Research Article
BibTex RIS Cite

İktisadi Programlarda Kayıtlı Ön-Lisans Öğrencilerinin Mesleki Gelişimlerine Yönelik Eğitsel Beklentileri: Vakfıkebir MYO Örneği

Year 2023, Volume: 13 Issue: 2, 199 - 210, 13.10.2023
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1249752

Abstract

Meslek yüksekokulları, yükseköğretimde iki yıllık eğitim öğretim veren, temel amacı ara eleman yetiştirmek olan ve piyasadaki ihtiyaçlara çabuk uyum sağlayabilen akademik birimlerdir. Söz konusu birimlerde teorik eğitimin uygulamalı eğitimle desteklenmesi mezunların istihdam olanaklarının arttırılmasında önem taşımaktadır. Bu çalışma ile iktisadi programlarda kayıtlı ön-lisans öğrencilerinin alanlarına göre akademik ve mesleki gelişimlerine yönelik eğitsel etkinlik taleplerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Çalışmada amaca ulaşabilmek üzere, Trabzon Üniversitesi Vakfıkebir MYO İşletme Yönetimi, Maliye, Muhasebe ve Vergi programlarında 2021-2022 eğitim öğretim yılında kayıtlı bulunan aktif öğrenciler çalışma kapsamına alınmıştır. Araştırma kapsamındaki öğrencilere, araştırmacılar tarafından hazırlanmış anket formu yüz yüze uygulanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS istatistik paket programı kullanılarak önce faktör analizine tabi tutulmuş ve ardından tanımlayıcı istatistiklerin yapılabilmesi için frekans analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonuç raporu, öncelikle Vakfıkebir MYO yönetimiyle, ardından Trabzon Üniversitesi bünyesinde yer alan iktisadi program ağırlıklı diğer meslek yüksekokullarının yönetimiyle ve Kariyer Geliştirme Uygulama ve Araştırma Merkezi ile paylaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuç doğrultusunda, öğrencilerin mesleki gelişimlerine katkı sağlayacaklarını düşündükleri ilk üç bilimsel eğitime ilişkin etkinliğin yüz yüze şekilde birim konferans salonunda organize edilmesi hedeflenmektedir.

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projesi Destekleme Programı kapsamında 1919B012109350 başvuru numaralı proje.

Thanks

Bu çalışma, 1919B012109350 başvuru numarası ile TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı 2021/2. Başvuru dönemi kapsamında TÜBİTAK tarafından desteklenmiştir.

References

  • Akpınar, S. & Çevik, Z. (2021). Muhasebe Eğitiminden Beklentiler: Bir Yazın İncelemesi. F. Çelebi (Ed.), İşletme Biliminden Seçkin Araştırmalar içinde (s. 33-52). İzmir: Duvar Yayınları
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı). İstanbul: Sakarya Yayıncılık
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Can, E. (2020). Yükseköğretimde Kalite İçin Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Görüşleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 699–710.
  • Çakır, N., Canbaz, S. & Gümüş, S. (2014). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Algı ve Beklentilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Uzunköprü MYO Örneği. Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi, 2(1).
  • Göktürk, İ.E., Aktaş, M.A. & Göktürk, Ü. (2013). Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokullarının Eğitim Sürecinde Uygulama Açısından Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(4), 1-8.
  • Kalaycı, Ş. (2014). Faktör Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde (s. 321-331). Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Kayaalp, K. (2018). Önlisans Mezunu Öğrencilerinin Almış Oldukları Eğitim ve İstihdam İlişkisine Yönelik Bir Araştırma: SDÜ Uluborlu Selahattin Karasoy Meslek Yüksekokulu Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Teknik Bilimler Dergisi, 8(1), 34-42.
  • Kayış, A. (2014). Güvenilirlik Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde (s. 404-421). Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Kaysi, F. & Aydemir, E. (2019). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenim Gördükleri Programlara Yönelik Görüş ve Önerilerinin İncelenmesi. 13. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (ICITS, 2019), Kırşehir
  • Kekeç Morkoç, D. & Erdönmez, C. (2018). Önlisans Eğitiminin Yeterliliğinin, Önlisans Mezunların Tarafından Değerlendirilmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 29-50. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitim/issue/40594/456913
  • Morkoç, D. & Doğan, M. (2014). Meslek Yüksekokulu Mezunu Çalışanların Mesleki Eğitime Yönelik Görüşleri: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), 112-121.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson
  • Tugay, O. & Ömürbek, V. (2014). Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Derslerinin Uygulamada Kullanılma Düzeyi ve Yeterliliği Üzerine Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 53-74.
  • Yaşlıoğlu, M.M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(özel sayı), 74- 85.

