BibTex RIS Cite

Türkiye'de Yükseköğretimin Tarihsel Gelişimi ve Mevcut Durumu

Year 2017, Volume: 7 Issue: 3, 156 - 178, 01.12.2017

Abstract

Bu çalışmada, öncelikle Türk yükseköğretim sisteminin tarihsel gelişimine değinilmiştir. Daha sonra, Türkiye'de yükseköğretim alanında son seksen dört yılda yaşanan değişimler ve gelişmeler üzerinde durulmuştur. Bu kapsamda özellikle son on beş yıl içinde yükseköğretim alanında gerçekleştirilen atılımlar belirtilirken, yükseköğretim sisteminin mevcut durumu ve performansı ortaya konulmuştur. Son yıllardaki, küresel ölçekteki eğilimler ve Türk yükseköğretiminde görülen niceliksel büyüme sonucunda Türk yükseköğretiminin dünyadaki yeri değerlendirilmiştir.

References

  • Aras, N. K., Dölen, E. ve Bahadır, O. (2007). Türkiye’de üniversite anlayışının gelişimi (1861–1961). Ankara: TÜBA Yayınları.
  • Ataünal, A. (1993). Cumhuriyet döneminde yükseköğretimdeki gelişmeler. Ankara: MEB Yükseköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Doğramacı, İ. (2007). Türkiye’de ve Dünya’da yükseköğretim yönetimi. Ankara: Meteksan.
  • Günay, D. (2014). Türkiye’de yükseköğretimin mevcut durumu, sorunları, gelişmeler ve öneriler. Yeni Türkiye Dergisi, 58, 678–695.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2011). 1933’den günümüze Türk yükseköğreti- minde niceliksel gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 1–22.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2016). Dünyada ve Türkiye'de yükseköğretim okullaşma oranları ve gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 13–30.
  • Günay, D. ve Kılıç, M. (2011). Cumhuriyet Dönemi Türk Yükseköğreti- minde Rektör Seçimi ve Atamaları. Yükseköğretim Dergisi, 1(1), 34-44.
  • Gürüz, K. (2004). Dünya’da ve Türkiye’de yükseköğretim: Tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri (2. baskı). Ankara: Cem Web Ofset.
  • Institute of Education Sciences (IES). (2017). Condition of education: Post-sec- ondary education. 25 Ağustos 2017 tarihinde <https://ies.ed.gov/> adre- sinden erişildi.
  • ÖSYM (Farklı Yıllar). Yükseköğretim istatistikleri. 30 Temmuz 2017 tarihinde <https://osym.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • Peker, A. (2012). Bilimsel üretimin teknoloji üretimine transferindeki zihinsel dönüşümler. 22 Eylül 2017 tarihinde <http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_ content_files//ytbik/Sunumlar/YTBIK_Atakan-Peker_Sunum.pdf> ad- resinden erişildi.
  • Scientific Journal Rankings (SJR). (2017). Country rankings. 13 Eylül 2017 tarihinde <http://www.scimagojr.com/> adresinden erişildi.
  • Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretimin ve YÖK’ün tarihi. Ankara: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Trow, M. (1974). Problems in the transition from elite to mass higher education, OECD (Ed.), Policies for higher education (pp. 51–101). Paris: OECD.
  • UNESCO. (2017). Education statistics. 2 Eylül 2017 tarihinde <http://data. uis.unesco.org/> adresinden erişildi.
  • US Patent and Trademark Office. (2015). Patent applications by country of ori- gin. 7 Eylül 2017 tarihinde <https://www.uspto.gov/web/offices/ac/ido/ oeip/taf/appl_yr.htm> adresinden erişildi.
  • YÖK (Farklı Yıllar). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 2 Ağustos 2017 tarihinde <https://istatistik.yok.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • YÖK (1991). Türk yükseköğretiminde on yıl (1981–1991): 1981 reformu ve so- nuçları. 3 Ekim 2017 tarihinde <http://www.yok.gov.tr/documents/ 10279/30217/T%C3%9CRK+Y%C3%9CKSEK%C3%96%C4% 9ERET%C4%B0M%C4%B0NDE+ON+YIL+1981-1991.pdf/05f9f18 c-a406-45e5-b24b-0bfde59e3bbb> adresinden erişildi.

Historical development and current situation of higher education in Turkey

Year 2017, Volume: 7 Issue: 3, 156 - 178, 01.12.2017

Abstract

In this study, we primarily addressed the historical development of the Turkish higher education system. Later, we discussed the changes and developments in the higher education area in Turkey over the last eighty-four years. In this context, we indicated the breakthroughs in the higher education area, especially in the last fifteen years, and denoted the current situation and performance of the higher education system. We evaluated the place of the Turkish higher education system in the world with respect to the global trends and quantitative growth in Turkish higher education system.

