Ödev; öğrencinin derste yapılanları kalıcı kılmak, bilgilerinin yanında becerilerini artırmak için bireysel veya grupça yapılan, bedensel veya zihinsel faaliyetlerdir. Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin ödev hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesidir. Araştırmada üniversite öğrencilerinin ödev durumları, ödeve ilişkin düşünce ve önerileri nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılarak incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesinde yer alan 8 fakülteden (Eğitim, Fen Edebiyat, İktisadi ve İdari Bilimler, İlahiyat, Mühendislik ve Mimarlık, Orman, Sağlık Bilimleri ve Ziraat) toplamda 76 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma grubunda yer alan katılımcılar ağırlıklı olarak son sınıf öğrencileridir. Verilerin analizinde açık uçlu sorularda içerik analizi, kapalı uçlu sorularda betimsel analiz yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrenciler, derslerin %38.77'sinde ödev yaptıkları ve ödev için günlük ders çalışma zamanlarının %20.68'ini ayırdıklarını ifade etmektedirler. Ödevin kendilerine birçok kazanım sağladığını, ancak ödev sürecinde bazı sorunlar yaşadıklarını belirtmektedirler. Bu sorunlar arasında öne çıkanlar; zaman sorunu, kaynak sorunu, sağlıklı veri sorunu ve ödev sürecinde öğretim elemanları ile etkileşim sorunudur. Araştırmaya katılan öğrencilerin görüşleri doğrultusunda şu öneriler geliştirilebilir: Ödevler öğrenciyi geliştirmektedir. Ödevden eğitim-öğretim süreçlerinde mutlaka yararlanılmalıdır. Ödev sonuçları öğrencinin gösterdiği emek ve zamanla doğru orantılı olabilir.
Homework assignments are the physical or mental activities performed by students either individually or as a group to ensure their learning retention of the course content and to increase both their skills and knowledge. The aim of this study was to analyze university students' opinions about homework assignments. University students' status regarding assignments, and their thoughts and suggestions about such assignments were examined by using the case study design, which is one of the qualitative research designs. The study group consisted of 76 students (most of whom were seniors) from 8 faculties (Agriculture, Engineering & Architecture, Economics & Administrative Sciences, Education, Forestry, Health Sciences, Science & Letters, and Theology) at Kahramanmaraş Sütçü İmam University. In the analysis of the data, content analysis was used for the open-ended questions and descriptive analysis was used for the closed-ended questions. The students stated that they do homework assignments in 38.77% of the courses and spend 20.68% of their daily study time for them. They also stated that homework assignments help them in many ways. However, they reported having some problems during the homework completion process as well. The most prominent among these problems are limited time, limited resources, reliable data, and problem of interaction with instructors while doing their homework. Based on the opinions of the students participating in the study, the following suggestions are made: Assignments help students improve; therefore, they should be definitely used in the instructional processes. The successful achievement of assignment-related outcomes depend directly on the amount of effort and time spent on them by students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Case Study |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 2 |