Research Article
BibTex RIS Cite

Increasing Importance of Higher Education in Global Competition: A Panel Cointegration Analysis on Türkiye and Other OECD Countries

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 71 - 92, 29.08.2024
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1280320

Abstract

The aim of this study is to reveal the increasing importance of higher education in the global competition. Higher education institutions have become the driving force of change and development by activating economic, social, cultural and political dynamics in the rapidly changing and developing world of the 21st century. Thus, higher education institutions have become indispensable actors of global competitiveness by producing proven scientific knowledge with an interdisciplinary education and research approach, creating human capital, offering products and services with high added value, developing technology and innovation, making R&D activities operational, increasing efficiency and productivity, engaging in entrepreneurial activities, and introducing rational strategies, policies and solutions for economic, ecological, social, cultural and political problems. However, studies on the effect of higher education on global competition have been quite limited. In this study, which fills this gap in the literature, the relationship between higher education and global competition was analyzed with the Westerlund Panel Cointegration Test conducted on 18 OECD countries, including Türkiye. In the application part, covering the period of 2004-2018, a panel data set was established with the data obtained from the databases of international institutions and organizations (OECD, UNESCO, WB, WEF). Each variable representing higher education was found to have a cointegrating relationship with the variable representing global competition. Based on the findings, suggestions are made to guide researchers, educators and policy makers for Türkiye and other OECD countries.