Academic and Vocational Expectations of Associate Degree Students in Economics Programs: Vakfikebir Vocational School

Year 2023, Volume: 13 Issue: 2, 199 - 210, 13.10.2023
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1249752

Abstract

Vocational schools are academic units that provide two-year education at the associate degree level, whose main purpose is to train intermediate staff, capable of quickly adapting to the needs of the market. Supporting theoretical education with hands-on training in these academic units is crucial for increasing graduates’ employment opportunities. The aim of conducting this study was to determine the demands of associate degree students matriculated in economics programs for educational activities tailored to foster their academic and vocational development in their particular fields.
To this end, students in Trabzon University Vakfıkebir Vocational School Business Administration, Finance, Accounting and Tax programs in the 2021-2022 academic year were included in the study. They were surveyed face-to-face with a questionnaire prepared by the researchers. The obtained data were analyzed with quantitative analysis methods using the SPSS statistical package program.
A report of the research was drawn up and first shared with the management of Vakfıkebir Vocational School, then with the management of other vocational schools within Trabzon University providing mainly economics programs, and the Career Development Application and Research Center. In line with the results obtained from the research, it is intended to organize in the Unit conference hall a face-to-face activity that will focus on the first three scientific trainings, which students believe will contribute to their vocational development.

Project Number

TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projesi Destekleme Programı kapsamında 1919B012109350 başvuru numaralı proje.

References

  • Akpınar, S. & Çevik, Z. (2021). Muhasebe Eğitiminden Beklentiler: Bir Yazın İncelemesi. F. Çelebi (Ed.), İşletme Biliminden Seçkin Araştırmalar içinde (s. 33-52). İzmir: Duvar Yayınları
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı). İstanbul: Sakarya Yayıncılık
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Can, E. (2020). Yükseköğretimde Kalite İçin Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Görüşleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 699–710.
  • Çakır, N., Canbaz, S. & Gümüş, S. (2014). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Algı ve Beklentilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Uzunköprü MYO Örneği. Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi, 2(1).
  • Göktürk, İ.E., Aktaş, M.A. & Göktürk, Ü. (2013). Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokullarının Eğitim Sürecinde Uygulama Açısından Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(4), 1-8.
  • Kalaycı, Ş. (2014). Faktör Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde (s. 321-331). Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Kayaalp, K. (2018). Önlisans Mezunu Öğrencilerinin Almış Oldukları Eğitim ve İstihdam İlişkisine Yönelik Bir Araştırma: SDÜ Uluborlu Selahattin Karasoy Meslek Yüksekokulu Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Teknik Bilimler Dergisi, 8(1), 34-42.
  • Kayış, A. (2014). Güvenilirlik Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde (s. 404-421). Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Kaysi, F. & Aydemir, E. (2019). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenim Gördükleri Programlara Yönelik Görüş ve Önerilerinin İncelenmesi. 13. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (ICITS, 2019), Kırşehir
  • Kekeç Morkoç, D. & Erdönmez, C. (2018). Önlisans Eğitiminin Yeterliliğinin, Önlisans Mezunların Tarafından Değerlendirilmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 29-50. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitim/issue/40594/456913
  • Morkoç, D. & Doğan, M. (2014). Meslek Yüksekokulu Mezunu Çalışanların Mesleki Eğitime Yönelik Görüşleri: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), 112-121.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson
  • Tugay, O. & Ömürbek, V. (2014). Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Derslerinin Uygulamada Kullanılma Düzeyi ve Yeterliliği Üzerine Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 53-74.
  • Yaşlıoğlu, M.M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(özel sayı), 74- 85.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Esra Atabay 0000-0002-6855-7521

Nazende Alluşoğlu This is me 0000-0002-0650-5419

Project Number TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projesi Destekleme Programı kapsamında 1919B012109350 başvuru numaralı proje.
Early Pub Date September 29, 2023
Publication Date October 13, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Atabay, E., & Alluşoğlu, N. (2023). İktisadi Programlarda Kayıtlı Ön-Lisans Öğrencilerinin Mesleki Gelişimlerine Yönelik Eğitsel Beklentileri: Vakfıkebir MYO Örneği. Yükseköğretim Dergisi, 13(2), 199-210. https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1249752

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.