). Kahramanmaraş Depremi’nde markaların kriz iletişimi yönetimlerine yönelik karşılaştırmalı bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 171-202.
  • Tutar, H. (2016). Kriz ve stres yönetimi, Seçkin Yayınevi
  • Yanık, O. K. ve Becan, C. (2019). Yeni iletişim ortamlarında kriz iletişimi: Volkswagen ve Burger King krizleri üzerine bir inceleme. İletişim Çalışmaları Dergisi, 5(1), 59-74.
  • Yıldırım, A. (2024). Afet yönetiminde kriz iletişimi: Afet ve Acil Durum Yönetim Başkanlığı (AFAD) tarafından 2023 Kahramanmaraş depremlerinde yayınlanan basın bültenlerinin analizi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 1-23.
  • Yıldız, E. ve Boyacı Yıldırım, M. (2024). Sosyal medyada marka boyutları ve kriz iletişimi: ‘Twitter (X)’kullanıcı yorumlarının metin madenciliği ile incelenmesi. Etkileşim, 13, 286-313. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2024.7.13.249
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other)
Journal Section Articles
Authors

Esra Şimşek Paralı 0000-0001-7730-8271

Sümeyye Akça 0000-0002-6170-965X

Publication Date March 12, 2025
Submission Date August 5, 2024
Acceptance Date March 10, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 32 Issue: 1

Cite

APA Şimşek Paralı, E., & Akça, S. (2025). Geçmişten Günümüze Kriz İletişimi Çalışmalarına Yönelik Bir Analiz. Yönetim Ve Ekonomi Dergisi, 32(1), 33-49. https://doi.org/10.18657/yonveek.1528337