References

  • Aiginger, K. (1998). A framework for evaluating the dynamic competitiveness of countries. Structural Change and Economic Dynamics, 9(2), 159-188.
  • Aktan, C. C. ve Vural, İ. Y. (2004). Rekabet gücü ve rekabet stratejileri. Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu Yayınları.
  • Altay, A. ve Pazarlıoğlu, M. V. (2007). Uluslararası rekabet gücünde beşeri sermaye: ekonometrik yaklaşım. Selçuk Üniversitesi Karaman İ. İ. B. F. Dergisi, 12, 96-108.
  • Altbach, P. G., Reisberg, L. ve Rumbley E. L. (2010). Trend in global higher education: Tracking an academic revolution. Sense Publishers.
  • Atik, İ. (2018). Nitelikli işgücü için etkin mesleki eğitim konusuna çözüm olarak fen, teknoloji, mühendislik, matematik (FTMM) eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(2), 254-263.
  • Ayten, A. M. ve Göver, İ. H. (2020). Değişen yükseköğretim sistemini sosyokültürel ve mekansal bağlamlarda yeniden düşünmek. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 141-152.
  • Balmumcu, Ö. ve Bozkurt, K. (2020). Gelişmekte olan ülkelerde ekonomik büyüme ve cari işlemler dengesi üzerine bir panel veri analizi. Ekonomi Politika ve Finans Araştırmaları Dergisi, 5(2), 292-307.
  • Bauk, S. ve Jusufranic, J. (2014). Competitiveness in higher education in terms of the level of students’ satisfaction with e-learning in blended environment. Montenegrin Journal of Economics, 10(1), 25-42.
  • Bloom, D. E., Canning, D., Chan, K. ve Luca, D. L. (2014). Higher education and economic growth in africa. International Journal of African Higher Education, 1(1), 23-57.
  • Bozkurt, K. (2013), Dışsal teknolojik şoklar ve ekonomik büyüme: gelişmekte olan ülkeler için ampirik bir analiz. Uluslararası Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi (ESAM), 4(1), 47-70.
  • Bozkurt, K. ve Balmumcu, Ö. (2018). Beşeri sermaye ve ekonomik büyüme: gelişmekte olan ülkeler için bir panel veri analiz. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, Prof. Dr. Harun Terzi Özel Sayısı, 391-405.
  • Bozkurt, K. ve Pekmezci, A. (2015), Turizm talebi ve döviz kuru şokları: Türk turizm sektörü için ekonometrik bir analiz. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(2), 91-105.
  • Bozkurt, K. ve Pekmezci, A. (2018). Gelişmekte olan ülkelerde fikri ve sınai mülkiyet hakları (FSMH) ve ithalat: bir panel veri analizi. Bülent Ecevit Üniversitesi Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(2), 505-516.
  • Bozkurt, K. ve Yanardağ, M. Ö. (2017). Enerji tüketimi ve ekonomik büyüme: gelişmekte olan ülkeler için bir panel eşbütünleşme analizi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(1), 194-213.
  • Bozkurt, K., Tekin, H. A. ve Ergün, Z. C. (2021). An investigation of demand and exchange rate shocks in the tourism sector. Applied Economics, 29(86), 171–188.
  • Breusch, T. S. ve Pagan, A. R. (1980). The lagrange multiplier test and its applications to model specification tests in econometrics. The Review of Economic Studies, 47(1), 239-253.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karademiz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • Czajkowski, Z. (2014). Human capital and innovation determinants of competitiveness. In M. A. Weresa (Eds.), Innovation, human capital and trade competitiveness: How are they connected and why do they matter? (pp. 105-157). Springer.
  • Dulupçu, M. A. (2001). Küresel rekabet gücü: Türkiye üzerine bir değerlendirme. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Erdem, A. R. (2016). Üniversite anlayışındaki değişim: birinci nesil üniversiteden dördüncü nesil üniversiteye. TYB Akademi Dil Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 21-52.
  • Etzkowitz, H. (2013). Anatomy of the entrepreneurial university. Social Science Information, 52(3), 486-511.
  • Etzkowitz, H. ve Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from national systems and mode 2 to a triple helix of universityindustry-government relations. Research Policy, 29(2), 109-123.
  • Fagerberg, J. (1988). International competitiveness. The Economic Journal, 98, 355-374.
  • Göktaş, P., Pekmezci, A. ve Bozkurt, K. (2019). Ekonometrik serilerde uzun dönem eşbütünleşme ve kısa dönem nedensellik-makroekonomik verilerle Eviews ve Stata uygulamaları. Gazi Kitapevi.
  • Günay, D. (2007). Yirmibirinci yüzyılda üniversite. C. C. Aktan (Ed.), Değişim çağında yüksek öğretim: global trendler – paradigmal yönelimler içinde (s. 77-88). Yaşar Üniversitesi Yayınları.
  • İlkay, S. Ç. (2019). Beşeri sermaye ile uluslararası rekabet gücü arasındaki ilişki: Türkiye ve seçilmiş diğer G20 ülkeleri üzerine bir analiz [Yayımlanmamış doktora tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • IMD. (2007). World competitiveness yearbook 2007. https://www.abebooks.com/9782970051411/IMD-WorldCompetitiveness-Yearbook-2007-2970051419/plp
  • Kao, C. (1999). Spurious regression and residual-based tests for cointegration in panel data. Journal of Econometrics, 90(1), 1-44.