References

  • Aras, N. K., Dölen, E. ve Bahadır, O. (2007). Türkiye’de üniversite anlayışının gelişimi (1861–1961). Ankara: TÜBA Yayınları.
  • Ataünal, A. (1993). Cumhuriyet döneminde yükseköğretimdeki gelişmeler. Ankara: MEB Yükseköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Doğramacı, İ. (2007). Türkiye’de ve Dünya’da yükseköğretim yönetimi. Ankara: Meteksan.
  • Günay, D. (2014). Türkiye’de yükseköğretimin mevcut durumu, sorunları, gelişmeler ve öneriler. Yeni Türkiye Dergisi, 58, 678–695.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2011). 1933’den günümüze Türk yükseköğreti- minde niceliksel gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 1–22.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2016). Dünyada ve Türkiye'de yükseköğretim okullaşma oranları ve gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 13–30.
  • Günay, D. ve Kılıç, M. (2011). Cumhuriyet Dönemi Türk Yükseköğreti- minde Rektör Seçimi ve Atamaları. Yükseköğretim Dergisi, 1(1), 34-44.
  • Gürüz, K. (2004). Dünya’da ve Türkiye’de yükseköğretim: Tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri (2. baskı). Ankara: Cem Web Ofset.
  • Institute of Education Sciences (IES). (2017). Condition of education: Post-sec- ondary education. 25 Ağustos 2017 tarihinde <https://ies.ed.gov/> adre- sinden erişildi.
  • ÖSYM (Farklı Yıllar). Yükseköğretim istatistikleri. 30 Temmuz 2017 tarihinde <https://osym.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • Peker, A. (2012). Bilimsel üretimin teknoloji üretimine transferindeki zihinsel dönüşümler. 22 Eylül 2017 tarihinde <http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_ content_files//ytbik/Sunumlar/YTBIK_Atakan-Peker_Sunum.pdf> ad- resinden erişildi.
  • Scientific Journal Rankings (SJR). (2017). Country rankings. 13 Eylül 2017 tarihinde <http://www.scimagojr.com/> adresinden erişildi.
  • Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretimin ve YÖK’ün tarihi. Ankara: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Trow, M. (1974). Problems in the transition from elite to mass higher education, OECD (Ed.), Policies for higher education (pp. 51–101). Paris: OECD.
  • UNESCO. (2017). Education statistics. 2 Eylül 2017 tarihinde <http://data. uis.unesco.org/> adresinden erişildi.
  • US Patent and Trademark Office. (2015). Patent applications by country of ori- gin. 7 Eylül 2017 tarihinde <https://www.uspto.gov/web/offices/ac/ido/ oeip/taf/appl_yr.htm> adresinden erişildi.
  • YÖK (Farklı Yıllar). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 2 Ağustos 2017 tarihinde <https://istatistik.yok.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • YÖK (1991). Türk yükseköğretiminde on yıl (1981–1991): 1981 reformu ve so- nuçları. 3 Ekim 2017 tarihinde <http://www.yok.gov.tr/documents/ 10279/30217/T%C3%9CRK+Y%C3%9CKSEK%C3%96%C4% 9ERET%C4%B0M%C4%B0NDE+ON+YIL+1981-1991.pdf/05f9f18 c-a406-45e5-b24b-0bfde59e3bbb> adresinden erişildi.
There are 18 citations in total.

Details

Other ID JA56HK36TZ
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Durmuş Günay This is me

Aslı Günay This is me

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Günay, D., & Günay, A. (2017). Türkiye’de Yükseköğretimin Tarihsel Gelişimi ve Mevcut Durumu. Yükseköğretim Dergisi, 7(3), 156-178.

TÜBA Higher Education Research / Review (TÜBA-HER) is indexed in ESCI, TR Dizin, EBSCO, and Google Scholar.

Publisher
34633
112 Vedat Dalokay Street, Çankaya , 06700 Ankara, Türkiye

3415434156  34153 34146 34148 34155 34157 3415834160

TÜBA-HER Turkish Academy of Sciences Journal of Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially endorse the views expressed in the articles published in the journal, nor does it guarantee any product or service advertisements that may appear in the print or online versions. The scientific and legal responsibility for the published articles belongs solely to the authors.

Images, figures, tables, and other materials submitted with manuscripts must be original. If previously published, written permission from the copyright holder must be provided for reproduction in both print and online versions. Authors retain the copyright of their works; however, upon publication in the journal, the economic rights and rights of public communication— including adaptation, reproduction, representation, printing, publishing, and distribution rights—are transferred to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyright of all published content (text and visual materials) belongs to the journal in terms of usage and distribution. No payment is made to the authors under the name of copyright or any other title, and no article processing charges are requested. However, the cost of reprints, if requested, is the responsibility of the authors.

In order to promote global open access to scientific knowledge and research, TÜBA allows all content published online (unless otherwise stated) to be freely used by readers, researchers, and institutions. Such use (including linking, downloading, distribution, printing, copying, or reproduction in any medium) is permitted under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License, provided that the original work is properly cited, not modified, and not used for commercial purposes. For permission regarding commercial use, please contact the publisher.