BibTex RIS Cite

Türkiye'de Yükseköğretimin Tarihsel Gelişimi ve Mevcut Durumu

Year 2017, Volume: 7 Issue: 3, 156 - 178, 01.12.2017

Abstract

Bu çalışmada, öncelikle Türk yükseköğretim sisteminin tarihsel gelişimine değinilmiştir. Daha sonra, Türkiye'de yükseköğretim alanında son seksen dört yılda yaşanan değişimler ve gelişmeler üzerinde durulmuştur. Bu kapsamda özellikle son on beş yıl içinde yükseköğretim alanında gerçekleştirilen atılımlar belirtilirken, yükseköğretim sisteminin mevcut durumu ve performansı ortaya konulmuştur. Son yıllardaki, küresel ölçekteki eğilimler ve Türk yükseköğretiminde görülen niceliksel büyüme sonucunda Türk yükseköğretiminin dünyadaki yeri değerlendirilmiştir.

References

  • Aras, N. K., Dölen, E. ve Bahadır, O. (2007). Türkiye’de üniversite anlayışının gelişimi (1861–1961). Ankara: TÜBA Yayınları.
  • Ataünal, A. (1993). Cumhuriyet döneminde yükseköğretimdeki gelişmeler. Ankara: MEB Yükseköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Doğramacı, İ. (2007). Türkiye’de ve Dünya’da yükseköğretim yönetimi. Ankara: Meteksan.
  • Günay, D. (2014). Türkiye’de yükseköğretimin mevcut durumu, sorunları, gelişmeler ve öneriler. Yeni Türkiye Dergisi, 58, 678–695.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2011). 1933’den günümüze Türk yükseköğreti- minde niceliksel gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 1–22.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2016). Dünyada ve Türkiye'de yükseköğretim okullaşma oranları ve gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 13–30.
  • Günay, D. ve Kılıç, M. (2011). Cumhuriyet Dönemi Türk Yükseköğreti- minde Rektör Seçimi ve Atamaları. Yükseköğretim Dergisi, 1(1), 34-44.
  • Gürüz, K. (2004). Dünya’da ve Türkiye’de yükseköğretim: Tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri (2. baskı). Ankara: Cem Web Ofset.
  • Institute of Education Sciences (IES). (2017). Condition of education: Post-sec- ondary education. 25 Ağustos 2017 tarihinde <https://ies.ed.gov/> adre- sinden erişildi.
  • ÖSYM (Farklı Yıllar). Yükseköğretim istatistikleri. 30 Temmuz 2017 tarihinde <https://osym.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • Peker, A. (2012). Bilimsel üretimin teknoloji üretimine transferindeki zihinsel dönüşümler. 22 Eylül 2017 tarihinde <http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_ content_files//ytbik/Sunumlar/YTBIK_Atakan-Peker_Sunum.pdf> ad- resinden erişildi.
  • Scientific Journal Rankings (SJR). (2017). Country rankings. 13 Eylül 2017 tarihinde <http://www.scimagojr.com/> adresinden erişildi.
  • Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretimin ve YÖK’ün tarihi. Ankara: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Trow, M. (1974). Problems in the transition from elite to mass higher education, OECD (Ed.), Policies for higher education (pp. 51–101). Paris: OECD.
  • UNESCO. (2017). Education statistics. 2 Eylül 2017 tarihinde <http://data. uis.unesco.org/> adresinden erişildi.
  • US Patent and Trademark Office. (2015). Patent applications by country of ori- gin. 7 Eylül 2017 tarihinde <https://www.uspto.gov/web/offices/ac/ido/ oeip/taf/appl_yr.htm> adresinden erişildi.
  • YÖK (Farklı Yıllar). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 2 Ağustos 2017 tarihinde <https://istatistik.yok.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • YÖK (1991). Türk yükseköğretiminde on yıl (1981–1991): 1981 reformu ve so- nuçları. 3 Ekim 2017 tarihinde <http://www.yok.gov.tr/documents/ 10279/30217/T%C3%9CRK+Y%C3%9CKSEK%C3%96%C4% 9ERET%C4%B0M%C4%B0NDE+ON+YIL+1981-1991.pdf/05f9f18 c-a406-45e5-b24b-0bfde59e3bbb> adresinden erişildi.