  • Kara, K. (2019). Ulusal yenilik, ulusal rekabet ve ulusal yükseköğretim başarı ilişkisi: panel veri analizi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Krstic, M., Filipe, J. A. ve Chavaglia, J. (2020). Higher education as a determinant of the competitiveness and sustainable development of an economy. Sustainability, 12(16), 6607. https://doi.org/10.3390/su12166607
  • Martin, B. R. ve Etzkowitz, H. (2000). The origin and evolution of the university species. Journal for Science and Technology Studies, 13, 9-34.
  • Odabaşı, Y. (2007). 21. yüzyılın üniversite modeli olarak girişimci üniversiteler. C. C. Aktan (Ed.), Değişim çağında yüksek öğretim: global trendler – paradigmal yönelimler içinde (s. 117-133). Yaşar Üniversitesi Yayınları.
  • OECD. (1996). Globalisation and competitiveness: relevant indicators. https://www.oecd ilibrary.org/docserver/885511061376.pdf?expires=1673911202&id=id&accname=guest&checksum=7FE945D83045CE8AB595AD28B567B672
  • OECD. (2021). Education and training. https://stats.oecd.org/
  • OECD. (2022). Population (indicator). https://data.oecd.org/pop/population.htm
  • Okumuş, M. Y. (2021). Yükseköğretimde değişim ve dönüşüm beklentileri öneriler. Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Pedroni, P. (1999). Critical values for cointegration tests in heterogeneous panels with multiple regressors. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 61, 653-670.
  • Pedroni, P. (2000). Fully modified ols for heterogeneous cointegrated panels. https://web.williams.edu/Economics/wp/pedroniaie.pdf
  • Pedroni, P. (2004). Panel cointegration: asymptotic and finite sample properties of pooled time series tests with an application to the ppp hypothesis. Econometric Theory, 20(3), 597-625.
  • Pekmezci, A. ve Bozkurt, K. (2019). Energy consumption and economic growth: An econometric analysis for OECD countries. In C. Aydın, ve B. Darici (Ed.), Handbook of energy and environment policy (pp. 55-70). Peter Lang.
  • Pekmezci, A. ve Bozkurt, K. (2021). COVID-19 pandemisinin petrol fiyatları üzerine etkisinin ekonometrik bir analizi. G. Atasever (Ed.), Pandemi sonrası ekonomik ve politik dönüşüm içinde (s. 79-94). Gazi Kitapevi.
  • Pesaran, M. H. (2007). A simple panel unit root test in the presence of cross-section dependence. Journal of Applied Econometrics, 22(2), 265-312.
  • Pesaran, M. H. ve Smith, R. (1995). Estimation of long-run relationships from dynamic heterogeneous panels. Journal of Econometrics, 68, 79-114.
  • Pesaran, M. H. ve Yamagata, T. (2008). Testing slope homogeneity in large panels. Journal of Econometrics, 142(1), 50-93.
  • Pesaran, M. H., Shin, Y. ve Smith, R. (1999). Pooled mean group estimation of dynamic heterogeneous panels. Journal of the American Statistical Association, 94, 621-634.
  • Philips, P. C. ve Moon, H. (2000). Nonstationary panel data analysis: an overview of some recent developments. Econometric Reviews, 19(3), 263-286.
  • Porter, M. E. (1990). The competitive advantage of notions. Harvard Business Review, No. 90211, 71-91.
  • Ranga, M. ve Etzkowitz, H. (2013). Triple helix systems: an analytical framework for innovation policy and practice in the knowledge society. Industry and Higher Education, 27(4), 237-262.
  • Reda, M. (2011). Education, innovation and labor: obstacles to Egypt’s competitiveness? AlmaLaure Working Papers, No. 18, 1-37.
  • Şahin, M. ve Alkan, R. M. (2016). Yükseköğretimde değişim dönüşüm süreci ve üniversitelerin genişleyen rolleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 297-307.
  • Sart, G. (2018). OECD ülkelerinde küresel rekabet gücü ve yüksek öğrenimin rolü. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Stock, J. ve Watson, M. (1993). A simple estimator of cointegrating vectors in higher order ıntegrated systems. Econometrica, 61(4), 783-820.
  • Tijanic, L. ve Obadic, A. (2015). Can we boost the competitiveness of the European Union through reducing regional ınequalities in human capital? Engineering Economics, 26(3), 295-305.
  • UNESCO. (2021a). Education. http://data.uis.unesco.org/
  • UNESCO. (2021b). Science, technology and innovation. http://data.uis.unesco.org
  • WB. (2021a). DataBank (Education statistics). https://databank.worldbank.org/source/education-statistics-%5e-all-indicators
  • WB. (2021b). Research and development. https://data.worldbank.org/indicator/
  • WB. (2021c). Scientific and technical journal articles. https://data.worldbank.org/indicator/
  • WEF. (2018). The global competitiveness report 2018. https://www3.weforum.org/docs/GCR2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2018.pdf
  • WEF. (2021). Reports. https://www.weforum.org/reports
  • Weresa, M. A. (2017). Innovation, human capital and competitiveness in Central and Eastern Europe with regard to the challenges of a digital economy. https://www.etui.org/sites/default/files/Chapter%203_5.pdf
  • Westerlund, J. (2007). Testing for error correction in panel data. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 69(6), 709-748.
  • Wissema, J. G. (2014). Üçüncü kuşak üniversitelere doğru: geçiş döneminde üniversiteleri yönetmek (N. Devrim ve T. Belge, çev.). Özyeğin Üniversitesi Yayınları.

