Case Report
BibTex RIS Cite

Managing a Sustainable Institutional Repository: The Doğuş University Institutional Repository Experience

Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 91 - 102, 24.04.2019
https://doi.org/10.2399/yod.18.020

Abstract

This study was conducted to share the management of a sustainable institutional repository by exemplifying it with the experience of Doğuş University Institutional Repository, to help with initiatives in this area and to emphasize the importance of institutional repositories. The descriptive method was used in this study. The institutional repositories both in Turkey and in the world, data harvesting systems, and Doğuş University Institutional Repository experience are discussed.

References

  • Akbaytürk Çanak, T., Çelik, S., Çetinkaya, İ., Çukadar, S., Güneş, G., Gürdal, G., … Kaygusuz, A. (2014). 2023’e doğru Türkiye’de üniversite kütüphaneleri: Mevcut durum, sorunlar, standartlar ve çözüm önerileri. Ankara: Yükseköğretim Kurulu. 16 Aralık 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/11376/474> adresinden erişildi.
  • Al, U., & fiencan, ‹. (2016). Bilimsel iletişimin dikenli yolları: Makalelerin yayın süreci üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 30(3), 449–470.
  • ANKOS (2016a). Açık erişim ve kurumsal arşivler. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://www.ankos.org.tr/acik-erisim> adresinden erişildi.
  • ANKOS (2016b). Bir bakışta açık erişim. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://www.ankos.org.tr/acik-erisim/bir-bakista-acik-erisim> adresinden erişildi.
  • ANKOS (2016c). Ulusal kurumsal arşiv girişimleri. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://www.ankos.org.tr/acik-erisim/ulusal-acik-erisim-girisimleri> adresinden erişildi.
  • Baudoin, P., & Branschofsky, M. (2003). Implementing an institutional repository: The DSpace experience at MIT. Science & Technology Libraries, 24(1/2), 31–46.
  • Çelik, R. (2016, Şubat 24). Kurumsal akademik arşivler, yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri: MEF Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Filimleri Enstitüsü, Sakarya. 15 Ocak 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/20.500.11779/90> adresinden erişildi.
  • Çimen, E., Çelik, S., Kafalı, G., Sezgin, Ü. B., Turgut, B. E., & Yanaz, H. (2016). Online training platform for library professionals: ANKOS Academy. IFLA World Library and Information Congress (WLIC) 2016, August 13–19, 2016, Columbus, OH, USA. 2 fiubat 2016 tarihinde <http://library.ifla.org/id/eprint/1456> adresinden erişildi.
  • Coşkun, C., Bayram, Ö., Holt, İ., & Karasözen, B. (2007). Kurumsal arşiv oluşturma rehberi. 2 Aralık 2016 tarihinde <http://eprints.rclis.org/9568/> adresinden erişildi.
  • Doğuş Üniversitesi (2012). Doğuş Üniversitesi eArşiv Politikası. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/11376/2697> adresinden erişildi.
  • Doğuş Üniversitesi (2014). Doğuş Üniversitesi Açık Erişim Yönergesi. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/11376/435> adresinden eriflildi.
  • Duraspace (2014). DSpace documentation. 2 Şubat 2016 tarihinde <https://wiki.duraspace.org/display/DSDOC/All+Documentation> adresinden erişildi.
  • Kurtz, M. (2010). Dublin Core, DSpace, and a brief analysis of three university repositories. Information Technology & Libraries, 29(1), 40–46.
  • OpenAIRE (2012). Araştırma kurumları için OpenAIRE kılavuzu. Türk Kütüphaneciliği, 26(2), 416–438.
  • OpenDOAR (2016). Repository statistics. 2 fiubat 2016 tarihinde <http://www.opendoar.org/> adresinden erişildi.
  • TÜBİTAK ULAKBİM (2016). Türkiye Akademik Arşivi. 2 fiubat 2016 tarihinde <http://arsiv.ulakbim.gov.tr/arsivler> adresinden erişildi.
  • Turkish OpenAIREplus Help Desk and ANKOS OA&IR (2014). Open access developments in Turkey boosted by the Higher Education Council. OpenAIRE Newsletter. 2 Şubat 2016 tarihinde <https://www.openaire.eu/open-access-developments-in-turkey-boosted-by-thehigher-education-council?acm=_26&idU=1> adresinden erişildi.
  • YÖK (2014). AES kurulum lisesi. 2 Aralık 2016 <http://www.yok.gov.tr/web/acikerisim/acik-erisim-sistemi-kurulum-listesi> adresinden erişildi.
  • Yükseköğretim Kanunu (1981). T.C. Resmi Gazete (22354, 4 Kasım 1981).