Historical development and current situation of higher education in Turkey

Year 2017, Volume: 7 Issue: 3, 156 - 178, 01.12.2017

Abstract

In this study, we primarily addressed the historical development of the Turkish higher education system. Later, we discussed the changes and developments in the higher education area in Turkey over the last eighty-four years. In this context, we indicated the breakthroughs in the higher education area, especially in the last fifteen years, and denoted the current situation and performance of the higher education system. We evaluated the place of the Turkish higher education system in the world with respect to the global trends and quantitative growth in Turkish higher education system.

References

  • Aras, N. K., Dölen, E. ve Bahadır, O. (2007). Türkiye’de üniversite anlayışının gelişimi (1861–1961). Ankara: TÜBA Yayınları.
  • Ataünal, A. (1993). Cumhuriyet döneminde yükseköğretimdeki gelişmeler. Ankara: MEB Yükseköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Doğramacı, İ. (2007). Türkiye’de ve Dünya’da yükseköğretim yönetimi. Ankara: Meteksan.
  • Günay, D. (2014). Türkiye’de yükseköğretimin mevcut durumu, sorunları, gelişmeler ve öneriler. Yeni Türkiye Dergisi, 58, 678–695.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2011). 1933’den günümüze Türk yükseköğreti- minde niceliksel gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 1–22.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2016). Dünyada ve Türkiye'de yükseköğretim okullaşma oranları ve gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 13–30.
  • Günay, D. ve Kılıç, M. (2011). Cumhuriyet Dönemi Türk Yükseköğreti- minde Rektör Seçimi ve Atamaları. Yükseköğretim Dergisi, 1(1), 34-44.
  • Gürüz, K. (2004). Dünya’da ve Türkiye’de yükseköğretim: Tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri (2. baskı). Ankara: Cem Web Ofset.
  • Institute of Education Sciences (IES). (2017). Condition of education: Post-sec- ondary education. 25 Ağustos 2017 tarihinde <https://ies.ed.gov/> adre- sinden erişildi.
  • ÖSYM (Farklı Yıllar). Yükseköğretim istatistikleri. 30 Temmuz 2017 tarihinde <https://osym.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • Peker, A. (2012). Bilimsel üretimin teknoloji üretimine transferindeki zihinsel dönüşümler. 22 Eylül 2017 tarihinde <http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_ content_files//ytbik/Sunumlar/YTBIK_Atakan-Peker_Sunum.pdf> ad- resinden erişildi.
  • Scientific Journal Rankings (SJR). (2017). Country rankings. 13 Eylül 2017 tarihinde <http://www.scimagojr.com/> adresinden erişildi.
  • Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretimin ve YÖK’ün tarihi. Ankara: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Trow, M. (1974). Problems in the transition from elite to mass higher education, OECD (Ed.), Policies for higher education (pp. 51–101). Paris: OECD.
  • UNESCO. (2017). Education statistics. 2 Eylül 2017 tarihinde <http://data. uis.unesco.org/> adresinden erişildi.
  • US Patent and Trademark Office. (2015). Patent applications by country of ori- gin. 7 Eylül 2017 tarihinde <https://www.uspto.gov/web/offices/ac/ido/ oeip/taf/appl_yr.htm> adresinden erişildi.
  • YÖK (Farklı Yıllar). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 2 Ağustos 2017 tarihinde <https://istatistik.yok.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • YÖK (1991). Türk yükseköğretiminde on yıl (1981–1991): 1981 reformu ve so- nuçları. 3 Ekim 2017 tarihinde <http://www.yok.gov.tr/documents/ 10279/30217/T%C3%9CRK+Y%C3%9CKSEK%C3%96%C4% 9ERET%C4%B0M%C4%B0NDE+ON+YIL+1981-1991.pdf/05f9f18 c-a406-45e5-b24b-0bfde59e3bbb> adresinden erişildi.
There are 18 citations in total.

Details

Other ID JA56HK36TZ
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Durmuş Günay This is me

Aslı Günay This is me

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Günay, D., & Günay, A. (2017). Türkiye’de Yükseköğretimin Tarihsel Gelişimi ve Mevcut Durumu. Yükseköğretim Dergisi, 7(3), 156-178.

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.