Küresel Rekabette Yükseköğretimin Artan Önemi: Türkiye ve Diğer OECD Ülkeleri Üzerine Panel Eşbütünleşme Analizi

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 71 - 92, 29.08.2024
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1280320

Abstract

Bu çalışmanın amacı, küreselleşen rekabette yükseköğretimin artan önemini ortaya koymaktır. Yükseköğretim kurumları, 21. yüzyılın hızla değişen ve gelişen dünyasında ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasi dinamikleri harekete geçirerek değişim ve gelişimin itici gücü haline gelmiştir. Bu doğrultuda, yükseköğretim kurumları disiplinlerarası eğitim ve araştırma anlayışıyla nitelikli bilimsel bilgiler üreterek; beşeri sermaye ortaya koyarak; katma değeri yüksek ürün ve hizmet ortaya koyarak; teknoloji ve inovasyon geliştirerek; ar-ge faaliyetlerine işlerlik kazandırarak; verimlilik ve üretkenlik artışı sağlayarak; girişimci faaliyetlerde bulunarak; ekonomik, ekolojik, sosyal, kültürel ve siyasi problemler için rasyonel strateji, politika ve çözümler ortaya koyarak küresel rekabet edebilirliğin vazgeçilmez unsurları haline gelmiştir. Ancak literatürde yükseköğretimin küresel rekabete etkisi veya ilişkisi ile ilgili çalışmalar oldukça sınırlı kalmıştır. Literatürdeki boşluğa katkı sağlayacağı düşünülen bu çalışmada, yükseköğretimin küresel rekabet ile ilişkisi Türkiye’nin de dahil olduğu 18 OECD ülkesi üzerine yapılan Westerlund Panel Eşbütünleşme Testi ile analiz edilmiştir. Uygulama kısmında 2004-2018 dönemini kapsayan çalışmada, uluslararası kurum ve kuruluşların (OECD, UNESCO, WB, WEF) veri tabanlarından elde edilen veriler ile panel veri seti kurulmuştur. Uygulama sonucunda yükseköğretimi temsil eden her bir değişkenin küresel rekabeti temsil eden değişken ile eşbütünsel bir ilişki içinde olduğu tespit edilmiştir. Bu doğrultuda, Türkiye ve diğer OECD ülkeleri için araştırmacılara, eğitimcilere ve politika yapıcılara yol gösterici birtakım öneriler ortaya konmaya çalışılmıştır.

