1990’lı yılların başlarından itibaren ülkemizde beton yollar üzerine önemli araştırmalar yapılmaktadır. Bir yol projesinde kaplama türünün beton olması planlandığında, kaplamanın servis ömrünün kısa, orta ve uzun vadede tasarlanması gerekmektedir. Betonun tasarım aşamasında karışım oranları, sertleştikten sonra maruz kalacağı taşıt yükleri, kimyasal bozulmalar, enerji sönümleyebilme, sıcaklık faktörleri, bölgesel şartlar, uygulama türü, donma-çözülme ve kış aylarında yapılan tuzlama çalışmaları gibi konular dikkate alınmalıdır. Beton yolların servis ömrünü uzatabilmek için gerek tasarım aşaması, gerekse gelecekte yapılacak bakım onarım çalışmaları önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmada, şartname hazırlayıcıları ve uygulayıcılar için, planlama aşamasında olan bir beton yolun, tasarım ve uygulama aşamasında dikkat edilecek hususlar ve gelecekte maruz kalabileceği olumsuz faktörler ortaya konulmuştur. Anahtar Kelimeler: Beton yol, tuz, taşıt yükü, enerji yutma. donma-çözülme
Significantly concrete road researches have been investigated since the beginning of 1990s in our country. If pavement type were planned of the concrete in a road project, pavement design would need to little, middle and long term of the service life. Mix rates, subjected to vehicle weighs, chemical corrosions, energy absorbsion, heat factors, region conditions, concrete application type, freeze-thawing and salting in winter should considered during the concrete design. Whether concrete design or maintenances-repairs in the future have important role to prolongation of concrete roads service life. In this study, be planed a concrete road in design and application explained remarkable subjects and subjected to negative factors in the future to specifications preparatories and appliers. Keywords: Concrete roads, freeze-thaw, salt, vehicle load, energy absorbsion.
Other ID | JA27EP62VE |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 6 Issue: 1 - Volume: 6 Issue: 1 |