Sürdürülebilir Bir Kurumsal Akademik Arşiv Yönetimi: Doğuş Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi Deneyimi

Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 91 - 102, 24.04.2019
https://doi.org/10.2399/yod.18.020

Abstract

Bu çalışma, sürdürülebilir bir kurumsal akademik arşiv yönetimini Doğuş Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi deneyimi ile paylaşmak, bu konudaki girişimlere yardımcı olmak ve kurumsal akademik arşivlerin önemini vurgulamak üzere hazırlanmıştır. Çalışmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Bu çerçevede dünyada ve Türkiye'deki kurumsal akademik arşivler, harmanlama sistemleri ve Doğuş Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi uygulamaları üzerinde durulmuştur.

References

  • Akbaytürk Çanak, T., Çelik, S., Çetinkaya, İ., Çukadar, S., Güneş, G., Gürdal, G., … Kaygusuz, A. (2014). 2023’e doğru Türkiye’de üniversite kütüphaneleri: Mevcut durum, sorunlar, standartlar ve çözüm önerileri. Ankara: Yükseköğretim Kurulu. 16 Aralık 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/11376/474> adresinden erişildi.
  • Al, U., & fiencan, ‹. (2016). Bilimsel iletişimin dikenli yolları: Makalelerin yayın süreci üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 30(3), 449–470.
  • ANKOS (2016a). Açık erişim ve kurumsal arşivler. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://www.ankos.org.tr/acik-erisim> adresinden erişildi.
  • ANKOS (2016b). Bir bakışta açık erişim. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://www.ankos.org.tr/acik-erisim/bir-bakista-acik-erisim> adresinden erişildi.
  • ANKOS (2016c). Ulusal kurumsal arşiv girişimleri. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://www.ankos.org.tr/acik-erisim/ulusal-acik-erisim-girisimleri> adresinden erişildi.
  • Baudoin, P., & Branschofsky, M. (2003). Implementing an institutional repository: The DSpace experience at MIT. Science & Technology Libraries, 24(1/2), 31–46.
  • Çelik, R. (2016, Şubat 24). Kurumsal akademik arşivler, yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri: MEF Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Filimleri Enstitüsü, Sakarya. 15 Ocak 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/20.500.11779/90> adresinden erişildi.
  • Çimen, E., Çelik, S., Kafalı, G., Sezgin, Ü. B., Turgut, B. E., & Yanaz, H. (2016). Online training platform for library professionals: ANKOS Academy. IFLA World Library and Information Congress (WLIC) 2016, August 13–19, 2016, Columbus, OH, USA. 2 fiubat 2016 tarihinde <http://library.ifla.org/id/eprint/1456> adresinden erişildi.
  • Coşkun, C., Bayram, Ö., Holt, İ., & Karasözen, B. (2007). Kurumsal arşiv oluşturma rehberi. 2 Aralık 2016 tarihinde <http://eprints.rclis.org/9568/> adresinden erişildi.
  • Doğuş Üniversitesi (2012). Doğuş Üniversitesi eArşiv Politikası. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/11376/2697> adresinden erişildi.
  • Doğuş Üniversitesi (2014). Doğuş Üniversitesi Açık Erişim Yönergesi. 2 Şubat 2016 tarihinde <http://hdl.handle.net/11376/435> adresinden eriflildi.
  • Duraspace (2014). DSpace documentation. 2 Şubat 2016 tarihinde <https://wiki.duraspace.org/display/DSDOC/All+Documentation> adresinden erişildi.
  • Kurtz, M. (2010). Dublin Core, DSpace, and a brief analysis of three university repositories. Information Technology & Libraries, 29(1), 40–46.
  • OpenAIRE (2012). Araştırma kurumları için OpenAIRE kılavuzu. Türk Kütüphaneciliği, 26(2), 416–438.
  • OpenDOAR (2016). Repository statistics. 2 fiubat 2016 tarihinde <http://www.opendoar.org/> adresinden erişildi.
  • TÜBİTAK ULAKBİM (2016). Türkiye Akademik Arşivi. 2 fiubat 2016 tarihinde <http://arsiv.ulakbim.gov.tr/arsivler> adresinden erişildi.
  • Turkish OpenAIREplus Help Desk and ANKOS OA&IR (2014). Open access developments in Turkey boosted by the Higher Education Council. OpenAIRE Newsletter. 2 Şubat 2016 tarihinde <https://www.openaire.eu/open-access-developments-in-turkey-boosted-by-thehigher-education-council?acm=_26&idU=1> adresinden erişildi.
  • YÖK (2014). AES kurulum lisesi. 2 Aralık 2016 <http://www.yok.gov.tr/web/acikerisim/acik-erisim-sistemi-kurulum-listesi> adresinden erişildi.
  • Yükseköğretim Kanunu (1981). T.C. Resmi Gazete (22354, 4 Kasım 1981).
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Case Study
Authors

Sönmez Çelik 0000-0002-3973-4664

Ramazan Çelik This is me 0000-0002-6509-3071

Publication Date April 24, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Çelik, S., & Çelik, R. (2019). Sürdürülebilir Bir Kurumsal Akademik Arşiv Yönetimi: Doğuş Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi Deneyimi. Yükseköğretim Dergisi, 9(1), 91-102. https://doi.org/10.2399/yod.18.020

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.