adresinden ulaşıldı." />
Conference Paper
BibTex RIS Cite

Undergraduate admission examination, career orientation, and their impact on labor market: are we beating the air?

Year 2011, Volume: 1 Issue: 2, 61 - 64, 01.12.2011

Abstract

This paper consists of some observations and concerns of a physics faculty member on the present system of the career orientation of the students admitted to undergraduate programs, especially on the number and the quality of students admitted to science programs in Turkey. This study intends to initiate a brainstorm on these problems, and to emphasize the need for detailed and comprehensive studies on these points. In this context, first, the lack of statistical data and studies on this subject is brought into attention of readers. Besides, the importance of a healthy career orientation and college admission system for an efficient and effective use of brainpower of Turkey is emphasized. In this connection, especially with an eye to find a solution, the problems that are caused by the current admission quotas and career orientation system are pointed out. To state in more concrete terms: the contradiction between the enormous number of physics graduates far beyond the number of available jobs on one hand and the lack of undergraduates with enough disposition to basic sciences on the other hand (while too many students interested in scientific research in some other fields of study, such as medicine and engineering) is pointed out. Some propositions towards the solutions of these problems have been suggested to contribute initiation of a brainstorm in this direction.

References

  • Ankara Ticaret Odası (2006). “İş’te Türk Genci” raporu (2006-08-12). 20 Kasım 2011 tarihinde <http://www.atonet.org.tr/yeni/index. php?p=21 &l=1&search_id=220633&start=160> adresinden ulaşıldı.
  • Ankara Ticaret Odası (2007a). "İstihdam" raporu (2007-03-18). 20 Kasım 2011 tarihinde <http://www.atonet.org.tr/yeni/index.php?p=21&l=1 &search_id=220633&start=160> adresinden ulaşıldı.
  • Ankara Ticaret Odası (2007b). “Genç İşsiz Ordusu” raporu (2007-07-14). 20 Kasım 2011 tarihinde <http://www.atonet.org.tr/yeni/index.php? p=21&l=1&search_id=220633&start=160> adresinden ulaşıldı.
  • YÖK (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. 20 Kasım 2011 tarihinde task,cat_view/gid,181/Itemid,99999999> adresinden ulaşıldı
  • YÖK (2010). The higher education system in Turkey. 20 Kasım 2011 tari- hinde <http://www.yok.gov.tr/content/view/1035> adresinden ulaşıl- dı.

Lisans Yerleştirme Sınavı, Meslek Seçimi ve İşgücüne Yansımaları: Havanda Su mu Dövüyoruz?

Year 2011, Volume: 1 Issue: 2, 61 - 64, 01.12.2011

Abstract

Bu yazı, bir fizik bölümü öğretim üyesinin ortaöğrenimden üniversiteye geçişte meslek yönelimi konusundaki, özellikle de temel bilim öğrenimine yönelen öğrencilerin sayı ve nitelikleri konusundaki gözlem ve endişelerinin dile getirilmesinden oluşmaktadır. Yazının amacı, bu konularda beyin fırtınası oluşturulmasına önayak olmak ve ayrıntılı, kapsamlı çalışmaların gerekliliğine dikkat çekmektir. Bu çerçevede, öncelikle, bu konudaki istatistiksel bilgi ve bilimsel çalışmaların yetersizliğine dikkat çekilmiştir. Ayrıca, beyin gücü potansiyelimizin verimli ve etkin kullanımı için meslek seçimi ve yönlendirmesinin sağlıklı olmasının önemine işaret edilmiştir. Bu bağlamda, özellikle sorunlara çözüm oluşturma noktasında, öğrenci kontenjanlarının ve meslek seçimi sistemimizin yarattığı sorunlar dile getirilmiştir. Daha somut bir ifadeyle: bir yandan (işgücü ihtiyacının çok üzerinde) astronomik sayılarda fizik lisans öğretimi kontenjanlarına rağmen temel bilimlere yetenekli ve hevesli öğrenci bulmada büyük sorunlar yaşanması diğer yandan ise temel bilimlere yetenekli öğrencilerin, ihtiyacın çok ötesinde başka alanlara yönelimi gibi çarpıklıklara işaret edilmiştir. Bu yönde beyin fırtınası oluşumuna katkıda bulunmak amacıyla bazı çözüm önerileri dile getirilmiştir.

References

  • Ankara Ticaret Odası (2006). “İş’te Türk Genci” raporu (2006-08-12). 20 Kasım 2011 tarihinde <http://www.atonet.org.tr/yeni/index. php?p=21 &l=1&search_id=220633&start=160> adresinden ulaşıldı.
  • Ankara Ticaret Odası (2007a). "İstihdam" raporu (2007-03-18). 20 Kasım 2011 tarihinde <http://www.atonet.org.tr/yeni/index.php?p=21&l=1 &search_id=220633&start=160> adresinden ulaşıldı.
  • Ankara Ticaret Odası (2007b). “Genç İşsiz Ordusu” raporu (2007-07-14). 20 Kasım 2011 tarihinde <http://www.atonet.org.tr/yeni/index.php? p=21&l=1&search_id=220633&start=160> adresinden ulaşıldı.
  • YÖK (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. 20 Kasım 2011 tarihinde task,cat_view/gid,181/Itemid,99999999> adresinden ulaşıldı
  • YÖK (2010). The higher education system in Turkey. 20 Kasım 2011 tari- hinde <http://www.yok.gov.tr/content/view/1035> adresinden ulaşıl- dı.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Other ID JA75ZP93MZ
Journal Section Conference Paper
Authors

Recai Erdem This is me

Publication Date December 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Erdem, R. (2011). Lisans Yerleştirme Sınavı, Meslek Seçimi ve İşgücüne Yansımaları: Havanda Su mu Dövüyoruz? Yükseköğretim Dergisi, 1(2), 61-64.

TÜBA Higher Education Research / Review (TÜBA-HER) is indexed in ESCI, TR Dizin, EBSCO, and Google Scholar.

Publisher
34633
Vedat Dalokay Street No: 112, Çankaya , 06700 Ankara, Türkiye
(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr

34634     3463634637 34638  34988

TÜBA-HER Turkish Academy of Sciences Journal of Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially endorse the views expressed in the articles published in the journal, nor does it guarantee any product or service advertisements that may appear in the print or online versions. The scientific and legal responsibility for the published articles belongs solely to the authors.

Images, figures, tables, and other materials submitted with manuscripts must be original. If previously published, written permission from the copyright holder must be provided for reproduction in both print and online versions. Authors retain the copyright of their works; however, upon publication in the journal, the economic rights and rights of public communication— including adaptation, reproduction, representation, printing, publishing, and distribution rights—are transferred to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyright of all published content (text and visual materials) belongs to the journal in terms of usage and distribution. No payment is made to the authors under the name of copyright or any other title, and no article processing charges are requested. However, the cost of reprints, if requested, is the responsibility of the authors.

In order to promote global open access to scientific knowledge and research, TÜBA allows all content published online (unless otherwise stated) to be freely used by readers, researchers, and institutions. Such use (including linking, downloading, distribution, printing, copying, or reproduction in any medium) is permitted under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License, provided that the original work is properly cited, not modified, and not used for commercial purposes. For permissions regarding licensing and exceptions, please contact the journal.