References

  • Aiginger, K. (1998). A framework for evaluating the dynamic competitiveness of countries. Structural Change and Economic Dynamics, 9(2), 159-188.
  • Aktan, C. C. ve Vural, İ. Y. (2004). Rekabet gücü ve rekabet stratejileri. Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu Yayınları.
  • Altay, A. ve Pazarlıoğlu, M. V. (2007). Uluslararası rekabet gücünde beşeri sermaye: ekonometrik yaklaşım. Selçuk Üniversitesi Karaman İ. İ. B. F. Dergisi, 12, 96-108.
  • Altbach, P. G., Reisberg, L. ve Rumbley E. L. (2010). Trend in global higher education: Tracking an academic revolution. Sense Publishers.
  • Atik, İ. (2018). Nitelikli işgücü için etkin mesleki eğitim konusuna çözüm olarak fen, teknoloji, mühendislik, matematik (FTMM) eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(2), 254-263.
  • Ayten, A. M. ve Göver, İ. H. (2020). Değişen yükseköğretim sistemini sosyokültürel ve mekansal bağlamlarda yeniden düşünmek. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 141-152.
  • Balmumcu, Ö. ve Bozkurt, K. (2020). Gelişmekte olan ülkelerde ekonomik büyüme ve cari işlemler dengesi üzerine bir panel veri analizi. Ekonomi Politika ve Finans Araştırmaları Dergisi, 5(2), 292-307.
  • Bauk, S. ve Jusufranic, J. (2014). Competitiveness in higher education in terms of the level of students’ satisfaction with e-learning in blended environment. Montenegrin Journal of Economics, 10(1), 25-42.
  • Bloom, D. E., Canning, D., Chan, K. ve Luca, D. L. (2014). Higher education and economic growth in africa. International Journal of African Higher Education, 1(1), 23-57.
  • Bozkurt, K. (2013), Dışsal teknolojik şoklar ve ekonomik büyüme: gelişmekte olan ülkeler için ampirik bir analiz. Uluslararası Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi (ESAM), 4(1), 47-70.
  • Bozkurt, K. ve Balmumcu, Ö. (2018). Beşeri sermaye ve ekonomik büyüme: gelişmekte olan ülkeler için bir panel veri analiz. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, Prof. Dr. Harun Terzi Özel Sayısı, 391-405.
  • Bozkurt, K. ve Pekmezci, A. (2015), Turizm talebi ve döviz kuru şokları: Türk turizm sektörü için ekonometrik bir analiz. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(2), 91-105.
  • Bozkurt, K. ve Pekmezci, A. (2018). Gelişmekte olan ülkelerde fikri ve sınai mülkiyet hakları (FSMH) ve ithalat: bir panel veri analizi. Bülent Ecevit Üniversitesi Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(2), 505-516.
  • Bozkurt, K. ve Yanardağ, M. Ö. (2017). Enerji tüketimi ve ekonomik büyüme: gelişmekte olan ülkeler için bir panel eşbütünleşme analizi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(1), 194-213.
  • Bozkurt, K., Tekin, H. A. ve Ergün, Z. C. (2021). An investigation of demand and exchange rate shocks in the tourism sector. Applied Economics, 29(86), 171–188.
  • Breusch, T. S. ve Pagan, A. R. (1980). The lagrange multiplier test and its applications to model specification tests in econometrics. The Review of Economic Studies, 47(1), 239-253.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karademiz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • Czajkowski, Z. (2014). Human capital and innovation determinants of competitiveness. In M. A. Weresa (Eds.), Innovation, human capital and trade competitiveness: How are they connected and why do they matter? (pp. 105-157). Springer.
  • Dulupçu, M. A. (2001). Küresel rekabet gücü: Türkiye üzerine bir değerlendirme. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Erdem, A. R. (2016). Üniversite anlayışındaki değişim: birinci nesil üniversiteden dördüncü nesil üniversiteye. TYB Akademi Dil Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 21-52.
  • Etzkowitz, H. (2013). Anatomy of the entrepreneurial university. Social Science Information, 52(3), 486-511.
  • Etzkowitz, H. ve Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from national systems and mode 2 to a triple helix of universityindustry-government relations. Research Policy, 29(2), 109-123.
  • Fagerberg, J. (1988). International competitiveness. The Economic Journal, 98, 355-374.
  • Göktaş, P., Pekmezci, A. ve Bozkurt, K. (2019). Ekonometrik serilerde uzun dönem eşbütünleşme ve kısa dönem nedensellik-makroekonomik verilerle Eviews ve Stata uygulamaları. Gazi Kitapevi.
  • Günay, D. (2007). Yirmibirinci yüzyılda üniversite. C. C. Aktan (Ed.), Değişim çağında yüksek öğretim: global trendler – paradigmal yönelimler içinde (s. 77-88). Yaşar Üniversitesi Yayınları.
  • İlkay, S. Ç. (2019). Beşeri sermaye ile uluslararası rekabet gücü arasındaki ilişki: Türkiye ve seçilmiş diğer G20 ülkeleri üzerine bir analiz [Yayımlanmamış doktora tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • IMD. (2007). World competitiveness yearbook 2007. https://www.abebooks.com/9782970051411/IMD-WorldCompetitiveness-Yearbook-2007-2970051419/plp
  • Kao, C. (1999). Spurious regression and residual-based tests for cointegration in panel data. Journal of Econometrics, 90(1), 1-44.
  • Kara, K. (2019). Ulusal yenilik, ulusal rekabet ve ulusal yükseköğretim başarı ilişkisi: panel veri analizi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Krstic, M., Filipe, J. A. ve Chavaglia, J. (2020). Higher education as a determinant of the competitiveness and sustainable development of an economy. Sustainability, 12(16), 6607. https://doi.org/10.3390/su12166607
