İktisadi Programlarda Kayıtlı Ön-Lisans Öğrencilerinin Mesleki Gelişimlerine Yönelik Eğitsel Beklentileri: Vakfıkebir MYO Örneği
Year 2023,
Volume: 13 Issue: 2, 199 - 210, 13.10.2023
Esra Atabay
,
Nazende Alluşoğlu
Abstract
Meslek yüksekokulları, yükseköğretimde iki yıllık eğitim öğretim veren, temel amacı ara eleman yetiştirmek olan ve piyasadaki ihtiyaçlara çabuk uyum sağlayabilen akademik birimlerdir. Söz konusu birimlerde teorik eğitimin uygulamalı eğitimle desteklenmesi mezunların istihdam olanaklarının arttırılmasında önem taşımaktadır. Bu çalışma ile iktisadi programlarda kayıtlı ön-lisans öğrencilerinin alanlarına göre akademik ve mesleki gelişimlerine yönelik eğitsel etkinlik taleplerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Çalışmada amaca ulaşabilmek üzere, Trabzon Üniversitesi Vakfıkebir MYO İşletme Yönetimi, Maliye, Muhasebe ve Vergi programlarında 2021-2022 eğitim öğretim yılında kayıtlı bulunan aktif öğrenciler çalışma kapsamına alınmıştır. Araştırma kapsamındaki öğrencilere, araştırmacılar tarafından hazırlanmış anket formu yüz yüze uygulanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS istatistik paket programı kullanılarak önce faktör analizine tabi tutulmuş ve ardından tanımlayıcı istatistiklerin yapılabilmesi için frekans analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonuç raporu, öncelikle Vakfıkebir MYO yönetimiyle, ardından Trabzon Üniversitesi bünyesinde yer alan iktisadi program ağırlıklı diğer meslek yüksekokullarının yönetimiyle ve Kariyer Geliştirme Uygulama ve Araştırma Merkezi ile paylaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuç doğrultusunda, öğrencilerin mesleki gelişimlerine katkı sağlayacaklarını düşündükleri ilk üç bilimsel eğitime ilişkin etkinliğin yüz yüze şekilde birim konferans salonunda organize edilmesi hedeflenmektedir.
Supporting Institution
TÜBİTAK
Project Number
TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projesi Destekleme Programı kapsamında 1919B012109350 başvuru numaralı proje.
Thanks
Bu çalışma, 1919B012109350 başvuru numarası ile TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı 2021/2. Başvuru dönemi kapsamında TÜBİTAK tarafından desteklenmiştir.
References
- Akpınar, S. & Çevik, Z. (2021). Muhasebe Eğitiminden Beklentiler:
Bir Yazın İncelemesi. F. Çelebi (Ed.), İşletme Biliminden Seçkin
Araştırmalar içinde (s. 33-52). İzmir: Duvar Yayınları
- Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2010). Sosyal
Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı).
İstanbul: Sakarya Yayıncılık
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek
Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,
32, 470-483.
- Can, E. (2020). Yükseköğretimde Kalite İçin Meslek Yüksekokulu
Öğrencilerinin Görüşleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 699–710.
- Çakır, N., Canbaz, S. & Gümüş, S. (2014). Meslek Yüksekokulu
Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Algı ve Beklentilerinin
Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Uzunköprü MYO Örneği.
Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi,
2(1).
- Göktürk, İ.E., Aktaş, M.A. & Göktürk, Ü. (2013). Sosyal Bilimler
Meslek Yüksekokullarının Eğitim Sürecinde Uygulama Açısından
Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Electronic Journal of
Vocational Colleges, 3(4), 1-8.
- Kalaycı, Ş. (2014). Faktör Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı
Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde (s. 321-331). Ankara:
Asil Yayın Dağıtım
- Kayaalp, K. (2018). Önlisans Mezunu Öğrencilerinin Almış Oldukları
Eğitim ve İstihdam İlişkisine Yönelik Bir Araştırma: SDÜ Uluborlu
Selahattin Karasoy Meslek Yüksekokulu Örneği. Süleyman
Demirel Üniversitesi Teknik Bilimler Dergisi, 8(1), 34-42.
- Kayış, A. (2014). Güvenilirlik Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı
Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde (s. 404-421). Ankara:
Asil Yayın Dağıtım
- Kaysi, F. & Aydemir, E. (2019). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin
Öğrenim Gördükleri Programlara Yönelik Görüş ve Önerilerinin
İncelenmesi. 13. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri
Sempozyumu (ICITS, 2019), Kırşehir
- Kekeç Morkoç, D. & Erdönmez, C. (2018). Önlisans Eğitiminin
Yeterliliğinin, Önlisans Mezunların Tarafından Değerlendirilmesi.
Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 29-50. Retrieved
from https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitim/issue/40594/456913
- Morkoç, D. & Doğan, M. (2014). Meslek Yüksekokulu Mezunu
Çalışanların Mesleki Eğitime Yönelik Görüşleri: Çanakkale
Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. Electronic Journal of
Vocational Colleges, 4(4), 112-121.
- Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics
(6th ed.). Boston, MA: Pearson
- Tugay, O. & Ömürbek, V. (2014). Meslek Yüksekokullarında Verilen
Muhasebe Derslerinin Uygulamada Kullanılma Düzeyi ve
Yeterliliği Üzerine Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve
İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 53-74.
- Yaşlıoğlu, M.M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik:
Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması.
İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(özel sayı), 74-
85.
Academic and Vocational Expectations of Associate Degree Students in Economics Programs: Vakfikebir Vocational School
Year 2023,
Volume: 13 Issue: 2, 199 - 210, 13.10.2023
Esra Atabay
,
Nazende Alluşoğlu
Abstract
Vocational schools are academic units that provide two-year education at the associate degree level, whose main purpose is to train intermediate staff, capable of quickly adapting to the needs of the market. Supporting theoretical education with hands-on training in these academic units is crucial for increasing graduates’ employment opportunities. The aim of conducting this study was to determine the demands of associate degree students matriculated in economics programs for educational activities tailored to foster their academic and vocational development in their particular fields.
To this end, students in Trabzon University Vakfıkebir Vocational School Business Administration, Finance, Accounting and Tax programs in the 2021-2022 academic year were included in the study. They were surveyed face-to-face with a questionnaire prepared by the researchers. The obtained data were analyzed with quantitative analysis methods using the SPSS statistical package program.
A report of the research was drawn up and first shared with the management of Vakfıkebir Vocational School, then with the management of other vocational schools within Trabzon University providing mainly economics programs, and the Career Development Application and Research Center. In line with the results obtained from the research, it is intended to organize in the Unit conference hall a face-to-face activity that will focus on the first three scientific trainings, which students believe will contribute to their vocational development.
Project Number
TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projesi Destekleme Programı kapsamında 1919B012109350 başvuru numaralı proje.
References
- Akpınar, S. & Çevik, Z. (2021). Muhasebe Eğitiminden Beklentiler:
Bir Yazın İncelemesi. F. Çelebi (Ed.), İşletme Biliminden Seçkin
Araştırmalar içinde (s. 33-52). İzmir: Duvar Yayınları
- Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2010). Sosyal
Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı).
İstanbul: Sakarya Yayıncılık
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek
Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,
32, 470-483.
- Can, E. (2020). Yükseköğretimde Kalite İçin Meslek Yüksekokulu
Öğrencilerinin Görüşleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 699–710.
- Çakır, N., Canbaz, S. & Gümüş, S. (2014). Meslek Yüksekokulu
Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Algı ve Beklentilerinin
Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Uzunköprü MYO Örneği.
Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi,
2(1).
- Göktürk, İ.E., Aktaş, M.A. & Göktürk, Ü. (2013). Sosyal Bilimler
Meslek Yüksekokullarının Eğitim Sürecinde Uygulama Açısından
Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Electronic Journal of
Vocational Colleges, 3(4), 1-8.
- Kalaycı, Ş. (2014). Faktör Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı
Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde (s. 321-331). Ankara:
Asil Yayın Dağıtım
- Kayaalp, K. (2018). Önlisans Mezunu Öğrencilerinin Almış Oldukları
Eğitim ve İstihdam İlişkisine Yönelik Bir Araştırma: SDÜ Uluborlu
Selahattin Karasoy Meslek Yüksekokulu Örneği. Süleyman
Demirel Üniversitesi Teknik Bilimler Dergisi, 8(1), 34-42.
- Kayış, A. (2014). Güvenilirlik Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı
Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde (s. 404-421). Ankara:
Asil Yayın Dağıtım
- Kaysi, F. & Aydemir, E. (2019). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin
Öğrenim Gördükleri Programlara Yönelik Görüş ve Önerilerinin
İncelenmesi. 13. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri
Sempozyumu (ICITS, 2019), Kırşehir
- Kekeç Morkoç, D. & Erdönmez, C. (2018). Önlisans Eğitiminin
Yeterliliğinin, Önlisans Mezunların Tarafından Değerlendirilmesi.
Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 29-50. Retrieved
from https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitim/issue/40594/456913
- Morkoç, D. & Doğan, M. (2014). Meslek Yüksekokulu Mezunu
Çalışanların Mesleki Eğitime Yönelik Görüşleri: Çanakkale
Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. Electronic Journal of
Vocational Colleges, 4(4), 112-121.
- Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics
(6th ed.). Boston, MA: Pearson
- Tugay, O. & Ömürbek, V. (2014). Meslek Yüksekokullarında Verilen
Muhasebe Derslerinin Uygulamada Kullanılma Düzeyi ve
Yeterliliği Üzerine Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve
İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 53-74.
- Yaşlıoğlu, M.M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik:
Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması.
İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(özel sayı), 74-
85.