  • Martin, B. R. ve Etzkowitz, H. (2000). The origin and evolution of the university species. Journal for Science and Technology Studies, 13, 9-34.
  • Odabaşı, Y. (2007). 21. yüzyılın üniversite modeli olarak girişimci üniversiteler. C. C. Aktan (Ed.), Değişim çağında yüksek öğretim: global trendler – paradigmal yönelimler içinde (s. 117-133). Yaşar Üniversitesi Yayınları.
  • OECD. (1996). Globalisation and competitiveness: relevant indicators. https://www.oecd ilibrary.org/docserver/885511061376.pdf?expires=1673911202&id=id&accname=guest&checksum=7FE945D83045CE8AB595AD28B567B672
  • OECD. (2021). Education and training. https://stats.oecd.org/
  • OECD. (2022). Population (indicator). https://data.oecd.org/pop/population.htm
  • Okumuş, M. Y. (2021). Yükseköğretimde değişim ve dönüşüm beklentileri öneriler. Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Pedroni, P. (1999). Critical values for cointegration tests in heterogeneous panels with multiple regressors. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 61, 653-670.
  • Pedroni, P. (2000). Fully modified ols for heterogeneous cointegrated panels. https://web.williams.edu/Economics/wp/pedroniaie.pdf
  • Pedroni, P. (2004). Panel cointegration: asymptotic and finite sample properties of pooled time series tests with an application to the ppp hypothesis. Econometric Theory, 20(3), 597-625.
  • Pekmezci, A. ve Bozkurt, K. (2019). Energy consumption and economic growth: An econometric analysis for OECD countries. In C. Aydın, ve B. Darici (Ed.), Handbook of energy and environment policy (pp. 55-70). Peter Lang.
  • Pekmezci, A. ve Bozkurt, K. (2021). COVID-19 pandemisinin petrol fiyatları üzerine etkisinin ekonometrik bir analizi. G. Atasever (Ed.), Pandemi sonrası ekonomik ve politik dönüşüm içinde (s. 79-94). Gazi Kitapevi.
  • Pesaran, M. H. (2007). A simple panel unit root test in the presence of cross-section dependence. Journal of Applied Econometrics, 22(2), 265-312.
  • Pesaran, M. H. ve Smith, R. (1995). Estimation of long-run relationships from dynamic heterogeneous panels. Journal of Econometrics, 68, 79-114.
  • Pesaran, M. H. ve Yamagata, T. (2008). Testing slope homogeneity in large panels. Journal of Econometrics, 142(1), 50-93.
  • Pesaran, M. H., Shin, Y. ve Smith, R. (1999). Pooled mean group estimation of dynamic heterogeneous panels. Journal of the American Statistical Association, 94, 621-634.
  • Philips, P. C. ve Moon, H. (2000). Nonstationary panel data analysis: an overview of some recent developments. Econometric Reviews, 19(3), 263-286.
  • Porter, M. E. (1990). The competitive advantage of notions. Harvard Business Review, No. 90211, 71-91.
  • Ranga, M. ve Etzkowitz, H. (2013). Triple helix systems: an analytical framework for innovation policy and practice in the knowledge society. Industry and Higher Education, 27(4), 237-262.
  • Reda, M. (2011). Education, innovation and labor: obstacles to Egypt’s competitiveness? AlmaLaure Working Papers, No. 18, 1-37.
  • Şahin, M. ve Alkan, R. M. (2016). Yükseköğretimde değişim dönüşüm süreci ve üniversitelerin genişleyen rolleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 297-307.
  • Sart, G. (2018). OECD ülkelerinde küresel rekabet gücü ve yüksek öğrenimin rolü. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Stock, J. ve Watson, M. (1993). A simple estimator of cointegrating vectors in higher order ıntegrated systems. Econometrica, 61(4), 783-820.
  • Tijanic, L. ve Obadic, A. (2015). Can we boost the competitiveness of the European Union through reducing regional ınequalities in human capital? Engineering Economics, 26(3), 295-305.
  • UNESCO. (2021a). Education. http://data.uis.unesco.org/
  • UNESCO. (2021b). Science, technology and innovation. http://data.uis.unesco.org
  • WB. (2021a). DataBank (Education statistics). https://databank.worldbank.org/source/education-statistics-%5e-all-indicators
  • WB. (2021b). Research and development. https://data.worldbank.org/indicator/
  • WB. (2021c). Scientific and technical journal articles. https://data.worldbank.org/indicator/
  • WEF. (2018). The global competitiveness report 2018. https://www3.weforum.org/docs/GCR2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2018.pdf
  • WEF. (2021). Reports. https://www.weforum.org/reports
  • Weresa, M. A. (2017). Innovation, human capital and competitiveness in Central and Eastern Europe with regard to the challenges of a digital economy. https://www.etui.org/sites/default/files/Chapter%203_5.pdf
  • Westerlund, J. (2007). Testing for error correction in panel data. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 69(6), 709-748.
  • Wissema, J. G. (2014). Üçüncü kuşak üniversitelere doğru: geçiş döneminde üniversiteleri yönetmek (N. Devrim ve T. Belge, çev.). Özyeğin Üniversitesi Yayınları.
There are 63 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Kadir Sain 0000-0002-6923-5268

Şakir Berber 0000-0002-7699-2080

Publication Date August 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Sain, K., & Berber, Ş. (2024). Küresel Rekabette Yükseköğretimin Artan Önemi: Türkiye ve Diğer OECD Ülkeleri Üzerine Panel Eşbütünleşme Analizi. Yükseköğretim Dergisi, 14(2), 71-92. https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1280320

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.